Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 april 2008, 07:00   #1
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard Gezag uitstralen.

Mensen hebben de mond vol van jongeren die geen gezag meer aanvaarden. En sommige mensen wijten het onderandere aan de ouderen die niet meer oud willen zijn en zoals de jongeren "hip" willen blijven. Hierdoor zouden de ouderen over het algemeen er alles aan doen om jong te blijven; door bijvoorbeeld minder gezag uit te stralen. Doet een oudere dat wel is de kans groot dat hij/zij niet meer serieus word genomen en als een ouwe zaag bestempeld word. Een teken van sociale verwarring dus.

Dus mijn vragen zijn:
-Moeten ouderen per se gezag uistralen?
-Hoe straalt men gezag uit? Door streng te kijken?
-Hoe maakt men dat jongeren terug onder de indruk geraken van iemand die gezag uistraalt (of dat dus probeert...)?
-Of gelooft u geen reet in "gezag uistralen"?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2008, 07:51   #2
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Mensen hebben de mond vol van jongeren die geen gezag meer aanvaarden. En sommige mensen wijten het onderandere aan de ouderen die niet meer oud willen zijn en zoals de jongeren "hip" willen blijven. Hierdoor zouden de ouderen over het algemeen er alles aan doen om jong te blijven; door bijvoorbeeld minder gezag uit te stralen. Doet een oudere dat wel is de kans groot dat hij/zij niet meer serieus word genomen en als een ouwe zaag bestempeld word. Een teken van sociale verwarring dus.

Dus mijn vragen zijn:
-Moeten ouderen per se gezag uistralen?
-Hoe straalt men gezag uit? Door streng te kijken?
-Hoe maakt men dat jongeren terug onder de indruk geraken van iemand die gezag uistraalt (of dat dus probeert...)?
-Of gelooft u geen reet in "gezag uistralen"?
Interessante vraag.

Ik denk dat er wel degelijk manieren bestaan waarop ouders of leerkrachten anno 2008 nog gezeg kunnen uitstralen. Alleen is het zoeken, vallen en opstaan, je kan nooit op je lauweren rusten.

Wat het recept is, kan ik niet in een vaste formule gieten maar volgende ingrediënten lijken me alvast onontbeerlijk:
- eerlijkheid en authenticiteit
- bereid zijn je handen en je ziel vuil te maken
- een duidelijk en quasi onvoorwaardelijk engagement
- durven kwaliteitseisen stellen
- zeer concrete grenzen stellen
- onvoorwaardelijke en onbaatzuchtige liefde
- niet bang zijn om "belachelijk" gevonden te worden
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2008, 07:57   #3
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Interessante vraag.

Ik denk dat er wel degelijk manieren bestaan waarop ouders of leerkrachten anno 2008 nog gezeg kunnen uitstralen. Alleen is het zoeken, vallen en opstaan, je kan nooit op je lauweren rusten.

Wat het recept is, kan ik niet in een vaste formule gieten maar volgende ingrediënten lijken me alvast onontbeerlijk:
- eerlijkheid en authenticiteit
- bereid zijn je handen en je ziel vuil te maken
- een duidelijk en quasi onvoorwaardelijk engagement
- durven kwaliteitseisen stellen
- zeer concrete grenzen stellen
- onvoorwaardelijke en onbaatzuchtige liefde
- niet bang zijn om "belachelijk" gevonden te worden
Maar dat is toch allemaal theoretisch he
Kan waar zijn, maar mensen hebben ook de mond vol over theorieën hoe het wel moet. En daar zal het altijd bij blijven, aangezien we in een tijd leven waar verantwoordelijkheden worden afgeschoven naar anderen. Voor mij is dat een teken dat mensen voor zichzelf denken, gecombineert met een gezonde assertiviteit van "dat hoef ik niet te pikken", volgens hun individuele normen en waarden, niet die van de samenleving.
We streven enerzijds naar zich ontplooien en ontwikkelen, maar eens wat opver nagedacht zijn die keuzes nep en dienen die gewoon om mensen te "lokken" om in het systeem mee te draaien.
Oud 23 april 2008, 08:00   #4
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Van in het begin duidelijke regels stellen en vooral toepassen zonder te overdrijven en eventueel die gaandeweg iets versoepelen. eerlijk en duidelijk stellen en communiceren over waarom iets en waarom iets niets.

daarop baseer ik mijn gezag als jeugdtrainer. charisma helpt natuurlijk ook, spijtig dat ik dat wat mis....
Oud 23 april 2008, 08:03   #5
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Van in het begin duidelijke regels stellen en vooral toepassen zonder te overdrijven en eventueel die gaandeweg iets versoepelen. eerlijk en duidelijk stellen en communiceren over waarom iets en waarom iets niets.

daarop baseer ik mijn gezag als jeugdtrainer. charisma helpt natuurlijk ook, spijtig dat ik dat wat mis....
Gij hebt gezag in een situatie waar jongeren gekozen hebben om in te zijn.
Meestal kiezen jongeren daar niet voor, op school en thuis bvb...
Oud 23 april 2008, 08:03   #6
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Maar dat is toch allemaal theoretisch he
Nee hoor, het is wat ik al 16 jaar toepas en het is stapje voor stapje gegroeid uit vallen, leren en weer opstaan.

