Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 april 2008, 22:39   #1
Ramon djv
Lokaal Raadslid
 
Ramon djv's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 april 2008
Locatie: Leuven
Berichten: 305
Standaard Wie evalueert steinerscholen in België?

In Nederland is onderwijsinspectie volop bezig met kritische evaluatie van steinerscholen. En blijkbaar succesvol, want steinerscholen (in Nederland vrijescholen genoemd) nemen zich onder andere voor om de neerslag van hun onderwijs meer meetbaar te maken.

Citaat:
21-03-2008 | bron OCO — Onderwijs Consumenten Organisatie :

Vanaf het moment dat de onderwijsinspectie constateerde dat een op de drie vrijescholen in Nederland te kampen had met kwaliteitsproblemen is er een omslag gaande waarbij een groot aantal vrijescholen de oorspronkelijke bezwaren tegen 'meten is weten' overboord heeft gezet. Ook hebben veel vrijescholen een vorm van directievoering in de school geïntroduceerd waarmee de oorspronkelijke autonomie van de leerkrachten voor een deel is ingeperkt. De Vereniging Vrije Scholen heeft n.a.v. de kritiek van de inspectie een Taskforce Zwakke Scholen ingericht om de vrijescholen bij deze veranderingen te ondersteunen. Staatssecretaris Dijksma informeerde de Tweede Kamer in oktober 2007 dat (ook) binnen het vrijeschoolconcept kwaliteitsverbetering goed mogelijk is en dat vrije scholen steeds meer in staat zijn zich aan de hand van betrouwbare gegevens te verantwoorden. Sinds de Geert Groote 2 als zeer zwak is beoordeeld in september 2007 werd de school ondersteund door de taskforce. Het schoolbestuur hoopt met deze ondersteuning de oorzaak van de stagnatie van de verbeteringen in beeld te krijgen. De Vereniging Vrije Scholen meldt dat een grote groep ouders de aanpak van het bestuur ondersteunt en ondanks de grote zorgen vertrouwen heeft uitgesproken in de school.
Vraag is wanneer in België zal worden vastgesteld of steinerscholen wel de kwaliteit realiseren die ze claimen. Probleem is natuurlijk dat Belgische steinerscholen 'afwijkende' eindtermen hebben met een daaraan gekoppeld leerplan dat voor onderwijsinspecteurs onbekend terrein is. Verslagen van doorgelichte steinerscholen die ik heb gelezen zijn doorgaans beschrijvingen, zelden analyses van de werking van die scholen. (laat staan van het resultaat van die werking)

De steinerschoolbeweging in België bestaat meer dan vijftig jaar. Desondanks zijn mbt steinerscholen de onderzoeken door onafhankelijke onderzoekers gedaan op een hand te tellen. Is men vanuit wetenschappelijke kring dan helemaal niet geïnteresseerd in die scholen?
We hebben het hier in België dan toch over ongeveer 3000 kinderen die er jaarlijks schoollopen.

Of is dat schoolnet te klein en daardoor voor bijvoorbeeld politici niet interessant om zich mee bezig te houden?
Ramon djv is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2008, 22:51   #2
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Er zijn geen Steinerscholen die naam waardig in België.
Er zijn alleen maar 'Steiner'scholen.

In ieder geval; hun 'methode' is quasi gelijk aan die van het reguliere onderwijs, idem met hun leerplannen.

Wat is feitelijk uw zaak? Wat heb jij te maken met die Steinerscholen en waarom heb je precies de onoverkomelijke dwang om die te controleren. Denk je dat die ouders de scholen van hun kinderen niet controleren misschien?

Ik vrees dat niemand zit te wachten op jij de Messias; behalve misschien jezelf.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2008, 23:59   #3
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Zijn die scholen gewijd aan deze griezel?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Steiner
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2008, 06:51   #4
floppy
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 februari 2008
Berichten: 3.203
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Er zijn geen Steinerscholen die naam waardig in België.
Er zijn alleen maar 'Steiner'scholen.

