Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Wanneer worden de Meir en de Huidevettersstraat een dump �* la Turnhoutse Baan?
Over 2 jaar 14 26,92%
Over 5 jaar 9 17,31%
Over 10 jaar 4 7,69%
Nooit 25 48,08%
Aantal stemmers: 52. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 september 2004, 14:51   #61
herr fritz
Provinciaal Statenlid
 
herr fritz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juli 2002
Locatie: zedelgem
Berichten: 624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dronyon
Er bestaat wellicht een verband tussen de overwegende nationaliteit (of 'origine') van de bewoners van een buurt en de graad van verloedering/luxe van een wijk. Maar er zijn nog andere mogelijkheden dan een rechtstreeks causaal verband Marokkanen & Turken = verloedering. Misschien heeft het wel iets met een sociale factor zoals huurprijzen te maken? De lagere sociale klassen, waar veel migranten toe behoren, kunnen zich moeilijk aan een wijk als bijvoorbeeld de Grote Markt opdringen; ze vestigen zich eerder waar ze het kunnen betalen.
En wat het Zuid betreft: je hebt het misschien nog niet gezien, maar ook daar wonen veel Marokkanen en Turken. Hoe plaats je dat dan in jouw zienswijze?
Uiteindelijk voelt een mens zich maar thuis tussen zijn soortgenoten.
__________________
herr fritz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2004, 14:58   #62
jules
Staatssecretaris
 
jules's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 oktober 2003
Locatie: Antwerpen en zo
Berichten: 2.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door herr fritz
Uiteindelijk voelt een mens zich maar thuis tussen zijn soortgenoten.
spreek voor jezelf

Als ik mag kiezen tussen vriendelijke allochtone of een verzuurde azijnpisser als jij, dan weet ik wel ik als buren wil hebben
jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2004, 15:17   #63
herr fritz
Provinciaal Statenlid
 
herr fritz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juli 2002
Locatie: zedelgem
Berichten: 624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules
spreek voor jezelf

Als ik mag kiezen tussen vriendelijke allochtone of een verzuurde azijnpisser als jij, dan weet ik wel ik als buren wil hebben
Tja, vrij-denkende mensen die zich objectief en kritisch uitlaten worden al meer van azijnpisserij verweten door blinde kamikaze optimisten.
__________________
herr fritz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2004, 17:43   #64
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dronyon
Er bestaat wellicht een verband tussen de overwegende nationaliteit (of 'origine') van de bewoners van een buurt en de graad van verloedering/luxe van een wijk. Maar er zijn nog andere mogelijkheden dan een rechtstreeks causaal verband Marokkanen & Turken = verloedering. Misschien heeft het wel iets met een sociale factor zoals huurprijzen te maken? De lagere sociale klassen, waar veel migranten toe behoren, kunnen zich moeilijk aan een wijk als bijvoorbeeld de Grote Markt opdringen; ze vestigen zich eerder waar ze het kunnen betalen.
En wat het Zuid betreft: je hebt het misschien nog niet gezien, maar ook daar wonen veel Marokkanen en Turken. Hoe plaats je dat dan in jouw zienswijze?
Even verduidelijken, het Zuid in Antwerpen heeft inderdaad verschillende gezichten, maar hetgeen waarnaar tegenwoordig meestal wordt verwezen als men het over het "Zuid" heeft, betekent eigenlijk het gedeelte gebouwd op het oude zuidkasteel, tussen kasteelpleinstraat, Scheldestraat, Schelde en Leien, het gedeelte binnen de boulevard dus.

Het is dat gedeelte binnen de Leien dat een onstopbare groei heeft gekend sinds de jaren zeventig en nu de meest trendy wijk van het stad geworden is.

De reden van die opgang is uiteraard aan een bepaald beleid te wijten. Hoewel die vorm van beleid sterk geholpen werd door de aard van het "Zuid" binnen de Leien.

