Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 oktober 2010, 14:52   #1
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.411
Standaard Meer doden op vlaamse wegen

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20101020_089

we zijn hier weer ze, ondanks de stijging van flitspalen en het vier keer rijker bezaaid zijn met flitspalen moeten wij vaststellen dat de mortaliteit in vlaanderen significant stijgt versus wallonie....

rara ra...

zou het mogelijk zijn dat de sociale zorgeconomie in Wallonie siginificant minder werkstress veroorzaakt, en dat de open wereldeconomisch model van Vlaanderen daarentegen siginificant meer werklast heeft en terug aan het aantikken is ?

Laatst gewijzigd door Arnold Layne : 20 oktober 2010 om 16:05.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2010, 16:00   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20101020_089

we zijn hier weer ze, ondanks de stijging van flitspalen en het vier keer rijker bezaaid zijn met flitspalen moeten wij vaststellen dat de mortaliteit in vlaanderen significant stijgt versus wallonie....

rara ra...

zou het mogelijk zijn dat de sociale zorgeconomie in Wallonie siginificant minder werkstress veroorzaakt, en dat de open wereldeconomisch model van Vlaanderen daarentegen siginificant meer werklast heeft en terug aan het aantikken is ?
Paul, mijn nick in de titel ...

Soit, idd rara rara-natte-vinger verkeersvuiligheidsbeleid (is geen tikfout )

Ge zoekt het wel ver, maar feit blijft dat de Vlaamse focusering op zondebok snelheid nikske dalende tendens oplevert, integendeel up en downs gelijk de wind blaast. Ondanks enorm dalingspotentieel brengt Vlaanderen er weinig van terecht.
Maar dat 2008 -door de crisis- minder verkeer had op de baan als 2007 en 2009-2010 is ook een feit, speelt ook een kleine rol.

Er zijn wel duidelijk lagere gemiddelde gereden snelheden in Vlaanderen (gemeten en dus bewezen) als vroegere jaren - ook vooral door de drukte (is niet moeilijk) - wat eigenlijk vooral de ongevalgevolgen "moet" doen dalen... volgens de "deskundigen".
Maar dat compenseert blijkbaar helemaal niet de andere soort (ook infrastructerele) ongevalgevolgen die door stijgende ongevallen/oorzaken erbij komen.

En dat de (afgestompte <> gefrustreerde) Vlamingen intrinsiek veel slechtere chauffeurs geworden zijn als de Walen (die hebben niveau Duitsland, letselongevallen/inwoner), heb ik al # "aangetoond" # .

Moesten de Walen zich ook nog zo aangordelen, en meer nuchter rijden zoals de Duitsers, zouden ze nog minder verkeersdoden hebben.
Tja die "Vlaamse mentaliteit" laat zich door de taalgrens niet tegenhouden.

# http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=106 #
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 20 oktober 2010 om 16:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2010, 18:31   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.414
Standaard

vervolg: bij nog eens nalezen heb ik een kemel van ruim 400 verkeersdoden ter plaatse ontdekt... of het zijn de cijfers van het Waals Gewest...
Citaat:
brengt de nationale eindbalans op het laagste aantal doden ter plaatse (375 in totaal) sinds de start van de verkeersveiligheidsbarometer.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 20 oktober 2010 om 18:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2010, 21:18   #4
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.411
Standaard

uw nick, ja ik weet dat het uw dada is, dus ik dacht ik ga hem nog eens wat cijfermateriaal aanleveren
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2010, 21:30   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20101020_089

we zijn hier weer ze, ondanks de stijging van flitspalen en het vier keer rijker bezaaid zijn met flitspalen moeten wij vaststellen dat de mortaliteit in vlaanderen significant stijgt versus wallonie....

rara ra...

zou het mogelijk zijn dat de sociale zorgeconomie in Wallonie siginificant minder werkstress veroorzaakt, en dat de open wereldeconomisch model van Vlaanderen daarentegen siginificant meer werklast heeft en terug aan het aantikken is ?
Statistieken interpreteren is een heikel punt. Meer ongevallen. Heeft u echter ook nagegaan in welke relatie dit staat tot de verkeersstroom? Is die toegenomen? In welke mate en hoe verhoudt die zich tot de ongevallen? Waar doen de ongevallen zich voor en wat is de oorzaak ervan? Enz. Allemaal elementen die heel belangrijk zijn bij de interpretatie van dergelijke naakte statistieken en die moeten meegenomen worden in de redenering vooraleer men met zekerheid en objectiviteit een oordeel erover kan vormen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2010, 21:35   #6
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.411
Standaard

