Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 januari 2003, 02:22   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

De Oostkantons vormen al jaren een kleine maar venijnige angel voor zowel de wallinganten als de belgicisten... Praktisch, maar ook psychologisch...

Deze oostkantons vormen al jaren een gemeenschap, net als de Vlaamse en Franstalige, maar dan zonder dezelfde status. De Oostkantons worden geminoriseerd binnen de Belzieke context (lees de grondwet er maar eens op na), en de belgicisten weten het. Ze ontkennen het zelfs niet, maar legitimeren het. "Ah, 71 000 mensen, dat kun je moeilijk een volwaardige gemeenschap noemen". Daarmee wordt hun eveneens pariteit in de Senaat ontzegd. Staten als Alaska en Wyoming van de USA hebben relatief gezien minder inwoners dan de DG, maar toch hebben zij pariteit in hun Senaat (als je dan toch een paritaire senaat moet hebben). Hypocrisie is de Belzieke bestuurders dus niet vreemd in hun justificatie van de paritaire Senaat door het Amerikaans voorbeeld...

Meer nog, ook op andere vlakken is men schijnheilig tov de DG. De 71 000 Duitstaligen worden door hun aantal in de persoonsgebonden gemeenschappen geminoriseerd, maar ik hoor geen kat zeggen dat Brussel geen volwaardig gewest is, die toch voor gebiedsgebonden materies bevoegd is. Brussel is slechts 162 km² groot, in vergelijking tot het Vlaamse gewest: 13 522 km² en Wallonië: 16 884km². Zelfs de Duitstalige Oostkantons (toch een duidelijk afgebakend gebied) zijn 854 km² groot, meer dan 5 keer zo groot als Brussel.

Te meer nu men bezig is de gemeenschappen te minimaliseren en vooral de gewestelijke verdeling van België te betonneren, zal de DG steeds meer geassimileerd worden door de franstaligen. Dus Wallonië heeft niet alleen voordeel bij de uitbouw van de gewesten tov de gemeenschappen om Brussel te onttrekken aan de Vlamingen, maar ook om de Oostkantons te annexeren.

Bon, de dubieuze houding is dus niet alleen praktisch een oneerlijkheid tov de Duitstaligen, maar ook psychologisch doen de Duitstaligen de franstaligen de das om.

Wallonië speelt graag zijn minoriteitspositie uit in België, om via gunsten en garanties een ondemocratisch hoge inbreng te hebben in dit land. Hiertoe behoren de grendelgrondwet, de paritaire regering, de paritaire senaat etc etc.... Bij al dit slachtoffergespeel (te vergelijking met de duurbetaalde voetballers die bij een kleine slide gaan liggen kermen en woelen op de grond, om na de toegekende strafschop meteen kwiek recht te springen om ze te nemen) vergeet men de échte minderheid in de Belziek voldoende garanties te geven (en dan bedoel ik niet de ingeweken villabewoners van de Rand). Daarmee bekent men zijn intellectuele afgang en etaleert men zijn schijnheiligheid: het is hem immers niet om die minderheden te doen. Anders zou men een paritaire senaat met 1/3 Vlamingen, 1/3 Franstaligen en 1/3 Duitstaligen instellen, dan zou men ook een grendelmogelijkheid voor de Duitstaligen voorzien en zou men 1/3 Duitstalige ministers voorzien in de federale regering. Uiteraard is dit absurd, en dit toont het hele absurde van het systeem aan. Dat kunnen ze niet hebben.

D�*�*rom dat Wallonië de Oostkantons zo snel mogelijk helemaal wil inpalmen (op de stelling dat de DG Duitstalige Walen zijn heeft o.a. Albert Gehlen fel gereageerd), d�*�*rom dat de BUB en andere belgicisten steevast de DG vergeten of negeren en d�*�*rom dat men als 3e speler in België niet de Duitstaligen ziet, maar het kunstmatige Brussel. D�*�*rom is Duitstalig België een venijnige angel in de Waals/Franse arrogantie.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2003, 15:03   #2
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
het kunstmatige Brussel
Laten we Brussel dan maar afschaffen!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2003, 15:03   #3
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Hoewel ik het al dikwijls heb gezegd, de BUB is tegen het fundamenteel ondemocratische systeem van de pariteit!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2003, 15:08   #4
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Hoewel ik het al dikwijls heb gezegd, de BUB is tegen het fundamenteel ondemocratische systeem van de pariteit!
Hoho, moesten de Walen dat horen, je zou er ook geen stemmen meer halen

