Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud Gisteren, 07:53   #1
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.121
Standaard eerste rit met een wagen met ISA

Omdat mijn wagen een weekje in de garage staat moest ik een vervangwagen huren. In dit geval een Hyundai i20. Op zich een prima wagentje en verrassend zuinig. Dit was ook mijn eerste ervaring met het ISA-systeem dat sinds meer dan een jaar verplicht is op nieuwe wagens.
Dit system werkt helemaal niet en is super irritant. Wegen zonder snelheidsbeperking geregeld met verkeersborden, wat in Vlaanderen 70 km/u is, worden niet herkend. Het systeem blijft 50 km/u aangeven en begint te storen met herhaalde geluidssignalen. Je kan dit natuurlijk uitzetten, maar dat was even zoeken.
Ook op de snelweg bleef het systeem max. 50 km/u aangeven.
Het ISA systeem is onbruikbaar en verhoogt de veiligheid zeker niet. Als je een dergelijke wagen hebt zal je snel de routine aanleren om het systeem uit te schakelen bij elke start (nu dit nog kan).
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 12:22   #2
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.548
Standaard

Ik ben al aan de vierde auto uitgerust met soort verkeersbordherkenning en moet zeggen er zitten altijd duidelijke fouten in maar ik denk dat het eigenlijk een stuk verantwoordelijkheid is van de ambtenarij naar zo een systeem om te zorgen dat het werkt... Zeggen dat het niet werkt is natuurlijk nogal binair. Binair gezien heb ik idd nog nooit een foutloos systeem gezien

- in oudste generatie las die regelmatig vrachtwagens hun snelheidsbeperkingen en nam die aan als snelheid, de nieuwste doen dat niet, die fout is er uit

- de nieuwste auto gebruikt een soort database die over the air updates krijgt en waar ook historische wegenwerken soms niet afgemeld worden met als gevolg dat op een snelweg je af en toe ineens uitgenodigd wordt om 90 te rijden.. Dus dat is een fout van de ambtenarij zou ik toch voorstellen dat de overheid haar verpletterende verantwoordelijkheid neemt om snelheid overal correct te labelen

- de andere leest de borden wat goed is tenzij als je belgische borden krijgt die hij niet kent zoals de heerlijke zone 30 bvb Dat is dan gebrek aan europese standaardisatie voor een systeem dat in principe europees toch zou kunnen gestandaardiseerd worden of hebben ze dat hoofdstukje vergeten

- nog een andere fout is aannemers die borden laten slingeren en werken zijn bvb savonds gedaan maar bordjes blijven slingeren langs de weg wat de auto doet zeggen dat je te hard gaat. Duidelijk ook een vorm van bordenhygiene van aannemers of gemeenten die zo tijdelijke bordjes laten slingeren

- nog andere heeft blijkbaar in de database staan dat de stadszone eindigt op een bepaald punt, heeft de gemeente dat bord daar 500 m verder gezet en gaat hij telkens op datzelfde punt weer in de fout.. ideaal als een soort boetecashcow denk ik dan je kunt dus als overheid heerlijke boetevallen maken, en terug de ambtenarij die maar half werk doet

- op twee plaatsen of op sommige onogelijke boerewegjes type ronde van vlaanderen mag je dan ineens 90km /u of zelfs 100km/u in boerewegjes waar je de onderkant van uw auto kunt doen slepen op het vervormde wegdek wat dan volgens mij niet strookt met die 70 per uur regel, of allemaal database fouten...

- ik moet zeggen snelwegen herkent hij vanzelf, daar heb ik zelden fouten gezien. Dus dat moet dan specifiek slordige programmatie zijn van het merk waarme je gereden hebt, want in principe vertrekt dat systeem vanuit een databank en een wegenkaart en GPS gegevens is dat niet puur visueel op basis van bordherkenning. De bordherkenning is een bijkomende laag

Laatst gewijzigd door brother paul : Gisteren om 12:36.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 12:40   #3
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.548
Standaard

Heb het aan grok gevraagd
Citaat:
Het Europese Intelligent Speed Assistance (ISA)-systeem is een verplichte technologie in nieuwe voertuigen sinds juli 2024, gericht op het verbeteren van verkeersveiligheid door bestuurders te helpen zich aan snelheidslimieten te houden. Hieronder leg ik uit hoe het werkt, met focus op de technieken van camera-gebaseerde bordherkenning, GPS/kaartgegevens en over-the-air (OTA) updates, en of fabrikanten vrij zijn om te improviseren.