Micele

ken de die site ?
http://www.astronomie.be/rik.gheysen...atistieken.htm
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2010, 21:51   #7
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Statistieken interpreteren is een heikel punt. Meer ongevallen. Heeft u echter ook nagegaan in welke relatie dit staat tot de verkeersstroom? Is die toegenomen? In welke mate en hoe verhoudt die zich tot de ongevallen? Waar doen de ongevallen zich voor en wat is de oorzaak ervan? Enz. Allemaal elementen die heel belangrijk zijn bij de interpretatie van dergelijke naakte statistieken en die moeten meegenomen worden in de redenering vooraleer men met zekerheid en objectiviteit een oordeel erover kan vormen.
Stel je voor dat zou blijken dat VL slecht bezig is.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2010, 21:59   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Stel je voor dat zou blijken dat VL slecht bezig is.
Neen, als dat zou blijken moeten er oplossingen gevonden worden. Alleen weet iedereen met een beetje achtergrond dat statistieken met de nodige omzichtigheid geïnterpreteerd moeten worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2010, 22:12   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Nu wel.

De cijfers kende ik reeds, maar de site is een bruikbare samenvatting.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2010, 22:13   #10
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, als dat zou blijken moeten er oplossingen gevonden worden. Alleen weet iedereen met een beetje achtergrond dat statistieken met de nodige omzichtigheid geïnterpreteerd moeten worden.
vlaanderen is niet slecht bezig kwa verkeersbeleid, laten we zeggen die flitspalen zijn ze heel goed bezig, alleen is het echte probleem gewoon structureel te weinig wegen volgens mij.

Ons wegennetwerk mag gerust verdubbelen (en pas op dat is geen dwaas getal die ik in de mond neem) we mogen dus rustig alle wegen dubbel zo breed maken, of ontdubbelen met parallelle wegen en shortcuts.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2010, 22:58   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, als dat zou blijken moeten er oplossingen gevonden worden. Alleen weet iedereen met een beetje achtergrond dat statistieken met de nodige omzichtigheid geïnterpreteerd moeten worden.
Vooral door bepaalde politiekers die het verkeersbeleid zouden moeten bepalen...

Uiteraard gaat het niet om de momentele cijfers maar wel over de evolutie van de cijfers, daaruit blijkt al langer dat niet Wallonië de boosdoener is, maar wel vooral Vlaanderen. Ja, net Vlaanderen die al jaren "stoefen" dat ze iets aan verkeersveiligheid doen in tegenstelling tot Wallonië.
Vlaanderen heeft - ondertussen - bijna 30% meer letselongevallen/inwoner als Wallonië, niet omgekeerd.
Dat de dodelijkheid per letselongeval hoger is in W als VL is een normale zaak wegens de vele parameters die in het nadeel zijn van W.
In het buitenland tussen D-deelstaten of NL-provincies is dat ook niet anders.

Zoek de verschillen:
tussen beide artikels liggen 6 maand...
Citaat:
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20101020_089
Meer doden op Vlaamse wegen

woensdag 20 oktober 2010, 15u24
Bron: belga
Pascal Vigneron

BRUSSEL - Het aantal doden bij verkeersongevallen op de Vlaamse wegen is in de eerste helft van dit jaar met 3,7 procent gestegen, van 189 naar 196 slachtoffers. In Wallonië is er dan weer een sterke daling.
Na een stagnatie in 2009 is het aantal verkeersdoden in de eerste helft van 2010 met 6,5 procent gedaald. Het aantal letselongevallen ging met ongeveer 3 procent naar beneden, tot zo'n 22.400.

De goede Belgische cijfers zijn echter niet gelijkmatig verdeeld. In Vlaanderen ging het aantal dodelijke slachtoffers licht omhoog, terwijl Wallonië een forste terugval van -14,9 procent mocht optekenen. De opmerkelijke daling ten zuiden van de taalgrens brengt de nationale eindbalans op het laagste aantal doden ter plaatse (375 in totaal) sinds de start van de verkeersveiligheidsbarometer.

Volgens bevoegd staatssecretaris Etienne Schouppe zijn de Waalse cijfers deels te verklaren als herstel van een minder goed jaar 2009. 'Toen liet het Waals gewest een stijging optekenen en het Vlaams gewest een daling', verduidelijkt hij.

Andere cijfers die nog in het oog springen, zijn die met betrekking tot de dodelijke vrachtwagen- en weekendongevallen. Zo werd een daling van maar liefst 23,1 procent opgetekend bij de vrachtwagens, terwijl ook het aantal weekenddoden met 11,9 procent naar beneden ging.

