Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juni 2010, 14:30   #1
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard 20 jaar voor babymoord

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20100618_061

Of de strafmaat terecht is of niet, daar ga ik niets over zeggen. Maar ik vind het wel een verdomd zware straf in vergelijking met andere moorden (die gepaard gaan met bvb. grof geweld, wapens, mensen bedreigen, ...)
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 14:32   #2
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Minderjarigen, kindermoord of p/matricide zijn vaak een verzwarende omstandigheid. Feit is dat de jury hier blijkbaar niet geloofde in het zogenaamde verdringingseffect of zwangerschapsontkenning.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 14:38   #3
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht

Of de strafmaat terecht is of niet, daar ga ik niets over zeggen. Maar ik vind het wel een verdomd zware straf in vergelijking met andere moorden (die gepaard gaan met bvb. grof geweld, wapens, mensen bedreigen, ...)
Draai het even om: de strafmaat van die andere moorden is te licht in vergelijking met deze.
Oud 18 juni 2010, 14:39   #4
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Draai het even om: de strafmaat van die andere moorden is te licht in vergelijking met deze.
2
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 14:44   #5
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Eigenlijk is de strafmaat nog vrij licht: de "normale" straf voor moord is levenslang ...
Oud 18 juni 2010, 14:46   #6
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Eigenlijk is de strafmaat nog vrij licht: de "normale" straf voor moord is levenslang ...
En laat ons eerlijk zijn, die twintig jaar, hoeveel gaan er daarvan gezeten worden? Zeven?
Oud 18 juni 2010, 14:49   #7
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
En laat ons eerlijk zijn, die twintig jaar, hoeveel gaan er daarvan gezeten worden? Zeven?
ten minste zeven, ja.
Oud 18 juni 2010, 17:22   #8
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

al goed dat de vader een blanke was, of het was nog erger
Oud 18 juni 2010, 17:26   #9
suqar_7loe

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
3
Oud 18 juni 2010, 17:35   #10
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht

Ik was eigenlijk ook verschoten van de uitspraak. Ik ben het al zo gewoon dat dronken chauffeurs die onschuldige fietsers van de weg afmaaien er zo eenvoudig vanaf komen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 18:17   #11
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
ten minste zeven, ja.
Niet dus. Net op het nieuws gezien: binnen vijf jaar kan ze voorlopige invrijheidsstelling vragen.
Oud 18 juni 2010, 18:22   #12
Vigilante VL
Banneling

Standaard

Deze straf is waanzinnig onrechtvaardig, fris uw geheugen op en lees dit er nog eens goed op na!!

Citaat:
Jessica Bily (30) is door de Bergense assisenjury vrijgesproken van de moord op haar pasgeboren baby. De jury volgde met haar oordeel de vraag van de procureur-generaal, die er tijdens het proces van overtuigd was geraakt dat de vrouw haar zoontje had gedood in een vlaag van onweerstaanbare dwang. Steven De Bock en Elke Mussche
Ook de assisenvoorzitter kon zich vinden in het oordeel, zo bleek uit zijn laatste woorden aan Jessica Bily: 'Via u wil ik mij excuseren bij een vrouw die twintig jaar geleden ook terechtstond voor een gelijkaardige zaak. Haar hebben we toen veroordeeld, maar we kenden er toen niets van en we hadden er niets van begrepen. U gaat vrijuit en daar heb ik alle vertrouwen in.' Het publiek in de assisenzaal applaudisseerde voor zijn woorden.

Ontoerekeningsvatbaar

Het hele proces stond in het teken van zwangerschapsontkenning. Bily heeft altijd volgehouden dat ze helemaal niet wist dat ze zwanger was. Toen ze in januari 2008 plots een zoontje ter wereld bracht in haar badkamer was ze compleet van slag. De jury aanvaardde dat ze van de schrik de controle over haar daden verloor en dus ontoerekeningsvatbaar was toen ze het kindje verstikte.

Cipiers uit de gevangenis kwamen de voorbije dagen bevestigen dat Bily inderdaad niet voelt of beseft dat ze zwanger is. En zij kunnen het weten, want ze waren er getuige van hoe Bily kort na haar opsluiting opnieuw een jongetje ter wereld bracht. En weer was het een verrassing.

Bily heeft bijna anderhalf jaar in de cel gezeten in afwachting van haar proces. 'Ik ga mijn leven nu aan mijn kinderen wijden', zei ze gisteren, terwijl ze in tranen de assisenzaal verliet en haar vriend David H., de vader van het verstikte kind, in de armen viel. Hij was het die het lichaam van de verstikte boreling in november 2008 ontdekte in het washok. 'Ik wist niet dat er zoiets bestond als zwangerschapsontkenning', zei hij na de rechtszaak. 'Ik hoop dat er nooit meer vrouwen die hetzelfde meegemaakt hebben moeten terechtstaan.'

