Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 juni 2025, 11:13   #41
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.366
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
moar maske toch, de ademluchtvervuiler betaalt altijd, snap je dat nog altijd niet?

En of men nu echt zo braaf is om op voorhand te betalen voor een LEZ is leuk om de kassa terug op te vullen nadat men dezelfde dieselbakken en hun eigenaars gesubsidieerd heeft met honderden miljoenen per jaar. Dus toen de dieselbleiters hun zakken vulden met ecopremies met de *smoes* "minder CO2 wegens de opwarming van de aarde" hoorde je ze niet.

(*na betere levenscyclusstudies* stelde men vast dat moderne benzines minder CO2 uitstootten dan vergelijkbare diesels: https://www.bondbeterleefmilieu.be/a...oor-het-museum)

Of zoals in menig buitenland je niet op voorhand kunt betalen, maar wel het riscio loopt beboet te worden met je giftkarretje als je geen groene sticker hebt.

Nog nooit een probleem gehad, ofwel rij ik met een groene sticker of met de juiste auto, ofwel rij ik er niet in.


Yep, zelfs wetenschappelijk gemeten en dus aangetoond dat LEZ vooral bij ultrafijnstof -60%, black carbon zelfs -75% daling, zie grafiek, een groot positief effect heeft.

Op NOx veel minder omdat toen iedereen met sjoemeldiesels reed, en die in aantallen nog steeg.



Draad: https://forum.politics.be/showthread.php?p=8719606

Wetenschappelijk bewijs staat vooral in post 2, weerleg het maar.
Heeft niks met LEZ te maken.Het zijn de recentere auto's op zich die steeds zuiniger en properder worden. Rijdt maar eens achter een auto uit de jaren 70 en je zal direct weten wat ik bedoel.

Is ook zo met ongevallen. Auto's worden nu veiliger niet het verkeer op zich.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 24 juni 2025 om 11:16.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2025, 12:08   #42
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Heeft niks met LEZ te maken.
Wat bedoel je?

Citaat:
Het zijn de recentere auto's op zich die steeds zuiniger en properder worden.
Nee, eens op de weg worden die zeker niet zuiniger en properder.

Blijkbaar heb je een leesprobleempje.

Zo snel verversen kan het wagenpark niet na 1 JAAR significant invloed te hebben op de gemeten emissies in een LEZ.

Een -30 tot -40%-daling van ultrafijne roetdeeltjes van Kraftfahrzeugmotoren of voertuigmotoren na AMPER 1 JAAR (2010 naar 2011). Je kunt toch die grafiek van Leipzig lezen?
Moet ik het vertalen?

Lees eens begrijpend:

Uit het onderzoek van LfULG en TROPOS blijkt dat de concentraties kankerverwekkende verbrandingsdeeltjes van dieselvoertuigen met meer dan de helft zijn verminderd. De stikstofoxidevervuiling is daarentegen vrijwel constant gebleven, ondanks de aanwezigheid van moderne dieselvoertuigen. Bron: Milieuzone Leipzig – Eindrapport, LfULG/TROPOS

https://www.tropos.de/aktuelles/pres...tung-deutlich/



Die Studie von LfULG und TROPOS zeigt: Die Konzentrationen der krebserzeugenden Verbrennungspartikel der Dieselfahrzeuge wurden um mehr als die Hälfte reduziert. Dagegen ist die Belastung mit Stickoxiden trotz der modernen Dieselkraftfahrzeuge nahezu konstant geblieben. Quelle: Umweltzone Leipzig – Abschlussbericht, LfULG/TROPOS
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 juni 2025 om 12:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2025, 12:21   #43
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.366
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wat bedoel je?


