Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 december 2007, 19:42   #1
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard The Planet

Gisteren de eerste van 4 afleveringen van the planet op canvas gezien.
Een aanrader! (de eerste aflevering vond ik alleszins zeer goed)

Gisteren ging het over de globale gevolgen van de geïntegreerde wereldeconomie op de natuursystemen op aarde. Bossen verdwijnen, de erosie neemt toe, woestijnen breiden uit, temperaturen lopen op, de ijskappen smelten, het aantal overstromingen en andere natuurrampen neemt toe, dier- en plantensoorten sterven uit, enz...

Heel sterk vond ik het moment waarop men een 20-tal grafieken toonde, gaande van de jaren '50 tot op heden.
Allen gingen ze steil de hoogte in.
Samengevat kwam het neer op: olie maakte een enorme toename van de wereldbevolking mogelijk. Dit gecombineerd met een toename in het consumptiepatroon maakt dat we afstevenen op een ernstige correctie/catastrofe.

Eén minpunt vind ik dat men nog steeds hoopt het tij te kunnen keren met kunstgrepen (zoals hernieuwbare energie).
Versta me niet verkeerd ik vind hernieuwbare energie fantastisch, alleen geloof ik niet dat we het met die kunstgrepen alleen gaan redden.
Een terugdringen van de bevolking lijkt me minstens even belangrijk, maar hierover natuurlijk geen woord.
Het voor de handliggende werd weer eens over het hoofd gezien, maar voor de rest de nagel op de kop vrees ik.
__________________
http://forum.politics.be/showthread.php?t=175515 optimaal aantal mensen
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 20:41   #2
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Hoi Satiper. Ik weet niet hoe het komt maar het is lang geleden dat ik jou hier nog heb 'gezien'!

Ik heb daar nog geen enkele aflevering van gezien. Maar ik ga zeker eens kijken, bedankt voor de tip.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 22:28   #3
slegie
Staatssecretaris
 
slegie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2004
Berichten: 2.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Gisteren de eerste van 4 afleveringen van the planet op canvas gezien.
Een aanrader! (de eerste aflevering vond ik alleszins zeer goed)

Gisteren ging het over de globale gevolgen van de geïntegreerde wereldeconomie op de natuursystemen op aarde. Bossen verdwijnen, de erosie neemt toe, woestijnen breiden uit, temperaturen lopen op, de ijskappen smelten, het aantal overstromingen en andere natuurrampen neemt toe, dier- en plantensoorten sterven uit, enz...

Heel sterk vond ik het moment waarop men een 20-tal grafieken toonde, gaande van de jaren '50 tot op heden.
Allen gingen ze steil de hoogte in.
Samengevat kwam het neer op: olie maakte een enorme toename van de wereldbevolking mogelijk. Dit gecombineerd met een toename in het consumptiepatroon maakt dat we afstevenen op een ernstige correctie/catastrofe.

Eén minpunt vind ik dat men nog steeds hoopt het tij te kunnen keren met kunstgrepen (zoals hernieuwbare energie).
Versta me niet verkeerd ik vind hernieuwbare energie fantastisch, alleen geloof ik niet dat we het met die kunstgrepen alleen gaan redden.
Een terugdringen van de bevolking lijkt me minstens even belangrijk, maar hierover natuurlijk geen woord.
Het voor de handliggende werd weer eens over het hoofd gezien, maar voor de rest de nagel op de kop vrees ik.
Tenzij we in een zeer nabije toekomst niet andere planeten gaan kunnen koloniseren of de wereldbevolking gaan drastisch kunnen terugdringen ziet het er niet rooskleurig uit voor de mensheid en de planeet aarde.

Kapitalisme is de doodsteek voor onszelf alsook voor onze planeet. Beschouw het kapitalisme als het zelf vernietigingssysteem van de mensheid.

