Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 januari 2008, 10:15   #1
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard Fanatieke Christenen kosten ons een massa geld

Citaat:
Gentse prof krijgt 200.000 euro om evolutieleer te redden

Archieffoto Johan Braeckman.
De UGent geeft filosoof Johan Braeckman een budget van 200.000 euro om de evolutieleer in Vlaanderen te verdedigen. De professor moet de Vlamingen behoeden voor het creationisme en intelligent design. Dat schrijven De Morgen en De Standaard vandaag.

Intelligent design
Bijna een jaar geleden werd "The Atlas of Creation" door de creationistische lobby rondgestuurd naar Vlaamse universiteiten en scholen. Eind 2007 waarschuwden professoren van onder meer de VUB en de ULB tegen "de opmars van intelligent design" en eerder al toonde een studie, gepubliceerd in Science, aan dat ongeveer één op de vijf Vlamingen weinig of geen geloof hecht aan Darwins bevindingen.

Sterkste theorie
"Aan Newton of Einstein twijfelt niemand," zegt Braeckman, "maar over de evolutietheorie, die nochtans een van de sterkste wetenschappelijke theorieën is die er bestaan, heerst wél onzekerheid."

Website en lezingen
Professor Braeckman weet al hoe hij zijn 200.000 euro zal besteden. "In eerste instantie willen we de problematiek in kaart brengen," zegt hij, "maar we willen ook met allerlei activiteiten een zo groot mogelijk publiek bereiken. Ik denk dan onder meer aan een website en lezingen." (belga/ka)

Ondanks bewijzen blijven de fanatieke Christenen steeds meer opgang te maken met het creationisme en intelligent design.
En dreigen zij de wetenschap terug naar de middelen eeuwen te sturen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 10:52   #2
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

http://forum.politics.be/showthread.php?t=101297
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 15:28   #3
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ondanks bewijzen blijven de fanatieke Christenen steeds meer opgang te maken met het creationisme en intelligent design.
Niet alleen vanuit Christelijke hoek, eerder elke fundementalistische stroming van eender welk geloof
Oud 30 januari 2008, 16:54   #4
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Sorry jongens, maar de Atlas of Creation komt uit de islamititische hoek.

http://www.harunyahya.com
Oud 30 januari 2008, 18:09   #5
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Sorry jongens, maar de Atlas of Creation komt uit de islamititische hoek.

http://www.harunyahya.com
Maakt het eigenlijk uit van welke hoek het komt? Ik durf te wedden dat 99% van hun argumenten uit dezelfde stromannen bestaat

Laatst gewijzigd door Wautd : 30 januari 2008 om 18:10.
Wautd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 21:44   #6
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wautd Bekijk bericht
Maakt het eigenlijk uit van welke hoek het komt? Ik durf te wedden dat 99% van hun argumenten uit dezelfde stromannen bestaat
In een gelijkaardige topic zijn meerdere forummers van mening dat de Alas of Creation afkomstig is uit de Bible Belt. Maar je hebt volkomen gelijk, christelijk of islamitisch, het maakt niet zoveel uit. Beide hebben inderdaad gelijkaardige doelstellingen.
Oud 31 januari 2008, 12:33   #7
Neptunus
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Als je gisteren naar Terzake had gekeken, had je wel geweten dat de meeste onkenners van de evolutieleer te vinden zijn bij moslims. In een Gentse school beweerden zowat alle (moslim)leerlingen dat de mensen afkomstig zijn van Adam en Eva en niet van de aap...want 'het staat in de KORAN'.

Laatst gewijzigd door Neptunus : 31 januari 2008 om 12:35.
Neptunus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2008, 12:43   #8
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat je met dit soort fanatieke inquisitie-reacties bereikt, is dat mensen zoals ik die helemaal geen tegenstander zijn van de evolutie-theorie wantrouwig worden. Wie weet, misschien ga ik wel eens een creationistisch pamflet lezen en eens direct uit hun mond vernemen hoe hun verhaal luidt.

Alleen omwille van het fanatisme van de evolutie-militanten.

