![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
|
![]() Laten we deze thread gebruiken om de fantastische en lang noodzakelijke transitie naar electrisch transport te volgen.
Voordelen: 1. alle hernieuwbare bronnen (biomassa, wind, zonne-energie, waterkracht) kunnen gebruikt worden voor de productie van voldoende en stabiele electriciteit. 2. electrische wagentjes zijn veel efficiënter op een well-to-wheel basis dan wagens met een verbrandingsmotor. Nadelen: 1. batterijtjes moeten op punt worden gesteld, zowel wat gewicht als capaciteit betreft, maar dat kan snel gaan. Al een eerste nieuwflits: Citaat:
__________________
Citaat:
Laatst gewijzigd door C2C : 30 juni 2008 om 20:47. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Parlementslid
Geregistreerd: 9 mei 2007
Berichten: 1.793
|
![]() Man... heb daar al ettelijke berichten over gepost genoeg allezins om het
kenbaar te maken. Eigenlijke thread: http://forum.politics.be/showthread.php?t=103971(waterstof en elec.) http://forum.politics.be/showthread.php?t=108176(electriciteit) Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 1 juli 2008 om 14:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Effe denken.
Waar gaan we de electriciteit vandaan halen om 10% van ons wagenpark electrisch te laten rijden? We moeten nu al Franse Kernenergie inkopen voor de gewone elektriciteitsbehoefte....
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.465
|
![]() Citaat:
De balans tussen energie-opwekking en energie-distributie lijkt voor ons,die nu eenmaal liggen waar we liggen op de kaart,wat precair te worden,maar dat probleem heeft niks te maken met electrische autootjes ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 1 juli 2008 om 20:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
|
![]() jongens, jongens toch...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
|
![]() Dat vind ik ook: jongens, jongens toch, wat een opwindende transitie! Onstopbaar! Noodzakelijk! En veel sneller hier dan men verwacht.
Mark my words.
__________________
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En daarbovenop , de bouw van 10 000 megawatt aan electriciteits centrales om die wagens te "tanken" met electriciteit.
Gaan we steenkool of aardgas? Biofuel of kernenergie?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.465
|
![]() Citaat:
![]() Nog altijd beter dan die paar miljoen individuele "puffertjes" in allerlei ouderdom, staat van onderhoud en vooral,rijstijl, die momenteel ronddartelen.. Laatst gewijzigd door kelt : 6 juli 2008 om 17:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eneuh, zelfs al brengen we binnen de 5 jaar het volledige West Europese wagenpark op het E niveau, dan gaan al onze minder oude benzine en dieselzuipers nog rondkarren in bijvoorbeeld India of nog erger, Afrika. Eneuh, je bruinkoolcentrales zijn de grootste vervuilders op dat vlak, dan is het VEEL milieuvriendelijker evenveel kilowatts op te wekken met het hedendaagse gemengd wagenpark.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
|
![]() Eindelijk verlaat de EU het vloeibare brandstofparadigma.
De Energieministers hebben aangekondigd dat ze minder vloeibare biobrandstof willen, en in de plaats vaste biomassa omgezet in electriciteit, of vaste biomassa omgezet in waterstof. Beide parcours zijn véél efficiënter dan voedsel omzetten in vloeibare brandstof. Bovendien zijn bio-electriciteit en biowaterstof niet afhankelijk van graan. Men kan er elke vorm van biomassa (houtafval, etc) voor gebruiken. Goede evolutie. Eindelijk beginnen ze daar eens brains in hun koppie te krijgen.
__________________
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.465
|
![]() Citaat:
Dat waag ik te betwijfelen.....Bruinkoolcentrales WAREN de grootste vervuilers....maar we associeren nog steeds met die legendarische vuilbrakers uit de beide Duitslanden tot in de vroege jaren negentig......Toen men er al trots op was de vliegas op te vangen.... Klopt van die export van onze oudjes....maar het is eigenlijk nog veel erger,momenteel worden zowel in India als in China,onder auspicien van Europese autobouwers ,massaal "spliksplinternieuwe oude motoren" gebouwd voor de lokale goedkopere markt....."Afschrijving" krijgt zo een heel nieuwe betekenis ![]() Maar inderdaad....MINDER rijden is uiteindelijk het meest logische..... Laatst gewijzigd door kelt : 7 juli 2008 om 21:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Burger
Geregistreerd: 15 december 2007
Locatie: Kontich
Berichten: 154
|
![]() Ik geloof niet in electrisch rijden, maar in waterstof rijden. De waterstof moet dan wel alternatief of beter gezegd "ecologisch" opgewekt worden.
