Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 oktober 2023, 20:08   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard Weigeraars Digitale Teller: oppassen, eerste proces.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231020_95385095

Citaat:
Fluvius heeft een hardnekkige weigeraar van een digitale elektriciteitsmeter voor de rechtbank gesleept. Het is voor het eerst dat de netbeheerder die stap neemt.
Het werd tijd. Wat bezielt die weigeraars?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2023, 20:22   #2
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231020_95385095



Het werd tijd. Wat bezielt die weigeraars?
Informeer u eens over de mogelijke financiële consequenties. Fluvius doet echt niet aan liefdadigheid.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2023, 17:43   #3
Patrick M
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 14 januari 2021
Berichten: 764
Standaard

Hier de installateur gehad van Fluvius voor plaatsing van de digitale elec. meter.
Kast is niet groot genoeg voor een grote of kleine meter van Fluvius.
Gevolg: de installateur zei dat ik nu onder op de lijst kom voor plaatsing van de digitale meter en dat Fluvius contact zou opnemen met mij.
Op mijn vraag aan de installateur van wie de kast groot genoeg moet maken voor de digitale meter was zijn antwoord: Fluvius.
Maar van mij mogen ze wachten met plaatsing, mijn analoge meter draait terug omdat ik zonnepanelen heb.
Dit alles is een paar maand geleden gebeurd en ondertussen nog niks gehoord van Fluvius.
Iedereen zou moeten weigeren voor de plaatsing van de digitale meter, ze kunnen toch niet iedereen voor het gerecht dagen.
Mijn zonnepanelen hebben al 3715 kwh op gebracht en mijn verbruik is rond de 3200 kwh.
Ga ik geld terug krijgen of een te goed bon?

Laatst gewijzigd door Patrick M : 22 oktober 2023 om 17:45.
Patrick M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2023, 20:12   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231020_95385095



Het werd tijd. Wat bezielt die weigeraars?
Wij hebben in de LAC veel weigeraars voor een digitale meter.
Fluvius kan met een digitale meter:
  • Uw vermogen beperken
  • U afsluiten van het net (kan / mag in de zomermaanden
  • een instelling doen zodat het een budgetmeter is. De klant kan die dan opladen via z'n bankrekening. Als er 100 euro opgeladen wordt, krijgt de klant voor 70 euro stroom, de rest is afbetaling van schulden.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2023, 20:15   #5
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M Bekijk bericht
Hier de installateur gehad van Fluvius voor plaatsing van de digitale elec. meter.
Kast is niet groot genoeg voor een grote of kleine meter van Fluvius.
Gevolg: de installateur zei dat ik nu onder op de lijst kom voor plaatsing van de digitale meter en dat Fluvius contact zou opnemen met mij.
Op mijn vraag aan de installateur van wie de kast groot genoeg moet maken voor de digitale meter was zijn antwoord: Fluvius.
Maar van mij mogen ze wachten met plaatsing, mijn analoge meter draait terug omdat ik zonnepanelen heb.
Dit alles is een paar maand geleden gebeurd en ondertussen nog niks gehoord van Fluvius.
Iedereen zou moeten weigeren voor de plaatsing van de digitale meter, ze kunnen toch niet iedereen voor het gerecht dagen.
Mijn zonnepanelen hebben al 3715 kwh op gebracht en mijn verbruik is rond de 3200 kwh.
Ga ik geld terug krijgen of een te goed bon?
Ze moeten eigenlijk niemand voor het gerecht dagen, met niemand bedoel ik niemand die geen schulden heeft bij fluvius.
Al de rest sluiten ze gewoon af. Effe graven, knip in de kabel en weg is uw stroom.

"A, mijnheer wilt terug aansluiten? Geen probleem hoor, we plaatsen een digitale meter en sluiten u terug aan, kostprijs rond de 2000 euro.

Gij liever dan ik hoor.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2023, 22:01   #6
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231020_95385095



Het werd tijd. Wat bezielt die weigeraars?
het feit dat ze opgelicht worden door de staat bvb ?
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2023, 06:32   #7
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
het feit dat ze opgelicht worden door de staat bvb ?
Juist.

ipv de productie van de ons opgedrongen zonnepanelen 's avonds te kunnen verbruiken zijn we dat nu kwijt aan de producenten.
In ons geval :
ipv 4000kWh de teller achteruit te zien draaien gaan we nu 4000kWh extra betalen.
Enfin, 't zal wat minder zijn als we overdag thuis zijn en de zon op dat ogenblik schijnt en we het geproduceerde meteen kunnen verbruiken.