De vorm van de wijken van "Antwerpen Noord" heeft tevens geholpen aan het bevorderen van het tegengesteld beleid.

Het stadsbestuur heeft de Seefhoek en Borgerhout opzettelijk uitverkoren tot "dump van Vlaanderen". Nu oogsten ze er de bittere vruchten van.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2004, 01:12   #65
Thor
Provinciaal Statenlid
 
Thor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 december 2003
Locatie: Kortrijk
Berichten: 771
Standaard

het probleem is het ras of huidskleur niet,het probleem is de godsdienst:

http://users.pandora.be/thor_be/Islamic%20Peace.pps
__________________
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both."
Benjamin Franklin
Thor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2004, 14:41   #66
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Geen allochtonen op het "Zuid" - je moet dringend eens een afspraak voor stadswandeling maken en gaan kijken !
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2004, 23:42   #67
jules
Staatssecretaris
 
jules's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 oktober 2003
Locatie: Antwerpen en zo
Berichten: 2.565
Standaard

ma 04/10/04 - Na een actie in Brussel, Antwerpen, Gent, Luik en Charleroi hebben politie en inspectiediensten zo'n dertig belwinkels gesloten. Dat is een op de zes bezochte zaken. Er namen in totaal zo'n 400 politieagenten en ambtenaren van
verschillende diensten aan de actie deel.


Met de "operaties Tam Tam" wil de overheid een duidelijk beeld krijgen van
wat zich afspeelt in de belwinkels.

De overheid wil met de actie een einde maken aan telefoonbedrog, belastingontduiking, zwartwerk en sociale fraude. Er zijn tachtig illegale vreemdelingen opgepakt die er werkten of in de zaak waren. Er werden ook processen-verbaal opgesteld voor zwartwerk en inbreuken op de sociale en fiscale wetgeving.

Er komen steeds meer belwinkels en staatssecretaris voor de Strijd tegen de Fiscale Fraude , Hervé Jamar, wil die in kaart brengen. Het is al de derde keer in minder dan een jaar tijd dat de politie dergelijke controles uitvoert. Tijdens de eerste twee operaties beperkte het actieterrein zich tot het Brussels Gewest.

Volgens hoofdcommissaris Michel Jonniaux van de federale politie werpen de opeenvolgende zogenoemde "operaties Tam Tam" hun vruchten af. "Het is nog vroeg om conclusies te trekken, maar de sector regulariseert zich langzaam", luidt het.

Hoofdcommissaris Jonniaux benadrukte ook de goede samenwerking tussen de verschillende diensten. "Het ging om een grootschalige operatie die al sinds juli werd voorbereid. Er komen nog gelijkaardige acties. We volgen de winkels in overtreding bovendien verder op", aldus nog Jonniaux.


Darwin kan tevreden zijn, er wordt wel degelijk opgetreden tegen de belwinkels ...

Laatst gewijzigd door jules : 4 oktober 2004 om 23:42.
jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2004, 01:20   #68
Thor
Provinciaal Statenlid
 
Thor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 december 2003
Locatie: Kortrijk
Berichten: 771
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules
ma 04/10/04 - Na een actie in Brussel, Antwerpen, Gent, Luik en Charleroi hebben politie en inspectiediensten zo'n dertig belwinkels gesloten. Dat is een op de zes bezochte zaken. Er namen in totaal zo'n 400 politieagenten en ambtenaren van
verschillende diensten aan de actie deel.


Met de "operaties Tam Tam" wil de overheid een duidelijk beeld krijgen van
wat zich afspeelt in de belwinkels.

De overheid wil met de actie een einde maken aan telefoonbedrog, belastingontduiking, zwartwerk en sociale fraude. Er zijn tachtig illegale vreemdelingen opgepakt die er werkten of in de zaak waren. Er werden ook processen-verbaal opgesteld voor zwartwerk en inbreuken op de sociale en fiscale wetgeving.

