![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
Bekijk resultaten enquête: Republiek of monarchie | |||
Republiek met beperkte macht voor president (vb. Duitsland) |
![]() ![]() ![]() |
32 | 84,21% |
Republiek met veel macht voor president (vb. USA) |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Erfelijke monarchie met politieke macht (vb. Nederland) |
![]() ![]() ![]() |
2 | 5,26% |
Erfelijke monarchie met louter cerimoniële functie (vb. Zweden) |
![]() ![]() ![]() |
4 | 10,53% |
Aantal stemmers: 38. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Hoewel een republiek (naar Duits of Italiaans model, waarbij de president slechts zeer beperkte macht heeft) veel democratischer is dan een monarchie durft bijna geen enkele "democratische" partij hier geen standpunt over in nemen.
Koningen horen thuis in sprookjes http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up ![]() "The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. " |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() ik ben in ieder geval voor een republiek.
Ik heb gestemd voor de eerste mogelijkheid, maar eigenlijk verkies ik een volksrepubliek. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() ik wou het niet te technisch maken (en in een volksrepubliek heeft een president ook weinig of geen macht dacht ik, of wie legt mij eens in 2 zinnen uit wat een volksrepubliek is?)
Koningen horen thuis in sprookjes http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up ![]() "The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. " |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Europees Commissaris
|
![]() Republiek waar president weinig macht heeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Parlementslid
|
![]() Idem
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() Durf je dat ook binnen Groen! te zeggen? Toen ik de standpunten van de politieke partijen op vroeg antwoordden ze mij dat ze voorstander waren voor een cerimoniële erfelijke monarchie. Hun fractiegenoten van Ecolo zijn zelfs voor de monarcie met politieke macht.
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Europees Commissaris
|
![]() Het is nog niet ter sprake gekomen maar indien we erover praten zeg ik dat zeker, net zoals ik migrantenproblematiek aankaart.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik veronderstel dat je bij linksen weinig voorstanders gaat vinden voor een koning, hoop ik toch....
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() ik hoop het ook, en ik hoop dat de democratische linkse partijen dat ook eens durven zeggen en er durven naar handelen door in het parlement te ijveren voor de republiek. Helaas, Groen en OpenVLD zijn voorstander van de monarchie en SP.a heeft nog niet durven antwoorden op mijn mail (van toch wel een tijdje geleden).
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() nog een reden om dringend eens een échte linkse stem in het parlement te hebben.
Met het geld dat we jaarlijks in deze professionele ocmw familie steken zouden we wel enkele honderden daklozen die het écht nodig hebben kunnen helpen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() zelfs dat is beter. Die president werd tenminste verkozen, den albeir is gewoon uit de juiste kut gevallen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
President van Europa
Europees Commissaris
|
![]() Geen presidentieel systeem, te duur en teveel concentratie van macht.
Dan nog liever dit systeem, macht bij regering en parlement vind ik democratischer, de koning heeft toch een schijnfunctie. Een te dure schijnfunctie dat wel, de koning zou niet meer dan een ambtenaar betaald mogen worden voor die symbolische schijnfunctie van ambassadeur. het belangrijkste is dat het huidge systeem waarbj een regering de macht heeft, positiever is dan het duurdere systeem met een president.
![]() |
#15 |
President van Europa
Europees Commissaris
|
![]() Nog liever zou ik natuurlijk een werknemersdemocratie hebben...
![]() |
#16 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Een republiek zonder president, met enkel lokaal verkozen leiders van "sovjets" of "maatschappelijke cooperatieves" (of hoe ge ze ook wilt noemen), die ten gepasten tijde vergaderen op een hoger niveau om regionale en desnoods nationale afspraken te maken.
Voor mijn part mag er een symbolische, spirituele figuur naar voor gebracht worden als het volk daar behoefte aan heeft (en ik denk dat dit zo is). Die figuur zou dan bij voorkeur een steeds in het wit geklede, stralende vrouw zijn, die enkel andere staatshoofden ontvangt voor zover zij iets zinnigs te zeggen hebben over vrede, rechtvaardigheid, dienstbaarheid aan de gemeenschap, of positieve voorstellen om mondiale ecologische en sociale kwesties collectief aan te pakken. Een soort vrouwelijke Ghandi of Dalai Lama of Ariane die boven de dagelijkse besognes van de andere staatshoofden staat. En ééntje die altijd weigert te praten met staatslui die op een of andere manier bloed aan hun handen hebben, wat zo ongeveer 99% van alle staatslui op deze planeet uitsluit. Een ontmoeting met de symboolfiguur van onze verlichte volksdemocratie moet ge écht verdienen.
Laatst gewijzigd door C2C : 21 juli 2008 om 22:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Europees Commissaris
|
![]() Heb je daarin een president? Of is er analoog aan het Zwitserse systeem per toerbeurt eentje van de regering president? Of is er helemaal geen regering? Wie is dan verantwoordelijk voor de uitvoering van de besluiten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
President van Europa
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Met een ceremoniele functie van het koningshuis enkel symoblisch heb ik trouwens geen probleem, als clown zijn een beroep is, dan mag koning ook een beroep zijn ![]()
![]() |