Met 42 procent van alle doden ter plaatse blijven weekendongevallen echter een belangrijk probleem. Schouppe buigt zich daarom over een nieuw actieplan voor weekendongevallen. Tegelijk hoopt hij dat de nieuw ingevoerde speekseltest en het alcoholslot de ongevallencijfers verder naar beneden helpen.
Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=G1E2OUVB5

Meer verkeersdoden door schuld Wallonië

vrijdag 16 april 2010
Dajo Hermans

Voor het eerst in negen jaar is het aantal verkeersdoden op onze wegen weer gestegen. En dat grotendeels door toedoen van Wallonië. 'Verkeersveiligheid is er duidelijk nog geen topprioriteit', haalt staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) scherp uit naar zijn Waalse collega Benoît Lutgen (CDH).

In 2001 vielen in België nog 1.486 dodelijke slachtoffers, maar iedereen was het er toen over eens: dat aantal moest omlaag, en liefst zo snel mogelijk. Vanaf toen gingen de ongevallenstatistieken jaar na jaar in dalende lijn. In 2008 was het aantal dodelijke slachtoffers zelfs gezakt tot 922 en meteen legde de regering zichzelf een ambitieus streefdoel op: tegen 2010 zouden we aftikken op maximum 750 doden.

Maar het tegenovergestelde gebeurde. Voor het eerst sinds jaren nam het aantal verkeersdoden weer toe, tot 955 vorig jaar. Maar straffer nog zijn de regionale verschillen. In Vlaanderen is het aantal dodelijke ongevallen vorig jaar met 4,2 procent gedaald. In Wallonië zijn er alleen maar meer ongevallen gebeurd en vielen ook meer doden. Het aantal ongevallen steeg er met 1,6 procent, het aantal doden met bijna vier procent.

Bekeken per provincie zijn de verschillen nog spectaculairder. Positieve uitschieters zijn Vlaams-Brabant en Namen, waar respectievelijk een daling van 27,4 en 23,7 procent werd opgetekend wat verkeersdoden betreft. Een heel ander verhaal in Luxemburg (+31,4 procent), Waals-Brabant (+16), Henegouwen (+11,4) en Limburg (+10,6), waar het aantal doden fors de hoogte inging.

Vlaams voorbeeld

Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) wijst met een beschuldigende vinger naar Wallonië. 'Totaal onaanvaardbaar', noemt hij de forse stijging aan Waalse kant. 'Het feit dat er serieus minder gecontroleerd wordt op snelheid, is een van de voornaamste oorzaken', aldus Schouppe. 'Als ik naar Vlaanderen kijk, stel ik vast dat hard optreden ook loont. Ik hoop dat deze cijfers de Waalse politici ertoe zal aanzetten het Vlaamse voorbeeld te volgen en van verkeersveiligheid een prioriteit te maken.'

Het is niet de eerste keer dat Waals mobiliteitsminister Benoît Lutgen (CDH) kritiek moet slikken van Schouppe. 'Maar deze keer gaan we niet reageren', zegt zijn woordvoerster. 'De minister laat zich niet van de wijs brengen door Schouppe en zet zijn werk gewoon voort.'

In de praktijk ligt het aantal controles in Wallonië nochtans effectief een pak lager dan in Vlaanderen. Zo worden in Vlaanderen vijf keer meer mensen beboet voor overdreven snelheid dan in Wallonië. Of nog concreter: in heel ons land staan 1.078 flitspalen, amper 13 procent daarvan zijn te vinden in Wallonië.

Nodige strengheid

Volgens Schouppe moeten er niet alleen meer controles komen langs de Waalse wegen, de snelheidsovertredingen moeten ook veel sneller afgehandeld worden. 'Als we onze cijfers vergelijken met Nederland, dan zitten wij bijna aan dubbel zoveel verkeersslachtoffers. Er is geen enkele reden waarom het bij ons minder veilig zou moeten zijn dan in Nederland. We moeten dus de nodige strengheid aan de dag leggen', besluit Schouppe
En hier de logica...
Citaat:
http://www.vandaag.be/binnenland/470...mse-wegen.html

Crevits maakt zich "grote zorgen" over toestand Vlaamse wegen

De toestand van de wegen in Vlaanderen is zorgwekkend. Dat erkent Vlaams minister voor Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V).

Weldra is het rapport over de wegen in 2010 klaar. De Torhoutse politica is er zeker van dat het verdict nog scherper zal zijn dan dat van vorig jaar.

De minister hoopt tegen 2015 trouwens alle snelwegen in een aanvaardbare staat te krijgen. "Vanaf dan moeten we naar een cyclisch onderhoud van de snelwegen, zoals dat in Nederland bestaat. Een systeem waar ik op dit moment enkel jaloers naar kan kijken", klinkt het.

