![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Marx zei dat godsdienst was van het volk terwijl Lenin beweerde dat het opium voor het volk was.
Kan iemand me soms uitleggen wat het verschil tussen deze 2 beweringen betekent en welke gevolgen dit heeft voor het beoefenen van een godsdienst? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Voor het volk lijkt er eerder van uit te gaan dat een bepaalde autoriteit godsdienst actief gebruikt om het volk stil te houden. In essentie gelijkaardig aan de vorige stelling, maar hier gaat de actie uit van buiten het volk zelf. Welke gevolgen dit heeft voor het beoefenen van godsdienst? Ik denk dat alle twee nefast zijn voor een gezonde manier van godsdienstbeleving, maar ik vind die vraag een beetje ambigu.
![]() |
![]() |
#3 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4 |
Minister
|
![]() Vanuit een bepaalde optiek is er wel degelijk een groot verschil. De eerste stelling ziet religieuzen als individuen die zichzelf iets wijsmaken, de tweede stelling gaat er van uit dat religieuzen per definitie door een of andere autoriteit gemanipuleerd worden.
![]() |
#5 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#6 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Haha; zoiets als met die 2 oude spreekwoorden:
- een dorsende os zult gij niet muilbanden - wie appelen vaart, appelen eet ![]()