![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Banneling
|
![]() Kan iemand hier een zinnig/juridisch antwoord op geven?
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() Er is iets serieus mis met justitie, maar 3 maanden cel voor iemand die 3 doden op zijn geweten heeft met brandstichting (maar meneer, hij stak enkel dat papierke in brand, hij doodde niemand).
Echt... Ongelooflijk |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik denk niet dat die nog lang gaat rondlopen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je kan niet(wettelijk gezien) weten dat of iemand aanwezig is EN als er geen versneller werd gebruikt etc... Niet dat ik akkoord ga met het vonnis mr les est lex. Iemand AANVALLEN met 3 man en 6 MESSTEKEN geven daarentegen? ![]() ![]() Hoe kan daar geen "intent to kill" zijn? Daar had ik graag van iemand de juridische grond van vernomen. Laatst gewijzigd door Cdude : 10 juni 2010 om 08:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#9 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je kan ook een hypothese maken welke tot dit vonnis kan leiden. 3 man, geplande aanval, 6 messteken, dood tot gevolg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
concreet: ik wil mijn gebuur een les leren en hem in elkaar slagen, ik neem mijn ijzeren staaf mee, ik sla ermee op zijn kop, en hij sterft van de slag. Was het mijn bedoeling om te doden of niet? stel: ik heb hem drie slagen verkocht, en hij sterft. Was het mijn bedoeling om hem te doden of niet? de vraag luidt dus: was er intentie om te doden, of intentie om te slaan, wat een enorm verschil is. In ons systeem moet men kunnen bewijzen dat er daadwerkelijk een wil was om te doden, en dat moet dan uit allerlei zaken blijken: bij voorbeeld, bekentenissen, of tijdens het gevecht schreeuwden zij "crève, salope!", van die zaken. Toegegeven, dat is een zeer ingewikkelde vraag omdat je eigenlijk in het hoofd van de dader moet kruipen en proberen te weten wat hij dacht op het ogenblik van de feiten. Maar ons strafrecht werkt nu eenmaal zo: alles waarvoor je schuldig wordt verklaard, moet bewezen worden, en de dader krijgt altijd het voordeel van de twijfel. (btw: dit was juist dezelfde situatie bij Joe Van Holsbeek)
![]() |
![]() |
#12 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bedankt voor je reactie. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Fraude is systematisch en meerdere keren verkeerde info verstrekken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() In dezelfde genre dus post ik het hier maar even bij:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Indien het slachtoffer niet was overleden (wat beter geweest zou zijn, uiteraard), dan was er sprake van "opzettelijke slagen en verwondingen", zonder meer. Dit had, naargelang de gevolgen van de slagen, kunnen uitgebreid worden met "opzettelijke slagen en verwondingen, met (al dan niet tijdelijk) werkonbekwaamheid" of nog "opzettelijke slagen en verwondingen met het verlies van een ledemaat", enz. De huidige veroordeling "opzettelijke slagen en verwondingen met onopzettelijke dood tot gevolg" is de zwaarste inbreuk in dit systeem.
Let wel: men heeft geoordeeld dat men wel degelijk spraken was van intentie om te slaan en te verwonden, waardoor men spreekt van "opzettelijke slagen en verwondingen". Het is de intentie om te doden die men niet heeft kunnen aantonen. Het omgekeerd bestaat ook, hé: intentie om te doden, maar het slachtoffer overlijdt niet: dan is er sprake van "poging tot doodslag". Citaat:
![]() |
![]() |
#17 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is een optie.
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Recht en rechtvaardigheidsgevoel zijn twee verschillende dingen, maar het moet gezegd: de laatste jaren heeft Justitie het wel erg bont gemaakt.
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
erg dat ge zoiets veroorzaakt natuurlijk hij zal het er inderdaad niet om gedaan hebben, maar het blijft brandstichting bij nacht, van een bewoond huis met dodelijke afloop een jaar of 5 in bewaring of opname in een instelling had zeker geen kwaad gekund. Als ik hem was, k pakte mijnen boel en ik zorgde dat ik binnen de 24 uur uit Sint-Niklaas was, want dat gaat anders niet goedkomen vrees ik . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus kan je best stellen dat als ge opzettelijk steekt, dat al automatisch poging tot moord is. en als het lukt, is het gewoon moord. Als het onopzettelijk gebeurd, is dat iets anders. |
|
![]() |
![]() |