Creationisme bestuderen, aanhangen en verspreiden is het goed recht van elke burger, en of het nu correct is of niet heeft daar geen zier mee te zien.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2008, 12:45   #9
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Neptunus Bekijk bericht
Als je gisteren naar Terzake had gekeken, had je wel geweten dat de meeste onkenners van de evolutieleer te vinden zijn bij moslims. In een Gentse school beweerden zowat alle (moslim)leerlingen dat de mensen afkomstig zijn van Adam en Eva en niet van de aap...want 'het staat in de KORAN'.
Ik heb geen TV meer, vind de distributie te duur geworden.

En dat deel van de Koran komt uit de Thora.
En wereldwijd zijn het de Christenen die de hardste strijd voeren tegen de evolutieleer.
Oud 31 januari 2008, 12:53   #10
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Wat je met dit soort fanatieke inquisitie-reacties bereikt, is dat mensen zoals ik die helemaal geen tegenstander zijn van de evolutie-theorie wantrouwig worden. Wie weet, misschien ga ik wel eens een creationistisch pamflet lezen en eens direct uit hun mond vernemen hoe hun verhaal luidt.

Creationisme bestuderen, aanhangen en verspreiden is het goed recht van elke burger, en of het nu correct is of niet heeft daar geen zier mee te zien.
Kortaf, denk je nu echt dat mij dat stoort?

Wie het creationisme zuiver volgt, moet immers ook alle moderne techniek afzweren, want die behoort toe aan God en de Duivel.

Een creationist moet geloven en leven wat en volgens de heilige schriften.

Begin dus maar met je PC buiten te zetten en je auto weg te geven, want enkel de mormonen leven binnen de westerse wereld volgen de heiige schriften en met wat God hen heeft gegeven.
Oud 31 januari 2008, 12:56   #11
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Een creationist moet geloven en leven wat en volgens de heilige schriften.

Begin dus maar met je PC buiten te zetten en je auto weg te geven, want enkel de mormonen leven binnen de westerse wereld volgen de heiige schriften en met wat God hen heeft gegeven.
Onzin!

Ik lees wat ik wil, pik eruit wat ik wil en verwerp wat ik wil. Van de evolutietheorie zowel als van het creationisme, als van gelijk welke ideologie.

Het is niet omdat jij totalitair denkt, dat je er moet van uitgaan dat anderen ook zo denken.
Oud 31 januari 2008, 12:57   #12
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Mijn probleem met creationisme is niet dat ze zeggen dat de Bijbel/Koran letterlijk is. Mijn probleem is wanneer ze misvattingen of leugens beginnen te verspreiden over wat de evolutieleer feitelijk zegt.

Hoe kan iemand deze leugens herkennen indien hun kennis over evolutieleer beperkt is?

Laatst gewijzigd door Wautd : 31 januari 2008 om 13:12.
Wautd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2008, 12:58   #13
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wautd Bekijk bericht
Mijn probleem met creationisme is niet dat ze zeggen dat de Bijbel/Koran letterlijk is. Mijn probleem is wanneer ze misvattingen of leugens beginnen te verspreiden over wat de evolutieleer feitelijk zegt.
Maar dat is 100 pct je goede recht. En als ik de feiten onder ogen kan nemen en beoordelen, zal ik vermoedelijk op een gelijkaardige manier reageren als jij.
Oud 1 februari 2008, 04:59   #14
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Evenwel niet tijdens de lessen biologie of geschiedenis.
Oud 1 februari 2008, 05:04   #15
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wie weet, misschien ga ik wel eens een creationistisch pamflet lezen en eens direct uit hun mond vernemen hoe hun verhaal luidt.

Nog nóóit hieromtrent iets gelezen? Dringend eens doen, mijn beste.

O ja, vergeet daarna ook niet de wetenschappelijke weerlegging van die euh... "fanatieke evolutionisten" te bestuderen...