En hoe zit het nu met je houding tov de Duitstaligen?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2003, 15:10   #5
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Citaat:
het kunstmatige Brussel
Laten we Brussel dan maar afschaffen!
Uitstekende suggestie! Laat ons plaats maken voor een nieuwe drieledigheid. Niet meer Vlaanderen-Wallonië-Brussel, maar Vlamingen, Franstaligen en Duitstaligen. En dan kunnen we met een gerust hart afsplitsen.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2003, 15:18   #6
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Hoe zullen we Brussel afschaffen, Tantist?
Deportatie van de Franstaligen? Of de "Duitse oplossing"?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2003, 15:20   #7
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Trouwens, wij willen dat de Duitse Gemeenschap blijft bestaan, naast de Franstalige en Vlaamse Gemeenschappen; maar willen de gewesten afschaffen, zodat ze niet meer in het Waals gewest zitten.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2003, 15:36   #8
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Hoe zullen we Brussel afschaffen, Tantist?
Deportatie van de Franstaligen? Of de "Duitse oplossing"?
Kijk eens aan, nou suggereert ie weer vlaams-nationalisme=fascisme...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2003, 15:41   #9
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Nee hoor, ik vraag alleen hoe je Brussel gaat afschaffen.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2003, 15:42   #10
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Nee hoor, ik vraag alleen hoe je Brussel gaat afschaffen.
Bah, stop eens met liegen. Je suggereerde duidelijk ondemocratische praktijken zoals deportatie en massamoord ("De Duitse methode")...

Je denkt gewoon dat iedere Vlaming een fascist is, of op zijn minst een latente... Staat ook duidelijk te lezen op je jongerenstek...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2003, 15:44   #11
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Nee hoor.
Ik stel alleen oplossingen voor.
Heb jij er andere?

Ik dacht het niet.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2003, 16:03   #12
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Deze oostkantons vormen al jaren een gemeenschap, net als de Vlaamse en Franstalige, maar dan zonder dezelfde status. De Oostkantons worden geminoriseerd binnen de Belzieke context (lees de grondwet er maar eens op na), en de belgicisten weten het.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Anders zou men een paritaire senaat met 1/3 Vlamingen, 1/3 Franstaligen en 1/3 Duitstaligen instellen, dan zou men ook een grendelmogelijkheid voor de Duitstaligen voorzien en zou men 1/3 Duitstalige ministers voorzien in de federale regering.
Als autonomist en voorstander van een ver doorgedreven fraktaalfederalisme vind ik dat Duitstalig België en Brussel volwaardige provinciale gewesten/deelstaten mogen worden. Maar de 5 "Vlaamse" en 5 "Waalse" provincies zouden dit ook moeten worden, zodat je dan uiteindelijk 12 provinciale deelstaten krijgt die in een paritair samengestelde Belgische senaat elk 1/12de van de zetels zouden krijgen. Eventueel kunnen sommige provincies die dit wensen dan fuseren, maar het aantal zetels per provinciale deelstaat moet wel paritair blijven. Je krijgt dan een federatie naar Zwitsers model waarbij de provincies een soort autonome kantons zijn. Op lange termijn zou dit een tussenstap moeten zijn naar een Benelux-federatie, waarbij bijvoorbeeld Limburgers, Luxemburgers, Brabanders/Antwerpenaars, en West/Oost/Zeeuwsvlamingen aan beide kanten van de huidige staatsgrenzen dan nieuwe gefusioneerde provinciale deelstaten kunnen vormen.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2003, 16:03   #13
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Tantist,

Je gebruikt de termen Oostkantons en Duitstalige gemeenschap door elkaar, maar tot de Oostkantons behoren ook nog de officieel Franstalige faciliteitengemeenten:
- Malmédy (Malmünd)
- Waimes (Weismes)
Eenderde van de bevolking in deze gemeentes is Duitstalig.

