Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 februari 2011, 21:27   #1
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard Hoge inflatie of deflatie op komst?

Persoonlijk verwacht ik al jaren dat het huidige beleid van de centrale banken in het Westen en zelfs ver daarbuiten tot hyperinflatie zal leiden, omdat de overheid alles zal doen om deflatie te voorkómen. Voor de VS lijkt dat steeds meer te kloppen. Nu zit de eurozone er na het débâcle in Ierland, de "bail-out" van Griekenland (eigenlijk van de Franse en Duitse banksector) en de oprichting van het euro-noodfonds duidelijk in slechte papieren, en ik ben ervan overtuigd dat dit nog maar het topje van de ijsberg is.

Deze meneer, (inmiddels heb ik de herziene uitgave) die overigens geen mij bevredigende uitleg geeft, maar een ware bestseller bleek bij onze Oosterburen, voorspelt "slechts" voor de VS hoge of, wellicht, hyperinflatie. Europa zou op deflatie afstevenen. Ik denk dus dat hij het overheidsingrijpen onderschat, en de macht van de Chinezen met hun euro-obligaties.

Hm. Hij doet nog wel wat voorspellingen die ik wél geloof, zoals: dat we weer Europees voedsel zullen eten omdat import te duur wordt als Europa niet rijker meer is dan de rest van de wereld, en ja, dat laatste zal er van komen (en maar goed ook, vind ik).

Maar dit terzijde. Mijn vraag: wat verwachten jullie: hyperinflatie, hoge inflatie of deflatie? Ik bedoel op middellange tot lange termijn.

En nog een verzoek: kom het niet volspammen met precies dezelfde afgezaagde verhalen die al in honderd andere draden zijn gepost, of het nou de jet set betreft of niet. Ik zou graag hebben dat degene die hier iets schrijft, vindt dat het onderwerp van de draad er echt toe doet.
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 12 februari 2011 om 21:33.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2011, 22:10   #2
chan
Burger
 
chan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juli 2009
Berichten: 152
Standaard

tgoh ja....
Is inflatie de officiele inflatie? Is dat de werkelijke inflatie?

Ik denk zelfs als er officieel deflatie is, dat er in het echt inflatie kan zijn.


http://www.youtube.com/watch?v=Ejjie...eature=feedbul


http://www.goldonomic.be/index.php?o...llar&Itemid=45
chan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2011, 22:36   #3
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chan Bekijk bericht
tgoh ja....
Is inflatie de officiele inflatie? Is dat de werkelijke inflatie?

Ik denk zelfs als er officieel deflatie is, dat er in het echt inflatie kan zijn.


http://www.youtube.com/watch?v=Ejjie...eature=feedbul


http://www.goldonomic.be/index.php?o...llar&Itemid=45
Dat klopt, Chan, en dat heb ik elders hier ook al betoogd. Het is zeer duidelijk dat we ook tijdens de vorige herfst, toen de prijzen een tijdlang daalden, tot over onze oren in de inflatie, d.w.z. de geldgroei, zaten.

Inmiddels ben vind ik hier een filmpje waarin Marc Faber en de hierboven vermelde Max Otte afwisselend, of juist niet afwisselend, van mening zijn dat ook in Europa prijsstijgingen te verwachten zijn. Het filmpje is wel in het Duits, dus even vertalen: Faber is 100% zeker dat de VS bankroet gaan, en Otte houdt het voor waarschijnlijk. Beiden verwachten het over 10=15 jaar (ik vraag me af hoe ze het nog zo lang zouden kunnen rekken).

Er zijn veel youtube's van Faber in omloop, waarin hij hetzelfde betoog houdt. Hij spreekt zijn Engels wel even Zwitsers uit als zijn Duits...
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2011, 22:38   #4
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

O, nu bekijk ik je filmpjes, Chan, en ik zie dat je nog iets anders bedoelt: ja, dat klopt natuurlijk ook, dat de overheid ons over de ware omvang van de prijsstijgingen beliegt. Nu ging mijn vraag wel over de middellange tot lange termijn. Ik zou denken: het kan alleen maar verergeren.
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2011, 22:39   #5
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chan Bekijk bericht
tgoh ja....
Is inflatie de officiele inflatie? Is dat de werkelijke inflatie?