Tot dan is iedere discussie hieromtrent zinloos.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 1 februari 2008 om 05:04.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2008, 05:10   #16
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Neptunus Bekijk bericht
In een Gentse school beweerden zowat alle (moslim)leerlingen dat de mensen afkomstig zijn van Adam en Eva en niet van de aap...want 'het staat in de KORAN'.
Verkeerde opvatting van de evolutieleer, veelvuldig toegepast door creationisten.

Er is geen enkele wetenschapper die beweert dat de mens afstamt van de aap.
Oud 4 februari 2008, 23:23   #17
koolvis
Lokaal Raadslid

koolvis's schermafbeelding

Standaard

1) De evolutieteorie leert bij mijn weten NIETdat we van de apen afstammen, maar dat we gemeenschappelijke voorouders hebben. Dit is maar een aspektje van de teorie.

2) Het scheppingsVERHAAL wordt niet begrepen door de fundamentalisten. Het is ontstaan ten tijde van de zon, maan, enz als goden werden vereerd. Het VERHAAL leert dat de God van Israël GROTER is en dit alles geschapen heeft, en dat de mens gemaakt is naar het beeld en de gelijkenis van God. Ik zou bijna zeggen: goddelijk is, maar zich aldus moet gedragen: ethisch verantwoord; en zich dus niet moet buigen voor zon maan en andere afgoden.
Braambos ging gister o.a. over kerk en ecologie, waarin de "schepping" en het scheppingsverhaal ook ter sprake kwam: http://www.braambos.be/tv/date/2008/...TV-20080203-A/
En dat de mens staat boven de dieren, hem wordt de schepping aan zijn voeten gelegd.
De kerk leert NIET dat je het verhaal letterlijk mag nemen en staat de wetenschap niet in de weg, meer bepaald biologie, evolutieleer, archeologie met zijn moderne technieken zoals de koolstofdatering.
Hieruit, en de andere moderne wetenschappen, leren we dat de schepping veel boeiender is dan het scheppingsverhaal laat vermoeden.
In de kern- en quantumfysica leren we dat de schepping quasie leeg is: de gedachte in den beginne was er leegte.

Citaat: "niet alleen de mens is in wording (evolutie) maar eveneens de schepping.
Ook de schepping kreunt om voltooiing, zegt Paulus ergens in een van zijn brieven in het Nieuwe Testament.
In die zin kunnen we evolutietheorie en het scheppingsverhaal beide verzoenen."
.
.
.
http://weeswaakzaam.punt.nl/index.ph...chief=0#266005
Ik ben het niet met alles eens van die site, vooral de letterlijke interpretatie; maar met die pagina wel

Google naar "het interview met Wafa Sultan:" Ik geloof dat onverdraagzame mensen het interview hebben laten verwijderen.
koolvis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 08:44   #18
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koolvis Bekijk bericht
1) De evolutieteorie leert bij mijn weten NIETdat we van de apen afstammen, maar dat we gemeenschappelijke voorouders hebben. Dit is maar een aspektje van de teorie.

2) Het scheppingsVERHAAL wordt niet begrepen door de fundamentalisten. Het is ontstaan ten tijde van de zon, maan, enz als goden werden vereerd. Het VERHAAL leert dat de God van Israël GROTER is en dit alles geschapen heeft, en dat de mens gemaakt is naar het beeld en de gelijkenis van God. Ik zou bijna zeggen: goddelijk is, maar zich aldus moet gedragen: ethisch verantwoord; en zich dus niet moet buigen voor zon maan en andere afgoden.
Braambos ging gister o.a. over kerk en ecologie, waarin de "schepping" en het scheppingsverhaal ook ter sprake kwam: http://www.braambos.be/tv/date/2008/...TV-20080203-A/
En dat de mens staat boven de dieren, hem wordt de schepping aan zijn voeten gelegd.
De kerk leert NIET dat je het verhaal letterlijk mag nemen en staat de wetenschap niet in de weg, meer bepaald biologie, evolutieleer, archeologie met zijn moderne technieken zoals de koolstofdatering.
Hieruit, en de andere moderne wetenschappen, leren we dat de schepping veel boeiender is dan het scheppingsverhaal laat vermoeden.
In de kern- en quantumfysica leren we dat de schepping quasie leeg is: de gedachte in den beginne was er leegte.