Wat begrijpen de Dadees van tegenwoordig daar niet aan?
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2023, 14:03   #8
Sneaky
Minister-President
 
Sneaky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2015
Berichten: 4.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231020_95385095



Het werd tijd. Wat bezielt die weigeraars?
Geld, tiens. Die terugdraaiende teller levert heel wat meer op dan die 'slimme' meters he.
__________________
Elon Musk - “Wokeness gives people a shield to be mean and cruel, armored in false virtue.”
Sneaky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2023, 14:11   #9
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Juist.

ipv de productie van de ons opgedrongen zonnepanelen 's avonds te kunnen verbruiken zijn we dat nu kwijt aan de producenten.
In ons geval :
ipv 4000kWh de teller achteruit te zien draaien gaan we nu 4000kWh extra betalen.
Enfin, 't zal wat minder zijn als we overdag thuis zijn en de zon op dat ogenblik schijnt en we het geproduceerde meteen kunnen verbruiken.

Wat begrijpen de Dadees van tegenwoordig daar niet aan?
Je gaat ook geen prosumententarief betalen hé. Eigenlijk komt het er op neer dat als je iets meer dan de helft van de geproduceerde stroom zelf verbruikt, je er zelfs voordeel zou aan moeten doen. Het grootste probleem heb je natuurlijk als je de zonnepanelen/warmtepomp combi hebt. Dan verbruik je op momenten dat je niet opwekt en omgekeerd.

Ik ben uiteraard ook van mening dat je een bestaande overeenkomst eigenlijk niet kan terugdraaien. Wat hier overduidelijk wel gebeurt. Het is echter niet zo dat het je per definitie geld gaat kosten.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2023, 14:54   #10
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Ik begrijp heel die heisa ivm de digitale teller niet goed.

Als je zonnepanelen hebt kan het zijn dat je gejost bent maar die heb ik niet. Het viel te verwachten dat de staat, na alle subsidies en geld rondstrooien, vroeg of laat zou gaan cashen. Degenen die dat niet zagen aankomen waren ziende blind.

Maar verder? Ik weet niet waarom ik er een probleem rond zou moeten maken.

"Ze kunnen je afsluiten!!" - Ja, vast wel maar zolang ik mijn rekeningen betaal zie ik er geen reden toe. En 'me afsluiten' kan met een analoge teller ook hoor.

"Ze kunnen er een budgetmeter van maken!!" - Idem

"Bij stroomtekort kunnen ze je afsluiten!" - Ja, vast wel maar dat kunnen ze nu ook eh? Vooraan in't straat effe prutsen in de kast en heel't straat zit zonder stroom.

"Maar bij stroomtekort kunnen ze je 'individueel' afsluiten!!" - Ja, vast wel maar waarom zouden ze dat doen? Omdat ik een droogkast heb? Zullen ze niet sneller buurman met zijn Tesla en zijn warmtepomp afsluiten?

Ik spreek nu voor mezelf maar ik heb tot nu toe nog geen enkel steekhoudend argument gehoord waarom ik tegen een digitale teller zou moeten zijn...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2023, 15:08   #11
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik begrijp heel die heisa ivm de digitale teller niet goed.

Als je zonnepanelen hebt kan het zijn dat je gejost bent maar die heb ik niet. Het viel te verwachten dat de staat, na alle subsidies en geld rondstrooien, vroeg of laat zou gaan cashen. Degenen die dat niet zagen aankomen waren ziende blind.
Dat is het nu net hé. Je gaat een contract aan en de tegenpartij verbreekt het contract. Op die manier kan je dus op geen enkele manier een relatie aangaan met die overheid want je moet altijd schrik hebben dat ze u gaan beduvelen. Deze keer zijn het zonnepanelen, maar morgen kan het weer iets anders zijn. Zo bouw je geen vertrouwen.

Over de rest moeten we natuurlijk niet zeveren over die teller, want op zich is dat ding natuurlijk een meerwaarde naar efficientie toe.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2023, 15:46   #12
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.757
Standaard

Zonder zonnepanelen zijn er niets dan voordelen aan een digitale meter. Je moet geen meterstand meer (laten) opnemen, je kan inloggen op mijn Fluvius en je verbruik per kwartier bekijken, de hoofdautomaat op de meter wordt ook vernieuwd, ....

Het is een foute keuze geweest van Vlaams omgevingsminister Zuahl Demir die publiek opkomt voor de Koerdische zaak en veel politiek kan betekenen in haar thuisland om Fluvius via juridische weg aan te vallen om de uitrol van de digitale meter te vertragen.

Ik vind het ook nogal snel dat Fluvius met rechtszaken begint tegen weigeraars van digitale meters. Nog niet lang terug moest je betalen als je een digitale meter wou. Als je nu uitgenodigd wordt voor een afspraak voor de vervanging van de meter is de wachtijd 6-8 weken. Fluvius kan beter haar achterstand van plaatsing van digitale meters wegwerken van klanten die er welwillend en neutraal tegenover staan. Het is te vroeg om geld en energie te verspillen aan slimme meter weigeraars. Eerst dienen er voldoende slimme meters zijn uitgerold om de eigenaars van analoge meters is de statistische marginaliteit te duwen.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2023, 15:48   #13
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Je gaat een contract aan en de tegenpartij verbreekt het contract.
Kan je de inhoud van dergelijk contract dat de overheden (incl. Fluvius) zou verbreken eens op het forum gooien ?
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2023, 16:35   #14
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Kan je de inhoud van dergelijk contract dat de overheden (incl. Fluvius) zou verbreken eens op het forum gooien ?
In tegenstelling tot wat u denkt is een mondeling engagement ook een contract.