Ik denk zelfs als er officieel deflatie is, dat er in het echt inflatie kan zijn.


http://www.youtube.com/watch?v=Ejjie...eature=feedbul


http://www.goldonomic.be/index.php?o...llar&Itemid=45
Het komt mij ook voor dat men er alle belang bij heeft om de werkelijke impact van inflatie verborgen te houden zolang als enigzins mogelijk.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2011, 22:42   #6
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

En deze passage uit je tweede link is echt grappig, omdat de ene overheid tegen de andere wordt uitgespeeld:

Citaat:
Als ik dus naar Canada trok met wat van mijn papiergeld, dan zou een Canadees mij vandaag de dag voor hetzelfde aantal euro's 10% minder Canadese dollars willen geven als één jaar geleden.

Nu, als de inflatie in de Eurozone de voorbije 12 maanden maar 1.9% was, dan zou Canada een deflatie moeten gekend hebben van wel 8%, zou je denken. (...)

Volgens de Canadese Centrale bank echter, was er ook in Canada inflatie: 1.92%, zelfs een fractie meer dan in Europa. En toch zijn Europeanen bereid om 11% méér euro's neer te tellen voor hetzelfde aantal Canadese dollars, vergeleken met vorig jaar. Hier klopt duidelijk iets niet.
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2011, 22:46   #7
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Ik sta paf van de percentages voor rubber, katoen, maïs, graan! Al zal olie wel de doorslag geven, en goud misschien.
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2011, 22:54   #8
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Het komt mij ook voor dat men er alle belang bij heeft om de werkelijke impact van inflatie verborgen te houden zolang als enigzins mogelijk.
Als iedereen het door heeft, haalt iedereen zijn geld van de bank af, en de bank heeft dat geld niet.

Dan moet de overheid iedereen tot 100.000 euro uitbetalen, en de overheid heeft dat geld niet.

Dan moet de overheid dat geld bij de banken lenen, en de banken...

De ECB dan maar? Dan spat, vrees ik, de euro meteen uit elkaar.

Dit komt nooit goed, maar ik had de ineenstorting wel wat vroeger verwacht. Het rare is dat de mensen zich zo weinig vragen stellen. Iedereen in slaap? Waarom praat niet het hele forum over de euro?
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2011, 22:59   #9
corse
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Ik sta paf van de percentages voor rubber, katoen, maïs, graan! Al zal olie wel de doorslag geven, en goud misschien.
Oorspronkelijk geplaatst door corse
De Amerikaanse arbeiders zijn de meest uitgebuitene ter wereld. De communistische partij is hun laatste redding.

http://www.cpusa.org/ http://www.pww.org/ http://www.politicalaffairs.net/ http://www.yclusa.org/ http://www.ustream.tv/recorded/7091342
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2011, 23:05   #10
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Als iedereen het door heeft, haalt iedereen zijn geld van de bank af, en de bank heeft dat geld niet.

Dan moet de overheid iedereen tot 100.000 euro uitbetalen, en de overheid heeft dat geld niet.

Dan moet de overheid dat geld bij de banken lenen, en de banken...

De ECB dan maar? Dan spat, vrees ik, de euro meteen uit elkaar.

Dit komt nooit goed, maar ik had de ineenstorting wel wat vroeger verwacht. Het rare is dat de mensen zich zo weinig vragen stellen. Iedereen in slaap? Waarom praat niet het hele forum over de euro?
Het probleem is dat ge er quasi niet aan kunt ontsnappen.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2011, 23:06   #11
corse
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door corse:

De Amerikaanse arbeiders zijn de meest uitgebuitene ter wereld.
De communistische partij is hun laatste redding.

Jobless VS workers losing their lifeline:

http://www.aflcio.org/countdown_uiexpire.cfm
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2011, 23:13   #12
corse
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
Standaard

De Amerikaanse arbeiders zijn de meest uitgebuitene ter wereld.
De communistische partij is hun laatste redding.

Jobless VS workers losing their lifeline:

1. http://www.aflcio.org/countdown_uiexpire.cfm
2. http://www.cpusa.org/
3. http://www.pww.org/
4. http://www.politicalaffairs.net/
5. http://www.yclusa.org/
6. http://www.ustream.tv/recorded/7091342
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 06:34   #13
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
En deze passage uit je tweede link is echt grappig, omdat de ene overheid tegen de andere wordt uitgespeeld:
Wisselkoersen zijn niet enkel een beeld van de relatieve inflaties van de twee munten, he, maar weerspiegelen de internationale vraag en het aanbod naar die munten, en dat heeft te maken met de relatieve vragen naar de produkten gemaakt in de zones die door de munten behandeld worden.

Om spul in Canada te kopen, heb je Canadese dollars nodig. De enige Canadese dollars die je kan te pakken krijgen, zijn die van Canadezen die hun dollars bij ons komen uitgeven om Europese produkten te kopen (of bij ons in financiele produkten te investeren wat eigenlijk ook een aankoop is).