Staatshervorming
Crevits blijft achter haar beslissing staan om 73 nieuwe flitspalen te plaatsen. "Ik ben me ervan bewust dat het niet sexy is om nieuwe flitspalen aan te kondigen, maar het is nu eenmaal een manier om het aantal verkeersslachtoffers naar beneden te halen", zegt ze in De Zondag.

Het CD&V-kopstuk hoopt wel dat de opbrengsten van de Vlaamse flitspalen weer naar ons gewest terugkeren. Het geld kan dan geïnvesteerd worden in de mobiliteitsinfrastructuur. "Dat staat nu trouwens in het eerste pakket van de staatshervorming."
Nog eens uit mijn databank, Gewest Wallonië bijgevoegd:
Land/Gewest, Jaren : 1996 >> 2009 , *tot en met 6/2010:
aangroei tot flitspalen/milj inw | verkeersdoden/100.000 inw | evolutie 13 jaar verkeersdoden/inw
Vlaanderen: 227 | 13,3 >> 7,7 | - 42,1 % >> 7,9* | - 40,5 % t/m 6/2010*
België: 156,9 | 13,3 >> 8,8 | - 33,8 %

Oostenrijk: 122,6 | 12,9 >> 7,6 | - 41 %
Nederland: 87,1 | 8,1 >> 4,4 | - 45,6 %
Wallonië: 58 | 19,2 >> 10,3* | - 46,4 %* t/m 6/2010*
Duitsland: 42,7 | 10,7 >> 5,1 | - 52,3 %
Spanje: 27,3 | 14 >> 5,6 | - 60 %
Portugal: 3,1 | 21,2 >> 6,9 | - 67,5 %
Denemarken: 1,8 | 9,9 >> 5,5 | - 44,6 %
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 20 oktober 2010 om 23:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2010, 23:09   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
vlaanderen is niet slecht bezig kwa verkeersbeleid, laten we zeggen die flitspalen zijn ze heel goed bezig, alleen is het echte probleem gewoon structureel te weinig wegen volgens mij.

Ons wegennetwerk mag gerust verdubbelen (en pas op dat is geen dwaas getal die ik in de mond neem) we mogen dus rustig alle wegen dubbel zo breed maken, of ontdubbelen met parallelle wegen en shortcuts.
Er zijn genoeg wegen, maar die zijn niet aangepast aan de huidige vereisten. Daar waar Nederland al voor WO II begonnen was met het rechttrekken van wegen, het herinrichten van vroegere wegen en de uitwerking van een goede stedebouw, zitten wij in Vlaanderen opgescheept met een wegennet dat de sporen draagt van vroegere tijden. Komt daar nog bij dat we met een verschrikkelijk vergiftigd geschenk zitten uit de Belgische unitaire tijden, nl. de ongebreidelde lintbebouwing die ervoor heeft gezorgd dat het moeilijk wordt bepaalde verkeersstromen te ontwarren, iets wat veel gemakkelijker kan in Nederland.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2010, 06:53   #13
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er zijn genoeg wegen, maar die zijn niet aangepast aan de huidige vereisten. Daar waar Nederland al voor WO II begonnen was met het rechttrekken van wegen, het herinrichten van vroegere wegen en de uitwerking van een goede stedebouw, zitten wij in Vlaanderen opgescheept met een wegennet dat de sporen draagt van vroegere tijden. Komt daar nog bij dat we met een verschrikkelijk vergiftigd geschenk zitten uit de Belgische unitaire tijden, nl. de ongebreidelde lintbebouwing die ervoor heeft gezorgd dat het moeilijk wordt bepaalde verkeersstromen te ontwarren, iets wat veel gemakkelijker kan in Nederland.
Kijk, die lintbebouwing kennen we toch ook in nederland. Zeg maar gewoon verstedelijkt gebied waar je expresswegen door laat rijden. Wat doen de meeste landen, ringwegen leggen rond al die gebieden. Dus dat bedoel ik met meer wegen.

IK ken hier ringwegen/autostrades die al 30 jaar niet aangesloten zijn, afgewerkt zijn etc. Men vindt het ozo belangrijk om alle centra eerst de riolen te zitten vervangen voor het regenwater te scheiden van het afvalwater in naam van de vervuiling. (een groene beslissing die het wegenbudget verkwanselt naar opfrissen van de wegen in de centra, waar meestal het verhaal eindigt dat je de central vooral een verkeersluwe doorgang bezorgt.

