Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Bekijk resultaten enquête: Wat zouden de Francophonen kiezen?
Ze doeken België zelf op. 21 80,77%
Ze gaan toch akkoord met een grote staatshervorming. 5 19,23%
Aantal stemmers: 26. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 3 september 2010, 21:57   #1
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard Liever dood dan gewond?

Het is misschien een ietwat vreemde topictitel, maar ik wist even niet hoe ik het anders moest uitdrukken.

Ik heb de indruk dat de Franstaligen er nooit zouden mee kunnen leven om minder te zeggen te hebben in dit land dan ze nu hebben, laat staan dat de Vlamingen méér te zeggen hebben dan hen. (Er moest maar eens democratie zijn, nietwaar?)

Deze denkpiste bracht me bij het idee dat de Franstaligen mogelijk zelfs eerder het einde van België willen, dan een Belgische staat waarin zei, zoals het in de rest van de wereld is, minder in de pap te brokken hebben als de meerderheid.

Ik wil bij deze stelling ook meteen een enquete voegen; zouden de Franstaligen eerder zelf de stekker uit België trekken dan een (enorme) staatshervorming te moeten slikken?
Ik hoor het graag.

Laatst gewijzigd door poekieJ : 3 september 2010 om 22:00.
poekieJ is offline  
Oud 3 september 2010, 22:00   #2
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

ja
Hollander is offline  
Oud 3 september 2010, 22:23   #3
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard

Neen, ze dreigen de Vlamingen af en om een of andere reden gaan ze er nog steeds van uit dat wij wel zullen plooien als zij dreigen met datgene wat net goed is voor ons : het einde van België.

Maar het echt zover willen laten komen dat denk ik niet, pas op ze zullen 't nog wel laten vastrijden in de veronderstelling dat wij achteraf wel voor de opgelopen schade zullen opdraaien. Maar tot nu toe draaiden de Vlamingen ALTIJD bij , en ze hebben geen reden om er van uit te gaan dat dit zou veranderen. Ze gaan er van uit dat wij een laf klootjesvolk zijn ... Leterme viel en ze verwachten dat de Wever dat ook zal doen. Ze gaan het uitzweten tot er een nieuwe Verhofstadt komt.

Mijn gok is dus in deze enquete : geen van beide opties.

mvg. Sint Ignacius
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn.
~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7

Laatst gewijzigd door UFSIA : 3 september 2010 om 22:25.
UFSIA is offline  
Oud 3 september 2010, 22:58   #4
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Als onze royale Bert Bibber beslist om BDW aan zet te laten, en een aprespré-formateur maakt, zal Bartje zijn eisen op papier zetten, de rondgang maken en teruggaan : "sire, ze willen niet, los het maar op, of moet ik ineens je C4 tekenen?"
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 3 september 2010, 23:22   #5
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Natuurlijk laten de Franstaligen de eer aan zichzelf! Zij zijn vanaf de start degenen met de broek aan geweest en zullen dit tot de laatste seconde blijven.

Laatst gewijzigd door Fetai : 3 september 2010 om 23:23.
Fetai is offline  
Oud 3 september 2010, 23:27   #6
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA Bekijk bericht
Maar tot nu toe draaiden de Vlamingen ALTIJD bij , en ze hebben geen reden om er van uit te gaan dat dit zou veranderen. Ze gaan er van uit dat wij een laf klootjesvolk zijn ... Leterme viel en ze verwachten dat de Wever dat ook zal doen. Ze gaan het uitzweten tot er een nieuwe Verhofstadt komt.
Daarom ben ik, in tegenstelling tot sommigen hier, verre van optimistisch over de toekomst. Ik vrees dat er nog vanalles kan gebeuren dat uiteindelijk de Vlaming in het gareel krijgt. Evoluties lopen immers niet steeds lineair. Meer nuchterheid en doorzettingsvermogen hebben we nodig, minder ontpopte champagnekurken.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 3 september 2010 om 23:30.
Scarabaeida is offline  
Oud 3 september 2010, 23:29   #7
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Daarom ben ik, in tegenstelling tot sommigen hier, verre van optimistisch over de toekomst. Ik vrees dat er nog vanalles kan gebeuren dat uiteindelijk de Vlaming in het gareel krijgt. Evolutie lopen immers niet steeds lineair. Meer nuchterheid en doorzettingsvermogen hebben we nodig, minder ontpopte champagnekurken.
Het kan nog jaren duren, maar geen decennia meer. Denkt u niet dat de Belgische koek nu echt op aan het raken is?

