![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#421 | |||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De verschillende bezettingen door de toenmalige grootmachten schreven deze profeten toe door het ' verlaten van de Weg '. ( zie Matt.5:17-19) : Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Aton : 26 juli 2015 om 07:58. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#422 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#423 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De mens is in principe meester over de natuur (in een eindeloos leerproces), en zelfmoord en levensmoeheid doen daar niks aan af, dat zijn aparte problemen, die zijn ontstaan omdat de mens behalve zijn natuurlijk leven ook nog een eigen innerlijk leven leidt. Raken ook dieren levensmoe? Citaat:
Dat is wat de microwezentjes doen, die de ziel en het lichaam van het dier besturen. Laatst gewijzigd door harriechristus : 26 juli 2015 om 08:17. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#424 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het kwaad is zeker niet iets onschuldigs, om het daarmede te neutraliseren. Neen, het kwaad is een ellende en kan een verschrikking zijn. En des te meer omdat het bewust tot stand gebracht kan worden. Wel kan ik het er mee eens zijn dat in het kwade een probleem zit dat moet worden opgelost. Laatst gewijzigd door harriechristus : 26 juli 2015 om 08:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#425 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Door zou alleen maar de betekenis hebben dat Jezus een slachtoffer is en zijn dood aan het kruis verder zonder diepere betekenis zou zijn. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#426 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#427 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hij heeft de keuze tussen het vervolmaken van dat natuurlijke leven of er tegen in te gaan en het verstand heeft hoofdzakelijk de tweede weg gekozen... want het verstand denkt, totaal verkeerd en totaal absurd, van zichzelf dat het het beter weet, terwijl het niet door heeft dat het zelf zonder die natuurlijke levensdrang, het enige dat er echt is, gewoonweg niet bestaat... Het 'ik' bestaat enkel als manifestatie van die levensdrang; het 'ik' op zich is zuivere illusie en wat een verstand gebouwd op zuivere illusie waard is??? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#428 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wij denken dat wijzelf winnen door de anderen kwaad te berokkenen; terwijl juist dat de grootste illusie is... Ten andere Jezus heeft niet gezegd dat hij het kwaad uit de wereld is komen weghalen; hij heeft gezegd dat hij de zonde wegneemt door de mensen duidelijk te maken dat schuldgevoelens om wille van zogenaamde zonden, die de mensen in al hun onwetendheid gedaan hebben, nutteloos zijn... In onwetendheid kan men niet zondigen en als men weet zondigt men niet meer... Laatst gewijzigd door marie daenen : 26 juli 2015 om 09:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#429 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De kern van de boodschap van Jezus is dit:
Toen Hij opgehouden was, vroeg een van zijn leerlingen Hem: ‘Heer, leer ons bidden, zoals ook Johannes het zijn leerlingen geleerd heeft.’ [2] Hij zei tegen hen: ‘Wanneer je bidt, zeg dan: Vader*, uw naam worde geheiligd, uw koninkrijk kome; [3] geef ons elke dag het nodige* brood [4] en vergeef ons onze zonden, want ook wij vergeven ieder die ons iets schuldig is, en breng ons niet in beproeving*.’ (Luk. 11) De kerk verwerpt dit en beweert dat Jezus voor de zonden is gestorven. Dat is een ontkenning van de de redenering van Jezus: "vergeef ons, want ook wij vergeven ...". Hoe dom moet je zijn om dit dagelijks te bidden en niet te zien dat het misoffer niets betekent. Laatst gewijzigd door Piero : 26 juli 2015 om 09:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#430 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En vergeef ons onze zonden, zoals ook wij vergeven aan onze schuldenaren... en met zoals lees ik, dat indien ik geen zonden kan vergeven aan diegene die schuldig zijn tegenover mij, ik ook geen vergeving voor mijn eigen zonden kan bekomen... Of anders gezegd is het ikzelf die beslist of er al of niet vergeven kan worden... Uw conclusie over het misoffer laat ik buiten beschouwing... omdat ik het feit of Jezus al dan niet gestorven is aan het kruis niet in positieve noch in negatieve zin kan plaatsen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#431 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#432 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De mens is een geestelijk wezen en dat is zijn ware leven. Dat loopt van natuur, maar wereld naar hemel in eenheid met de oneindige en eeuwige Geest van God. Citaat:
En dat moet de mens dan nog leren. Citaat:
Nogmaals de van Dale: de Geest is datgene in de mens dat denkt en gevoelt en wil. Nu, dat is het eigen ik, en ook wordt het denken het eerst genoemd. En het verstand is ook zeker geen illusie, wat onze wereld ook wel duidelijk bewijst, die immers uit dat verstand is voortgekomen. Maar wel is de reden van de filosofie, de logica daarvan, hoger dan het wetenschappelijke verstand. Deze begrijpt de Al-eenheid van de totale werkelijkheid. Jahweh: ik ben die ben... Descartes: ik denk dus ik ben... Hegel: ons bewustzijn van de Geest is het zelfbewustzijn van de Geest. Harriechristus: Ik denk dus ik ben de heilige geest. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#433 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#434 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nu zit hij vastgekluisterd, doordat hij zijn ware zijn ontkent, aan zijn natuurijke toestand en schopt in het wilde weg om zich heen, zich zelf wijsmakend dat hij zijn ware natuur temt, terwijl hij die zelf niet eens kent... Je mag er woordenboeken bijhalen zoveel je wil en dat de mens een denkend wezen is ontken ik niet, maar een geestelijk wezen is heel wat anders dan een in zichzelf opgesloten en gekluisterde mens... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#435 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Inderdaad, maar dat geldt ook voor God en ook voor de dieren. Maar het is het verstand, met name de diepere logica daarvan, die dat ook wel weet. Nochtans ontkomen wij daar niet aan, omdat ook het kwaad een functie heeft. Het is onmogelijk alleen maar goed te zijn, dat geldt niet alleen voor de mens, maar voor alle leven en ook voor God die ook de duivel is. Citaat:
Citaat:
Maar wel is het waar dat als de mens onwetend was dat het kwaad hem niet aangerekend kan worden. Citaat:
Maar dan kan je het ook omdraaien in het tegendeel: ook onwetend zondigt de mens en wetende eveneens. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#436 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de mens is daarin al een heel eind gevorderd. Citaat:
Citaat:
Maar ik heb het over de mens die ook Hegel kent en mijn atoomtheorie en daarom weet wat de Geest is. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#437 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#438 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#439 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dat is toch niet in strijd met het feit dat Jezus voor onze zonden gestorven is? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#440 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er komt veel meer bij kijken dan dat. Het zegt nog niet wat dan het kwade is, want het kwade is de tegenstrijdigheid, het conflict, dat in het goede als de eenheid of de synthese* opgelost wordt.** Zo leven wij nu bijvoorbeeld in een conflict tussen Geest en Natuur, tussen de godsdienst en de moderne wetenschap, die in de atoomtheorie als synthese wordt opgelost. *Bij Hegel als these, antithese en synthese. **Overigens is dit niet het enige conflict, want er is ook een conflict tussen de moderne wetenschap plus techniek en de natuur zelf, die immers vernietigd wordt. |
|
![]() |
![]() |