Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud Gisteren, 18:40   #81
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.129
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik rijd er al twee maanden mee.
Ook grappig, ik ben ook aan't kijken voor een nieuwe wagen. Tot nu toe is er geen enkele EV in de buurt gekomen van mijn wensen.

Integendeel, ik vind het "irritante" van de Stellantis "kleinere EV's" gewoon hilarisch. Stel dat je van A naar B rijd, maar na een paar minuten even aan kant moet en de wagen uit zet.
Met een klein beetje pech, mag je 20 minuten wachten voor je terug mag vertrekken. Software, zo geniaal.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 23:20   #82
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik rijd er al twee maanden mee.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 23:39   #83
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ook grappig, ik ben ook aan't kijken voor een nieuwe wagen. Tot nu toe is er geen enkele EV in de buurt gekomen van mijn wensen.

Integendeel, ik vind het "irritante" van de Stellantis "kleinere EV's" gewoon hilarisch. Stel dat je van A naar B rijd, maar na een paar minuten even aan kant moet en de wagen uit zet.
Met een klein beetje pech, mag je 20 minuten wachten voor je terug mag vertrekken. Software, zo geniaal.
Dat past zeker ook in de Stellantis-zinkend-schip-draad: https://forum.politics.be/showthread.php?t=274214

Is (was) de boordlader van Mahle het voornaamste probleem?
Citaat:
https://www.gelderlander.nl/auto/ele....google.com%2F

Elektrische auto’s laden niet meer op: hoofdpijndossier voor fabrikant van Opel, Peugeot en Citroën

Problemen met talloze elektrische auto’s van Peugeot, Opel en Citroën blijken een hoofdpijndossier te zijn voor autofabrikant Stellantis. Automobilisten klagen al sinds 2019 dat hun auto’s plotseling niet meer opladen: de auto komt geen meter meer vooruit. De omvang van het probleem wordt nu pas duidelijk. Alleen al in Nederland kan het euvel zich bij 33.000 auto’s voordoen.

Niek Schenk
24 maart 2025, 06:15
Laatste update: 24 maart 2025, 12:10

Het vervangen van de boordlader lijkt meestal de enige oplossing. Die boordlader is jarenlang aan Stellantis geleverd door de Duitse firma Mahle, die inmiddels al drie versies hiervan heeft uitgebracht. Telkens blijkt echter dat het probleem nog niet is opgelost. Klanten die een nieuwe boordlader lieten monteren en daarvoor ruim 1000 of zelfs 2000 euro moesten betalen, blijven maar met hetzelfde probleem zitten.

Stellantis heeft om die reden besloten geen boordladers van Mahle meer in de betreffende auto’s te zetten en is overgestapt op een andere toeleverancier. Maar eigenaren van de negentien betrokken modellen, waaronder de Peugeot e-208, Peugeot e-2008, Opel Corsa-e en Opel Mokka-e, blijven maar met het probleem bij hun dealers aankloppen.

Het tv-programma Radar (AvroTros) besteedt maandagavond uitgebreid aandacht aan gedupeerde autobezitters en de slechte afhandeling van klachten. Aan het woord komen onder andere teleurgestelde eigenaren van een Peugeot e-2008 en een Citroën ë-C4. Ook op het lezersforum van AutoWeek is veelvuldig over problemen met de boordladers geklaagd: ‘Bij mijn Peugeot e-208 lijkt hij ook stuk’, schreef een lezer.

‘AC laden gaat niet meer, DC laden lukt nog wel. Net met de garage gebeld: over een maand kan ik daar terecht. Ze gaan hem dan niet repareren. Ze gaan eerst kijken wat het probleem is en pas als ze vastgesteld hebben wat het probleem is gaan ze een nieuwe bestellen. Dan zijn we met gemak weer twee maanden verder. De garage zag het probleem niet echt. Je kunt toch gewoon bij FastNed laden, werd er gezegd. Tja... Ik was best tevreden over mijn e-208 maar de service van Peugeot valt echt tegen.’

(...)

De boordlader blijkt overigens ook geïnstalleerd te zijn in enkele modellen van Toyota. Vooral bestelauto’s zoals de Proace, die uit een samenwerking met Stellantis voortkomen, bevatten deze boordladers. Maar opvallend is wel: er komen beduidend minder klachten binnen van Toyota-rijders over de afhandeling van het probleem, zo constateert Radar.