Je moet daar eens over nadenken: je hebt bvb eenautostrade die stopt, en al de steden die volgen op die autostrade krijgen de doorgangswegen een flitspaal: wat benje aan het doen ?
Uw gebrek aan beleid, uw gebrek aan strategische wegenbouw planning, uw onderinvestering in de economie, uw gebrek aan moed om te beslissen tegen de lobby van mensen met NIMBY syndroom wegflitsen...

Stel dat je dit toch versneld begint te bouwen wat zou het effect zijn ?
Kijk we hebben gisteren weer een filerecord gehad van 1000km file ZONDER SNEEUW nu mijne heren en IN VOLLE CRISIS...

Ons verkeersbeleid bezorgt ons land en specifiek vlaanderen een VERKEERSINFARCT !
Het enige dat ze uitgevonden hebben is flitspalen zetten....


Stel dat je 'collision detect' systemen zou BTWvrij zou maken in auto's ipv roetfilters te sponsoren. Stel dat je communicatie tussen auto's de ontwikkeling en infrastructuur zou financieren. Stel dat je airbags zou verplichten ?
Stel dat je alle onveilige wagens die bvb NCAP 1-2 halen uit het verkeer haalt ?

Dan zie je van hier dat je zo sneller uw 750 zou halen dan nu.

Weet je, Duitsland heeft bvb al zijn auto's vernieuwd door subsidies te geven aan auto's.... wie heeft er daar indirect voordeel bij. De burger rijdt nu zuiniger, de burger heeft de economie in gang gehouden, de burger heeft een veiligere auto gekocht... Dat heeft allemaal effect.

Laatst gewijzigd door brother paul : 21 oktober 2010 om 07:06.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2010, 07:23   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Kijk, die lintbebouwing kennen we toch ook in nederland. Zeg maar gewoon verstedelijkt gebied waar je expresswegen door laat rijden. Wat doen de meeste landen, ringwegen leggen rond al die gebieden. Dus dat bedoel ik met meer wegen.
Natuurlijk bestaat ook in Nederland vormen van lintbebouwing (er bestaan bijvoorbeeld in het hoge Noorden van oudsher de zogenaamde straatdorpen). Alleen is die in Vlaanderen veel verbreider, veel warriger en heeft tot een bijna ontwarbaar kluwen geleid. In Nederland heb je veel meer open ruimte.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2010, 07:27   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Dus dat bedoel ik met meer wegen.

Je moet daar eens over nadenken: je hebt bvb eenautostrade die stopt, en al de steden die volgen op die autostrade krijgen de doorgangswegen een flitspaal: wat benje aan het doen ?

Ons verkeersbeleid bezorgt ons land en specifiek vlaanderen een VERKEERSINFARCT !
U gaat van een verkeerd uitgangspunt uit, nl. de primauteit van het gemotoriseerd, private vervoer. Voor u een aanrader: "Het einde van het automobilisme" van Kris Peeters. Dan zult u, net als ik na het lezen van het boek, dat "meer wegen" geen oplossing biedt voor de verkeersproblemen waarmee we in Vlaanderen kampen.

http://www.ademloos.be/nieuws/de-fil...-automobilisme
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2010, 08:45   #16
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U gaat van een verkeerd uitgangspunt uit, nl. de primauteit van het gemotoriseerd, private vervoer. Voor u een aanrader: "Het einde van het automobilisme" van Kris Peeters. Dan zult u, net als ik na het lezen van het boek, dat "meer wegen" geen oplossing biedt voor de verkeersproblemen waarmee we in Vlaanderen kampen.

http://www.ademloos.be/nieuws/de-fil...-automobilisme
Ho dat boek is natuurlijk niet slecht, maar dat is ook maar één visie, en er zit daar ook geen calculatie achter. Zijn BNP effect is duidelijk juist, dat de auto gesubsidieerd wordt ? daar ga ik helemaal voor plat op de buik, die calculatie wil ik toch eens zien.

Een auto produceren heft 20% btw, 70% op de loonlast, 30% op de firmawinst, x% inschrijvingstaksen, etc. De auto gebruiken heft verzekering/rijtaks/benzinetaks/parkingtaksen zodanig veel dat ook daar weer gigantische bedragen beschikbaar zijn, dat het mij niet realistisch lijkt dat de kostprijs van de wegen zou gedebudgetteerd zitten in onze belastingen ? Als dat zo is, mogen ze dat van mij onmiddellijk corrigeren.