Laatst gewijzigd door Fetai : 3 september 2010 om 23:30.
Fetai is offline  
Oud 3 september 2010, 23:31   #8
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Het kan nog jaren duren, maar geen decennia meer. Denkt u niet dat de Belgische koek nu echt op aan het raken is?
Tijdens deze laatste jaren die nog nodig zijn, is voorzichtigheid geboden. Antwerpen is ook gevallen in 1585 doordat de opstandelingen hun overwinning in de sacoche zagen, maar uiteindelijk kwamen de Spaanse troepen terug. Scheve vergelijking, maar je begrijpt mijn punt.
Scarabaeida is offline  
Oud 3 september 2010, 23:58   #9
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

De Franstaligen voelen zich moreel superieur aan ons.
Van zodra ze merken dat zij niet meer kunnen domineren, gaan ze gewoon zelf de boel opdoeken.
Toen "Bye Bye Belgium" draaide, had ik al het idee dat ze de Franstaligen aan het klaarstomen waren voor de onafhankelijkheid.
Ik geloof niet dat zij nog een nieuw België willen, ze hebben op hun eentje zitten bestuderen wat de toekomst van een onafhankelijk Wallonië kan geven.
Blijkbaar zijn zij tot de slotsom gekomen dat met een Wallobrux staat ze kunnen op hun eentje of met hulp van Frankrijk overleven.
En nu willen ze nog één keer het onderste uit de kan halen, om dan straks de bekomen gelden als onderhoudsgeld te eisen bij een scheiding.
De gemuilkorfde is offline  
Oud 4 september 2010, 00:18   #10
DONG ZHUO
Burgemeester

DONG ZHUO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
KOEK ????? welke koek ????

we zijn al j�*�*�*�*�*ren aan het inpakpapiertje aan het likken.....

dat smaakt zelfs al niet meer als koek.....

maar we betalen wél voor koek ! die ze in t'zuiden aan het opeten zijn !
Oud 4 september 2010, 00:19   #11
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
De Franstaligen voelen zich moreel superieur aan ons.
Van zodra ze merken dat zij niet meer kunnen domineren, gaan ze gewoon zelf de boel opdoeken.
Toen "Bye Bye Belgium" draaide, had ik al het idee dat ze de Franstaligen aan het klaarstomen waren voor de onafhankelijkheid.
Ik geloof niet dat zij nog een nieuw België willen, ze hebben op hun eentje zitten bestuderen wat de toekomst van een onafhankelijk Wallonië kan geven.
Blijkbaar zijn zij tot de slotsom gekomen dat met een Wallobrux staat ze kunnen op hun eentje of met hulp van Frankrijk overleven.
En nu willen ze nog één keer het onderste uit de kan halen, om dan straks de bekomen gelden als onderhoudsgeld te eisen bij een scheiding.
Volgens azert komt het er voor de Franstalige politiekers op aan nog wat tijd te winnen/verliezen om:

- Wallonië er economisch weer bovenop te helpen

- de verovering van Bruxelles en la Périphérie te consolideren

- Klein-Vlaanderen met de gebakken peren en de zwarte piet van het Belgisch separatistisch débacle te laten stikken.

Met het bijkomend voordeel dat de Vlamingen nog lange tijd als egoïsten, racisten en fascisten zullen kunnen worden afgeschilderd.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 4 september 2010 om 00:20.
djimi is offline  
Oud 4 september 2010, 00:37   #12
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Warren G Bekijk bericht
De Walen hebben op alle vlak betere kaarten!
Stempelkaarten.
daiwa is offline  
Oud 4 september 2010, 00:48   #13
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard Liever dood dan gewond?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Het is misschien een ietwat vreemde topictitel, maar ik wist even niet hoe ik het anders moest uitdrukken.

Ik heb de indruk dat de Franstaligen er nooit zouden mee kunnen leven om minder te zeggen te hebben in dit land dan ze nu hebben, laat staan dat de Vlamingen méér te zeggen hebben dan hen. (Er moest maar eens democratie zijn, nietwaar?)

Deze denkpiste bracht me bij het idee dat de Franstaligen mogelijk zelfs eerder het einde van België willen, dan een Belgische staat waarin zei, zoals het in de rest van de wereld is, minder in de pap te brokken hebben als de meerderheid.