In ieder geval; hun 'methode' is quasi gelijk aan die van het reguliere onderwijs, idem met hun leerplannen.

Wat is feitelijk uw zaak? Wat heb jij te maken met die Steinerscholen en waarom heb je precies de onoverkomelijke dwang om die te controleren. Denk je dat die ouders de scholen van hun kinderen niet controleren misschien?

Ik vrees dat niemand zit te wachten op jij de Messias; behalve misschien jezelf.
Jij weet perfect hoe iemand bij zijn eerste post welkom te heten op dit forum.
Ongelooflijk. Ik ben die Steiner-scholen ook niet zo genegen, maar ik zou het op een andere manier verwoorden, niet de topic-opener zo persoonlijk aanvallen (om zelf stoer over te komen?)
Maar kom: Ramon djv, welkom op dit forum!!
floppy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2008, 07:42   #5
Rob Roy
Minister
 
Rob Roy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2008
Locatie: De Schotse Highlands
Berichten: 3.417
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Zijn die scholen gewijd aan deze griezel?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Steiner
Sectaire reactie.

Die scholen zijn helemaal aan niemand "gewijd", ze passen een methode toe die de individuele talenten van de kinderen aanspreekt. Dat kan een steeds heviger collectiviserende maatschappij niet hebben natuurlijk, maar dat terzijde.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2008, 07:51   #6
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.955
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Dat kan een steeds heviger collectiviserende maatschappij niet hebben natuurlijk, maar dat terzijde.
Bewijs dat scholen zogezegd er zijn voor kinderen zich te ontplooien, eigelijk dikke zever is en dat het een argument is om kinderen via conventioneel onderwijs in het gareel te houden en hen te conditioneren.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2008, 08:09   #7
Rob Roy
Minister
 
Rob Roy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2008
Locatie: De Schotse Highlands
Berichten: 3.417
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Bewijs dat scholen zogezegd er zijn voor kinderen zich te ontplooien, eigelijk dikke zever is en dat het een argument is om kinderen via conventioneel onderwijs in het gareel te houden en hen te conditioneren.
Hier geef ik u gelijk in. Wat niet verhindert dat er ook in het conventioneel onderwijs leerkrachten zijn die het anders zien en proberen te doen. Er zijn zelfs conventionele scholen die, tegen alle eindtermen en burocratische bemoeienis in, proberen echt aan individuele ontwikkeling te werken. Maar het is wel tegen de maatschappelijke trend, toegegeven.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 23 april 2008 om 08:09.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2008, 17:59   #8
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Bewijs dat scholen zogezegd er zijn voor kinderen zich te ontplooien, eigelijk dikke zever is en dat het een argument is om kinderen via conventioneel onderwijs in het gareel te houden en hen te conditioneren.
Ik heb wat dingen van die Steiner (vroeger al) gelezen en denk sindsdien dat-ie niet echt fris was. Wat doen die scholen met zijn "rassenleer", bijvoorbeeld?
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2008, 18:01   #9
Rob Roy
Minister
 
Rob Roy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2008
Locatie: De Schotse Highlands
Berichten: 3.417
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik heb wat dingen van die Steiner (vroeger al) gelezen en denk sindsdien dat-ie niet echt fris was. Wat doen die scholen met zijn "rassenleer", bijvoorbeeld?
Allé, de nazificatie van al wat ons niet aanstaat draait weer op volle toeren, zie ik. Flauw.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2008, 18:47   #10
Paracelsus
Minister
 
Paracelsus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2005
Locatie: bij de meisjes van Mokroje
Berichten: 3.104
Standaard

Rudolf Steiner was trouwens een van de vroegste vijanden van de NSDAP, Hitler fulmineerde al publiekelijk tegen Steiner en diens antroposofische leer in 1921.

Godwin.