In de mate dat de hoeveelheid munt in 't buitenland klein is ten opzichte van wat er in 't binnenland van rondcirkelt, is de "buitenlandse prijs" van de munt (= de wisselkoers) redelijk onafhankelijk van de interne inflatie.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 08:49   #14
chan
Burger
 
chan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juli 2009
Berichten: 152
Standaard

Wat ik denk, is dat er pas echte hyperinflatie komt, als de economie wereldwijd gaat herstellen. Dus als iedereen terug gaat lenen voor vastgoed, auto's, reizen, etc etc etc

Enzo zal er geen kans zijn op een totaal herstel.
Want voor mij is inflatie = geldcreatie

Door de kredietcrisis zijn we nu minder geld aan het creeeren. Dat compenseren ze nu door wat extra geldgetover.
De nadelen hiervan zullen ze pas ondervinden als de kredietcrisis hersteld.

We zitten nu in een onherstelbare economie. Het geld dat ze bijgetoverd hebben kunnen ze nooit meer uit de economie krijgen op een gezonde manier.
chan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 10:51   #15
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chan Bekijk bericht
We zitten nu in een onherstelbare economie. Het geld dat ze bijgetoverd hebben kunnen ze nooit meer uit de economie krijgen op een gezonde manier.
Tenzij men z'n verstand wel gebruikt. Het gezonde en logische boerenverstand dus, meer ook niet.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 12:02   #16
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wisselkoersen zijn niet enkel een beeld van de relatieve inflaties van de twee munten, he, maar weerspiegelen de internationale vraag en het aanbod naar die munten, en dat heeft te maken met de relatieve vragen naar de produkten gemaakt in de zones die door de munten behandeld worden.
Dan kan je beter een wereldmunt invoeren om de transparantie te verhogen.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 12:33   #17
corse
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Dan kan je beter een wereldmunt invoeren om de transparantie te verhogen.
Juist.

Iedere volwassen wereldburger boven de 18 jaar krijgt 50.000 Euro waarde in de nieuwe wereldmunt, (Terra)

Al de rest van munten (geld), waardepapieren en schulden op de planeet worden verbeurd verklaard, al het goud gaat naar de nationale banken.

Alle eigendomsbewijzen van meer dan één woning per gezin gaan naar de gemeenschap.
De grote productiemiddelen, bodemschatten en grondstoffen worden eigendom van de gemeenschap.

Menswaardig minimum inkomen.
Een wereld inkomensverhouding van maximum 1 op 4.
Het uitbuiten van mens door mens is verboden.

De nieuwe grondwet is bijna klaar, is dat geen vrijheid.
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 12:50   #18
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corse Bekijk bericht
Juist.

Iedere volwassen wereldburger boven de 18 jaar krijgt 50.000 Euro waarde in de nieuwe wereldmunt, (Terra)

Al de rest van munten (geld), waardepapieren en schulden op de planeet worden verbeurd verklaard, al het goud gaat naar de nationale banken.

Alle eigendomsbewijzen van meer dan één woning per gezin gaan naar de gemeenschap.
De grote productiemiddelen, bodemschatten en grondstoffen worden eigendom van de gemeenschap.

Menswaardig minimum inkomen.
Een wereld inkomensverhouding van maximum 1 op 4.
Het uitbuiten van mens door mens is verboden.

De nieuwe grondwet is bijna klaar, is dat geen vrijheid.
Dat zou al een stap in de goede richting zijn en stimuleert een ruimere visie.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 13:03   #19
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wisselkoersen zijn niet enkel een beeld van de relatieve inflaties van de twee munten, he, maar weerspiegelen de internationale vraag en het aanbod naar die munten, en dat heeft te maken met de relatieve vragen naar de produkten gemaakt in de zones die door de munten behandeld worden.
Verhelderende uitleg. 'k Had weer niet ver genoeg gedacht, hè Patrick, maar het voornaamste, de opmerking van Chan, blijft wel overeind: de inflatie wordt schromelijk onderschat.
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 13:06   #20
corse
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Dat zou al een stap in de goede richting zijn en stimuleert een ruimere visie.
Juist,

We beginnen met een nieuwe lei noemt dat, simpel toch.
Op één maand kan deze klus op onze planeet geklaard zijn.

Wie zal er reclameren, 0,2 % van de wereldbevolking. (de rijke)
Moeten we daar rekening mee houden? (nee, zeker niet uiteraard)
corse is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be