![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() In het boek "Langs lijnen van geleidelijkheid" van Louis Couperus komen de termen zwart katholicisme en wit katholicisme voor. Graag wil ik weten wat er met deze termen bedoeld wordt. Via google heb ik namelijk hier geen antwoord op kunnen vinden. Heeft iemand antwoord voor mij?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() Staat dat niet in dat boek van Couperus? Ik heb nog nooit hiervan gehoord.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Na wat onderzoek en bevraging, zou het gaan om het volgende. Deze benaming komt aan de orde in Couperus' roman 'Langs lijnen van geleidelijkheid'. Het gaat om een aloude twist die ook wordt beschreven door Dante in zijn 'Goddelijke Komedie': de katholieken die zich aan de zijde van de koning bevonden (de witten) en zij die in de eerste plaats trouw waren aan de paus (de zwarten). Het zou gaan om deze tekst: 'Wat was het? vroeg Urania verrukt. En hij zeide, dat hij haar bracht een staal van het nieuwste toilet van Hare Majesteit; zijn nicht, - niet een Zwarte, als hij, maar een Witte; niet pauselijk, maar koningsgezind, hofdame der Koningin had hem dit lapje weten te bezorgen voor Urania's album.' Laatst gewijzigd door system : 29 december 2008 om 14:43. |
|
![]() |
![]() |