Neem bvb het principe; een heffing die de verkeersstroom kneedt naar een nieuw beter evenwicht.
wat is het effect van een 10euro heffing City taks voor brussel, met als kneedfactor, je komt er gratis in met hybrid of electrische tweezitter. Je komt erin met een meer dan tweezitter als die 75% vol zit...

bereken eens de kost prijs effect op mobiliteit met alle externaliteiten erbij, inprincipe behoudt iedereen zijn vrijheid, maar wordt hij gekneed in een bepaalde richting.. en dat zijn de goeie principes die oplossingen bieden op lange termijn.

De auteur vertrekt ook uit de premisse dat de weginfrastructuur van belgie het dichtste is van de wereld, dat klinkt sexy. Laten we zeggen de flitspaaldensiteit is het dichtste van de wereld, dat ben ik zeker. En de weginfrastructuur is zeker nog niet de dichtste.
We moeten feitelijk voor ons problemen eens durven kijken naar HongKong. Hoe hebben die dat opgelost, en vooral naar Nederland, zij hebben 3 keer meer wegstroken en dus drie keer meer wegruilmt per inwoner...

De auteur vertrekt hier ook van de premisse dat mensen hun 'mobitliteitsdrang' hebben BREVER wet van 70minuten per dag. Ik kan mij zonder veel fantasie mijn eigen ervaring extrapoleren dat ik als pendelaar naar brussel gestopt ben met dat te doen en een thuisjob gevonden heb die noteer goed nog 2000km mobiliteit opvraagt per jaar. EN navenante mobiliteitswens van 70minuten per dag in de auto te zitten is vertaald naar 70minuten meer werken per dag. Dus pure winst.


Wat als je een economie maakt die 'savonds begint te werken in dezelfde zone en waarvan de pendelbeweging anticyclisch werkt... We hebben de fabrieken 24/24 werken, maar waarom zouden we de kantoren zo geen invulling geven... laten we beginnen met een 'invulling te doen na school, na het werk van de gemiddelde belg... op slag heb je een dubbele capaciteit beschikbaar ? Die oplossing wordt ook niet besproken.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2010, 12:53   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U gaat van een verkeerd uitgangspunt uit, nl. de primauteit van het gemotoriseerd, private vervoer. Voor u een aanrader: "Het einde van het automobilisme" van Kris Peeters. Dan zult u, net als ik na het lezen van het boek, dat "meer wegen" geen oplossing biedt voor de verkeersproblemen waarmee we in Vlaanderen kampen.

http://www.ademloos.be/nieuws/de-fil...-automobilisme
"Meer wegen" niet, maar betere en vooral vlottere wegen maken van de wegen die er al liggen; ttz geen wegen "kastreren" zoals ze nu bezig zijn.

Dat kan ook betekenen doordachte wegen bijleggen die dichtgebouwde gemeentekernen ontlasten (vooral zwaar verkeer). En zeker de infrastructureel gecreërde flessehalzen op bijna alle wegen (mom: snelheidsremmend prioritair maken op capaciteitsverlies, en de ongevallen worden gewoon naar een andere plaats verschoven)

Eén vb maar: verkeersdrempels en verkeersplateaus op 70 kmh voorrangswegen die zelfs hoofdverbindingswegen zijn tussen gemeentes.

Of 3 conflictchicanes op 2 km �* la Zeebruggelaan waar 90 kmh zou moeten gelden.
Foto´s: http://forum.politics.be/showpost.ph...1&postcount=86

Foto´s van onwettige verkeersdrempels/plateaus hoef ik niet te tonen, daar moet men elke dag over...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 oktober 2010 om 12:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2010, 13:20   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
vervolg: bij nog eens nalezen heb ik een kemel van ruim 400 verkeersdoden ter plaatse ontdekt... of het zijn de cijfers van het Waals Gewest...
Ik moet me hier corrigeren, het is geen jaartotaal zoals de bedoeling van de verkeersbarometer, maar ze hebben gewoonweg 6 (voorlopige) maandtotalen van jan t/m juni 2010 bijeengeteld , voorlopig is dat 376 (ipv 375) omdat het maandtotaal juni 2010 68 is. (ondertussen is verkeersbarometer juni 2010 op het web).
Het is dus een nationale - zeker voorlopige- "eindbalans" van maar 6 maanden 2010 tov 6 maanden 2009, enkel doden terplaatse, meestal komen daar nog extra ca. 13 % dodelijke gewonden 30 dagen bij.

