Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 juli 2003, 10:30   #21
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Ik ben op dit punt een dommerik, veronderstel dat gestudeerde juristen hier een antwoord op weten : volgens mij staan politieke partijen niet in de wet (grondwet). Men kan bij verkiezingen individueel opkomen of zich met andere personen op een kieslijst verenigen. Dus strikt genomen leven we niet in een particratie waar alle macht wettelijk voor de politieke partijen is. Iedereen heeft dus het recht zich verkiesbaar te stellen.

Indien er nu wetten zijn en/of bepalingen in de grondwet die decreteren dat deze personen gekozenen in het parlement onvoorwaardelijk geurende een vaste legislatuur de wetgevende macht zouden hebben
en dus ook de macht om de uitvoerende af te zetten. Is dit in mijn ogen een inperking van de demokratie. "Het volk" moet ten allen tijde
de verkozenen kunnen terugfluiten en opnieuw kiezen.
Dit is volgens mij het doorslaggevende argument om een bindend volksreferendum in te voeren, maar dan wel met de grootste omzichtigheid, niet omdat ik "democratie" wantrouw, maar wel omdat in het verleden helaas aangetoont is dat ongelukkige vraagkeuze en ongelukkige thema's democratievervalsend kunnen werken.
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be