Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud Gisteren, 14:40   #101
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je zou hard verschieten als ze u oppakken wegens gebruik en dracht van verboden wapens.

Je kan evengoed iemand doodsteken met een priem om te breien en dan zeggen dat is geen wapen dus alles is ok. Zo werkt de Belgische wetgeving niet.
Ik begrijp de logica niet.

Als ge iemand vermoord met een breipriem, kunt ge vervolgd worden voor moord.

Waarom moet men dan extra vervolgd worden voor het rondlopen met een breipriem? Dat lijkt me eigenlijk niet nodig.

Of was het sarcasme? Sorry dan.
Oud Gisteren, 16:31   #102
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Beweer jij nu dat er vroeger evenveel aanvallen waren op bussen, buschauffeurs, treinconducteurs, spoedpersoneel, ambulanciers, brandeweerlui en politiepatrouilles als nu, maar dat dat gewoon niet in de krant kwam ? Om nog te zwijgen over de AK-47 schietpartijen in de steden. vroeger kwam dat dus gewoon niet in het nieuws.
Cijfers en statistieken geven me nochtans grotendeels gelijk.

Aantal door de politie geregistreerde misdrijven daalt verder
In 2023 werden door de politiediensten in het Vlaamse Gewest in totaal 441.843 misdrijven geregistreerd via proces-verbaal. Dat aantal omvat registraties van zowel ernstige misdrijven (zoals moord) als lichtere inbreuken (zoals openbare dronkenschap).

De daling van het aantal geregistreerde misdrijven sinds 2012 lijkt zich, na de piek van 2020, opnieuw verder te zetten.

https://www.vlaanderen.be/statistiek...-criminaliteit

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06...tfraude-en-wo/

Aantal criminele feiten in België (2014-2023)

2014
977.506

2023
902.059

Laatst gewijzigd door fred vanhove : Gisteren om 16:51.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 17:18   #103
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht

In 2023 werden door de politiediensten in het Vlaamse Gewest in totaal 441.843 misdrijven geregistreerd via proces-verbaal. Dat aantal omvat registraties van zowel ernstige misdrijven (zoals moord) als lichtere inbreuken (zoals openbare dronkenschap).

De daling van het aantal geregistreerde misdrijven sinds 2012 lijkt zich, na de piek van 2020, opnieuw verder te zetten.

2014
977.506

2023
902.059
Maar ik ben zeker akkoord dat de illegale massa immigratie niet direct een zegen is maar eerder een schande. 99 % van die sjarels zijn allesbehalve op de vlucht voor politieke redenen zie geweld.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : Gisteren om 17:21.
Oud Gisteren, 17:23   #104
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht

2014
977.506

2023
902.059
Dibo heeft een stukje uit uw bron gedistilleerd.
Citaat:
Maar die statistieken zijn een slechte graadmeter, waarschuwt criminoloog Jelle Janssens (UGent). ‘De politiestatistieken zijn afhankelijk van wat mensen aangeven en wat agenten zelf gaan zoeken’, zegt hij. ‘We weten echter dat de politie vaak zo krap zit qua personeel dat patrouilleren soms moeilijk gaat. En de drempel om een aangifte te doen is in sommige gevallen hoog omdat er weinig vertrouwen is of omdat het praktisch onhandig is, bijvoorbeeld als het commissariaat gesloten is of omdat je eerst een afspraak moet maken.’
Denkt ge nu echt dat een moslima haar oom gaat aangeven omdat ze "betast is geweest"? Of dat een drugskoerierplankaap een beroving gaat melden?

Of dat een diefstal van een "dure fiets" nog verder komt dan een rapport om de verzekering te kunnen gebruiken. (alleen als de bestolenen zelf nog de moeite doen, en dan nog)

Laatst gewijzigd door maddox : Gisteren om 17:23.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 22:31   #105
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dibo heeft een stukje uit uw bron gedistilleerd.

Denkt ge nu echt dat een moslima haar oom gaat aangeven omdat ze "betast is geweest"? Of dat een drugskoerierplankaap een beroving gaat melden?

Of dat een diefstal van een "dure fiets" nog verder komt dan een rapport om de verzekering te kunnen gebruiken. (alleen als de bestolenen zelf nog de moeite doen, en dan nog)
Worden er nu meer aangiftes gedaan of minder ? Ik heb de indruk dat men vandaag de dag een pak sneller beroep doet op de politie. Ook op andere hulpdiensten. Ik herinner me mijn grootvader die gevallen was met zijn Vespa en dat die met de hulp van andere mensen toch nog naar huis is gesukkeld. Er werd niet zo snel naar een ziekenwagen gebeld want sowieso kon je al niet bellen want geen telefoon en zeker geen GSM.

Ik heb in mijn jonge jaren dikwijls wat knokpartijen meegemaakt maar buiten dat we zelf een rammeling kregen van de buitenwipper(s) heb ik nooit geweten daar enige politie bij te pas kwam. Ge ging naar huis en legde wat ijs op je blauw oog.....en het leven ging verder.

Nu staat iemand met een dikke lip en een blauw oog gegarandeerd te kijk op alle sociale media want alles maar dan ook alles wordt gefilmd en ieder filmpje 300 x gedeeld.....iedere kwiet is nu beetje journalist.

Denk de waarheid beetje in het midden ligt.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : Gisteren om 22:37.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be