Citaat: "niet alleen de mens is in wording (evolutie) maar eveneens de schepping.
Ook de schepping kreunt om voltooiing, zegt Paulus ergens in een van zijn brieven in het Nieuwe Testament.
In die zin kunnen we evolutietheorie en het scheppingsverhaal beide verzoenen."
.
.
.
Als het waar is wat u zegt en God de mens geschapen heeft naar zijn beeld en gelijkenis dan is dit minder flatterend voor God dan voor zijn schepsel, de mens. Immers, wanneer we via de TV en de kranten en internet zien welke mensonterende dingen het wereldnieuws ons elke dag toont... En dit begaan door de mens, geschapen naar de beeldenis van god en geschapen naar de gelijkenis van God. Niet veel fraais uw God.

Paulus van Tharsus? Daar zullen we maar niet te veel van geloven. Want dan is hij voor de besnijdenis en dan is hij er weer tegen, al naar gelang het hem uitkomt. En over Jezus weet hij ook niet veel te vertellen. Hij vernoemt hem nauwelijks. Paulus stichtte zijn eigen cultus, die niet veel meer te maken had met de leer van Jezus. Daarom kwam hij ook in conflict met de kerk van Jeruzalem, met de broer van Jezus, Jacobus, die wel de geest van de onderrichtingen van Rabbi Jeshua eerbiedigde.

Laatst gewijzigd door system : 5 februari 2008 om 08:55.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 23:39   #19
koolvis
Lokaal Raadslid

koolvis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als het waar is wat u zegt en God de mens geschapen heeft naar zijn beeld en gelijkenis dan is dit minder flatterend voor God dan voor zijn schepsel, de mens. Immers, wanneer we via de TV en de kranten en internet zien welke mensonterende dingen het wereldnieuws ons elke dag toont... En dit begaan door de mens, geschapen naar de beeldenis van god en geschapen naar de gelijkenis van God. Niet veel fraais uw God.

...
Dat is het gevolg van de vrije wil die we kregen. Het staat u vrij mee te werken aan de komst van het Rijk Gods, dat je kan ervaren in kloosters bijvoorbeeld, of te keizen voor het mensonterende dat u noemt.
Het scheppingsverhaal leert o.a. dat het mensonterend is afgoden te aanbidden.
De moderne afgoden zijn veel subtieler dan zon en maan.

M.i. staat de ware gelovige veel dichter bij de vrijzinnige liberaal dan bij de fundamentalistische gelovige die nog een zeer kinderlijk geloof heeeft.
http://weeswaakzaam.punt.nl/index.ph...chief=0#266005
Ik ben het niet met alles eens van die site, vooral de letterlijke interpretatie; maar met die pagina wel

Google naar "het interview met Wafa Sultan:" Ik geloof dat onverdraagzame mensen het interview hebben laten verwijderen.
koolvis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2008, 09:05   #20
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koolvis Bekijk bericht
Dat is het gevolg van de vrije wil die we kregen. Het staat u vrij mee te werken aan de komst van het Rijk Gods, dat je kan ervaren in kloosters bijvoorbeeld, of te keizen voor het mensonterende dat u noemt.
Het scheppingsverhaal leert o.a. dat het mensonterend is afgoden te aanbidden.
De moderne afgoden zijn veel subtieler dan zon en maan.

M.i. staat de ware gelovige veel dichter bij de vrijzinnige liberaal dan bij de fundamentalistische gelovige die nog een zeer kinderlijk geloof heeeft.
En hoe komt het dan dat sommige mensen meer vrije wil krijgen dan anderen? Hoe komt het dat persoon x alcoholieker wordt en persoon y niet? Hoe verklaart u dat mensen in een driftbui iemand doden en de anderen in identieke omstandigheden dat niet niet doen? Waarom geeft God meer vrije wil, meer wilskracht aan persoon y dan aan persoon x?

Waarom bent u een bijbelminnend persoon geworden en geen Dutroux?

Laatst gewijzigd door system : 6 februari 2008 om 09:07.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be