![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Bas Luyten (Jong N-VA) (forumsessie 7 juli t.e.m. 13 juli) Voorzitter Jong N-VA, student Rechten aan de VUB en gemeenteraadslid in Keerbergen. Daarnaast is hij al jaren actief binnen de brede Vlaamse beweging. Als jongerenvoorzitter maakt hij deel uit van het partijbestuur en de partijraad van de N-VA. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geachte heer Luyten,
Ik las in "De Standaard" dat Jong N-Va eist dat de aankondigingen van de koopjes in eentalig gebied enkel in het Nederlands gebeuren en niet in een andere taal. Tot daar aan toe. Maar kan u mij even uitleggen waar volgend citaat op slaat: "'Dat er in het Engels promotie wordt gemaakt, dat kan ik nog begrijpen, maar Frans in een eentalig gebied kan niet." (Sarah Smeyers). Waarom kan Engels wel en Frans niet? Moet u niet de lijn consequent doortrekken? Mvg, Kim Roovers B Plus Antwerpen
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Trouwens, veel toeristen uit bvb Engeland, Duitsland, Scandinavië, Amerika, Australië, Zuid Amerika, China, Japan, Saoudi-Arabië enz enz spreken géén Frans. En dat zijn mensen die geld opbrengen aan Vlaanderen, hetgeen van de Walen niet kan gezegd worden, integendeel. Door Engels-verstaande toeristen tegemoet te komen verdient Vlaanderen geld, en vermits Vlaanderen Wallonië onderhoud, zijn Engelse aankondigingen in Vlaanderen Waal-vriendelijk ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Verdergaand op bovenstaande commentaren:
Hoe staat meneer Luyten tegenover het feit dat er in Namen wél verschillende zaken (en het gehele jaar door) te lezen zijn in het Nederlands? Blijkbaar maken de Walen er geen probleem van om in eentalig Frans gebied ook zaken in het Nederlands te afficheren.
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() In Namen doet men wat men wil.
Et alors? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom kan dat dan in Vlaanderen niet? Waarom moet men hier zo bekrompen denken?
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zelfs de nationale sportploegen slagen er niet meer in om onder een Nederlandse of Franse naam te spelen. Een (Amerikaanse) kennis die probeert in Zaventem afwisselend in het Frans of Nederlands een mondje mee te praten, wordt spontaan in het Engels te woord gestaan. Lijkt me een mooie oplossing, en veel verloren energie bespaard. Laatst gewijzigd door born2bewild : 6 juli 2008 om 17:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ach, we weten allemaal wel dat Sarah er een ietwat andere visie op nahoudt dan de argumenten die je boven plaatst.
Zelfs al zou het in het Russisch staan, dan was het nog goed. Zolang het maar geen Frans is. ![]()
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() Tja, de drijfveer kan mij niet schelen. Als het resultaat of het doel hetzelfde is, lijkt me de _veronderstelde_ visie of drijfveer een discussie over het geslacht der engelen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bwoh, de drijfveer is mij bekend, ik had alleen graag een reactie van dhr. Luyten daarover gelezen (over o.m. de contradictie in het artikel).
![]() |
#12 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ik had het niet zo gezegd, maar ik snap Sarah Smeyers haar punt wel. Op zich is onze redenering voor alle talen dezelfde: in een Nederlands taalgebied hanteert men het Nederlands. Het grote probleem is dat voornamelijk de grotere ketens hun aankondigingen doen in bijna alle talen, behalve het Nederlands. Dit stoort ons. Moet je hetzelfde proberen op de Franse markt, de Spaanse,…? Het economisch argument snijdt geen hout. Wil je actief zijn op de Nederlandstalige markt dat zorg je ervoor dat je communicatie hieraan is aangepast. Is het nu zo moeilijk om naast uw standaard (anderstalige) aankleding van uw zaak bijkomend te voorzien in duidelijke Nederlandstalige opschriften? Veel kan dat niet kosten. Is het dan gemakzucht? Minachting? Ik kan moeilijk voor Sarah Smeyers spreken, maar ik vermoed dat ze uitgaat van de redenering dat Engels begrijpelijker is voor internationale ketens terwijl voor het Frans dit argument minder opgaat en (bijvoorbeeld in de Vlaamse rand) dit het beeld versterkt van bv. la périphérie bruxelloise. In Vlaanderen gaat verfransing gepaard met Franstalige eisen voor gebiedsuitbreiding, de uitbreiding van politieke en culturele rechten,.. enz. Met het Engels is dit niet het geval.
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ga eens naar het buitenland kijken en ook daar vind je meertalige opschriften hoor, meestal in het Engels, maar toch. Als er veel Franstaligen komen winkelen, zou een winkelier maar bijzonder dom moeten zijn om die klanten weg te jagen. Laat de ééntaligheid aan onze Waalse vrienden, Vlamingen zijn gekend en geroemd voor hun meertaligheid, houden zo.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik denk dat veel handelaars het daar voor een groot deel moeten hebben van Franstaligen; die ze dan ook in hun taal bedienen. Klant is koning. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Udsalg Rhea, Ausverkauf, Sommerschlussverkauf... soldes...
Ik denk dat indien we het probleem van veeltaligheid niet oplossen, de uitbreiding van het engelse taalgebied ons deel zal zijn. Ŝanco por via mendado dum la restovendo !
![]() |
#17 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Een beetje zoals de propaganda voor "toerisme in eigen land".
Un restaurant (fr) of in het nederlands : een restaurant ou est la WC in het nederlands : waar is de WC ? ou est la toilette / waar is het toilet.. filet américain = filet américain La Belgique c'est simple ; België : het is eenvoudig zoals ik het een engelstalige vriend en ook enkele polen leerde, de belangrijkste zinnen te gebruiken in dit land : het is helemaal simpel & ah oui c'est vrai !
![]() |
#18 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Misschien omdat de franstaligen in dit land de grote luxe hebben om samen te leven met een gemeenschap die zo'n gebaar zou interpreteren zoals het bedoelt is: een gunst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ik denk dat een deel van de essentie van ons pleidooi verloren gaat. Moet ieder anderstalig woord verdwijnen? Neen. Moet alles in het Nederlands leesbaar zijn? Ja. Sommige grote ketens hebben de koopjes-aankondigingen letterlijk in alle talen staan, behalve het Nederlands. Dit kan niet. Natuurlijk doet een zelfstandige wat hij wil, maar het moet voor een lokale consument wel begrijpbaar zijn. Het is gemakkelijk om dergelijk standpunt af te doen als navelstaarderij of puritisme, maar daar gaat het niet om. Het zijn steeds de zwakkeren die van deze taalvrijheid de dupe zijn (zie ook de taaldiscussies in ons onderwijs). Of denkt u dat iedereen naast het Nederlands als moedertaal ook het Frans en het Engels machtig is? Daarnaast heeft men het criterium van het Nederlandse 'straatbeeld'. Ieder volk zijn eigenheid, waarom wij niet? Voorbeelden met het buitenland gaan vaak niet op omdat die zich situeren in 'taalsterkere' landen. Geef de Franstaligen bij ons een vinger en ze nemen een hand. Afficheer één keer iets in het Frans of spreek uw klant in het Frans aan en ze beschouwen het als een verworven recht. Zolang deze imperialistische reflex niet verdwijnt moet men constant opletten!
![]() |
![]() |
#20 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Een middenstander is vlug bereid een woordje Frans te spreken als er een euro kan verdiend worden. De middenstand in Durbuy en La Roche spreekt ook NL voor de centen. |
|
![]() |
![]() |