Ik wil bij deze stelling ook meteen een enquete voegen; zouden de Franstaligen eerder zelf de stekker uit België trekken dan een (enorme) staatshervorming te moeten slikken?
Ik hoor het graag.
Het is wel degelijk een juiste titel: de keuze waarvoor BDW Walen en Brusselaars wil zetten.
filosoof is offline  
Oud 4 september 2010, 00:54   #14
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Niet plooien, vooral niet plooien.
Oud 4 september 2010, 10:09   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik zie het eerder als een kapot huwelijk, met één partner: een hardwerkende en goedverdienende werker, en de andere partner: veel chi chi, veel potverteren, geen kloten uitsteken, pertang alle capaciteiten daartoe.

Het huwelijk is kapot: ze zitten met hoge schulden en ze geraken niet akkoord hoe ze daaruit gaan geraken. Niks geen akkoord over hoe meer inkomsten bekomen, hoe de uitgaven beperken, hoe het huis inrichten, hoe de huwelijkstrouw ervaren ... niks geen akkoord, noch over de harde kant (berekenbare centen ...), noch over de zachte kant (morele kwesties, justitie, jeugd, immigratie ...)

De potverterende partij is bereid er een vechtscheiding van te maken; te beginnen met hautain te ontkennen dat de liefde voorbij is enz. Deze partij denkt: hoe langer ik er centen uit kan trekken, hoe beter; hoe hoger de alimentatievergoeding, hoe beter;

Conclusie: de dag, het uur, de minuut, de seconde dat de laatste € getrokken is, en er geen zicht meer is op een volgende, trekt deze partij er uit.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 4 september 2010, 10:13   #16
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Als onze royale Bert Bibber beslist om BDW aan zet te laten, en een aprespré-formateur maakt, zal Bartje zijn eisen op papier zetten, de rondgang maken en teruggaan : "sire, ze willen niet, los het maar op, of moet ik ineens je C4 tekenen?"
Aprespré-formateur : woord van de dag
Oud 4 september 2010, 10:16   #17
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Het is wel degelijk een juiste titel: de keuze waarvoor BDW Walen en Brusselaars wil zetten.

Neen hoor. BDW verwoorde het gisteren op een zeer simpele manier. Voor de franstaligen staat zelf verantwoordelijkheid nemen gelijk aan verarmen. De vlamingen laten betalen staat gelijk aan niet verarmen, voor de franstaligen dan toch. De vraag die zich stelt is waarom de vlamingen elke keer weer moeten blijven opdraaien voor het wanbeleid van de franstaligen. Trouwens, Brussel heeft helemaal geen extra geld nodig, ze moeten besparen. Zo simpel is het.
fox is offline  
Oud 4 september 2010, 10:20   #18
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ
Liever dood dan gewond?
De keuze die de straatrover aan zijn slachtoffer laat.
filosoof is offline  
Oud 4 september 2010, 10:26   #19
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Neen hoor. BDW verwoorde het gisteren op een zeer simpele manier. Voor de franstaligen staat zelf verantwoordelijkheid nemen gelijk aan verarmen. De vlamingen laten betalen staat gelijk aan niet verarmen, voor de franstaligen dan toch. De vraag die zich stelt is waarom de vlamingen elke keer weer moeten blijven opdraaien voor het wanbeleid van de franstaligen. Trouwens, Brussel heeft helemaal geen extra geld nodig, ze moeten besparen. Zo simpel is het.
Toen de huidige financieringswet er werd doorgedrukt door Dehaene en zijn "Toshiba boys" werd de financiering van Vlaanderen en Wallonië voorzien en "geregeld".

Het onderwijs in Wallonië werd "vergeten" (kwam pas twee staatshervormingen later in orde) Het federale niveau (en Brussel) werden ook "vergeten".

Uitleg van Dehaene: "Maar het was mijn intentie die financieringswet na 8 jaar te herzien!"

Dat herzien is er nooit van gekomen.

Laatst gewijzigd door filosoof : 4 september 2010 om 10:27.
filosoof is offline  
Oud 4 september 2010, 10:29   #20
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Toen de huidige financieringswet er werd doorgedrukt door Dehaene en zijn "Toshiba boys" werd de financiering van Vlaanderen en Wallonië voorzien en "geregeld".

Het onderwijs in Wallonië werd "vergeten" (kwam pas twee staatshervormingen later in orde) Het federale niveau (en Brussel) werden ook "vergeten".

Uitleg van Dehaene: "Maar het was mijn intentie die financieringswet na 8 jaar te herzien!"

Dat herzien is er nooit van gekomen.
Dus Dehaene heeft de zelfde streken als de Walen, goed dat je ons daarop wijst.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be