Er komen steeds meer belwinkels en staatssecretaris voor de Strijd tegen de Fiscale Fraude , Hervé Jamar, wil die in kaart brengen. Het is al de derde keer in minder dan een jaar tijd dat de politie dergelijke controles uitvoert. Tijdens de eerste twee operaties beperkte het actieterrein zich tot het Brussels Gewest.

Volgens hoofdcommissaris Michel Jonniaux van de federale politie werpen de opeenvolgende zogenoemde "operaties Tam Tam" hun vruchten af. "Het is nog vroeg om conclusies te trekken, maar de sector regulariseert zich langzaam", luidt het.

Hoofdcommissaris Jonniaux benadrukte ook de goede samenwerking tussen de verschillende diensten. "Het ging om een grootschalige operatie die al sinds juli werd voorbereid. Er komen nog gelijkaardige acties. We volgen de winkels in overtreding bovendien verder op", aldus nog Jonniaux.


Darwin kan tevreden zijn, er wordt wel degelijk opgetreden tegen de belwinkels ...
Mja ..... Mohamed belt naar zijn Fatima..op onze kosten!
Maar allee,'t is tenminste Youssouf niet die telefonisch afspreekt met Rachid hoe en waar ze de volgende bomaanslag gaan plegen.......
__________________
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both."
Benjamin Franklin
Thor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2004, 12:22   #69
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Ik ben zopas nog eens in de Driekoningenstraat in Berchem geweest.

Tot begin dit jaar kon je de Driekoningenstraat nog op een positieve manier vergelijken met het verlengde ervan de Statiestraat.

Op amper een half jaar tijd heeft nu ook dit deel van de ooit zo bloeiende winkelas de definitieve doodsteek gekregen.

De betere zaken zoals een bekende parfumerie waar ik verleden jaar nog iets voor een vriendin heb gekocht hebben er hun deuren gesloten en de telefoonwinkels zijn met meerderen tegelijk het straatbeeld komen versterken.

Op de leegstaande panden hangen allemaal affiches met Turkse opschriften.

2004 : het jaar dat de Driekoningenstraat stierf.

Laatst gewijzigd door Darwin : 5 oktober 2004 om 12:22.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2004, 14:15   #70
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Afgezien van de frauduleuze "belwinkels" heeft het verdwijnen van de autochtonemiddenstander alles te maken met de opkomst van de ketens & de
shoppingcenters. eigenlijk moesten we blij zijn met turkse bakkers, marokkaanse
beenhouwers en viswinkels en andere basaars dat ze nog een zweem van kleinhandel in leven houden. Zonder hen waren die wijken helemaal uitgestorven. Idem dito wat betreft marktkramers - zonder allochtone marktkramers waren de markten al dood en begraven. It s the survival of the fittest !
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2004, 17:05   #71
Mustapha
Gouverneur
 
Mustapha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 augustus 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.248
Standaard

Ik zou eerder roepen om een boycot van de H&M keten op de meir.
Nu gaan ze een derde H&M winkel openen op de meir ...
Er staat er al eentje op het einde, eentje in het midden en momenteel is men bezig aan renovatiewerken aan het gebouw waar de nieuwe H&M winkel zal komen (begin meir).

Wat is het nut daarvan?

De C&A heeft 2maand geleden heel zijn winkel gerenoveerd en gemoderniseerd.

Er is een nieuwe sportwinkel gekomen midden de meir.

Nokia opent volgende maand een gloednieuwe Nokia-center voor de Nokia liefhebbers.

United Brands is zich komen vestigen op de meir.

AS-adventure is ook een nieuwe winkel op de meir.

Dat is wat ik vaststel.
Mustapha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2004, 17:49   #72
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
Ik zou eerder roepen om een boycot van de H&M keten op de meir.
Nu gaan ze een derde H&M winkel openen op de meir ...
Er staat er al eentje op het einde, eentje in het midden en momenteel is men bezig aan renovatiewerken aan het gebouw waar de nieuwe H&M winkel zal komen (begin meir).