### **Werking van het ISA-systeem**
Het ISA-systeem helpt bestuurders de maximumsnelheid te respecteren door ze te waarschuwen of, in sommige gevallen, de snelheid te begrenzen. Het systeem gebruikt een combinatie van technologieën om de geldende snelheidslimiet te bepalen:

1. **Camera-gebaseerde bordherkenning**:
- Een camera, vaak geïntegreerd in de voorruit (bijvoorbeeld bij de achteruitkijkspiegel), scant continu verkeersborden langs de weg.
- De camera herkent snelheidsborden en, indien mogelijk, aanvullende borden (zoals tijdelijke limieten of borden die gelden onder bepaalde voorwaarden, zoals regen).
- Beeldverwerkingssoftware analyseert de borden in real-time en vertaalt deze naar een digitale snelheidslimiet die op het dashboard wordt weergegeven.
- **Uitdagingen**: Onderborden (bijvoorbeeld "alleen bij nat wegdek") worden niet altijd goed herkend, en borden moeten goed zichtbaar en leesbaar zijn (geen vervaging, obstructie door begroeiing, etc.) om effectief te zijn.[](https://blog.europ-assistance.be/nl/...ssistent-auto/)

2. **GPS en kaartgegevens**:
- Het systeem gebruikt GPS om de locatie van het voertuig te bepalen en koppelt deze aan een digitale wegenkaart met opgeslagen snelheidslimieten.
- Deze kaarten bevatten informatie over snelheidslimieten per wegsegment, gebaseerd op officiële gegevens van wegbeheerders.
- **Voordelen**: Werkt ook als verkeersborden ontbreken of niet leesbaar zijn, en kan dynamische limieten weergeven (bijvoorbeeld bij wegwerkzaamheden, als de kaart up-to-date is).
- **Uitdagingen**: Kaartgegevens moeten actueel zijn. Veranderingen in snelheidslimieten (bijvoorbeeld tijdelijke verlagingen) worden niet altijd direct doorgegeven aan de database.[](https://blog.europ-assistance.be/nl/...ssistent-auto/)[](https://www.anwb.nl/belangenbehartig...eids-assistent)

3. **Over-the-air (OTA) updates**:
- OTA-updates zorgen ervoor dat de kaartgegevens en software van het ISA-systeem regelmatig worden bijgewerkt via een internetverbinding.
- Dit is cruciaal om actuele snelheidslimieten en nieuwe verkeerssituaties te integreren, zoals gewijzigde limieten of tijdelijke zones.
- De ANWB benadrukt dat een betrouwbare en actuele database van snelheidslimieten essentieel is, idealiter met een nauwkeurigheid van 99,9%, en dat deze gegevens via open data beschikbaar moeten zijn voor alle fabrikanten en navigatiesystemen.[](https://www.anwb.nl/belangenbehartig...eids-assistent)

4. **Waarschuwing of actieve ingreep**:
- Momenteel is het ISA-systeem in Europa vooral adviserend: het waarschuwt bestuurders bij snelheidsoverschrijding via visuele signalen (knipperend symbool op het dashboard), geluidssignalen, trillingen in het stuur, of tegendruk op het gaspedaal.
- Actieve begrenzing (waarbij de auto de snelheid automatisch aanpast) is technisch nog niet verplicht, omdat de technologie en gegevens nog niet betrouwbaar genoeg zijn voor alle situaties. In de toekomst kan dit echter verplicht worden.[](https://www.anwb.nl/belangenbehartig...eids-assistent)

### **Mogen fabrikanten improviseren?**
Fabrikanten hebben enige vrijheid in de implementatie van het ISA-systeem, maar moeten voldoen aan de Europese regelgeving (EU-verordening 2019/2144). Dit betekent:
- **Verplichte componenten**: Alle nieuwe voertuigen (auto’s, vrachtwagens, bussen, enz.) moeten sinds juli 2024 een ISA-systeem hebben dat snelheidslimieten detecteert en waarschuwingen geeft.
- **Vrijheid in technologie**: Fabrikanten mogen kiezen hoe ze de snelheidslimiet bepalen (camera, GPS, of een combinatie) en hoe waarschuwingen worden gegeven (visueel, auditief, haptisch). Sommige systemen combineren camera en GPS voor hogere nauwkeurigheid, terwijl andere voornamelijk op een van beide vertrouwen.
- **Standaardisatie van gegevens**: De ANWB pleit voor een gestandaardiseerde, open database van snelheidslimieten die door wegbeheerders wordt bijgehouden en via OTA beschikbaar is. Dit beperkt de mate waarin fabrikanten volledig kunnen improviseren, omdat ze afhankelijk zijn van betrouwbare en uniforme gegevens.[](https://www.anwb.nl/belangenbehartig...eids-assistent)
- **Betrouwbaarheidseisen**: De systemen moeten voldoen aan minimale nauwkeurigheidseisen, maar fabrikanten kunnen extra functies toevoegen, zoals integratie met andere rijhulpsystemen (bijvoorbeeld adaptieve cruisecontrol) of een gebruiksvriendelijkere interface.