Tot het Duits-/Nederlandstalig gebied behoren wel de 'Nederduitse' gemeentes:
- Plombières (Bleyberg/Bleiberg, 'lood' wist men blijkbaar goed te vertalen, vergelijk bleifrei en sans plomb bij de benzine ),
- Welkenraedt (Welkenrat/Welkenraat),
- Baelen (Balen)
- Aubel,
In de eerste drie gemeentes zijn er onderwijsfaciliteiten voor Duitstaligen opgestart (Nederlands zou ook mogen, maar is niet opgestart), Aubel is faciliteitenloos en gemengd Waals/Limburgs.

Duitstalig is ook nog de deelgemeente Bého (Bocholz) van de Waalse gemeente Gouvy (prov. Luxemburg), grenzend aan de Duitstalige-gemeenschapsgemeente Burg-Reuland.

Eigenlijk zouden deze gemeentes, samen met de huidige Duitstalige gemeenschap, een eigen gewest moeten vormen, onafhankelijk van Wallonië.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2003, 16:09   #14
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Staatsstructuren blijven best zo eenvoudig mogelijk: 9 provincie en drie taalgemeenschappen.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2003, 16:12   #15
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Staatsstructuren blijven best zo eenvoudig mogelijk: 9 provincie en drie taalgemeenschappen.
Ik denk dat provinciale deelstaten die elk zonder bemoeienis van bovenaf zelf hun standaard-, streek- en minderheidstalen mogen vastleggen een stuk eenvoudiger is.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2003, 16:18   #16
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Nee hoor.
Ik stel alleen oplossingen voor.
Heb jij er andere?

Ik dacht het niet.
Ik dacht dat ik die al lang gezegd had: drieledigheid VL-FR-DU. Of zijn de BUB-leden niet in staat om te denken aan een democratische oplossing???

Nu, echt nieuw is dat niet...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2003, 16:20   #17
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Doomy, waarom niet die provinciale structuur tussen Vlaanderen en Nederland i.p.v. tussen België en Nederland?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2003, 16:33   #18
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Doomy, waarom niet die provinciale structuur tussen Vlaanderen en Nederland i.p.v. tussen België en Nederland?
Misschien omdat ik als West-Vlaming er graag die sympatieke Luxemburgers bij zou hebben? We spreken dan wel elk andere streektalen en gebruiken ook andere standaardtalen, maar Luxemburgers en West-Vlamingen hebben meer gemeen met elkaar dan met veel andere provincies uit hun eigen Vlaams of Waals gewest. Veel West-Vlamingen brengen hun vakantie door in de Belgische provincie Luxemburg (en zelfs in het Groothertogdom Luxemburg) of investeren er als ondernemer. Zie http://www.politics.be/phpBB/viewtop...rg+kubla#34785
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2003, 16:43   #19
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Wat is het toch allemaal ingewikkeld...

- een unitair Belgie
- een federaal Belgie
- een confederaal Belgie
- een onafhankelijk Vlaanderen
- een gefederaliseerd Vlaanderen
- een Groot-Nederland (VL+NL)
- een Benelux-federatie op basis van provincies
- .....

Niemand zal toch kunnen voorspellen hoe we gaan evolueren... Spannend, hé. 8)
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2003, 16:46   #20
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Wat is het toch allemaal ingewikkeld...

- een unitair Belgie
- een federaal Belgie
- een confederaal Belgie
- een onafhankelijk Vlaanderen
- een gefederaliseerd Vlaanderen
- een Groot-Nederland (VL+NL)
- een Benelux-federatie op basis van provincies
- .....

Niemand zal toch kunnen voorspellen hoe we gaan evolueren... Spannend, hé. 8)
Misschien moet je de bevolking maar eens zelf bij referendum laten beslissen in welke staatkundige strukturen ze willen leven, en dit van onder naar boven opbouwen in plaats van het van bovenaf op te leggen? Dit lijkt mij het meest demokratisch.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be