Citaat:
Kan waar zijn, maar mensen hebben ook de mond vol over theorieën hoe het wel moet. En daar zal het altijd bij blijven, aangezien we in een tijd leven waar verantwoordelijkheden worden afgeschoven naar anderen.
Het forfait van de volwassenen is de oorzaak van alle grote problemen waar de maatschappij mee te kampen heeft. Het is imho goed mogelijk om in zo'n tijd toch je verantwoordelijkheid op te nemen.

Citaat:
Voor mij is dat een teken dat mensen voor zichzelf denken, gecombineert met een gezonde assertiviteit van "dat hoef ik niet te pikken", volgens hun individuele normen en waarden, niet die van de samenleving.
Het één sluit het ander niet uit. Kleine kinderen doen wat hun ouders vragen, elke dag dat ze groeien krijgen ze wat meer eigen verantwoordelijkheid. Zo word je groot.

Citaat:
We streven enerzijds naar zich ontplooien en ontwikkelen, maar eens wat opver nagedacht zijn die keuzes nep en dienen die gewoon om mensen te "lokken" om in het systeem mee te draaien.
Je denken is zeer zwart-wit. Zo zit het leven niet in elkaar, denk ik. Opgroeien is een kwestie van evolutie. En opvoeden tot ontplooiing en ontwikkeling is allerminst in tegenspraak met verantwoordelijkheid en gezag, eerder omgekeerd: er bestaat geen ontplooiing en geen volwassenwording zonder verantwoordelijkheid en gezag.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 23 april 2008 om 08:05.
Oud 23 april 2008, 08:05   #7
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gij hebt gezag in een situatie waar jongeren gekozen hebben om in te zijn.
Meestal kiezen jongeren daar niet voor, op school en thuis bvb...
en toch hebben ook daar vele mensen serieuze problemen om hun gezag te laten gelden, ik kom dat ook af en toe tegen hoor.

leerkrachten zeggen mij trouwens hetzelfde, duidelijke regels van in het begin en eerlijk zijn, helpt al veel. te streng is niet goed en te los ook niet.
Oud 23 april 2008, 08:06   #8
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
leerkrachten zeggen mij trouwens hetzelfde, duidelijke regels van in het begin en eerlijk zijn, helpt al veel. te streng is niet goed en te los ook niet.
Geloofwaardigheid is het sleutelwoord, neen?
Oud 23 april 2008, 08:06   #9
Bhairav

Standaard

Citaat:
Maar jongeren geloven dat niet meer.
Oud 23 april 2008, 08:07   #10
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
absoluut, je moet ook achter je eigen regels staan en zelf het goede voorbeeld geven.
Oud 23 april 2008, 08:08   #11
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Gezag uitstralen in deze maatschappij. Probeer maar eens.

Er zijn 2 methodes om gezag te hebben.

1) de simpelste, De sterkste te zijn, en die macht effectief gebruiken.
2) Door kunde. Een bekwaam leider heeft zowiezo gezag.

1) Democratie eigent zich dit toe door te zeggen dat de meerderheid de sterkste is. Maar na korte tijd word die macht misbruikt om een meerderheid te creëren.
2) Er zijn een beperkt aantal verlichte dictaturen geweest in de geschiedenis, maar geen enkele heeft het langer dan een generatie uitgehouden.
Oud 23 april 2008, 08:12   #12
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Jij gelooft dat misschien niet. Maar jongeren in het algemeen zeer zeker wel. Ze hunkeren ernaar, m'n beste Bhairav, en laten dat ook duidelijk merken. Ik ken enkele leerkrachten die zeer veeleisend zijn tegenover hun leerlingen, maar tegelijk een groot respect voor die leerlingen en een grote inzet uitstralen. Die worden op handen gedragen door de jongeren. Echt waar!
Oud 23 april 2008, 08:20   #13
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
o jawel, meer en meer zelf. iemand met gezag, daar kijken ze naar op en willen ze alles voor doen. iemand zonder gezag, daar lachen ze mee en zullen ze laten vallen als het hun past.