Wat staat er ons nog te wachten?
Inieder geval zullen de klimaatsveranderingen nog groter worden als we op deze manier blijven consumeren en vervuilen.
Steeds meer oogsten zullen mislukken door de ene keer veel te lange droogtes of de andere keer te veel regens.
woestijnen rukken op en vruchtbare grond verdwijnt.
hierdoor zullen de voedselprijzen omhoogschieten. de vervuilende aardolie word onbetaalbaar.de vele overstromingen en stormen zullen zwaar wegen op elke economie. de zeespiegel zal stijgen met als gevolg dat heel wat kuststeden natte voeten zullen krijgen.economische instabiliteit en de vermindering van welvaart in het westen zullen de spanningen tussen de volkeren doen stijgen met eventuele bloedige burgeroorlogen als gevolg.
amerika en israel voeren momenteel de moderne kruistochten tegen de moslims. en zo kan ik nog lang doorgaan en tonen dat er chaos, haat, pijn en vernietiging zullen plaatsvinden in de nabije toekomst
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2007, 08:56   #4
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Hoi Satiper. Ik weet niet hoe het komt maar het is lang geleden dat ik jou hier nog heb 'gezien'!

Ik heb daar nog geen enkele aflevering van gezien. Maar ik ga zeker eens kijken, bedankt voor de tip.

Hallo Groentje

Het is idd een hele tijd geleden hé, alles ok met jou?
Mijn activiteit op dit forum is ook vrij ongelijkmatig verdeeld.
Er zijn periodes dat ik bijna niets post (meestal gebrek aan tijd).

Ik denk idd dat je dit ook wel goed gaat vinden, alhoewel het in feite zaken zijn die je waarschijnlijk al wel zal weten.
__________________
http://forum.politics.be/showthread.php?t=175515 optimaal aantal mensen
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2007, 09:09   #5
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
Tenzij we in een zeer nabije toekomst niet andere planeten gaan kunnen koloniseren of de wereldbevolking gaan drastisch kunnen terugdringen ziet het er niet rooskleurig uit voor de mensheid en de planeet aarde.

Kapitalisme is de doodsteek voor onszelf alsook voor onze planeet. Beschouw het kapitalisme als het zelf vernietigingssysteem van de mensheid.

Wat staat er ons nog te wachten?
Inieder geval zullen de klimaatsveranderingen nog groter worden als we op deze manier blijven consumeren en vervuilen.
Steeds meer oogsten zullen mislukken door de ene keer veel te lange droogtes of de andere keer te veel regens.
woestijnen rukken op en vruchtbare grond verdwijnt.
hierdoor zullen de voedselprijzen omhoogschieten. de vervuilende aardolie word onbetaalbaar.de vele overstromingen en stormen zullen zwaar wegen op elke economie. de zeespiegel zal stijgen met als gevolg dat heel wat kuststeden natte voeten zullen krijgen.economische instabiliteit en de vermindering van welvaart in het westen zullen de spanningen tussen de volkeren doen stijgen met eventuele bloedige burgeroorlogen als gevolg.
amerika en israel voeren momenteel de moderne kruistochten tegen de moslims. en zo kan ik nog lang doorgaan en tonen dat er chaos, haat, pijn en vernietiging zullen plaatsvinden in de nabije toekomst
Grotendeels akkoord slegie

Ik zie nog wel voordelen aan het kapitallisme, maar het ongebreideld kapitalisme en de haast die we schijnen te hebben om onze plannet kaal te plukken is onbegrijpelijk als je het rationeel bekijkt.
Hier zitten volgens mij nog zeer primaire mechanismen (dierlijk) achter.
En blijkbaar zijn die sterker dan we vaak aannemen.

Andere planeten koloniseren lijkt me een logische stap die we sowieso gaan moeten zetten maar op korte termijn zie ik daar weinig heil in.

Twee zaken kunnen we wel vrij snel (als we dit echt willen)
1) Consumptiepatronen en levenswijze herzien.
2) Geboortes doen dalen

Beide zijn in feite technisch vrij simpel, maar gedragsmatig (vermoed ik) zeer moeilijk.

Het komt er op aan te kiezen.