Wat is het nut daarvan?

De C&A heeft 2maand geleden heel zijn winkel gerenoveerd en gemoderniseerd.

Er is een nieuwe sportwinkel gekomen midden de meir.

Nokia opent volgende maand een gloednieuwe Nokia-center voor de Nokia liefhebbers.

United Brands is zich komen vestigen op de meir.

AS-adventure is ook een nieuwe winkel op de meir.

Dat is wat ik vaststel.
het is niet enkel h&m hoor. er zijn 2x street one, 2x mango, 2x vera moda's, 1 only (zelfde merk als vera moda), 2xkruidvat (einde meir en shopping), 2x esprit (en nog 1 edc in de kammenstraat), van inditex is er zara, massimo dutti en berksha (zelfde keten, maar wel verschillende winkels, dus vind ik niet zo erg), er is 1 appels, en er was 1 jennifer, wat zelfde keten en zelfde kledij is, afwachten wat dit nu wordt,...

de meir wordt gedomineerd door een handvol ketens, en dat vind ik wel jammer. in de kammenstraat en de huidevetterstraat is dit gelukkig niet zo, maar daar zijn de winkels wel veel duurder.

de ketens nemen de meir over.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2004, 10:17   #73
dorus
Banneling
 
 
dorus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Ik ben zopas nog eens in de Driekoningenstraat in Berchem geweest.

Tot begin dit jaar kon je de Driekoningenstraat nog op een positieve manier vergelijken met het verlengde ervan de Statiestraat.

Op amper een half jaar tijd heeft nu ook dit deel van de ooit zo bloeiende winkelas de definitieve doodsteek gekregen.

De betere zaken zoals een bekende parfumerie waar ik verleden jaar nog iets voor een vriendin heb gekocht hebben er hun deuren gesloten en de telefoonwinkels zijn met meerderen tegelijk het straatbeeld komen versterken.

Op de leegstaande panden hangen allemaal affiches met Turkse opschriften.

2004 : het jaar dat de Driekoningenstraat stierf.
Inderdaad. Waar is de tijd van de 10-daagse braderij in die straten?
Amper 4 �* 5 jaar geleden.
Nu is het nog één week-endje en volgend jaar zal het wel opgedoekt zijn.
Daarbij gaat niet alleen een wijk kapot, maar een hele leefomgeving, een noodzakelijk sociaal web.
De uitbater van een van de winkels, vooraan dichtbij de Grote Steenweg, wist mij jaren terug al te vertellen dat hij wou stoppen omdat er jaarlijks voor honderdduizenden franken werd gestolen, ondanks alle beveiligingen.
Als wij onze samenleving willen redden, dan moet dat gespuis er uit.
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2004, 12:56   #74
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Het spreekt vanzelf dat er toen er vrijwel geen allochtone medemensen waren er geen winkeldiefstallen gebeurden, bovendien hebben de grote winkelketens zoals H& M
daar absoluut geen last van. ..

Ik blijf erbij dat er sommige winkelstraten slecht aan toe zijn ligt helemaal aan de teloorgang van de kleine middenstander & de moordende konkurrentie van grotere organisaties : dat zie je in alle ons omringende landen. Wat gelukkig ook voorkomt is het oprukken in die wijken die door de "autochtone" middenstanders verlaten worden
van "allochtone" handelszaken - dat daar "kaf" onder het koren zit is wel zeker,
maar dat gaat er tegenwoordig in nogal een hoog tempo tussenuit.
Persoonlijk ben ik heel tevreden dat waar de "autochtone" kruidenier verdwijnt er
zich een "allochtone" komt vestigen : de prijs/kwaliteitsverhouding is er uitstekend
alsook de variatie van het aanbod.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be