Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 mei 2011, 06:46   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Zwijgen over fietsdiefstallen en vandalisme: dat is de oplossing

Moet je even kijken naar de situatie in Brussel:
link: http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=583AMH44
titel: Vandalisme noopt tot stilzwijgen over Villo
Geen cijfers meer over aantal fietsendiefstallen

Eén zin uit het artikel:
Citaat:
Vorige zomer gaf het bedrijf wel nog cijfers vrij: toen waren er zo'n veertig Villo-diefstallen per maand.
Ik kan me niet neerleggen bij het feit dat zomaar aanvaard wordt dat diefstallen en vandalisme tot het gewone leven behoren.
Niet dat ik me illusies maak, er zullen altijd diefstallen blijven, en er zal altijd wel vandalisme zijn.
Maar het moet duidelijk blijven: die dingen moeten bestreden worden.

Je zal daar maar een simpele mens zijn, met een modaal gezinsinkomen, en ieder jaar wordt je nieuwe fiets van pakweg 800 € gestolen ...

Ik vrees big brother niet zozeer,
maar ik heb zin om een nieuw begrip hiervoor te lanceren: blind sister.

Big brother weet wel dat je 800 € in 't zwart verdiend hebt, maar blind sister weet niet wie de fiets, die je met die 800 € gekocht hebt, gestolen heeft.
(en dan vind ik dat een slecht voorbeeld, want zwart geld verdienen is niet erg solidair ...)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2011, 09:13   #2
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik kan me niet neerleggen bij het feit dat zomaar aanvaard wordt dat diefstallen en vandalisme tot het gewone leven behoren.
Waar staat dat?
Oud 28 mei 2011, 09:27   #3
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Waar staat dat?
Dat ZIT. In de vorm van niet-gemotiveerde agenten. Op het politiebureau waar ik verleden jaar nog een fietsdiefstal wou aangeven.
Hier in Hoboken lachte men mij daar weg. 'Mijnheer, dat heeft geen zin. Die fiets staat al op ne camion op weg naar het buitenland !'
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2011, 09:55   #4
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Dat ZIT. In de vorm van niet-gemotiveerde agenten. Op het politiebureau waar ik verleden jaar nog een fietsdiefstal wou aangeven.
Hier in Hoboken lachte men mij daar weg. 'Mijnheer, dat heeft geen zin. Die fiets staat al op ne camion op weg naar het buitenland !'
Dat het een probleem is moet ge me niet vertellen als voormalig eigenaar van een mooie fiets, maar waar in het artikel staat dat men het aanvaard.

Het probleem is er, het is onderkend, maar wat zijn de oplossingen?
Naast elke fiets een agent plaatsen?

Uiteindelijk worden fietsdieven als ze gevat worden wel degelijk gepakt, maar net zoals bij de tasjesdieven zit daar nu net het probleem.
Oud 28 mei 2011, 10:44   #5
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Moet je even kijken naar de situatie in Brussel:
link: http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=583AMH44
titel: Vandalisme noopt tot stilzwijgen over Villo
Geen cijfers meer over aantal fietsendiefstallen

Eén zin uit het artikel:

Niet dat ik me illusies maak, er zullen altijd diefstallen blijven, en er zal altijd wel vandalisme zijn.
Maar het moet duidelijk blijven: die dingen moeten bestreden worden.

Je zal daar maar een simpele mens zijn, met een modaal gezinsinkomen, en ieder jaar wordt je nieuwe fiets van pakweg 800 € gestolen ...

Ik vrees big brother niet zozeer,
maar ik heb zin om een nieuw begrip hiervoor te lanceren: blind sister.

Big brother weet wel dat je 800 € in 't zwart verdiend hebt, maar blind sister weet niet wie de fiets, die je met die 800 € gekocht hebt, gestolen heeft.
(en dan vind ik dat een slecht voorbeeld, want zwart geld verdienen is niet erg solidair ...)

