Los bericht bekijken
Oud 8 mei 2015, 11:06   #581
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Totaal irrelevant.
Het gaat erom dat Spitting Image beweerde dat tot de bevrijding van de concentratie kampen niemand wist wat daar gebeurde. Ik heb dat tegengesproken met de bewering dat in Antwerpen reeds in 1942 er verhalen de ronde deden over vergassing van de Joden.
Lees de link en kom tot hetzelfde besluit als ik, namelijk dat Spitting Image er niets van weet.
Anne Frank vermelde op 9 oktober 1942 dat ze aannemen dat de meeste Joden vermoord worden, en voegt eraan toe: ‘De Engelse radio spreekt van vergassing’.
Er deden veel verhalen de ronde in een tijd van bezetting, van algemene censuur.en propaganda. Anne Franks dagboek is naderhand door vader Frank aangevuld geworden om het 'lees- en verkoopbaar' te maken. Dat is geen goede bron.
Wij hadden thuis een geheime radio en gezien mijn vader goed Engels kon, hij verbleef tijdens WO1 in Engeland, luisterden wij regelmatig naar de BBC, waarvan de uitzendingen door de Duitsers fel gestoord werden. Niettemin volgden wij op een kaart met vlaggetjes het oorlogsfront in Rusland op de voet. Tot 1944 was er immers geen Westelijk front. Uiteraard wel in Noord-Afrika. El Alamein was een heuglijke gebeurtenis.
Zoals ik reeds eerder zei was er op de BBC nooit sprake van dodenkampen of massale volkerenmoord, wel van concentratiekampen en dictatuur.

Mijn vader vond ook dat de Duitsers zich als bezettingsmacht hier in West-Europa nogal correct gedroegen, maar was niet te spreken over de wijze waarop dit in het Oosten gebeurde.
De algemene opvatting was toen dat de Joden in het Oosten overgebracht werden om er te werken in de oorlogsindustrie of iets gelijkaardigs.