Vooraleer de goede keuze kan gemaakt worden is echter bewustmaking vereist.
Daar kan ieder op zijn manier een heel klein steentje toe bijdragen.
Of dat zal volstaan is natuurlijk maar de vraag.
__________________
http://forum.politics.be/showthread.php?t=175515 optimaal aantal mensen
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2007, 12:34   #6
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Uit de tijd:
http://www.tijd.be/artikel/Palmolie_...dprijs.6028657

Volgend artikel

Citaat:
Palmolie op recordprijs
De palmolieprijs is woensdag naar een nieuw record gestegen. Niet alleen is het product in trek voor het gebruik als alternatieve brandstof, palmolie wordt ook steeds meer gebruikt voor het bereiden van voedsel. Meer dan 80 procent van de productie wordt gebruikt voor voeding. Vooral de sterke vraag uit China en India drijft de prijs hoger.
(tijd) - Woensdagmiddag werd op de Maleisische beurs 922 dollar per ton betaald, een stijging met 1,7 procent en het hoogste niveau ooit. Ter vergelijking: over de voorbije twintig jaar lag de gemiddelde prijs per ton op 450 dollar.
Volgens kenners zal de prijs nog een hele poos op een hoog niveau blijven. 'Om duidelijk lagere prijzen te krijgen moet zowel de vraag afkoelen als de voorraden toenemen dankzij uitstekende voorraden. In afwachting zal de prijs nog stijgen', zegt een Singaporese analist.
De forse stijging van de palmolieprijs is een zegen voor de Antwerpse groep Sipef. Die plantageholding bezit plantages voor onder meer oliepalmen en rubberbomen. In het eerste halfjaar was palmolie goed voor twee derde van de omzet. Dankzij de hoger palmolieprijs kon Sipef over het eerste deel van 2007 uitstekende resultaten voorleggen.
Een vb van een bericht dat op twee manieren kan bekeken worden.

De doorsnee economist bekijkt dit waarschijnlijk positief, nieuwe omstandigheden (schaarste aardolie) doet nieuwe opportuniteiten ontstaan. Palmolie als nieuw bron van rijkdom.

De ecologist ziet het wellicht anders.
Waar winst te behalen valt zal de natuur waarschijnlijk moeten wijken.
Het valt te vrezen dat er vele stukken regenwoud in landbouwgrond zullen omgevormd worden.
De verdwijning van enkele duizenden soorten (planten/dieren) zullen er bij genomen worden als collateral damage.
Zolang we maar kunnen verder tuffen, helaas.

Ik deel in deze voornamelijk de visie van de ecologist die vreest dat deze evolutie ons nog heel zuur zal opbreken.
__________________
http://forum.politics.be/showthread.php?t=175515 optimaal aantal mensen
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2007, 00:05   #7
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Uit de tijd:
http://www.tijd.be/artikel/Palmolie_...dprijs.6028657

Volgend artikel



Een vb van een bericht dat op twee manieren kan bekeken worden.

De doorsnee economist bekijkt dit waarschijnlijk positief, nieuwe omstandigheden (schaarste aardolie) doet nieuwe opportuniteiten ontstaan. Palmolie als nieuw bron van rijkdom.

De ecologist ziet het wellicht anders.
Waar winst te behalen valt zal de natuur waarschijnlijk moeten wijken.
Het valt te vrezen dat er vele stukken regenwoud in landbouwgrond zullen omgevormd worden.
De verdwijning van enkele duizenden soorten (planten/dieren) zullen er bij genomen worden als collateral damage.
Zolang we maar kunnen verder tuffen, helaas.

Ik deel in deze voornamelijk de visie van de ecologist die vreest dat deze evolutie ons nog heel zuur zal opbreken.
dat gebeurt al, zie maar naar indonesie, waar hele regenwouden plaats moeten maken voor monoculturen
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2007, 00:18   #8
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
dat gebeurt al, zie maar naar indonesie, waar hele regenwouden plaats moeten maken voor monoculturen
Ook in Afrika en zuid-amerika is dit reeds het geval.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2007, 08:33   #9
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
dat gebeurt al, zie maar naar indonesie, waar hele regenwouden plaats moeten maken voor monoculturen
Hetgeen me verbaasd is de blindheid van de economen in deze.
Zij blijven juichkreten slaken terwijl het schip aan het zinken is?

Of zie ik zelf bepaalde zaken over het hoofd?
__________________
http://forum.politics.be/showthread.php?t=175515 optimaal aantal mensen
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2007, 14:40   #10
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Gisteren werden in "The Planet" 4 mogelijke toekomstscenario's naar voor geschoven.
Zijn er mensen die denken dat er ééntje van de 4 meer kans maakt dan de andere 3, of wordt het nog wat anders en waarom?
__________________
http://forum.politics.be/showthread.php?t=175515 optimaal aantal mensen
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be