Enkele jaren geleden al ( Canvas ) een knap staaltje gezien ontwikkeld door een Noors aardgasbedrijf; een container met een uitschuifbare windmolen ( Darius ) en zonnepanelen die ter plekke voldoende waterstof kon genereren om 1 vrachtwagen een dagtaak te laten uitvoeren. Lijkt voorlopig absurd, maar dit proefproject toont aan dat het haalbaar is! Honda heeft ook al een oplossing om je gezinswagen 's nachts op goedkopere stroom vol te tanken om door de dag vrolijk waterstofdamppuffend rond te karren. Ook nog niet je dat, maar de technologie staat nog in de kinderschoenen. Maar dit zijn de enige "wereldreddende" transitiemogelijkheden voor het individuele vervoer |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
|
![]() Citaat:
Honda's wagentje kost nu meer dan 12 miljoen belgische frank. Een gimmick dus. Je moet dan nog een hele waterstof-infrastructuur bouwen wat een aantal honderden miljarden gaat kosten. Bovendien is de omweg via waterstof redelijk inefficient. Veel beter direct de electriciteit gebruiken in electrische wagens. We hebben trouwens een bestaande electriciteitsinfrastructuur die meteen kan gebruikt worden. Waterstof is alleen haalbaar wanneer gemaakt uit biomassa die je vergast. Waterstof produceren via electrolyse (waarbij je de electriciteit haalt uit wind of zonne-energie) is zeer inefficiënt en uiterst kostelijk. Het is ook dom wanneer je die electriciteit rechtstreeks kan gebruiken zonder de omweg via waterstof. Dus, heel misschien zullen we ooit op waterstof rijden, maar zeker niet de komende decennia. Die zie ik toch eerder electrisch zijn: goedkoop, zeer efficiënt, en de hele infrastructuur is al aanwezig. Een fascinerende mogelijkheid met waterstof blijft wel het feit dat het om een volledig gedecarboniseerde brandstof gaat, die je dus ook koolstof-negatief kan maken. Wind, zonne-energie, kernenergie enzo blijven altijd "koolstof-neutraal". Ze voegen weinig CO2 aan de atmosfeer toe, maar ze halen die er ook niet uit. Koolstof-negatieve waterstof daarentegen doet dat wel: die haalt actief CO2 terug weg uit de atmosfeer. Hoe meer je dus rijdt op koolstof-negatieve waterstof, hoe meer je global warming bestrijdt. Zeer bizar: je kan, al rijdend, CO2 uit de atmosfeer halen. Dat kan alleen op basis van biogene waterstof gekoppeld aan CCS. Daar zie ik Nederland in de toekomst wel mee spelen, want die hebben een sterke geosequestratie-capaciteit. Maar ook dat blijft toekomstmuziek.
__________________
Citaat:
Laatst gewijzigd door C2C : 17 juli 2008 om 16:09. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.465
|
![]() "Waterstof" is al dood nog voor het begonnen is.Enkel op plaatsen waar ze kunnen gooien met electriciteit uit duurzame bronnen,Noorwegen en Ijsland namelijk,zul je enige markpenetratie zien van deze verkwistende technologie....en dan nog...
"Electriciteit" echter,gezien de gestage vooruitgang van de accu-technologie,en het "aanvaarden" dat een auto niet persé een aktieradius moet hebben van 1000 km(400 km is ook goed) is helemaal in zicht ..De tussenstap met een verbrandingsmotor en zijn versnellingsbak,of een of andere brandstofcel op (waterstof-)gas is dan helemaal nergens meer voor nodig... Meanwhile....onlangs heb ik de gelegenheid gehad op een zeer recent model electrische fiets van een bekende Nederlandse fabrikant te rijden....ik wil ook zo een ding! Laatst gewijzigd door kelt : 17 juli 2008 om 19:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 maart 2008
Locatie: Kempen
Berichten: 22.730
|
![]() Citaat:
![]() Het enige wat mij bezig houd is HOE we de huidige en klassieke (vooral klassieke) wagen kunnen transformeren naar elentric, laat ze allemaal maar met elektriciteit rijden. Rij ik wel op naft, (wagens voor 1980 uiteraard). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
|
![]() Citaat:
De mensen gaan meer en meer aangespoord worden om zelf een (groot) deel van hun electriciteit te voorzien , er zijn nu al steden waar de subsidies er voor zorgen dat die al supergoedkoop kan . Zonnepanelen dan toch , windmolens zien ze niet zo graag ![]() Dit soort wagens zou dan eventueel kunnen rijden op zelfopgewekte stroom ... Wat dan binnenkort dan weer als vervelend neveneffect zal geven dat we belasting gaan mogen betalen op elke zelfopgewekte kilowatt ... ![]() Op zich is zo'n wagen goed voor woon-werkverkeer , of om eens naar de stad te rijden , maar om als volwaardig vervangmiddel van de "olieauto" te dienen zal er nog veel aan gewerkt moeten worden ...
__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
|
![]() Citaat:
De straten gaan er mooi bijliggen met al die verlengkabels ... ![]()
__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.465
|
![]() Citaat:
Eigenlijk ook logisch,welke pretentie eigenlijk om de openbare ruimte te gebruiken als plaats om je eigendommen neer te poten ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 33.709
|
![]() Volgens Andy Grove zou Intel batterijen moeten beginnen
produceren voor plug-in electrische wagens (wagentjes). Het produceren van dergelijke batterijen betreft 'een volume-markt'. Volgens Grove zou het gaan om 'a major business opportunity'.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine) |
![]() |
![]() |