![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Eindelijk eens het boek Boerenpsalm, Vlaamse boeren in Wallonië (Guido Fonteyn) gelezen.
http://www.vtm.be/boeken/index_boerenpsalm.htm 4 dingen geleerd/onthouden van de Vlaamse boeren en (mijn)arbeiders in WAL. 1) Tijdens de 2de Wereldoorlog werd er in bepaalde kringen aan gedacht om WAL als kolonie van VL te exploiteren. Deze gedachte bleef bij nogal wat Walen hangen toen de Vlaamse Boerenbond in de 2de helft van de vorige eeuw vrij actief was in WAL. (rond p.115) 2) De Vlaamse boeren die zich in Walonië gingen vestigen begonnen ook met Vlaamse verenigen en te denken aan voorzieningen (scholen?) voor de VL in WAL. Er waren zelfs veel Waalse steden met een Davidsfonds. Oorspronkelijk had VL wel sympathie voor die verenigingen ; maar naderhand kozen de VL voor het territorialiteitsbeginsel en lieten ze de VL in WAL voor wat ze waren. Ze werden zeker niet aangemoedigd om VL scholen te eisen in WAL. Vlaanderen kon moeilijk eisen dat francofonen zich in VL aanpasten wanneer ze zelf de VL in WAL actief ondersteunden. en 2 zaken die in 50 jaar tijd totaal zijn omgekeerd: 3) Na de 2de Wereldoorlog, o.a. door de ongelijke behandeling in de concentratiekampen en de kolonisatiegedachten van VL, waren vooral nogal wat Walen voorstander van een verregaande regionalisering. Sociale wetgeving en sociale zekerheid en lonen en wedden en arbeidswetgeving moesten naar de regio's volgens het Congrès National Wallon (rond p. 22-24) 4) Tot halverwege de jaren '50 en zelfs later, troken nog heel wat VL armoezaaiers naar WAL om daar te werken. Gaston Durnez, journalist van De Standaard, pleitte toen nog hard voor voorzieningen vor de VL arbeiders in WAL. Hij dacht, samen met vele anderen, dat WAL voor eeuwig sterk zou blijven en VL arbeiders voor altijd naar WAL zouden trekken (rond p. 97) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Was dus zeer fout van de Vlamingen: ze hadden tegelijkertijd de Vlamingen in Wallonië actief moeten ondersteunen én van de Franstaligen in Vlaanderen aanpassing eisen. De Belgische realiteit toont aan dat dat zeer makkelijk combineerbaar is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
en dat is typisch Waals en dé reden bij uitstek waarom België niet werkt, en nooit zal werken. Waalse politici plaatsen ALTIJD én unaniem het Waalse eigenbelang voor de Belgische federale loyauteit. Daarom zal Vlaanderen in een Belgische onderhandeling en dus in België altijd aan het kortste eind trekken; dit is democratisch gezien niet langer aanvaardbaar voor meer en meer Vlamingen. Daarom zullen separatistische partijen blijven winnen, tot het ophoudt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister-President
|
![]() Het valt ook op dat de 2 delen van BE elk om beurt regionalisering sociale zekerheid, enz... eisen op het moment dat ze economisch het sterkst staan.
Laatst gewijzigd door straatrue : 17 januari 2008 om 10:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat zal zo blijven zolang de Vlaamse meerderheid niet bereid is de machtsmeerderheid te worden. De Walen kunnen wel degelijk tot loyauteit gedwongen worden. Hun gebrek aan loyauteit is een rechtstreeks gevolg van ons gebrek aan zelfrespect.
Laatst gewijzigd door Kortaf : 17 januari 2008 om 11:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
literatuurtip : J.Ballegeer 'Vlamingen een volk zonder bovenlaag' ... heb je die gelezen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het is toch de bedoeling dat we wel een elite krijgen die in het Vlaams belang kan denken en handelen? Of heeft de Vlaamse staat die niet nodig? Tenslotte: ik heb nooit begrepen waarom je een politiek doel zou willen doorduwen tegen een eventuele meerderheid (ik laat dat nu even in het midden) van je eigen bevolking in. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
ik ben blijkbaar nog zo'n idealist die werkelijk geloofd dat splitsing van België zowel de Walen als de Vlamingen een democratie brengt die dichter bij hun noden aansluit, en dus puur principieel altijd te verkiezen valt (ook zonder financiële overwegingen, zélfs tegen financiële overwegingen) jou machtsdenkende meerderheidsdemocratie, wens ik niemand toe Laatst gewijzigd door Anna List : 17 januari 2008 om 11:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
noem het een voortrekkersrol, een stichtend voorbeeld, actief leiden ... wat je wil, maar ik zou niet kunnen leven met een partij die haar standpunten laat afhangen van wat 'populair' is ... een ideaalbeeld van een dus betere samenleving is toch wel cruciaal, lijkt me ... Laatst gewijzigd door Anna List : 17 januari 2008 om 11:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als niet-partijmens wil ik mijn vraag toch graag zuiver blijven stellen: waarom zou ik als Vlaamsgezinde een afscheiding willen forceren tegen een eventuele meerderheid van de Vlamingen in? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
het is uiteraard het zelfbeschikkingsrecht van die beide volkeren dat gefnuikt wordt door die gedwongen cohabitatie ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
ps, ik ben ook een niet partijmens hoor. niks tegen een meerderheid in ... mensen zijn alleen op dit moment nog niet genoeg geïnformeerd ... bovendien overschat je m.i. de politiek én de mensen ... de meeste mensen liggen daar niet in t minst wakker van ... (reden te meer om de paternalistische stemplicht af te schaffen! de mensen moeten de vrijheid hebben om te kiezen voor hun 'je m'en foutisme' ook d�*t is een democratische vrijheid) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
dit is idd principiëel : je mag dus Vlamingen en Walen omwisselen in bovenstaande, ongeacht de vorm van cohabitatie. je kan bovendien toch niet werkelijk een federatie binnen de Europese federatie prefereren ?! er is daar geen enkel bestaansreden meer voor het B-niveau. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik heb het in mijn politieke leven voor het eerst horen gebruiken door dhr. Hugo Schiltz, die er het anti-Egmont verzet mee wou belachelijk maken en fnuiken. Sindsdien ben ik er allergisch voor. Het argument dat "mensen nog niet genoeg geïnformeerd zijn", gaat uit van de onuitgesproken aanname dat er mensen zijn die wel genoeg geïnformeerd zijn en op basis daarvan beter weten wat "goed is voor de mensen" dan zij zelf. Dat is potsierlijk, om het even beleefd te houden. Laatst gewijzigd door Kortaf : 17 januari 2008 om 11:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kortaf : 17 januari 2008 om 11:49. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2. al die Vlamingen zijn walen onder de walen geworden 3. al die kinderen zijn franstalig geworden en kennen amper Vlaams 4. al die Vlamingen zijn naar ginder gaan WERKEN ! 5. die Vlamingen zijn daar blijven wonen, nu nog altijd !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
|
![]() |
![]() |