en dat op elk niveau, ook op het werk is dat zo trouwens.
Oud 23 april 2008, 08:26   #14
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
o jawel, meer en meer zelf. iemand met gezag, daar kijken ze naar op en willen ze alles voor doen.
De jongeren van vandaag denken inderdaad zelf, en vinden hun eigen normen weer uit. Ze moeten wel, vermits de volwassen wereld zijn verantwoordelijkheid niet meer opneemt en doet alsof alles kan en niets meer moet. De rollen zijn omgedraaid. Vele jongeren die ik ken zijn bijvoorbeeld het relatie- en scheidingsgedrag van de generatie van hun ouders kotsbeu, en kiezen voor stabiliteit en trouw. En zoals jij hierboven zegt: opvoeders die een authentiek gezag uitstralen en eerlijk zijn, dragen ze op handen. Voor de bloedloze westerse anti-gezagsmentaliteit hebben ze alleen maar minachting, en terecht.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 23 april 2008 om 08:43.
Oud 23 april 2008, 08:40   #15
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
De jongeren van vandaag denken inderdaad zelf, en vinden hun eigen normen weer uit. Ze moeten wel, vermits de volwassen wereld zijn verantwoordelijkheid niet meer opneemt en doet alsof alles kan en niets meer moet. De rollen zijn omgedraaid. Vele jongeren die ik ken zijn bijvoorbeeld het relatie- en scheidingsgedrag van de generatie van hun ouders kotsbeu, en kiezen voor stabiliteit en trouw. En zoals jij hierboven zegt: opvoeders die een authentiek gezag uitstralen en eerlijk zijn, dragen ze op handen. Voor de bloedeloze westerse anti-gezagsmentaliteit hebben ze alleen maar minachting, en terecht.
Totaal, kompleet akkoord.
Oud 23 april 2008, 08:41   #16
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

gezag vloeit voort uit engagement, rechtvaardigheid en consequentie. Mensen verlenen gezag aan iemand waar ze op kunnen rekenen.
Kinderen naar ouders toe is net hetzelfde. Je moet er staan. Als je er staat, heb je gezag. Dat is de reden waarom goede ouders gezag blijven hebben tot hun dood, alhoewel ze fysiek niets meer waard zijn.

Consequentie betekent dat je op het juiste moment ook moet tonen slechts mens te zijn en daarom ook gezag nodig hebt gehad enz... gezag en "voorbeeld-stellen" gaan hand in hand.

Uit de psychologie (partner is psycholoog) weet ik dat de effectieve voorbeeld-stelling minder belangrijk is dan het idee erachter. Mooi voorbeeld is het klassieke vader-verhaal, waarbij de moeder het gezag projecteert op de vader: "vader gaat gaan werken, vader is goed, vader is verantwoordelijk, vader zorgt voor ons brood, wat gaat vader daarvan zeggen vriend?..." Zonder "vader" te zien, verlenen de kinderen gezag aan "vader". In feite is het de moeder die het gezag in handen heeft, zij heeft "vader" gecrëerd.

Vervang vader door "wet, politie, rechter, ..." enz... en je bent er.
Opvoeding en ouders zijn dus sterk verantwoordelijk voor gezagsbegrip bij kinderen.

Al de rest is angst. Angst is geen basis voor gezag. Angst is de basis voor de verwerping van gezag.

Het wordt tijd dat de Godfather-serie nog eens doorgenomen wordt.

Politiek en de staat heeft vandaag weinig gezag meer, enkel angst-uitstraling. ten eerste heeft de staat veel te veel zand in de ogen gestrooid, waardoor de bevolking te veel is beginnen rekenen op de staat. Die kan dat allemaal niet meer beantwoorden, dus "staat" de staat er niet meer. gedaan met gezag.
Correcte beloftes geven gezag: weet wat je kan.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 23 april 2008 om 08:54.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2008, 09:08   #17
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Al de rest is angst. Angst is geen basis voor gezag. Angst is de basis voor de verwerping van gezag.
idd, enkel repressie is dus nooit het antwoord.
Oud 23 april 2008, 10:06   #18
Bhairav

Standaard

Dus iemand zijn/haar gezag dat ondermijnt word; verdient niet beter?
Moeten dan ook niet afkomen met straffen.
Oud 23 april 2008, 10:10   #19
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Als principe lijkt me dat correct. Natuurlijk zijn de dingen in het echt nooit zo simpel als in een principe, zijn er vele maars, vele uitzonderingen, en vele dingen om rekening mee te houden. Maar grosso modo kan je idd zeggen: gezag moet men verdienen.
Oud 23 april 2008, 10:15   #20
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
een straf kan een onderdeel zijn van het houden van gezag. kinderen en mensen in het algemeen gaan op zoek naar de grenzen tot ze gestraft worden, maw als ze niet gestraft worden, zullen ze steeds verder gaan, of ze nu respect hebben voor het gezag of niet.

als in een klas iemand zijn huiswerk niet maakt en hij wordt daar niet voor gestraft dan zullen de anderen op den duur ook niet meer dat huiswerk willen maken, of ze nu veel of weinig gezag hebben voor die leerkracht.

wat natuurlijk niet wilt zeggen dat die straf redelijk moet zijn en vooral consequent toegepast.

bv: 1 x huiswerk niet gemaakt ==> onmiddellijk strafstudie zal als onredelijk gepercipieerd worden en zal een averechts effect hebben.
de ene straffen met 5 lijntjes schrijven en de andere straffen met 5 pagina's schrijven, zal ook geen goed effect hebben.

Laatst gewijzigd door vlijmscherp : 23 april 2008 om 10:17.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be