Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 januari 2021, 18:05   #281
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ik durf niet zo goed overschakelen.

Kunt ge met Linux nog op de Windows store? Want ik kocht mijn photoshop elements 2020 daar? Dat en Steam zijn de enige programma’s die echt moeten werken na de transformatie.
Nee, dan is linux niet echt voor U. Het is een beetje alsof je zou vragen of je met een mac nog op windows store kan. En hoewel ik denk dat er dingen onder steam draaien (je kan steam op linux zetten), is linux niet echt een spellekes omgeving.

Linux is prima als werkomgeving. Zo goed als alle open source software is beschikbaar onder linux, en de meeste wetenschappelijke programma's zijn vaak enkel onder linux te draaien. Commerciele software is al wat moeilijker maar vele grote namen draaien wel onder linux. Enkel de electronica giganten blijven er van weg in sommige gevallen.

Maar spelen, en uiteraard alles wat typisch microsoft is, gaat moeiijker gaan.

Laatst gewijzigd door patrickve : 7 januari 2021 om 18:10.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2021, 11:43   #282
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, dan is linux niet echt voor U. Het is een beetje alsof je zou vragen of je met een mac nog op windows store kan. En hoewel ik denk dat er dingen onder steam draaien (je kan steam op linux zetten), is linux niet echt een spellekes omgeving.

Linux is prima als werkomgeving. Zo goed als alle open source software is beschikbaar onder linux, en de meeste wetenschappelijke programma's zijn vaak enkel onder linux te draaien. Commerciele software is al wat moeilijker maar vele grote namen draaien wel onder linux. Enkel de electronica giganten blijven er van weg in sommige gevallen.

Maar spelen, en uiteraard alles wat typisch microsoft is, gaat moeiijker gaan.
Iemand vroeg zich af of Microsoft zat mee te gapen met wat u allemaal aan het doen was of gedaan hebt qua instellingen naar eigen hand zetten en dergelijke.

Er is duidelijk bewijs van dat ze dat in het oog houden.

Bij het opstarten van Win10 verscheen er een berichtje:

Citaat:
Uw hardware instellingen zijn gewijzigd.
Start de computer opnieuw op om de wijzigingen te laten doorgaan.
Best eigenaardig want er was niets aan gedaan voordien?

Welke wijzigingen?

Seffens de instellingen die ik voordien gemaakt heb eens nakijken of ze die niet op eigen houtje terug veranderden.


p.s.

Zij die gebruik maken van de Windows Store, meld u als u die afsluit ook altijd netjes af?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 8 januari 2021 om 11:47.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2021, 12:35   #283
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ik durf niet zo goed overschakelen.

Kunt ge met Linux nog op de Windows store? Want ik kocht mijn photoshop elements 2020 daar? Dat en Steam zijn de enige programma’s die echt moeten werken na de transformatie.

Bonusvraag: kan ik Linux installeren op mijn D om zo ruimte te winnen op mijn C wat een SSD is. Door Windows is daar al enorm veel ruimte van weg.
Windows store gaat niet gaan.
Steam wel, maar ook niet ale games.

Probeer eerst eens te booten met een live-usbstick van ubuntu of linux mint.
Zelfs zonder het OS te installeren kunt ge daar dan vb steam op installeren en zien welke games er beschikbaar zijn.

Of ge kunt linux draaien in virtualbox, om er wat gewend aan te raken, maar dan kunt ge ook niet deftig gamen omdat ge in een vm zit.
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2021, 12:42   #284
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Zij die gebruik maken van de Windows Store, meld u als u die afsluit ook altijd netjes af?
Waarom zou iemand die uberhaubt willen gebruiken?
Wat een brakken zooi die storen. Die staat bij mij ook steevast in't Frans, hoewel mijn OS Engels is en mijn input language op Nederlands (Belgie) staat.
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2021, 13:38   #285
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Waarom zou iemand die uberhaubt willen gebruiken?
Wat een brakken zooi die storen. Die staat bij mij ook steevast in't Frans, hoewel mijn OS Engels is en mijn input language op Nederlands (Belgie) staat.
Zelfde 'probleem' hier.

Ik haalde het al eerder aan dat men bij Microsoft denkt dat wij allemaal Frans spreken.

Bij de keuze van de één of andere app/film/software moet je echt goed opletten in die Store.