Nee, eens op de weg worden die zeker niet zuiniger en properder.
Ik bedoel dat LEZ overbodig is geworden en vooral een achterlijke manier om geld binnen te rijven alleen dan maar van de plaatselijke inwoners want alles met een buitenlandse nummerplaat krijgt nooit een boeten of denk jij ze boetes naar UKR of naar Burgarije gaan sturen

In Brussel staat het vol oude camionettes met UKR BG en RO nummerplaten

"Moderne diesels zijn zéér schoon" bevestigt de ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB. ADAC-onderzoek van 25 auto's met Euro6c- en Euro6d-TEMP-diesels onthult de significante progressie ten opzichte van Euro5- en Euro6b-motoren. Waar 149 onderzochte Euro5-diesels nog beroerd presteerden op NOx- en CO2-uitstoot, bleken de nieuwe testauto's de NOx-grenswaarde van 80 milligram per kilometer met gemiddeld maar één milligram te overschrijden, niks dus. Tot nu toe schoot de NOx-uitstoot van zogenaamd schone diesels in de praktijk ver boven de opgegeven waarden uit. Negen diesels doken er zelfs duidelijk onder, met als winnaar de BMW X1 18d: acht milligram per kilometer. Terwijl de testprotocollen veel strenger zijn geworden. De emissies van Euro6-dTemp-diesels worden ook op straat gemeten, terwijl dat voorheen alleen op de rollenbank gebeurde.

https://www.autoweek.nl/columns/arti....google.com%2F

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 24 juni 2025 om 12:26.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2025, 12:26   #44
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
gemeten, terwijl dat voorheen alleen op de rollenbank gebeurde.
[/b]
https://www.autoweek.nl/columns/arti....google.com%2F
En wat is nu eigenlijk uw punt? Het gaat toch over LEZ?

In Leipzig meet men met meetstations op bepaalde plaatsen in de stad en niet de autos an sich.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2025, 12:27   #45
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.366
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En wat is nu eigenlijk uw punt? Het gaat toch over LEZ?

In Leipzig meet men met meetstations op bepaalde plaatsen in de stad en niet de autos an sich.
Ik bedoel dat LEZ overbodig is geworden en vooral een achterlijke manier om geld binnen te rijven alleen dan maar van de plaatselijke inwoners want alles met een buitenlandse nummerplaat krijgt nooit een boeten of denk jij ze boetes naar UKR of naar Burgarije gaan sturen

In Brussel staat het vol oude camionettes met UKR BG en RO nummerplaten

"Moderne diesels zijn zéér schoon" bevestigt de ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB. ADAC-onderzoek van 25 auto's met Euro6c- en Euro6d-TEMP-diesels onthult de significante progressie ten opzichte van Euro5- en Euro6b-motoren. Waar 149 onderzochte Euro5-diesels nog beroerd presteerden op NOx- en CO2-uitstoot, bleken de nieuwe testauto's de NOx-grenswaarde van 80 milligram per kilometer met gemiddeld maar één milligram te overschrijden, niks dus. Tot nu toe schoot de NOx-uitstoot van zogenaamd schone diesels in de praktijk ver boven de opgegeven waarden uit. Negen diesels doken er zelfs duidelijk onder, met als winnaar de BMW X1 18d: acht milligram per kilometer. Terwijl de testprotocollen veel strenger zijn geworden. De emissies van Euro6-dTemp-diesels worden ook op straat gemeten, terwijl dat voorheen alleen op de rollenbank gebeurde.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2025, 12:27   #46
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
"Moderne diesels zijn zéér schoon" bevestigt de ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB. ADAC-onderzoek van 25 auto's met Euro6c- en Euro6d-TEMP-diesels onthult de significante progressie ten opzichte van Euro5- en Euro6b-motoren. Waar 149 onderzochte Euro5-diesels nog beroerd presteerden op NOx- en CO2-uitstoot, bleken de nieuwe testauto's de NOx-grenswaarde van 80 milligram per kilometer met gemiddeld maar één milligram te overschrijden, niks dus. Tot nu toe schoot de NOx-uitstoot van zogenaamd schone diesels in de praktijk ver boven de opgegeven waarden uit. Negen diesels doken er zelfs duidelijk onder, met als winnaar de BMW X1 18d: acht milligram per kilometer. Terwijl de testprotocollen veel strenger zijn geworden. De emissies van Euro6-dTemp-diesels worden ook op straat gemeten, terwijl dat voorheen alleen op de rollenbank gebeurde.