Citaat:
Na een stagnatie in 2009 is het aantal verkeersdoden in de eerste helft van 2010 met 6,5 procent gedaald. Het aantal letselongevallen ging met ongeveer 3 procent naar beneden, tot zo'n 22.400.
Citaat:
De goede Belgische cijfers zijn echter niet gelijkmatig verdeeld. In Vlaanderen ging het aantal dodelijke slachtoffers licht omhoog, terwijl Wallonië een forste terugval van -14,9 procent mocht optekenen. De opmerkelijke daling ten zuiden van de taalgrens brengt de nationale eindbalans op het laagste aantal doden ter plaatse (376 in totaal) sinds de start van de verkeersveiligheidsbarometer.
Edit: 376 ipv 375.

En de vorige verkeersbarometers worden ook nadien niet meer gecorrigeerd alhoewel het om voorlopige cijfers gaat. Ge moogt de maandtotalen doden terplaatse natellen 2010 <> 2009 men zit er ongeveer 1,5 % naast...
http://bivvweb.ipower.be/baro/Baro_NL_Main.htm

Maar waarom ben ik nu zo bezig, eigenlijk weten ze het zelf niet meer zo, het bliijft een ruwe onvolledige schatting zolang onze registratie niet zo op punt staat zoals in onze buurlanden.

Dat zal de grootste schrik van onze "verkeerspolitiekers" zijn dat de registratie plots veel juister wordt en de ongevaldoden plots (op papier dan) een stijgende tendens krijgen; ze hebben immers geen politiehervorming meer als uitvlucht waardoor ze de cijfers tussen 2002 en 2004 hebben gehercalibreerd... NIS zelf meldt de cijfers 2003-2004 zelfs niet meer wegen té onbetrouwbaar, ik denk niet dat ze in 2010 nog aan ´t tellen zijn...

@ Paul heeft er trouwens naar verwezen, vooral wat de registratie van kwetsbare weggebruikers betreft:

Citaat:
Dossier: Kwetsbare Weggebruikers. (Staten-generaal van de verkeersveiligheid 2007. Federale Commissie voor de Verkeersveiligheid.)
http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%...kers%20DEF.pdf

Enkele frappante bevindingen van deze studie:

Uit de officiële verkeersstatistieken voor België blijkt dat de ”kwetsbare weggebruikers” (d.i. zwakke weggebruikers en motorrijders) ± 40% van het aantal verkeersdoden en ernstig gekwetsten uitmaken. In vergelijking met andere landen is dit een hoog percentage.

De officiële verkeersstatistieken vertonen een verontrustende mate van onderregistratie van ongevallen met "zwakke weggebruikers". Dit probleem stelt zich ook in andere landen. Voorbeeld uit Penta-studie: betreffende de doden en zwaargewonden bij fietsongevallen bij kinderen tussen 5 en 9 jaar, waren er 112 geregistreerd door cijfers op te vragen in ziekenhuizen. Er waren slechts 21 slachtoffers geregistreerd bij de FOD Economie, Directie Statistiek!

De onderregistratie in de officiële verkeersstatistieken betekent dat niemand zicht heeft op de werkelijke maatschappelijke implicaties van de verkeersongevallen. Dit heeft scheeftrekkingen in de visie van de wetgevende en handhavende overheid voor gevolg, maar geeft ook een vertekend beeld van deze problematiek aan de bevolking, de media, de verzekeringsmaatschappijen, de verenigingen van weggebruikers en andere stakeholders.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 oktober 2010 om 13:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2010, 14:08   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hier ben ik gestopt met lezen:
Citaat:
We hebben het dichtste wegennet ter wereld, en toch worden de files alsmaar langer. ...]
Even verduidelijken dat Peeters wslk landbouwwegen, veldwegen en andere smalle verharde wegen hier bijtelt...

Beschikbare rijstroken voor het wegverkeer telt hé.
m.a.w beschikbare hoofdwegcapaciteit en snelwegcapaciteit, en daar liggen "we" ver achter op vergelijkbare buurlanden.

Het verbeteren van het OV is natuurlijk een en-en verhaal, en denk ik imho duurder is, en dan nog ...
http://www.hbvl.be/blog/de-kern/exte...-toekomst.aspx

Citaat:
Vergelijkbare Regio´s: Vlaamse ruit | Roergebied | Randstad
1. autogebruik:
- autokms/persoon/dag: 23,9 km | 19,4 km | 14,1 km
- pw per 1000 inwoners : 534 pw | 507 pw | 424 personenwagens
- aandeel autogebruik/totaal: 66% | 60% | 47%

2. beschikbare hoofdwegcapaciteit (niet-snelweg);
- hoofdwegennet : Vlaamse ruit | Roergebied | Randstad
rijstrookkilomtrs/1000 km²: 230 km | 630 km | 901 km
- lengte hfdwgen/1000 inw: 0,04 | 0,12 | 0,12
uit:
http://www.ademloos.be/forum-2020
Knelpunt Antwerpse ring: een analyse
Vlaanderen heeft een van de dichtste verkeersnetten (weg, spoor, water) ter wereld. De cijfers uit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen spreken voor zich:

Het ruimtebeslag van de transportinfrastructuur (inclusief garages in woningen) bedraagt 7,6% van het Vlaams grondgebied (1993). Hiervan nemen de wegen 67% voor hun rekening, de havens en de waterwegen ongeveer 25% en de spoorwegen 4%. Naast de ruimte die wordt ingenomen door de verkeersinfrastructuur zelf moet daarbij nog rekening worden gehouden met de verminderde eigenlijke bruikbaarheid van de ernaast of in de omgeving liggende stroken.

Met zijn 65.000 kilometer wegen heeft Vlaanderen het meest fijnmazige wegennet van Europa. Samen met Nederland heeft België ook het grootste aantal kilometers snelweg per 1000 km2. Voeg daar nog de 3100 kilometer ondergrondse buisleidingstraten aan toe, waardoorheen – zonder ruimtebeslag – jaarlijks meer dan 50 miljoen ton goederen wordt vervoerd door de 15 grootste Belgische (petro)chemische ondernemingen. En toch is er een groot mobiliteitsprobleem, zeker in en rondom de stedelijke gebieden.

Daar zijn vele verklaringen voor. Een belangrijk oorzaak schuilt in het specifieke karakter van onze ruimtelijke ordening. Wie Vlaanderen zegt, zegt versnipperd ruimtegebruik, lintbebouwing, verdunde stedelijkheid. Of met een moderner taalgebruik: nevelstad, diffuse stad. Het Vlaamse wegennet is zo fijnmazig omdat Vlaanderen nauwelijks nog ‘lege’ ruimte heeft: bijna elke vierkante kilometer is met een straat ontsloten en overal wordt gewoond. Vooral binnen de zogenaamde Vlaamse Ruit (Gent/Antwerpen/Leuven/Brussel) lijkt Vlaanderen soms een uitgesmeerde aaneenschakeling van voorsteden en randverkavelingen. Dat gedeconcentreerde woonpatroon genereert heel wat verkeer, want wonen, werken, winkelen of naar school gaan gebeurt vaak telkens op een andere locatie. Het Vlaamse wegennet bestaat dan ook vooral uit lokale wegen en autosnelwegen die als lokale wegen worden gebruikt. Voor een regio die logistieke poort wil zijn (visie Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen) is deze vorm van ruimtegebruik problematisch, want het personenverkeer rijdt overal in de weg van het goederenverkeer.

Niet toevallig noteert de Vlaamse Ruit in vergelijking met vergelijkbare regio’s in Duitsland of Nederland het hoogste aantal met de auto afgelegde kilometers per persoon per dag: 23,9 km tegenover 19,4 km in het Rijn-Ruhrgebied en 14,1 km in de Randstad. De Vlaamse Ruit telt ook meer personenauto’s per duizend inwoners (534) dan Rijn-Ruhr (507) of de Randstad (424), en een groter aandeel autogebruik (66%) in het totale aantal verplaatsingen dan beide andere regio’s (60%, 47%).

België heeft inderdaad behoorlijk wat snelwegen, maar wanneer je opnieuw enkel het gebied van de Vlaamse Ruit neemt, blijkt de dichtheid van het lokale hoofdwegennet (uitgedrukt in rijstrookkilometers/1000 km2) significant kleiner (216) dan in Rhein-Ruhr (630) en de Randstad (901). Ook voor de lengte van het hoofdwegennet per 1000 inwoners scoort de Vlaamse Ruit lager (0,04) dan de andere regio’s (allebei 0,12).

Belangrijke oorzaken voor het Antwerpse fileprobleem moeten worden gezocht in de hierboven geschetste combinatie van de ruimtelijke structuur die autoafhankelijkheid bevordert en een relatief tekort aan snelwegcapaciteit in vergelijking met andere West-Europese verstedelijkte regio’s.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 oktober 2010 om 14:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2010, 15:02   #20
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.411
Standaard

Ja zo te zien moesten we vooral fietspaden aangelegd hebben... en is mogelijk de verklaring voor het gigantisch verschil het feit dat in Nederlanders fietsers gescheiden rijden of kunnen rijden van auto's. In sommige steden slaagt men er inderdaad in om oude spoorwegbeddingen, of oude 'kanaal-looppaden' om te vormen als 'fietsautostrades' waarlangs de jeugd veilig kan pendelen naar het stad.

Laatst gewijzigd door brother paul : 21 oktober 2010 om 15:03.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be