![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
|
![]() Al gemerkt dat er gisteren en vandaag weinig meer te vinden is over de voortdurende Wikileaks onthullingen op de online-versies van de Vlaamse pers, inclusief deredactie?
Op de franstalige sites wordt het nog steeds belangrijk genoeg gevonden om bovenaan te zetten bij buitenlands nieuws. Schandalig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bui...-stukken.dhtml http://www.demorgen.be/dm/nl/5403/In...ikiLeaks.dhtml Bij de Guardian vind je ze: http://www.guardian.co.uk/world/2010...plomacy-crisis http://www.guardian.co.uk/world/the-us-embassy-cables Sindsdien gebeurde nog wat: http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-11883567 Laatst gewijzigd door filosoof : 2 december 2010 om 12:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() Dank je filosoof, de live-blog van de Guardian volgt de zaak minuut per minuut op:
http://www.guardian.co.uk/news/blog/...s-live-updates Maar de collectieve redactionele beslissing van de Vlaamse pers dat Cablegate niet de moeite loont om in detail op te volgen spreekt boekdelen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De Vlaamse pers is dan ook behoorlijk wereldvreemd en heeft vooral interesse in zichzelf, net zoals de rest van de bevolking. Het hoeft niet te verbazen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Hadden we maar een Vlaamse pers...
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast bestaat er nog weinig onafhankelijke journalistiek. Dat is vervangen door voorgekauwd nieuws van persbureaus. Bekijk dan wie er op de positie zit dat nieuws te selecteren en een belang toe te kennen. Daar zouden we namen en eventueel ideologie moeten op kunnen plakken. Die functies zijn belangrijk in een maatschappij. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 2 december 2010 om 13:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Daar niet van, maar ik zou 'eerder' vervangen door 'ook'. Beiden spelen een rol. Het nieuws in Vlaanderen is doorgaans een verijdelde vorm van reclame en propaganda. Maar wie bereid is een beetje moeite te doen, kan een schat aan informatie vinden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
Wikileaks is een belangrijke historische mijlpaal in dat proces, lijkt me. De oude wereld zaagt en klaagt omdat er iets fundamenteels aan het veranderen is. De 'inner workings' van overheden en multinationals worden geopenbaard aan de grote massa op een voordien ongeziene schaal. Hun ganse ethiek wordt plots in vraag gesteld, gefundeerd door documenten die iedereen kan inzien. Dat laatste is erg nieuw. Iets waarvan men de schade aan grote belangen probeert te beperken, zo blijkt. Dit hele proces van openbaring is fundamenteel voor het politiek volwassen worden van de ganse mensheid (in tegenstelling tot een beperkte elite). Laatst gewijzigd door Heftruck : 2 december 2010 om 13:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
Net zoals overheden een opstandige, gewapende bevolking niet onder de knoet kan brengen met traditionele methodes, kunnen ze een technisch ervaren bevolking ook niet beheersen met eigen middelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Aangezien de afwezigheid van inhoudelijke Wikileaks stukken de hele Vlaamse pers betreft, mag je denk ik gerust inmenging van de Vlaamse overheid veronderstellen. Ik kan me makkelijk inbeelden dat enkele zwaargewichten, of het nu eindredacteurs zijn of familiale eigenaars, begin deze week gecontacteerd zijn door een bevriend politicus of ambtenaar. Met de boodschap dat het toch niet echt in het publiek belang is hier veel aandacht aan te besteden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() De openingspost is vreemd. We worden in de Vlaamse pers nu al enkele dagen gebombardeerd met die zogenaamde Wikileaks-onthullingen. Daar wordt een volstrekt overtrokken belangstelling aan gegeven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bij Wikileaks zouden ze te veel zelf moeten lezen en onderzoeken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() In dat geval kunt ge mij perfect uitleggen waarover het gaat, neem ik aan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
concreet:Ex medewerkers van Assange willen een nieuwe website creeëren. (Spaanse link) Daniel Domscheit-Berg, ex woordvoerder van Wikileaks neemt het initiatief. Bedoeling is dat "el mayor número de personas posible tenga acceso al mayor número de documentos posible" (een so groot mogelijk aantal mensen toegang heeft tot de info). De afspraken die Assange maakte met de traditionale pers, de controle die hij hierdoor geeft aan het State department, liggen misschien wel aan de oorsprong van dit initiatief. Daarnaast is er bijvoorbeeld ook http://cryptome.org/ Dat is wat nodig is. Daar waar een paddesstoel vertrappeld wordt dienen er tientallen uit de grond te springen. Maar als ik zie wat er gebeurt met de eerder genoemde Wikipedia, Youtube of Google dan durf ik er niet automatisch van uitgaan dat het internet niet controleerbaar is door corporaties en overheden. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 2 december 2010 om 14:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |