Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Ik moest daar aan denken als ik het las over dit 24-jarig meisje,
Ze verdient bruto 1900 euro per maand, en de vuile staat weet daar 500 euro van af te romen, zodat ze uitkomt op 1400 euro netto.
Ik vind dat iemand die minder dan 1500 euro netto heeft, maximaal 100 euro belastingen op arbeid zou moeten betalen.
Maar 24 jaar ononderbroken PS-beleid heeft dat fenomeen van belastingen alleen maar verergerd, in plaats van opgelost. Wat logisch is. Sossen doen het met andermans centen.
http://www.jobat.be/nl/artikels/het-...=newsletter-PM
|
Wel, dat vind ik nu wel eens interessant om daar wat dieper op in te gaan: met wiens centen gaat de NV-A het doen?
Als we even gaan kijken, dan blijft de verhouding ongewijzigd: de top10% inkomens hoesten zowat 45% van de fiscale inkomsten op. De top 30% inkomens, hoesten 80% van de fiscale inkomsten op.
Met 1900€ bruto per maand, zit juffrouw net boven de bottom 50%. Het klopt dat haar deciel op zich meer fiscale inkomsten ophoest dan die resterende bottom 50% samen, dus ze draagt wel degelijk wat bij, zij het dan beperkt.
In jouw (NV-A) redenering, draagt zij (en met haar, haar hele deciel en de facto dus ook de 5 decielen onder haar) teveel bij en zouden haar bijdragen sterk gereduceerd moeten worden. Bij wie ga je het dan nog wel halen? Zelfs al reduceer je de belastingen sterk, dan nog ga je in de situatie komen waarbij je top 30% gaat evolueren naar 95%-100% van je fiscale inkomsten. In welke zin is dat niet "met andermans centen smossen"?