Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 maart 2008, 12:41   #1
An Arkos
Minister

An Arkos's schermafbeelding

Standaard NVU marcheert, maar niet ongehinderd

Citaat:
Grimmige sfeer bij NVU-demonstratie
Door Sanne Schelfaut

Zondag 2 maart 2008. BERGEN OP ZOOM – Onder zware beveiliging van de mobiele eenheid liepen zaterdagmiddag zo’n zeventig demonstranten van de Nederlandse Volks Unie door de straten van Bergen op Zoom. Vlaggen met daarop teksten als ‘racial volunteers’ en leuzen als ‘remigratie van alle niet in Nederland horende elementen’ benadrukten de rechtsextremistische denkbeelden van de NVU.

De oproep van burgemeester Han Polman om de demonstratie te negeren, werd massaal genegeerd. Honderden Bergenaren gingen de straat op om niet alleen naar de NVU’ers te kijken, maar ook om een duidelijk tegengeluid te laten horen.
Met name op de hoek Kastanjelaan en het Piusplein ontstond rond 15.00 uur een zeer grimmige sfeer tussen voor- en tegenstanders. Honderden mensen hadden zich op deze hoek verzameld om te protesteren tegen het NVU-geluid.
De ME, zowel te voet als te paard, moest hier alle moeite doen om massa tegen te houden. Zeventien personen werden wegens verboden wapenbezit, het gooien van stenen, eieren of opruiende taal opgepakt door speciale arrestatieteams die zich tussen de tegen-demonstranten bevonden. Officieel was alleen de protestmars van de NVU toegestaan.

Toeters en joelen
NVU-voorzitter Constant Kusters hield samen met enkele van zijn ‘kameraden’ op twee plekken (Stationsplein en op het speelveld tussen de Kastanjelaan en de Seringstraat) toespraken. De tweede toespraak was onmogelijk te verstaan door honderden tegenstanders die, op afstand gehouden door politie en ME, via toeters en joelen lieten weten hoe ze over de NVU’ers dachten.

Rond 16.00 uur werd de protestmars bij het NS-station ontbonden door Kusters. Ondanks politiebescherming, kreeg een van de NVU’ers een steen tegen zijn hoofd gegooid. Een behoorlijke wond was het gevolg. Kusters sprak over een goed verlopen demonstratie. “Wij hebben de ruimte gekregen om onze standpunten te verkondigen. Wat meer politie was overigens niet verkeerd geweest.”

Toen de zeventig demonstranten in de trein waren gestapt, was het nog steeds niet rustig in de stad. Jonge tegendemonstranten bleven bij elkaar staan. Een oproep van de ME om zich te verwijderen, mocht niet baten. Dit leidde tot de nodige charges, waarbij ook de nodige klappen vielen.

Om 17.00 uur trok de ME zich terug, nadat de meeste tegenstanders naar huis waren vertrokken. Burgemeester Han Poman meldde dat de politie erin was geslaagd de demonstratie ordelijk te laten verlopen. “Hoewel er op sommige plekken inderdaad een grimmige sfeer heerste. Het merendeel van het publiek heeft zich gelukkig niet laten provoceren en daarmee complimenteer ik de bevolking van Bergen op Zoom”, aldus de burgemeester.
Twee pelotons ME en 1 arrestatieteam waren ingezet (130 personen).

Tegenactie
Aydin Akkaya en Niels Minnaard lieten weten zondag, een tegenactie te houden op het speelpleintje waar de NVU vanmiddag zijn toespraken hield. “Om 14.00 uur komen we bij elkaar om dit plein symbolisich schoon te schrobben”, aldus Akkaya.
bron: http://www.bndestem.nl/bergenopzoom/...monstratie.ece

Hehe, wat een zielige hoopje is het toch, ik heb ook ergens gelezen dat er hondestront naar ze gegooid is.

Laatst gewijzigd door An Arkos : 2 maart 2008 om 12:42.
An Arkos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2008, 12:52   #2
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos Bekijk bericht

Hehe, wat een zielige hoopje is het toch, ik heb ook ergens gelezen dat er hondestront naar ze gegooid is.
Slecht artikel, het geeft het beeld dat de tegendemonstranten gewone Bergense burgers waren die tegen de NVU kwamen demonstreren terwijl het in werkelijkheid de typische Antifa relschoppers waren die een democratische protestmars met geweld probeerden te verstoren. Toch niet onbelangrijk om te vermelden.

Het feit dat de NVU een stelletje clowns is, is natuurlijk een andere discussie, maar dit betekent natuurlijk niet dat zij niet het recht hebben om een protestmars te houden.
Oud 2 maart 2008, 12:58   #3
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat anarchistisch gespuis heeft inderdaad weinig manieren als ik het artikel zo lees.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2008, 15:39   #4
An Arkos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Slecht artikel, het geeft het beeld dat de tegendemonstranten gewone Bergense burgers waren die tegen de NVU kwamen demonstreren terwijl het in werkelijkheid de typische Antifa relschoppers waren die een democratische protestmars met geweld probeerden te verstoren. Toch niet onbelangrijk om te vermelden.

Het feit dat de NVU een stelletje clowns is, is natuurlijk een andere discussie, maar dit betekent natuurlijk niet dat zij niet het recht hebben om een protestmars te houden.
Natuurlijk zaten extreem links gespuis tussen, maar zo op de foto's afgaande lijkt het me alsof een groot deel van de tegenbetogen Bergense burgers waren.
Trouwens, de burgemeester van BoZ had de betoging van de NVU toegelaten, maar een tegenbetoging niet, hmm
Oud 2 maart 2008, 15:52   #5
De rechtvaardige rechter
Parlementslid

De rechtvaardige rechter's schermafbeelding

Standaard

En al hun gevallen kameraden marcheren die ook in hun geest mee?
Oud 2 maart 2008, 19:23   #6
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Het zijn allebei extremistische groepering en beiden bovendien uiterst geweldadig.
De NVU is een stel bierzuipende nietsnutten, de AFA een stel junks.
Oud 2 maart 2008, 20:49   #7
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je had misschien beter met ze meegelopen. Ze zijn ook zeer Pro-Palestijns, net als hun AFA vrienden.

Dubbel topic trouwens: http://forum.politics.be/showthread.php?t=102345

Laatst gewijzigd door Sinistra : 2 maart 2008 om 20:49.
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2008, 21:46   #8
An Arkos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
Je had misschien beter met ze meegelopen. Ze zijn ook zeer Pro-Palestijns, net als hun AFA vrienden.

Dubbel topic trouwens: http://forum.politics.be/showthread.php?t=102345
Ze zijn niet zozeer pro-palestijns als wel anti-joods en daarom dragen ze palestijnse sjaals en vlaggen. Ook waarschijnlijk om er een beetje minder nazi uit te zien.
Oud 2 maart 2008, 21:48   #9
An Arkos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Het zijn allebei extremistische groepering en beiden bovendien uiterst geweldadig.
De NVU is een stel bierzuipende nietsnutten, de AFA een stel junks.
En jij bent een saaie burgertrut, hoera voor clichés!
(over de NVU heb je wel gelijk )

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be