https://www.autoweek.nl/columns/arti....google.com%2F
Daar gaat het niet om.
De LEZ grafiek van Leipzig is van 2010 tot 2016, die euro 6d bestond toen niet.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 juni 2025 om 12:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2025, 12:33   #47
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik bedoel dat LEZ overbodig is geworden
Dus al oude sjoemeldiesels mogen er weer in, ook die met kapotte roetfilters.
De stadsbewoners die zich de moeite deden een 6d wagen gekocht te hebben gaan ervan profiteren, ook die zonder wagen. kuch-kuch.

Citaat:
en vooral een achterlijke manier om geld binnen te rijven alleen dan maar van de plaatselijke inwoners want alles met een buitenlandse nummerplaat krijgt nooit een boeten of denk jij ze boetes naar UKR of naar Burgarije gaan sturen.
Niets achterlijks aan.

Die bepaalde buitenlanders krijgen ook geen normale snelheidsboetes (van vaste en mobiele snelheidscontroles) als ze niet effectief gestopt worden en direct moeten betalen. Je hebt dus geen punt, maar enkel een flauw excuus.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 juni 2025 om 12:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2025, 12:34   #48
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.366
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Daar gaat het niet om.
De LEZ grafiek van Leipzig is van 2010 tot 2016, die euro 6d bestond toen niet.
In de straat waar ik af en toe kom komt iedere 3 uren een auto door en is het een LEZ Zone.

100 meter verder is het Vlaams Brabant en is het verkeer een pak drukker maar daar geen LEZ Zone.

Snappie ?

Ik ben gewoon een rationeel iemand met gezond verstand. LEZ is een manier om geld uit de mensen hun zakken te halen want Vlaanden is gewoon 1 grote stad. Het verkeer in Sint Pieters Leeuw centrum is pokkedruk en veel drukker dan in veel Brusselse gemeenten. Maar blijkbaar is de luchtkwaliteit daar geen probleem.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2025, 12:40   #49
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
In de straat waar ik af en toe kom komt iedere 3 uren een auto door en is het een LEZ Zone.

100 meter verder is het Vlaams Brabant en is het verkeer een pak drukker maar daar geen LEZ Zone.

Snappie ?
LEZ zones is in stadscentrums met streetcanyons waar de vuile lucht zich stapelt, snappie?
https://help.dgmr.nl/gn/v2021/100004_2.html



Citaat:
Ik ben gewoon een rationeel iemand met gezond verstand.
Als men 80% minder van het ergste kankerverwekkende roet meet na amper 5 jaar is dat geen gezond verstand?
Citaat:
LEZ is een manier om geld uit de mensen hun zakken te halen
Als men 30% minder na 1 jaar en na 5 jaar 80% minder van het ergste kankerverwekkende roet effectief meet is dat geldklopperij?

Ik heb nog nooit betaald in een LEZ, en rij met een benzinewagen euronorm 5. En moest ik in een van die LEZ-steden wonen dus ook niet. Welke geldklopperij, leg eens uit.

Citaat:
want Vlaanden is gewoon 1 grote stad.
Je bedoelt de Vlaamse ruit. Ja een LEZ was daar ook mogelijk, maar dan gaan er nog veel meer bleiten met hun oude kankerdiesels.

In het Roergebied zijn er van die grote LEZ-zones bijna zo groot als de Vlaamse ruit. Ik heb nog geen enkele Duits horen bleiten. Ze kregen een vette startpremie om hun kankerdiesel om te ruilen naar een benzine.