### **Praktische werking en beperkingen**
- **Combinatie van systemen**: Veel voertuigen gebruiken een hybride aanpak (camera + GPS) om de beperkingen van elk systeem te compenseren. Bijvoorbeeld: als een bord niet leesbaar is, kan GPS/kaartdata de limiet bepalen, en andersom.
- **Beperkingen**:
- Camera’s kunnen falen bij slecht weer, slechte belichting, of onduidelijke borden.
- GPS/kaartdata zijn afhankelijk van frequente updates; zonder OTA kan de informatie verouderd zijn.
- Complexe verkeerssituaties (bijvoorbeeld tijdelijke limieten of onderborden) worden niet altijd correct geïnterpreteerd.
- **Toekomst**: De EU streeft naar een systeem dat uiteindelijk actief ingrijpt, maar dit vereist een robuustere digitale infrastructuur en nauwkeurigere gegevens. Wegbeheerders moeten hun wegennet digitaliseren en verkeersborden optimaliseren.[](https://blog.europ-assistance.be/nl/...ssistent-auto/)[](https://www.anwb.nl/belangenbehartig...eids-assistent)

### **Conclusie**
Het Europese ISA-systeem combineert camera-gebaseerde bordherkenning, GPS/kaartgegevens, en OTA-updates om bestuurders te waarschuwen voor snelheidsoverschrijdingen. Fabrikanten hebben enige vrijheid in de implementatie, maar moeten voldoen aan EU-regelgeving en vertrouwen op accurate, actuele gegevens. De effectiviteit hangt af van goed onderhouden verkeersborden, up-to-date kaarten, en betrouwbare OTA-updates. Hoewel improvisatie mogelijk is binnen de gestelde kaders, pleit de ANWB voor een gestandaardiseerde database om consistentie en betrouwbaarheid te garanderen.[](https://blog.europ-assistance.be/nl/...ssistent-auto/)[](https://www.anwb.nl/belangenbehartig...eids-assistent)

Als je meer details wilt over specifieke merken of implementaties, laat het me weten!

Laatst gewijzigd door brother paul : Gisteren om 12:49.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 12:52   #4
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.548
Standaard

Dus ik rij bvb met snelheidsbegrenzing op basis van die ISA... En moet idd zeer veel ingrijpen meestal te conservatief, en idd op alle wegen zitten fouten belgie is niet bezig met correcte kaartinformatie open charts
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 13:01   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.548
Standaard

De meeste snelheidsbeperkingen worden opgeheven met een verharde zijweg of kruispunt. Daar helpt een bordherkenningssysteem niet.

Men ziet maar heel zelden C45 of C46 (einde snelheidsbeperking) die een C43 (snelheidsbeperking) opheffen, want Vlaanderen ligt vol kruispuntjes.

Uit het reglement van de wegbeheerder:
Citaat:
Art. : 9.10. Verkeersbord C45. Einde van de snelheidsbeperking opgelegd door het verkeersbord C43.
C45 C46
Dit verkeersbord wordt slechts geplaatst indien het einde van het
verbod niet samenvalt met een kruispunt.
Het mag vervangen worden door het verkeersbord C46.

Art.: 9.11. Verkeersbord C46. Einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de
voertuigen in beweging.
C46
Dit verkeersbord mag slechts gebruikt worden om een einde te maken aan de
verbodsbepalingen voorgeschreven door de verkeersborden C33, C35, C39 en C43
uitsluitend wanneer het einde van het verbod niet samenvalt met een kruispunt of een toegang tot een autosnelweg.
Uit de wegcode:
Citaat:
68.3. De verbodsborden en de eindverbodsborden worden hierna afgebeeld:
(Snelheidsbeperking C43)

C43. Vanaf het verkeersbord tot en met het volgend kruispunt, of tot elk verkeersbord C43 met of zonder zonale geldigheid, of tot het verkeersbord dat het begin of het einde van een bebouwde kom, van een woonerf of erf, of van een voetgangerszone aanduidt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.
- De vermelding "km" op het verkeersbord is facultatief.
- Wanneer op een onderbord een bepaalde massa is aangeduid, is het verbod slechts van toepassing op voertuigen waarvan de maximale toegelaten massa hoger is dan de aangeduide.
Het verkeersbord C43 met de vermelding 30 km per uur, geplaatst boven het verkeersbord F1, F1a of F1b is van toepassing op alle openbare wegen binnen de bebouwde kom.

