![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Vlaming krijgt steeds minder buitenlands nieuws te zien.
Onder deze titel berichtte de Morgen over een onderzoek door de Universiteit Antwerpen. Het aandeel van de buitenlandberichtgeving in tv-journaals is de voorbije zes jaar met een vijfde gedaald; tot 23 procent. Buitenlands nieuws is in de eerste plaats nieuws over onze buurlanden en over enkele politieke en militaire grootmachten. "Vreemde" en "verre" landen komen slechts sporadisch aan bod. Buitenlands nieuws bespeelt ook een minder divers palet aan thema's: het is in de eerste plaats negatief nieuws, met veel aandacht voor oorlog (28 procent), rampen (16 procent) en criminaliteit (15 procent). http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...-te-zien.dhtml Daarmee moeten we het dus doen om ons een beeld van de wereld te vormen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() niet moeilijk, we beschouwen Wallonië als buitenland he'...
![]() |
#3 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Waarschijnlijk wel, alhoewel ik sterk de indruk heb dat het NOS-journaal ietwat meer buitenlands nieuws brengt.
Daar wordt al eens bericht over verkiezingen in een ver en vreemd land; daar wordt al eens iets vertelt over de toestand in Honduras; bijvoorbeeld. Beseft de gemiddelde burger, dat zijn wereldbeeld wordt gevormd door zo'n selectieve; eenzijdige; beperkte berichtgeving? Terwijl velen toch vlug (ver)oordelen zonder adequate kennis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De oorlogen daar duren immers al vele tientallen jaren en veranderen niet en worden niet gevoerd door grootmachten. Zij hebben ook geen invloed op ons leven. De oorlogen gevoerd door de grootmachten hebben een directe invloed op ons leven, onder voorwaarde dat deze oorlogen niet te lang duren. Daarnaast is het vaak zeer moeilijk om een eerlijke berichtgeving te doen, omdat men moet opletten de politici en machthebbers niet tegen het hoofd te stoten. Wat dan weer gevolgen heeft voor de plaatselijke bevolking. Wat kan het de Belgische bevolking schelen wat er in Afrika of zuid-Amerika gebeurd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat kan het mij nu schelen dat er een gewelddadige overval in Gent is gebeurd...
![]() |
![]() |
#7 |
Minister
|
![]() Zelfs in het NOS Jeugdjournaal krijg je meer buitenlands nieuws dan in het journaal op VRT of VTM.
Rock 'n' roll is the only religion that will never let you down. Laatst gewijzigd door Johan217 : 28 oktober 2009 om 08:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En daar was een onderzoek voor nodig om dat te weten ? ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() Een TV heb ik overigens niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() Evenmin als een PC.
Ik moet al dat geflikker niet. En die smoelen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een of andere Vlaamse minister van media heeft hen wel de kijkcijfers voor het nieuws door het strot geduwd. Misschien was dat toch een foute beslissing. Onbekend maakt onbemind. Zolang de Belgische bevolking die verre vreemde landen niet kent, kan het hen niet schelen wat er gebeurt. Ik denk dat je de Belgische bevolking toch verkeerd inschat. Velen zijn wel geïnteresseerd in wat er elders in de wereld gebeurd. Die willen ook wel eens wat anders horen en zien dan oorlog, moord en doodslag. Ik begrijp niet waarom de kwaliteit telkens weer naar beneden moet voor de commerce. Zeker op de VRT. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Burger
|
![]() buitenlands nieuws wordt toch maar aangekocht via reuters en andere joods-amerikaanse propaganda machines
+ what they dont say is the real news, all the rest is propaganda
GOD Promised Me Your Land, Your Corneas, and Your Bones Laatst gewijzigd door smokey : 28 oktober 2009 om 15:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het televisiejournaal draait niet meer om informeren.
Het is aan grondige herijking toe. Speciaal met betrekking tot het televisiejournaal gelden de volgende stellingen:
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine) Laatst gewijzigd door Nr.10 : 28 oktober 2009 om 15:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister-President
|
![]() Wat kan ons dat buitenland nu schelen ?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Alles wat op tv komt is dikke zever geworden van A tot Z.
Het weerbericht is nog het meest te vertrouwen van wat je te zien krijgt! Gelukkig is er tegenwoordig internet ...pour le meilleur et pour le pire ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() Stel je voor dat de enige reden waarom ik nog op binnenlandse zenders afstem het weerbericht is, waarvoor ik door al die reclame en dat nepnieuws en dat wezenloos sportnieuws heen moet. En dan geven ze een weerbericht in één zin.
|
![]() |
![]() |