Een Vlaamse slooppremie bestaat overigens ook voor stadsbewoners in een LEZ.: https://stad.gent/nl/groen-milieu/sl...ie-voor-wagens

Citaat:
Het verkeer in Sint Pieters Leeuw centrum is pokkedruk en veel drukker dan in veel Brusselse gemeenten. Maar blijkbaar is de luchtkwaliteit daar geen probleem.
Dus jij zou LEZ cameras op elke mogelijke toegangsweg van de Vlaamse Ruit hangen?

In het Roergebied doen ze het met stickers als je de snelweg verlaat.

Groen is LEZ, kaart is NRW of groter dan gans België:

Umweltzonen in Nordrhein-Westfalen. Grafik: Umweltministerium NRW

https://www.umwelt.nrw.de/themen/umw...ft/umweltzonen
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 juni 2025 om 12:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2025, 12:55   #50
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.366
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
LEZ zones is in stadscentrums met streetcanyons waar de vuile lucht zich stapelt, snappie?
https://help.dgmr.nl/gn/v2021/100004_2.html
Zever en onzin .Er zijn in Brussel niet meer streetcanyons dan in Halle of Ninove.

Maar bon blijf jij het maar allemaal slikken. De angstige mens is een brave mens.

Zo hoort het.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 24 juni 2025 om 12:57.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2025, 12:59   #51
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Zever en onzin .Er zijn in Brussel niet meer streetcanyons dan in Halle of Ninove.
Halle en Ninove heeft meer dan 1 miljoen inwoners?

Citaat:
Maar bon blijf jij het maar allemaal slikken. Zo hoort het.
Blijf jij het maar slikken dat alle mensen graag voor een LEZ willen betalen omdat ze echt te lomp zijn een oude benzinewagen euronorm 5 te kopen.

Zo hoor ik het graag!

Brussel en Gent en ... geraken nog van hun schulden af.

De LEZ Roergebied betreft ongeveer 5 miljoen inwoners.

Citaat:
Wat info via AI

De Umweltzone Ruhrgebiet is de grootste aaneengesloten milieuzone in Duitsland, die bestaat uit een groot deel van het Ruhrgebied. Sinds 1 januari 2012 is het verplicht om een milieusticker (Umweltplakette) te hebben om met de auto deze zone te mogen inrijden. Deze milieusticker is bedoeld om de luchtkwaliteit te verbeteren door minder vervuilende voertuigen toe te staan.

Hier zijn enkele belangrijke punten over de Umweltzone Ruhrgebiet:

Grootte en locatie:
Het is een aaneengesloten gebied dat delen van 13 steden in het Ruhrgebied beslaat, waaronder Essen, Dortmund, Duisburg, Bochum en Oberhausen.

Verplichting:

Sinds 1 januari 2012 is het verplicht om een milieusticker te hebben om de zone binnen te rijden.

Milieusticker:
Er zijn drie soorten milieustickers (rood, geel, groen), maar in de Umweltzone Ruhrgebiet is sinds 1 juli 2014 alleen de groene sticker nog toegestaan.

Boetes:
Het rijden zonder geldige milieusticker in de zone kan leiden tot een boete.

Uitzonderingen:
Er zijn enkele uitzonderingen, zoals voertuigen die via de snelweg door het gebied rijden en niet afslaan.

Doel:
De Umweltzone is ingesteld om de luchtkwaliteit in het Ruhrgebied te verbeteren door het weren van voertuigen met een hogere uitstoot van schadelijke stoffen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 juni 2025 om 13:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2025, 15:43   #52
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat klopt inderdaad wanneer je het een beetje economisch bekijkt. Op dat vlak is de N-VA bij uitstek een liberale partij. Ze heeft naar mijn goesting wat teveel toegegeven aan Conner en zijn Achteruit-sossen.
Tja, de sossen stonden sterk hé.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2025, 16:40   #53
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.366
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dus al oude sjoemeldiesels mogen er weer in, ook die met kapotte roetfilters.

