Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Bekijk resultaten enquête: Wie eet welk vlees
Vegetariër 1 7,69%
Veganist 0 0%
Vlees maar niet alles 5 38,46%
Alle vlees dat ik lust (ben bereid om alles te proberen) 7 53,85%
Aantal stemmers: 13. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 april 2003, 13:23   #41
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus de Boskabouter
Ik heb dat al eens geprobeerd, maar in onze hallucinaties zien wij dan mensen, en da's toch niet wenselijk
Geloof jij in mensen?
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2003, 16:52   #42
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris
 
Paulus de Boskabouter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2003
Berichten: 7.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus de Boskabouter
Ik heb dat al eens geprobeerd, maar in onze hallucinaties zien wij dan mensen, en da's toch niet wenselijk
Geloof jij in mensen?
Totaal niet, die bestaan enkel in sprookjes!
Paulus de Boskabouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2003, 15:00   #43
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Ik heb mijn mening daarover al eens gegeven op de topic over vogelpest. Ik zal ze hier nog eens plaatsen. Iedereen eet wat hij wil en ik wil niemand mijn mening opdringen, maar dit is mijn mening erover.

Feit is dat bijna al die voedselkrisissen van het laatste 15 �* 20 jaar een gevolg zijn van massaproduktie van vlees, meestal in overbevolkte stallen. Dan vraag je daar gewoon om. En het is pijnlijk om op TV te zien hoe al die dieren massaal afgemaakt worden omdat enkele ervan misschien zouden besmet zijn. Stel je eens voor dat men hetzelfde zou doen met mensen die (misschien) AIDS of SARS hebben. De wereld zou te klein zijn voor de verontwaardiging van de mensheid, en terecht. Bovendien is de massaproduktie van vlees een enorme belasting voor het milieu. Behalve overbemesting hakt men er ook stukken oerwoud voor om.

Na verloop van tijd begon ik mij af te vragen of elke dag een stuk vlees op mijn bord dat allemaal wel waard was en of het niet op zijn minst met wat minder vlees kon. In derdewereldlanden is vlees een aanvulling op het menu. Vlees is in veel kulturen een lukse-artikel, en in streken waar men niet aan landbouw kan doen (poolstreken, woestijnen, toendra's,...) en dus wel vlees of vis moet eten springt men er zuinig mee om. Veeteelt, jacht en visvangst is in veel kulturen kleinschalig van aard. In welvaartsmaatschappijen daarentegen eet men teveel vlees, meer dan goed is voor de gezondheid. Hart- en vaatziekten nemen er epidemische vormen aan. Ik ben dan ook steeds minder vlees beginnen te eten, en nu ben ik zover dat ik als bijna-vegetariër nog slechts 1 keer per week vis eet. En eerlijk gezegd, ik mis dat vlees niet echt. Meer zelfs: sommige soorten vlees vind ik zelfs niet meer lekker omdat je smaakgevoel ook verandert naarmate je minder vlees begint te eten.

Misschien wordt het tijd dat sommige mensen eens hun vooroordelen tegenover vegetarisch eten opzij zetten? Er is nog nooit iemand doodgegaan door minder vlees en meer planten te eten. Vleeschauvinisten hebben vooroordelen tegenover vegetarisch eten. Nog altijd zijn er beroepskoks die denken dat vegetariërs een vreemde diersoort zijn die alleen maar gras, wortelen en sla eten. Het bewijst alleen maar hun gebrek aan kreativiteit als ze er als beroepskok niet in slagen om een deftige en voedzame maaltijd zonder vlees te bereiden.

Ik weet dat veel vleeseters geïrriteerd raken als je daarover begint. Maar laten we de feiten eens bekijken. Dank zij al die voedselkrisissen in de afgelopen tien jaar is tegenwoordig zo'n 5 procent van de Belgische bevolking vegetarisch en een ander 5 procent bijna-vegetarisch (zoals ikzelf -> eet nog een keer per week vis). Ik begrijp dan ook niet waarom fervente vleeseters -die zich dus in het goede gezelschap van 90 procent van de Belgische bevolking bevinden- zich als een bedreigde minderheid gedragen. Voelen ze zichzelf dan zo onzeker over hun eigen eetgewoontes dat ze elke afwijkende mening erover als een bedreiging ervaren? Het zijn juist de vegetariërs en bijna-vegetariërs die moeite moeten doen om voor hun rechten op te komen, tegen de sociale druk in te gaan van mensen die vinden dat iedereen vlees moet eten, en tegen vooroordelen tegenover vegetarisme. Nog altijd zijn er uitbaters van restaurants en andere eetgelegenheden die iedere klant die een hap zonder vlees durft vragen als uitschot behandelen. Gelukkig is door al die voedselkrisissen het aanbod voor vegetariërs en bijna-vegetariërs gevoelig uitgebreid. De tijd dat vegetariërs en bijna-vegetariërs tevreden waren met zonnebloempitten, wortelen en een blaadje sla is allang voorbij. In de Delhaize kun je tegenwoordig heel lekkere vegetarische diepvriesmaaltijden krijgen die minstens even lekker en soms zelfs lekkerder zijn dan diepvriesmaaltijden met vlees. Ik zou zeggen: probeer ze eerst, en vorm er dan een oordeel over.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be