Toyota lijkt het een stuk daadkrachtiger aan te pakken. Zo schreef een AutoWeek-lezer eerder: ‘Ik heb een elektrische Toyota Proace als bedrijfsauto, en ook hier was de charger kapot. Gebeld met de dealer en die is de bus dezelfde dag nog komen ophalen. Volgende dag te horen gekregen wat het probleem was en ongeveer anderhalve week later was de bus terug met een nieuwe onboard charger.’
(...)

Geschillencommissie

Er bestaat inmiddels ook jurisprudentie over deze kwestie. In 2022 heeft de Geschillencommissie Voertuigen een klacht over de boordlader in een Peugeot e-208 behandeld. Volgens de automobilist omdat zijn private leaseauto te pas en te onpas niet of onvoldoende oplaadde.

Maar de Peugeot-dealer en een vertegenwoordiger van Stellantis, die de auto destijds hebben onderzocht, ontkenden de problemen. In het systeem is nu eenmaal een bepaalde veiligheid ingebouwd, stelden zij: ,,Het probleem doet zich alleen voor bij duo-laadpalen als er een tweede auto start met laden.’’ Dus het probleem zou hooguit de laadpaal-exploitant en in elk geval niet de auto aan te rekenen zijn.

Maar onafhankelijk, deskundig onderzoek in opdracht van de commissie bevestigde vervolgens wel degelijk de problemen die de Peugeot-rijder had ervaren. „In de beleving van de deskundige lijkt de zogenaamde onboard charger het defect te veroorzaken”, meldde de Geschillencommissie in het eindverslag. De Peugeot-dealer werd dan ook door de Geschillencommissie verplicht het private lease-contract te ontbinden.

Bij deze elektrische auto’s kan de boordlader stukgaan:

Modellen geproduceerd tussen juli 2019 en juli 2022:

Peugeot e-208

Peugeot e-2008

Citroën ë-C4

DS 3 Crossback E-Tense

Opel Corsa-e

Opel Mokka-e

Modellen geproduceerd van 2020 tot en met 2023:

Citroen ë-Jumpy

Citroen ë-SpaceTourer

Citroën ë-Berlingo / ë-Berlingo XL

Opel Combo-e / Combo-e life

Opel Vivaro-e / Zafira-e life

Peugeot e-Expert

Peugeot e-Rifter

Peugeot e-Traveller

Peugeot e-Partner

Fiat E-Scudo / E-Ulysee

Fiat e-Doblò

Toyota Proace Electric / Proace Verso Electric

Toyota Proace City Electric / Proace City Verso Electric

Bron: Radar/RDW
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Vandaag om 00:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 00:16   #84
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

Na wat ggl vind ik hier iets meer:
Citaat:
https://www.evupdate.nl/elektrische-...hle-boordlader

Wat gaat er mis met de boordlader van Mahle?

De veelgebruikte Mahle-boordladers, die tussen 2019 en 2023 in talloze Stellantis-EV’s zijn geplaatst, blijken gevoelig voor slijtage, warmteproblemen of zelfs ontwerpfouten. Het opvallende: zowel Stellantis als Mahle wil geen concrete cijfers geven. Toch stapelen de klachten zich op.

De specialisten van EVClinic – een onafhankelijke reparateur met ruime ervaring in EV-elektronica – noemen het zelfs een “structurele zwakke plek” in het ontwerp. Volgens hen is het koelsysteem onvoldoende, waardoor de lader op termijn gewoon oververhit raakt.

Wat begon als wat losse meldingen op fora, veranderde in tientallen ANWB-klachten en een uitzending van Radar waarin wanhopige eigenaren hun verhaal doen. Eén DS-rijder vertelt daar: “Hij laadt alleen nog op bij de snellader op 20 kilometer van mijn huis. Ik ben meer tijd kwijt met opladen dan met rijden.”
Toyota had ook die Mahle-boordlader, maar bij Toyota gaven ze wel 5 jaar garantie, dus vallen die alle onder garantie.
Bij Stellantis moet je dus geluk hebben met amper 2 tot 4 jaar garantie... naargelang merk...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Vandaag om 00:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be