Zelfs bij de 'recensies' is alles bijna in het Frans

Kijk ook goed na mocht u een film bekijken of kopen dat de mogelijkheid bestaat dat er Nederlandstalige onderschrift bij is want meestal is dat niet het geval.

Verloren geld dan voor zij die Nederlands willen.

p.s.

Ik gaf het al eens door maar TuxPaint - Graphics Editor (leuk voor de kinderen ook) heeft men aan een snoepprijsje gezet op huidig ogenblik.

TuxPaint in de zoekbalk van de Store en daar heb je tekst & uitleg. (5,49€ op huidig ogenblik en dat is het wel waard)
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 8 januari 2021 om 13:43.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2021, 13:51   #286
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Lijkt me dan best alles zo te laten en mijn game en fotobewerkings pc op windows te laten.
Mijn persoonlijke zaken ga ik wel overzetten naar een andere simpel klein laptopje dat op Linux komt.
Big Brother is ver van het paadje af, niet mijn broer.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2021, 14:01   #287
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Voor de meer techsavvie peoples: gebruik een raspberry pi met pihole om Windows telemetry te blocken.

Op het net vind je de lijst van welke endpoints M$ gebruikt.
Deze voeg je toe aan je pihole blocked domains.
In je router geef je aan je pihole als dnsserver te gebruiken en klaar is kees voor elke windows die je installeert.
En plus wordt het gros van de advertenties e.a. rommel op het internet geblokeerd, gelijk of je nu osx, linux, windows of een mobiel os draait.
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2021, 15:09   #288
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Spijtig dat je dat in Win-10 niet kan, of toch maar gedeeltelijk via de host file.
In drivers/etc/
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2021, 15:16   #289
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Spijtig dat je dat in Win-10 niet kan, of toch maar gedeeltelijk via de host file.
In drivers/etc/
Tsjha, maar voor wat een raspberry kost, moet ge het niet laten.
Prima toestelletjes ook voor wie wat met linux, python o.d. wil leren prullen.
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2021, 15:29   #290
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Spijtig dat je dat in Win-10 niet kan, of toch maar gedeeltelijk via de host file.
In drivers/etc/
Alles kan, soms is het wel zoeken maar de doorwinterde pc fan zal er snel achter komen hoe je bepaalde dingen naar je eigen hand zet.

De Host file is best handig om bepaalde zaken met te blokkeren zoals bvb. Twitter & FB.

Pijnlijk detail is dan weer dat dit meestal niet zal lukken om reden van dat de twee bovenstaande die ik aanhaalde een massa sites hebben van waaruit zij werken. (voor FB alleen al zijn dat er door de 400 geloof ik die je dan moet 'bannen')

U kan ook gebruik maken van Hostsman

Of dat echt goed werkt daar heb ik géén idee van daar ik het nog nooit gebruikt heb.

p.s.

Win Defender is soms stout of is hij echt krachtig??

Windows Defender en het blokkeren van sommiger app's tot bepaalde browsers.

Defender uitschakelen dus: Beheer afspraken, plannen, budgetten en eenvoudig met Microsoft 365.

How to open Registry Editor in Windows 10

Bovenstaande zijn natuurlijk zaken voor de echte PC-Freak's.

Ik blijf de regel "Don't change a 'good' working system" hoog in het vaandel dragen.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 8 januari 2021 om 15:35.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2021, 15:33   #291
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Spijtig dat je dat in Win-10 niet kan, of toch maar gedeeltelijk via de host file.
In drivers/etc/
Het concept is trouwens verkeerd he: als je een systeem dat je zou willen bespioneren, dat wil beletten, ga je dat niet via dat systeem zelf doen, dat kan je niet vertrouwen he !
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2021, 15:39   #292
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het concept is trouwens verkeerd he: als je een systeem dat je zou willen bespioneren, dat wil beletten, ga je dat niet via dat systeem zelf doen, dat kan je niet vertrouwen he !
Win Telemetry kan je uit zetten maar weer iets voor de echte pc-freaks.

En na elke update/grade moet je de instellingen die iemand gemaakt heeft gaan nakijken want soms zijn die terug verzet na update/grade.

p.s.

In een ver verleden had ik op een chatkanaal eens 'woorden' met enkele studenten van de Unif die toen al zeiden: Linux is beter.

Ik heb een Linux distributie op een USB stick staan en die draait best goed.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2021, 08:23   #293
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Win Telemetry kan je uit zetten maar weer iets voor de echte pc-freaks.