Citaat:
Voor de totstandkoming van een rechtsgeldige overeenkomst is een aanbod van de ene partij en de aanvaarding daarvan door de andere partij voldoende. De wijze waarop aanbod en aanvaarding plaatsvindt is in principe vormvrij
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2023, 16:51   #15
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
In tegenstelling tot wat u denkt is een mondeling engagement ook een contract.
Dat is geen antwoord. Kan je de inhoud van zo'n contract, dat volgens jou mondeling kan zijn, tussen een particulier en een overheid eens online gooien ?
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2023, 17:26   #16
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.420
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
In tegenstelling tot wat u denkt is een mondeling engagement ook een contract.
Juist.

Maar als de persoon waar u een mondeling contract mee hebt het bestaan van dat mondeling contract afstrijd, dan bestaat het niet.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2023, 17:45   #17
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik begrijp heel die heisa ivm de digitale teller niet goed.

Als je zonnepanelen hebt kan het zijn dat je gejost bent maar die heb ik niet. Het viel te verwachten dat de staat, na alle subsidies en geld rondstrooien, vroeg of laat zou gaan cashen. Degenen die dat niet zagen aankomen waren ziende blind.

Maar verder? Ik weet niet waarom ik er een probleem rond zou moeten maken.

"Ze kunnen je afsluiten!!" - Ja, vast wel maar zolang ik mijn rekeningen betaal zie ik er geen reden toe. En 'me afsluiten' kan met een analoge teller ook hoor.

"Ze kunnen er een budgetmeter van maken!!" - Idem

"Bij stroomtekort kunnen ze je afsluiten!" - Ja, vast wel maar dat kunnen ze nu ook eh? Vooraan in't straat effe prutsen in de kast en heel't straat zit zonder stroom.

"Maar bij stroomtekort kunnen ze je 'individueel' afsluiten!!" - Ja, vast wel maar waarom zouden ze dat doen? Omdat ik een droogkast heb? Zullen ze niet sneller buurman met zijn Tesla en zijn warmtepomp afsluiten?

Ik spreek nu voor mezelf maar ik heb tot nu toe nog geen enkel steekhoudend argument gehoord waarom ik tegen een digitale teller zou moeten zijn...
Bij stroomtekort kunnen ze, vanaf hun toetsenbord, de hoeveelheid stroom die je kunt afnemen, beperken.

Om je af te sluiten hebben ze geen tang of schroevendraaier nodig, ze doen dat gewoon vanaf hun toetsenbord.

Een budgetmeter moet niet meer geplaats worden, vanaf hun toetsenbord vormen ze die om naar een budgetmeter.

De enige reden die ik kan verzinnen is het capaciteitstarief.
Als je een heel onregelmatige verbruiker bent, zou je verbruik kunnen pieken, waardoor je meer betaald dan nu.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2023, 17:46   #18
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dat is het nu net hé. Je gaat een contract aan en de tegenpartij verbreekt het contract. Op die manier kan je dus op geen enkele manier een relatie aangaan met die overheid want je moet altijd schrik hebben dat ze u gaan beduvelen. Deze keer zijn het zonnepanelen, maar morgen kan het weer iets anders zijn. Zo bouw je geen vertrouwen.

Over de rest moeten we natuurlijk niet zeveren over die teller, want op zich is dat ding natuurlijk een meerwaarde naar efficientie toe.
Een hele tijd geleden was het het pensioensparen.
De regeringk deed een voorafname op de belastingen die je normaal aan het eind van het contract moet betalen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2023, 17:48   #19
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Juist.

ipv de productie van de ons opgedrongen zonnepanelen 's avonds te kunnen verbruiken zijn we dat nu kwijt aan de producenten.
In ons geval :
ipv 4000kWh de teller achteruit te zien draaien gaan we nu 4000kWh extra betalen.
Enfin, 't zal wat minder zijn als we overdag thuis zijn en de zon op dat ogenblik schijnt en we het geproduceerde meteen kunnen verbruiken.

Wat begrijpen de Dadees van tegenwoordig daar niet aan?
En voor één keer een kwartierpiek van meer dan 2,5 KW betaal je 12 maand een hoger tarief per KWh. Zuivere diefstal.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2023, 17:52   #20
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Kan je de inhoud van dergelijk contract dat de overheden (incl. Fluvius) zou verbreken eens op het forum gooien ?
Dat werd gepubliceerd om mensen te overtuigen om te investeren in zonnepanelen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be