![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 | |
|
Banneling
|
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110125_098
AFFLIGEM - Een tweetalige campagne van zangeres Syla K verhit de gemoederen bij de Affligemse kartelpartners CD&V en N-VA. De plaatselijke afdeling van N-VA reageerde dit weekend kritisch op een tweetalige flyer die de zangeres uitdeelt. Syla K neemt zondag deel aan de RTBF-selecties voor het Eurosongfestival. ------------------------ Maar het is dat laatste wat ik niet in mijn vlaams boerenkopke krijg: Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Het maakt geen zak uit wie dat madammeke is en hoeveel talen ze sinds wanneer spreekt. Ze moet de taalwet respecteren. Punt.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Pure stemmenronselerij voor eurovisie.
Afvoeren |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
is dat nu echt zo moeilijk te snappen???
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Provinciaal Statenlid
|
In welke wereld leven we als we geen tweetalige flyers meer mogen uitdelen?
De N-VA maakt zich weeral belachelijk... |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Als ik het begrijp is er niemand die dit in se erg vindt, behalve dan dat de persoon in kwestie al dan niet terecht overheidssteun krijgt en in naam van de gemeente publiciteit voert. In die zin is de kritiek terecht en is het antwoord van de burgemeester gewoonweg een negatie van wettelijk kader.
|
|
|
|
#8 |
|
Banneling
|
Waarom zou een prive persoon geen tweetalige flyers mogen uitdelen ?
Daar heeft de overheid toch geen zakes mee. Als de taal u niet aanstaat leest ge het toch gewoon niet zeker ? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
dat is het net, ze worden verspreid door de gemeente die dus doelbewust de wet overtreedt.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#11 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Voor franstaligen blijkbaar niet: die worden ofwel ééntalig frans, ofwel tweetalig geboren en blijkbaar is dat dus iets onveranderlijk. |
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Banneling
|
Wacht eventjes, Franstalige reclame mag niet in Vlaanderen, maar we mogen wel alles vervuilen met Engelstalige slogans?
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wil je niet lezen of kan je niet lezen? Het gaat erom dat de gemeente die flyers gedrukt heeft, geen privéonderneming of privépersoon.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Men wordt niet "talig" geboren ; "taal" is een aangeleerde eigenschap.
Er zijn talrijke studies gedaan over "probleemgevallen" nl. kinderen met verschillend talige ouders, kinderen met doofstomme ouders, kinderen die nogal laat na de geboorte "overgebracht worden " naar een ander taalgebied enz... Zelf heb ik een nederlandstalige vader en een duitstalige moeder - geboren in 1945 bracht ik vanaf 1947 tot 1962 jaarlijks één maand in mijn geboortestad Hamburg door en was hierdoor nogal 2-talig (sprichst du auch Belgisch ? was in mijn jeugd bij de hamburgse vriendjes een populaire vraag). Ik ken hier mensen die door een nederlandstalige vader en een spaanstalige moeder in beide talen opgevoed werden; in de Esperantowereld is de aanwezigheid van enkele van bij de geboorte Esperantosprekers nogal bekend - de amerikaan Soros van hongaarse afkomst is zowat het bekendste voorbeeld van iemand waarvan de eerste taal het Esperanto is. Laat ons nu niet twijfelen : volkomen 2taligheid of zelfs meertaligheid bestaat al dan niet vanaf de geboorte. Volgens de wetenschap zou elke mens op zijn ca. 10 maanden het "geluidspakket" door waarneming volkomen gevormd hebben en vanaf dat ogenblik eigenlijk zijn taalcapaciteit vastgelegd hebben (indien het over meer dan één taal gaat heeft die mens dus de mogelijkheid om volkomen meertalig te worden, van andere talen die hij/zij bijleert zal hij een accent spreken overeenkomstig zijn eigen individueel gevormd klankenpakket.
|
|
|
#16 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik sprak al Basic, Nederlands en Fries toen ik geboren werd.
|
|
|
|
|
|
#17 | |
|
Banneling
|
Citaat:
volgens haar leren baby's zelfs in de baarmoeder de taal van hun moeder.... normaal hadden mijn kinderen dus Engels moeten praten toen ze geboren werden, vermits hun zwangere mama de godganse dag in het Engels bezig was. Niks van gemerkt! dat onderwijs in het Turks en arabisch hebben ze ook afgeschaft: bleek dat ze na drie jaar les in Turks en arabische toch geen Nederlands konden nadien. Hoe zou dat nu komen? |
|
|
|
|
|
|
#18 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
De NMBS is een overheidsinstelling en dus verplicht om de taalwetgeving te volgen : in ieder groter station in Vlaanderen, Brussel, Wallonië.. bestaat er zoiets als een "travel centre" ie. de plaats waar men tickets kan kopen, informatie krijgen enz.. Men zou onterecht te indruk krijgen dat men daar in het engels verder geholpen kan worden ... niet dus. Het veroplicht ééntalig denken heeft onze normale geestesvermogen in hoge mate aangetast... Nog een reden om voor de vereniging van de lage landen te zijn : misschien eindigen de taalkomplexen daar en dan...
|
|
|
|
#19 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Ik bedoel: elke boorling heeft swahili en mandarijns in zich
|
|
|
|
|
#20 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Het les krijgen in de "eigen moedertaal" helpt daar niet aan : het zijn de ouders zelf die van dat de kinderen pas geboren zijn zich best inspannen om de klanken van de streektaal zo nauwkeurig mogelijk aan te brengen.
|
|