Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche
Als je het zo verwoord kan ik die optie best overwegen. Dat hij op die manier de thora wou naleven had ik nog niet bedacht.
|
Hij had zich ook nooit als kandidaat messias kunnen profileren als hij niet van de ( vermeende ? ) David- bloedlijn zou afstammen. Deze ambitie kon hij enkel waarmaken als er voldoende joden waren die de wetten van Mozes strikt tot de jota naleefden, dit volgens de profetieën.
De verschillende bezettingen door de toenmalige grootmachten schreven deze profeten toe door het ' verlaten van de Weg '. ( zie Matt.5:17-19) :
Citaat:
Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.
|
vertaling: Hij komt niks nieuws verkondigen, geen nieuw verbond, maar een bevestiging van zijn geloof in vervulling te brengen van wat er van hem als laatste telg van het geslacht David verwacht wordt.
Citaat:
Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
|
vertaling: We moeten ten allen tijde de Wet strikt naleven tot de' eindtijd ' van deze bezetter is aangebroken.
Citaat:
Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.
|
vertaling: ' Koninkrijk de hemelen ' is de benaming wat de joden aan Palestina gaven. Het koninkrijk door JHWH ( uit de hemelen ) geschonken. En hier begint Jezus reeds postjes in zijn regering te beloven aan de grootste ' ijveraars ' onder zijn gevolg. De onverschilligen komen achteraan te staan.
Citaat:
Had ie anders gesproken was ie wellicht nooit zover gekomen. Nochtans was het groot genoeg geworden tot op een punt dat Rome het moest aanvaarden eb zelfs omarmde als eigen. Teller op 0. What happened?
|
Wil je dit even meer verduidelijken ? Volg hier niet.