Klik in het hoofd

Volgens het Centrum voor Relatievorming en Zwangerschapsproblemen (CRZ) telt België elk jaar vermoedelijk zo'n 250 verborgen zwangerschappen. Soms gaat het om vrouwen die om fysieke redenen, zoals zwaarlijvigheid, echt niet merken dat ze zwanger zijn. Maar ook psychische redenen kunnen aan de basis liggen. Vaak gaat het om jonge vrouwen voor wie een zwangerschap te vroeg komt.

In Vlaanderen staan drie gelijkaardige babymoorden op de agenda: de 45-jarige Violetta Van de Geuchte uit Maldegem die in 2005 haar pasgeboren zoontje zou hebben vermoord en nadien in een vuilniszak zou hebben gestopt, de 26-jarige Lieselotte D.C. uit Oostende die haar pasgeboren dochtertje in 2008 in een emmer achterliet en de 22-jarige chiroleidster uit Kessel-Lo die in 2008 haar dochtertje in het materiaalhok van de chiro verstopte. Het valt nog af te wachten of deze opmerkelijke vrijspraak een impact zal hebben op het verloop van de drie rechtzaken.
Conclusie: Vlaamse vrouwen worden hiervoor knalhard gestraft terwijl identieke feiten in Wallonië de vrijspraak opleveren!
Vigilante VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 18:25   #13
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vigilante VL Bekijk bericht
Deze straf is waanzinnig onrechtvaardig, fris uw geheugen op en lees dit er nog eens goed op na!!

Conclusie: Vlaamse vrouwen worden hiervoor knalhard gestraft terwijl identieke feiten in Wallonië de vrijspraak opleveren!
Ofwel heeft een onnozele advocaat ook wil profiteren van dit achterpoortje...
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 18:37   #14
Vigilante VL
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Ofwel heeft een onnozele advocaat ook wil profiteren van dit achterpoortje...
In België moet je dus niet meer hopen op een billijke behandeling naar analogie met precedenten? Waarom eigenlijk? Omdat je kop de rechter of de jury niet aanstaat? Of omdat je bij Waalse rechtbanken en jury's op meer empathie kan rekenen?

Sorry, maar dit gaat mijn logica te boven en ik kan er alleen mijn voorgaande conclusie op na houden.
Vigilante VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 19:19   #15
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
al goed dat de vader een blanke was, of het was nog erger
Een zeer ongepaste opmerking, zoiets is irrelevant en maakt hetgeen wat gebeurd is er niet beter of slechter op.
Oud 18 juni 2010, 19:24   #16
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik zou het eerder omdraaien, vrijspraak lijkt me namelijk net zo onrechtvaardig; er is namelijk wel een pasgeboren kind het leven ontnomen.
Zulke daden zijn namelijk voor een normaal mens niet voor te stellen, dus naast een celstraf lijkt me onderzoek en therapie ook wel op zijn plaats.
Over de precieze strafmaat moeten experts zich maar buigen, maar de maatschappelijke reactie op een vrijspraak zal vermoedelijk ook vol ongeloof en onbegrip zitten.

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 18 juni 2010 om 19:31.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 19:28   #17
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
In België moet je dus niet meer hopen op een billijke behandeling naar analogie met precedenten? Waarom eigenlijk? Omdat je kop de rechter of de jury niet aanstaat? Of omdat je bij Waalse rechtbanken en jury's op meer empathie kan rekenen?

Sorry, maar dit gaat mijn logica te boven en ik kan er alleen mijn voorgaande conclusie op na houden.
Dus advocaten zijn geen opportunisten maar doodeerlijke rechtsdienaars..

Deze uitspraak verbaast mij niet, de vorige daarentegen...
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 19:32   #18
Steve_M

Standaard

Citaat:

België heeft, in tegenstelling tot de VS, geen precedentenrechtspraak.
Oud 18 juni 2010, 19:35   #19
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
België heeft, in tegenstelling tot de VS, geen precedentenrechtspraak.
Ik kan mij vergissen (en ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten googelen) maar ik DACHT mij te herinneren uit mijn lessen Engels dat de precentenrechtspraak voorkwam in de UK i.p.v. de USA? Of laat mijn geheugen mij nu in de steek?
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 19:36   #20
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ik zou het eerder omdraaien, vrijspraak lijkt me namelijk net zo onrechtvaardig; er is namelijk wel een pasgeboren kind het leven ontnomen.
Zulke daden zijn namelijk voor een normaal mens niet voor te stellen, dus naast een celstraf lijkt me onderzoek en therapie ook wel op zijn plaats.
Over de precieze strafmaat moeten experts zich maar buigen, maar de maatschappelijke reactie op een vrijspraak zal vermoedelijk ook vol ongeloof en onbegrip zitten.
Daar ben ik het wel mee eens, maar een assisenjury moet, als ik het goed heb, kiezen tussen "schuldig" en "onschuldig". Ik geloof dat dit systeem bij jullie in Nederland niet bestaat. In het eerste geval is er dus niet veel ruimte voor nuance meer. Ik denk wel dat deze gevallen pathologisch zijn, en of je geestesziekten met straffen kunt inperken, betwijfel ik. Straffen zijn niet als wraak, maar als afschrikking en bescherming tegen recidive bedoeld. Ik neem aan dat de experts de jury hebben voorgelicht.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be