Die bepaalde buitenlanders krijgen ook geen normale snelheidsboetes (van vaste en mobiele snelheidscontroles) als ze niet effectief gestopt worden en direct moeten betalen. Je hebt dus geen punt, maar enkel een flauw excuus.
1)Tuurlijk mogen die er in die sterven wel vanzelf uit of ken jij veel mensen die 30 jaar of meer met hun VW diesel rijden ? Trouwens als begoede mensen met hun niet zelden dure oldtimers er in mogen waarom dan geen oudje die met zijn dieseltje iedere week een boodschapje doet.

2) Als men buitenlanders om een of andere reden niet kan beboeten zie ik niet in waarom de niet buitenlanders dan wel moeten worden beboet ? Dat is discriminatie en een schending van het gelijkheidsbeginsel. Iedere rechtvaardige rechter zou me daarin gelijk geven.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2025, 16:43   #54
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.366
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Halle en Ninove heeft meer dan 1 miljoen inwoners?

Dus als er 999.000 inwoners zijn is de LEZ zone niet belangrijk. Zijn er 1000.001 is dat plots wel belangrijk.

Dat het allemaal onzin is weet iedere niet zeveraar maar dat er zulke zever rond bestaat tart iedere verbeelding.

En er zijn Brusselse gemeenten met omzeggens dezelfde bevolkingsdichtheid dan pakweg de stad OOstende

Watermael Bosvoorde rond de 1900 en Oostende rond de 1800 ook deze vlieger gaat weer niet op en berust op zever.

We gaan dan maar aannemen er is Oostende minder streetcanyons zijn dan in Watermael Bosvoorde

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 24 juni 2025 om 16:56.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2025, 17:13   #55
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dus als er 999.000 inwoners zijn is de LEZ zone niet belangrijk. Zijn er 1000.001 is dat plots wel belangrijk.

Dat het allemaal onzin is weet iedere niet zeveraar maar dat er zulke zever rond bestaat tart iedere verbeelding.

En er zijn Brusselse gemeenten met omzeggens dezelfde bevolkingsdichtheid dan pakweg de stad OOstende

Watermael Bosvoorde rond de 1900 en Oostende rond de 1800 ook deze vlieger gaat weer niet op en berust op zever.

We gaan dan maar aannemen er is Oostende minder streetcanyons zijn dan in Watermael Bosvoorde
En maar stropoppen zeveren.

Bijna in elk Europees land zijn er grote steden met LEZ, HONDERDEN steden.


https://urbanaccessregulations.eu/us...-use-this-site

Luchtkwaliteit wordt met satellieten vastgesteld, de rode plekken zijn vooral grote steden, waar de bevolkingsdichtheid het grootste is (meer hoge gebouwen) en waar de meeste voertuigen rijden.

Heb je die NOx of PM 2,5 kaarten al gezien?

Een Belgische NO2 hieronder, bron https://www.healthybelgium.be/en/hea...th/air-quality

ROOD is ver boven de WHO-grenswaarde, jaarlijks gemiddelde:

En de grootste NO2-veroorzakers zijn daar dieselvoertuigen, prentje eronder

En dat de emissiegrenzen nu beter gemeten worden moest er nog aan mankeren, de NOx 80 mg/km en PM//PN 4,5 mg/km // 600 mrd per km zijn bij de laatste euronormen nog altijd hetzelfde sinds 2014 (euro 6b), hierzie: https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#Pkw
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  NO2_exp_relative_2021_EN.png‎
Bekeken: 1
Grootte:  680,2 KB
ID: 121087  

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  no2-emissionen_in_der_stadt.png‎
Bekeken: 0
Grootte:  183,2 KB
ID: 121088  

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 juni 2025 om 17:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2025, 18:00   #56
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
1)Tuurlijk mogen die er in die sterven wel vanzelf uit of ken jij veel mensen die 30 jaar of meer met hun VW diesel rijden ?
Heel veel diesels die geen 15 jaar oud zijn.