En na elke update/grade moet je de instellingen die iemand gemaakt heeft gaan nakijken want soms zijn die terug verzet na update/grade.
Mijn punt is gewoon dat als je denkt dat Windows U stiekem bespioneert, het nogal eigenaardig is om de settings in Windows te vertrouwen. Als zij U willen bespioneren, waarom zouden zij met die settings rekening houden ?

Oftewel zijn die telemetrie data gewoon eerlijk geanonimiseerd, en dan is er geen reden om die af te zetten. Oftewel bespioneren ze U via die telemetrie, en waarom zou je dan denken dat je dat kan uitzetten, ook al staat daar een button of zo om dat zogezegd te doen ?

Dat doet mij denken aan een inbreker die U vraagt of hij eerlijk moet zijn.

Het filteren van de netwerk traffiek naar alle microsoft gekende IP adressen met iets anders dan windows zelf lijkt mij dan toch aangewezen. Oftewel vertrouw je microsoft, en dan moet je dat niet tegenhouden.

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 januari 2021 om 08:25.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2021, 12:00   #294
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Mijn punt is gewoon dat als je denkt dat Windows U stiekem bespioneert, het nogal eigenaardig is om de settings in Windows te vertrouwen. Als zij U willen bespioneren, waarom zouden zij met die settings rekening houden ?

Oftewel zijn die telemetrie data gewoon eerlijk geanonimiseerd, en dan is er geen reden om die af te zetten. Oftewel bespioneren ze U via die telemetrie, en waarom zou je dan denken dat je dat kan uitzetten, ook al staat daar een button of zo om dat zogezegd te doen ?

Dat doet mij denken aan een inbreker die U vraagt of hij eerlijk moet zijn.

Het filteren van de netwerk traffiek naar alle microsoft gekende IP adressen met iets anders dan windows zelf lijkt mij dan toch aangewezen. Oftewel vertrouw je microsoft, en dan moet je dat niet tegenhouden.
Het is best ver gezocht als je niets te verbergen hebt om dat allemaal te gaan aanpassen.

De Diagtrack uitzetten en een massa Telemetrie servers gaan 'blokkeren' in de hostsfile 0.0.0.0?

Op zich is het best géén zinnige actie want één of andere upgrade/date kan dit alles weer ongedaan maken.

MicroSoft lost dit voor een groot deel zelf op voor die mensen/bedrijven die de telemetrische datatransmissie permanent stil willen leggen en dat is te doen met de aankoop van de Enterprise-editie van het OS systeem. (bedrijfsomgeving?)

Toch blijft de regel als iemands zijn/haar OS/PC goed werkt er niet teveel aan te prutsen.

Don't change a 'good' working system.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 10 januari 2021 om 12:01.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2021, 11:11   #295
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.626
Standaard

Zelfs daar op die door niet iedereen gesmaakte site had men er al een tekst over.

Windows of Linux?

Het is- en blijft een keuze natuurlijk.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2021, 20:51   #296
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.930
Standaard

Die adobe flash player hebben ze afgeschaft. Waarom eigenlijk ? Geen mens die het weet. Om die consument te kloten of nieuwe computers te verkopen.
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2021, 21:18   #297
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Die adobe flash player hebben ze afgeschaft. Waarom eigenlijk ? Geen mens die het weet. Om die consument te kloten of nieuwe computers te verkopen.
omdat er -veel- betere alternatieven zijn ondertussen.
Html5 maakt flash player overbodig en het was altijd al een ramp met de flashplayer plugin in verschillende browsers. Vooruitgang is dat.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2021, 21:32   #298
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
omdat er -veel- betere alternatieven zijn ondertussen.
Html5 maakt flash player overbodig en het was altijd al een ramp met de flashplayer plugin in verschillende browsers. Vooruitgang is dat.
HTML5 kent de video tag.
Het is omdat producenten van tablets besloten hebben om de flash player te bannen dat de browser producenten meer aandacht hebben besteed aan de video tag.

Flash, gebaseerd op Actionscript, en uiteindelijk niet meer dan een library gebaseerd op javascript, is nog niet uit de mode. Een mens wilt uiteindelijk al eens creatief zijn met bewegende beelden.

Het is goed dat Actionscript werd gebannen. Kwestie van de natuur een handje te helpen.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be