C45. Einde van de snelheidsbeperking opgelegd door het verkeersbord C43.
De vermelding "km" op het verkeersbord C45 is facultatief.
Indien gebruik is gemaakt van het verkeersbord C43 met de vermelding 30 km per uur, geplaatst boven het verkeersbord F1, F1a of F1b, moet het verkeersbord C45 met dezelfde vermelding aangebracht zijn boven het verkeersbord F3, F3a of F3b van deze bebouwde kom.

C46. Einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging.
Die zijwegen zijn soms zelf voor de bestuurder slecht herkenbaar, zeker bij donkerheid en-of slechte omstandigheden, slecht onderhoud van de wegrand, gebrekkige verlichting enz...

Vlaanderen zal wellicht ook de enige deelstaat in Europa zijn waar de opheffing van een hogere snelheid (90 kmu met C43) door een simpel kruispunt (of zelden C45/C46) een lagere algemene snelheidsbeperking (70 kmu zonder borden) betekent.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Gisteren om 13:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 14:18   #6
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.821
Standaard

In Duitsland is het duidelijk. Snelheidsbord geldig tot een bord voor opheffing van toegestane max snelheid. (Rond wit met streep door) Helaas staan die vaak aan de linker kant van de weg, dus je kan ze missen als er, bijvoorbeeld, juist een vrachtwagen kruist. In Duitsland (daardoor) weinig foute informatie op het ISA systeem.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman

Laatst gewijzigd door DewareJakob : Gisteren om 14:28.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 07:32   #7
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.901
Standaard

Overal, ja overal, max 30 om stalking en aanranding door verkeerslawaai tegen te gaan.
__________________
7 OKTOBER WAS DE RODE LIJN!
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 08:52   #8
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.548
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Overal, ja overal, max 30 om stalking en aanranding door verkeerslawaai tegen te gaan.
mij lijkt bij de overheid een gigantisch dilbert principe toepasbaar:

op het moment dat een probleem opgelost wordt door een technologische vooruitgang, kaapt de overheid het onderwerp en geeft ze de indruk dat ze een probleem opgelost heeft door haar beleid...


Dus op het moment dat auto's zodanig stil worden dat ze muziekboxen moeten monteren om ze hoorbaar te maken (terug een regeltje jawel) gaat de overheid dan ineens de indruk geven dat ze het probleem van lawaaidruk opgelost heeft door haar beleid. misschien moeten ze nog eens definieren welke muziekplaten je mag gebruiken als fabrikant in de auto, zodat daar een consensus ontstaat want die geluidjes varieren van een V8 (mijn vrouw haar >EV< kan zo een mooie ronk VROOOOOOAM laten horen waarbij menig agent eventjes opkijkt om te zien wat er gebeurt) , V12 , tot wachtmuziekjes, ufo geluidjes etc en uiteraard hoeveel dB dit mag zijn op 1m afstand van de auto... geijkt en gecontroleerd door de keuring een kwestie van geen patserbakwildgroeigeluidjes te hebben

Laatst gewijzigd door brother paul : Vandaag om 08:59.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 16:29   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.548
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Overal, ja overal, max 30 om stalking en aanranding door verkeerslawaai tegen te gaan.
Euh, de oordopjes zijn in de solden.

De voetgangers en regeloverheid willen dus meer lawaai onder de 30 kmu.
Ook het bandengeluid is dan te stil.

AI zegt:
Citaat:
Ja, veel voetgangers vinden elektrische auto's te stil, vooral bij lage snelheden, wat gevaarlijke situaties kan veroorzaken omdat ze de auto's niet horen aankomen. Om dit probleem op te lossen, moeten nieuwe elektrische auto's verplicht een kunstmatig waarschuwingsgeluid produceren, het zogenaamde Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS), bij snelheden onder 30 km/u, waardoor voetgangers de auto wel horen naderen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Vandaag om 16:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 16:52   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.548
Standaard

Enkele tips om ISA telkens snel uit te schakelen in het menu, best een shortcut of favoriet aanmaken op het bedienpaneel.
Er zijn ook wagens met een programmeerbare favorietenknop.