En het betreft alle diesels. Niet alleen die van de VW-Gp.

Want Euro 5 diesels zijn maar 11-12 jaar oud en mogen 2027 Brussel niet meer in, of 2 jaar uitgesteld door woke.

Citaat:
Trouwens als begoede mensen met hun niet zelden dure oldtimers
Atmosferische benzines Fred, oldtimers zijn benzines voor 99,9%. Wie weet hier en daar een Mercedes diesel 300 TD.

Enkel die wagens met O-plaat ingeschreven, de mijne van 36 jaar dus al niet.
En dat zijn atmosferische benzines die geen extreme NOx en al zeker geen extreme roetfijnstofproblemen hebben zoals direct ingespoten turbo-diesels (verbranden altijd met luchtoverschot)

Citaat:
er in mogen waarom dan geen oudje die met zijn dieseltje iedere week een boodschapje doet.
Lees jij echt geen kranten dat vele duizenden diesels euro 5 en 6 al niet door de jaarlijkse keuring geraken?

Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/02...uitstootprobl/

Ruim 15 keer meer dieselvoertuigen afgekeurd door fijnstofproblemen

In 2022 zijn er in een half jaar tijd ruim 15 keer meer moderne dieselauto's afgekeurd wegens een te hoge fijnstofuitstoot dan in heel 2021. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de Vlaamse keuringscentra. In totaal gaat het om ruim 33.300 auto's van euronorm 5 en 6, tegenover bijna 2.100 in 2021. De enorme stijging heeft alles te maken met de nieuwe meetapparatuur die sinds juli wordt ingezet. Vooral bij de euro 5 diesels is er een probleem, 12 procent werd afgekeurd. Euro 5-diesels kwamen tussen 2011 en augustus 2015 in het verkeer.
Citaat:
2) Als men buitenlanders om een of andere reden niet kan beboeten zie ik niet in waarom de niet buitenlanders dan wel moeten worden beboet ? Dat is discriminatie en een schending van het gelijkheidsbeginsel. Iedere rechtvaardige rechter zou me daarin gelijk geven.
Je begrijpt het nog altijd niet, natuurlijk kan men die buitenlanders flitsen, maar het verdere buitenland gaat hun data/domicile verbonden aan die nummerplaat niet vrijgeven. Dus Belgie ziet geen euro. En Polen ziet ook geen Euro als ik in Warschau geflitst wordt.
Dat ge gelijk krijgt van elke Europese rechtbank gaat daar niets aan veranderen.
Belgie heeft enkel met buurlanden die afspraken gemaakt, Nederland, Frankrijk en Duitsland. Door de Brexit is UK daar niet meer bij zover ik weet:
https://mobilit.belgium.be/nl/weg/ri...het-buitenland
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 juni 2025 om 18:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2025, 18:32   #57
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.349
Standaard

Maak van heel Vlaanderen een LEZ dan zijn we van de onduidelijkheid af en hoeven de autodebielisten zich minder hypocriet te voelen als ze maar weer eens hun jaarlijks plantje van Kom op tegen KanKer kopen.
__________________
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo (besparingen op de knelpuntberoepers - itt tot de werkgevers- en rijkensubsidieregering Michel). We zijn gestrikt.

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2025, 18:51   #58
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Maak van heel Vlaanderen een LEZ dan zijn we van de onduidelijkheid af en hoeven de autodebielisten zich minder hypocriet te voelen als ze maar weer eens hun jaarlijks plantje van Kom op tegen KanKer kopen.
Met een verplichte fijnstofsticker (zoals het buitenland) zou dat zelfs mogelijk zijn. Voorbeeld LEZ-Roergebied.
(autosnelwegen uitgezonderd)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 juni 2025 om 18:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be