Laatst gewijzigd door Paracelsus : 23 april 2008 om 18:48.
Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2008, 19:03   #11
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Allé, de nazificatie van al wat ons niet aanstaat draait weer op volle toeren, zie ik. Flauw.
¿¿¿Wat bedoel je???
Ik had het niet over nazis, alleen over hr Steiners ideeën die ik ongezond vind. Geen kind zou ik naar een school van die naam sturen.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2008, 19:36   #12
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Ik vind het vreemd dat kinderen die op Steiner zitten op den duur allemaal op precies dezelfde manier tekenen;alsof er een vorm van mentale conditionering plaats vind.
Ook zijn ze nogal elitair; uiteindelijk betaal je iedere maand schoolgeld om je kinderen daar naartoe te kunnen sturen.
Daardoor zie je amper kinderen van lagere sociale milieu's in de Steinerscholen.
Uitzondering is het bijzonder onderwijs van Steiner; daar vond ik de 'aanpak' stukken beter dan in het reguliere onderwijs.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 12:21   #13
Ramon djv
Lokaal Raadslid
 
Ramon djv's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 april 2008
Locatie: Leuven
Berichten: 305
Standaard

Bedankt voor de verwelkoming.

Ik ga liever niet in op persoonlijke aantijgingen, als het even kan. Mijn ervaring met steineradepten is dat de kern van de zaak dan door een mistgordijn van persoonlijk gehakketak wordt verstopt.

Mijn zaak is dat ik me afvraag wie steinerscholen in Vlaanderen evalueert, maar natuurlijk ook hoe en op basis van wat.

Alleen al gezien de vele leerlingen die al tijdens hun lagereschoolcyclus uitstromen, lijkt het erop dat steinerscholen een structureel probleem hebben. Vooraanstaande mensen binnen de steinerschoolbeweging bevestigen dit informeel, maar durven binnen de schoolbeweging hun mond niet open te doen.

Eerlijke en kritische zelfevaluatie binnen de steinerschoolbeweging is daardoor volgens mij uitgesloten en kan momenteel beter door een externe organisatie worden gedaan. Vraag is nogmaals: wie dan?
Ramon djv is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 12:37   #14
Ramon djv
Lokaal Raadslid
 
Ramon djv's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 april 2008
Locatie: Leuven
Berichten: 305
Standaard

@ alice
Dat van dat tekenen komt omdat dat door de leerkrachten wordt gestuurd.

@willem
Ideeën op zich vind ik niet ongezond, wel een verkeerde uitwerking.

@Paracelsus
Dat de nazi's het niet op Steiner hadden begrepen blijkt te kloppen. Het zegt daarentegen niets over Steiners 'rassenleer' of het daaraan gekoppelde racisme.

@RobRoy
De door Steiner vooropgestelde pedagogie gaat inderdaad uit van individualisatie. Al in 1924, vier jaar na het opstarten van de eerste steinerschool, constateert Steiner dat er op dit vlak tekort wordt geschoten.
Ook vandaag de dag is onderwijs in de meeste steinerscholen op de groep gericht (frontaal onderwijs), waardoor het individu in de kou blijft staan. In het reguliere onderwijs daarentegen is op dit moment differentiatie een van de sleutelwoorden. Om maar weer te geven dat idealen niet altijd worden bereikt door degenen die ze verkondigen.

@ Adrian Healey
Als steinerscholen in België die naam niet waardig zijn, waarom heb je er dan moeite mee dat ik vraag wie die scholen gaat evalueren? Kan toch alleen meer ten goed komen dan, niet?
Ramon djv is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 12:44   #15
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.119
Standaard

Worden die scholen in België dan niet op exact dezelfde manier gecontroleerd als de andere ?