Big brother weet alles. Jij weet blijkbaar niets, waar jij je druk om maakt is voorgekauwde rotzooi.
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2011, 10:58   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Big brother weet alles. Jij weet blijkbaar niets, waar jij je druk om maakt is voorgekauwde rotzooi.
Een gestolen fiets, een afgestampte autospiegel, een gestolen gps-toestel na ingeslagen autoruit, een plat gezette band van een (bescheiden) SUV, een mistlamp van mijn vorige (gewone) auto, en dan heb ik nog veel chance tegenover een paar kameraden: een gestolen moto, een gestolen caravan die volgeladen was om te vertrekken op verlof, schade aan de auto met vluchtmisdrijf, een meter lange kras op een mooie cabriolet, een diefstal uit een woning zodat mevrouw nog steeds niet als eerste naar beneden durft gaan 's ochtends, een aantal tuigen en materiaal gestolen op een werf, een gestolen fototoestel met toebehoren ...

allemaal voorgekauwde rotzooi.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 28 mei 2011, 12:06   #7
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar staat dat?
Dat is gewoon algemene kennis. Dieven wonen gewoon onder ons, zij kunnen werkelijk u en ik zijn.

Ze maken dus deel uit van de dagdagelijkse maatschappij, het gewone leven.
Oud 28 mei 2011, 12:12   #8
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Micro zakmesjes zijn veel belangrijker om mee bezig te zijn.
Oud 28 mei 2011, 12:18   #9
donzigschaap
Gouverneur

donzigschaap's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad maar een simpele mens, als die met een modaal inkomen een fiets van €800 koopt om er dan mee in een stad rond te rijden.
Oud 28 mei 2011, 12:40   #10
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

De Brusselaars zullen zich allicht binnenkort een elektrische fiets kunnen aanschaffen met 400 euro subsidies!!!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2011, 13:30   #11
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door donzigschaap Bekijk bericht
Dat is inderdaad maar een simpele mens, als die met een modaal inkomen een fiets van €800 koopt om er dan mee in een stad rond te rijden.
Ja, dan ben je een normale mens..je inverteert in een goede fiets die jaren meekan, je offert daar je vakantiegeld aan op of je spaart...of wil je nu beweren dat enkel de beter begoede burger zich inspant om een behoorlijke fiets te kopen?
Het is ergerlijk dat je meerdere sloten moet gebruiken om zowel voor als achterwiel vast te leggen, het is ergerlijk dat je fiets dan nog half gesloopt wordt, het is ergerlijk dat fietsdiefstallen " normaal " worden omdat dieven " onder ons " wonen.
Veel mensen hebben hun fiets nodig om naar hun werk te gaan, al eens aan gedacht?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2011, 13:36   #12
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
De extreem linksen zullen wel zorgen voor onze toekomst en die van onze kinderen...

Gelukkig denken de meesten... onnozelaars...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2011, 13:42   #13
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ja, dan ben je een normale mens..je inverteert in een goede fiets die jaren meekan, je offert daar je vakantiegeld aan op of je spaart...of wil je nu beweren dat enkel de beter begoede burger zich inspant om een behoorlijke fiets te kopen?
Het is ergerlijk dat je meerdere sloten moet gebruiken om zowel voor als achterwiel vast te leggen, het is ergerlijk dat je fiets dan nog half gesloopt wordt, het is ergerlijk dat fietsdiefstallen " normaal " worden omdat dieven " onder ons " wonen.
Veel mensen hebben hun fiets nodig om naar hun werk te gaan, al eens aan gedacht?
Natuurlijk, maar we kunnen de maatschappij nu eenmaal niet inrichten rond de uitzonderingen.
Oud 28 mei 2011, 13:49   #14
donzigschaap
Gouverneur