Citaat:
https://www.vroom.be/nl/informatie/s...a-uitschakelen

Hoe schakel je de ‘ISA’ snelheidsbegrenzer uit?

ISA, kort voor ‘Intelligent Speed Assistance’ is een rijhulpsysteem dat sinds 7 juli 2024 verplicht in elke nieuwe auto zit. Maar het probleem is dat het zich vaak vergist.

Geschreven door Olivier Duquesne, 1 Oktober 2024

Het ISA-systeem werd ontwikkeld om het aantal snelheidsovertredingen te beperken. Het kan ingrijpen op de snelheidsbegrenzer en beletten dat je sneller rijdt dan de maximum toegelaten snelheid. Je kan het echter uitschakelen… na elke start.

Problemen
Deze Europese verplichting, die op zich verdedigbaar is, heeft echter te lijden onder mankementen. De auto leest niet altijd goed de verkeersborden, vooral in België waar de wegsignalisatie vaak minder goed aangebracht is dan in andere landen en waar vaker kort na elkaar veranderingen zijn in de maximumsnelheid dan in andere landen. Je krijgt dus regelmatig waarschuwingen of de auto grijpt in voor snelheidsovertredingen die er geen zijn. En dat zorgt voor frustratie.

Niet standaard uit te schakelen

ISA kan niet standaard uitgeschakeld worden. Autobouwers mogen dat niet volgens de Europese regels. Telkens je start, wordt ISA automatisch geactiveerd. Bovendien mag er geen on/off-knop zijn. Je moet dus gaan graven in de menu’s… of een shortcut creëren. Je kan wel de koppeling met de cruise control uitschakelen, zodat de auto niet automatisch de snelheid aanpast.

Elke auto heeft een andere menustructuur. We kunnen je dus niet meteen een algemene gebruiksaanwijzing meegeven. Neem je tijd om de gebruiksaanwijzing door te nemen, of ga zelf op zoek in de menu’s (terwijl je stilstaat) om de functie te vinden. Over het algemeen vind je ISA in het menu van de veiligheidssystemen van de auto. Sommige auto’s hebben een knop of een shortcut op het scherm.

Uitschakelen of een toontje lager doen zingen

In het menu van de cruise control kan je de koppeling met de verkeersbordherkenning of de automatische snelheidsbegrenzing uitschakelen. In principe houdt de auto dan geen rekening meer met het ISA-systeem, maar enkel met de snelheid die je zelf ingesteld hebt. Daarnaast kan je ook instellen dat ISA enkel een visuele waarschuwing geeft. Deze instelling wordt meestal opgeslagen door de auto. ISA permanent uitschakelen is dan weer onmogelijk (tenzij je gaat rommelen in de programmatie van de auto).

Na elke start

Om ervoor te zorgen dat je niet telkens door ISA op de vingers getikt wordt, ook wanneer je de Wegcode perfect naleeft, moet je eraan denken om telkens de verkeersbordherkenning of de intelligente snelheidsbegrenzer uit te schakelen, en dus de menustructuur van je auto op je duimpje kennen. Een aantal automodellen bieden de mogelijkheid om een shortcut te maken op het scherm om rechtstreeks naar het menu met de ISA-instellingen te gaan. Of je kan dat doen door dat menu te koppelen aan een ‘favorietenknop’, die je in sommige modellen op het stuur vindt met daarop een een ster. Wanneer je een auto koopt, vraag je best aan de verkoper om je de verschillende procedures uit te leggen.
Een Set of Lim-knop? zal ook wel bestaan die moet men dan enkele seconden indrukken.
vb BMW:
Citaat:
Zo schakelt u de snelheidswaarschuwing tijdelijk uit.

U kunt de snelheidswaarschuwing voor de duur van de rit uitschakelen. In BMW-modellen met Operating System 8 doet u dit door de ‘SET’-knop op het stuurwiel ingedrukt te houden. Bij modellen met Operating System 7 gebruik u de ‘LIM’-knop op het stuurwiel. Chris laat het u graag zien in de How-To video.
https://www.van-poelgeest.nl/kennisb...w%2DTo%20video.
Andere bron met tips:
Citaat:
https://topgear.nl/autonieuws/snelhe...dat-eenvoudig/

Zo omzeilen bijna alle automerken stiekem nu al de verplichte snelheidsassistent

ISA is nog niet eens verplicht, maar wordt nu al buitenspel gezet

Gepubliceerd op 9 juni 2024
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Vandaag om 16:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be