Ik heb mijn dochter ingeschreven in een methode-school, geen Steiner, maar Freinet. De directeur liet met daar onmiddellijk het verslag van de inspectie zien, dat trouwens zeer goed was.
Na een lang gesprek met die man heb ik dan voor deze school gekozen. Dat er iets mis is in het klassieke onderwijs mag voor de meeste mensen wel duidelijk zijn.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 12:49   #16
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Worden die scholen in België dan niet op exact dezelfde manier gecontroleerd als de andere ?

Ik heb mijn dochter ingeschreven in een methode-school, geen Steiner, maar Freinet. De directeur liet met daar onmiddellijk het verslag van de inspectie zien, dat trouwens zeer goed was.
Na een lang gesprek met die man heb ik dan voor deze school gekozen. Dat er iets mis is in het klassieke onderwijs mag voor de meeste mensen wel duidelijk zijn.
Op aandringen vh vrije net werd al lang (rond 1955) beslist dat scholen door hun "inrichtende macht" geïnspecteerd worden, met homologatie door de inspectie vh Ministerie van Onderwijs, en maar minimaal inspectie vanuit het Ministerie.

PS,
Mijn broer werd ook naar een (niet hier vermelde) "methodeschool" gestuurd. Niet zo schitterend...

De goede leerlingen slagen wel in alle soorten school
De slechte buizen wel in alle soorten school

Het verschil merkt men bij de middenmoot, maar niet alle ouders zien onder ogen dat hun kind 'maar' tot de middenmoot behoort.

Laatst gewijzigd door filosoof : 24 april 2008 om 12:55.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 12:52   #17
Ramon djv
Lokaal Raadslid
 
Ramon djv's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 april 2008
Locatie: Leuven
Berichten: 305
Standaard

Inderdaad, die scholen worden hetzelfde gecontroleerd als de andere scholen. Nu is het zo dat reguliere scholen, ook freinet- en montesorrischolen, zich bedienen van de gangbare methodes en didactieken die mee-evolueren met de samenleving en de cultuur waarin wij leven.
In steinerscholen beroept men zich voor methodiek en didactiek op enkele lezingen van Rudolf Steiner uit 1919 die quasi onveranderd zijn gebleven.

Wat kan een inspecteur, die regulier is opgeleid daarmee, vraag ik me dan af?
Ramon djv is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 12:56   #18
Ramon djv
Lokaal Raadslid
 
Ramon djv's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 april 2008
Locatie: Leuven
Berichten: 305
Standaard

Citaat:
De goede leerlingen slagen wel in alle soorten school
De slechte buizen wel in alle soorten school
Ik heb echter veel begaafde leerlingen zien worden 'verprutst' en terwijl minder tot laagbegaafde leerlingen een diploma weten krijgen op basis van 'medewerking'.

Citaat:
Op aandringen vh vrije net werd al lang (rond 1955) beslist dat scholen door hun "inrichtende macht" geïnspecteerd worden, met homologatie door de inspectie vh Ministerie van Onderwijs, en maar minimaal inspectie vanuit het Ministerie
.

En voor steinerscholen is dat dus nog minder dan minimaal (mini-minimaal), behalve wanneer er te veel klachten binnenkomen bij onderwijsinspectie, zoals de voorbije jaren in Nederland. Maar ook dichter bij huis: vorig jaar in Leuven

Laatst gewijzigd door Ramon djv : 24 april 2008 om 13:01.
Ramon djv is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 13:03   #19
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Allé, de nazificatie van al wat ons niet aanstaat draait weer op volle toeren, zie ik. Flauw.
Ja, hé? Als je nu nog geen racist meer mag zijn zonder dat iemand de vergelijking trekt met de bekendste racist vd vorige eeuw... 't is godgeklaagd eng hé?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 13:06   #20
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ramon djv Bekijk bericht
Ik heb echter veel begaafde leerlingen zien worden 'verprutst' en terwijl minder tot laagbegaafde leerlingen een diploma weten krijgen op basis van 'medewerking'.
Een voorproefje vh "echte leven" dus...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be