donzigschaap's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ik zeg niet dat die simpele mens dat niet mag, maar hij moet goed beseffen dat er in steden nu eenmaal veel fietsen gepikt worden. De politie doet daar niets aan, want dat is "onbegonnen werk", aldus de gemiddelde agent. Voorlopig is er geen oplossing, dus ja, die mens had beter eens goed nagedacht en een abonnement voor de bus of metro gekocht. (Of een fiets, die al jaren geparkeerd staat, gaan oppikken bij het dichtstbijzijnde NMBS-station. Oppoetsen et voil�*, nieuwe fiets.) Veel goedkoper en dat wordt niet ieder jaar (week, maand?) gepikt. Daarom heb ikzelf bijvoorbeeld geen fiets wanneer ik in Leuven vertoef, maar een busabonnement. Laat ik er maar meteen bijvertellen dat mijn vorig bericht eigenlijk een smalende opmerking was, niet echt een bijdrage tot de discussie. Mijn oprechte excuses voor het off-topic wezen.

Ik besef trouwens wel dat er mensen zijn die met de fiets naar hun werk gaan. Al moet je in Brussel wel gek zijn om het te willen doen, tussen al die auto's crossen.
Oud 28 mei 2011, 14:42   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zeg niet dat die simpele mens dat niet mag, maar hij moet goed beseffen dat er in steden nu eenmaal veel fietsen gepikt worden. De politie doet daar niets aan, want dat is "onbegonnen werk", aldus de gemiddelde agent. Voorlopig is er geen oplossing, dus ja, die mens had beter eens goed nagedacht en een abonnement voor de bus of metro gekocht. (Of een fiets, die al jaren geparkeerd staat, gaan oppikken bij het dichtstbijzijnde NMBS-station. Oppoetsen et voil�*, nieuwe fiets.) Veel goedkoper en dat wordt niet ieder jaar (week, maand?) gepikt. Daarom heb ikzelf bijvoorbeeld geen fiets wanneer ik in Leuven vertoef, maar een busabonnement. Laat ik er maar meteen bijvertellen dat mijn vorig bericht eigenlijk een smalende opmerking was, niet echt een bijdrage tot de discussie. Mijn oprechte excuses voor het off-topic wezen.

Ik besef trouwens wel dat er mensen zijn die met de fiets naar hun werk gaan. Al moet je in Brussel wel gek zijn om het te willen doen, tussen al die auto's crossen.
Pertang, de firma die niet meer meedeelt hoeveel fietsen gestolen worden per maand, verhuurt die fietsen in ... Brussel.

Maar inderdaad, het item van de draad is: verzwijgen van kleine - zogezegd kleine - criminaliteit ... dat is een oplossing !!
Veeg het maar onder de mat .... tot het deksel van de pot vliegt.

Oud 28 mei 2011, 16:12   #16
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat is gewoon algemene kennis. Dieven wonen gewoon onder ons, zij kunnen werkelijk u en ik zijn.

Ze maken dus deel uit van de dagdagelijkse maatschappij, het gewone leven.
Dat weet ik.
Wat stelt ge voor ivm de fietsdiefstallen?
Oud 28 mei 2011, 16:13   #17
Alboreto

Standaard

Citaat:
Maar inderdaad, het item van de draad is: verzwijgen van kleine - zogezegd kleine - criminaliteit ... dat is een oplossing !!
Neen, de firma geeft de gegevens niet vrij om niet nog meer mensen op ideeen te brengen.
Staat in het artikel.
Oud 28 mei 2011, 16:45   #18
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat weet ik.
Wat stelt ge voor ivm de fietsdiefstallen?
Ermee leren leven, of, zorgen dat iedereen zijn eigen fiets heeft.
Oud 28 mei 2011, 16:56   #19
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Natuurlijk, maar we kunnen de maatschappij nu eenmaal niet inrichten rond de uitzonderingen.
Volgens u zijn mensen die hun fiets nodig hebben om te werken uitzonderingen? Wat dacht van " gewoon met je poten van andermans spullen afblijven" zou de maatschappij daar nog op in te richten zijn?
Mag van mij best!
Oud 28 mei 2011, 16:59   #20
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Je draait het om, wij moeten niet leren leven met diefstal,maar wie met zijn gore tengels aan andermans spullen zit moet behoorlijk gestraft worden.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be