Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 24 mei 2011, 14:07   #1
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard "Regionalisering gaat in tegen hoe Facebookgeneratie denkt"

Lees gans het artikel hieronder of op deze link.

Wat denken jullie hierover?
Heeft ze gelijk?
Heeft ze maar op bepaalde punten gelijk en vergeet ze een aantal zaken ?
Of slaat ze de bal compleet mis.

Citaat:
Dat zegt Saskia Van Uffelen, CEO bij Bull België, in Z-Talk Goossens op Kanaal Z.

“Jongeren hebben dankzij Facebook veel contact met vrienden overal in de wereld. Ze pikken die cultuur op. Zij zien die landsgrenzen niet meer,” zegt Van Uffelen. “Als we echt die grens van België kost wat kost willen beschermen (tegen een braindrain of wat dan ook), dan vrees ik dat we het tegenovergestelde resultaat zullen bereiken.”

“We zullen jongeren meer kunnen boeien als we de arbeidsmarkt Europees bekijken. Maar wij zijn bezig met het keurslijf van ons land, en dan nog liefst de regio. Wij worden dus meer bekrompen, terwijl de wereld voor jongeren groter wordt.”

Vacatures
Saskia Van Uffelen gaat in gesprek met Inge Geerdens, oprichter en CEO van het online-recruteringsplatform CV Warehouse. Kanaal Z vraagt hen wat er moet gebeuren om jongeren zin te doen krijgen in ICT. Momenteel zijn er 10.000 openstaande vacatures in de sector, die niet ingevuld geraken. En dit jaar zullen maar dik 2.000 informatici de arbeidsmarkt betreden.

Voor beide dames is het duidelijk dat informatica een voorbijgestreefd woord is. “Voor jongeren is informatica NIET hetzelfde als Facebook.”

Ook de opleiding Informatiewetenschappen is niet aangepast aan de leefwereld van jongeren en de competenties die vandaag nodig zijn. Van Uffelen: “Aan de universiteit moeten ze nog leren wat een mainframe is. Dat is technologie van 20 jaar geleden!”.

Bekijk het fragment.

Work-life-balance
Maar ook de arbeidsmarkt is niet afgestemd op de generatie die eraan komt, zeggen de IT-dames. Geerdens: “De generatie die over vijf jaar gaat afstuderen, gaat zich niet aanpassen. Wij zullen ons moeten aanpassen aan hen.”

Van Uffelen: “Er is nu zoveel te doen over work-life-balance. Als je jongeren bevraagt, gaat het niet over tijdskrediet, thuiswerken… Ze willen niet zoals hun ouders in stress leven, vooral niet omdat die ouders vaak niet tevreden zijn in hun job.”

“Ze zijn bereid de klok rond te werken, als ze maar gelukkig zijn. Als ze maar voldoende uitdagingen krijgen. Onze ondernemingen zijn daar totaal niet op afgestemd. Ze zijn heel hiërarchisch gestructureerd, heel cijfermatig gedreven. Je moet meer gaan werken in een horizontaal model, individugericht.”

Tam
Geerdens vindt dat wat van ondernemers verwacht wordt, buiten proportie. “Wij moeten als werkgever aanvaarden dat mensen minder beginnen te werken, met behoud van loon. Wij moeten ouderen aan het werk houden, enzovoort. Dat weegt enorm op mijn organisatie. Dus we zijn maar bezig om comfort te bieden, wat onze samenleving tam maakt, en tegelijkertijd zijn de eisen aan werkgevers heel erg hoog. “

Van Uffelen ervaart onze arbeidsmarkt ook als te tam. En ze schetst het risico: “Ik vind in andere landen wél de mensen die flexibiliteit opbrengen. Stel dat ik iemand nodig heb met een bepaalde competentie en ik heb de keuze tussen twee Belgische mensen die ieder de helft van die job voor hun rekening kunnen nemen (wegens deeltijds werk) of iemand in een ander land die dat helemaal zelf op zich kan nemen. Dan is de keuze snel gemaakt. En je hoeft het niet meteen in India of andere landen gaan zoeken. Europa is groot genoeg. Als je ziet wat het verschil in kost is tussen iemand van België of iemand van Frankrijk…”

Laatst gewijzigd door Antoon : 24 mei 2011 om 14:07.
Antoon is offline  
Oud 24 mei 2011, 15:31   #2
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Wat tegenwoordig wel vaststaat is dat werken van 9 to 5 geen vast gegeven meer is. ( tenzij voor ambtenaren, en dan zelfs nog niet allemaal)Als ik mijn kinderen wil bereiken, tref ik hen in 99% van de gevallen op het werk aan, ongezien het uur.

Flexibiliteit is het woord, behalen van een doel ; voltooien van een project ......
Voor jongeren die dit niet aankunnen ziet de toekomst er niet zo rooskleurig uit.
Tegenwoordig moet je als je iets hoger klimt inderdaad niet aan je regio vastgeklonken zitten, bereid zijn om naar het buitenland te gaan, .
De werkplaats is veel breder geworden dan een adres.
Ik moet wel toegeven dat de jongeren die dit kunnen opbrengen meestal ook wel gewaardeerd worden en dat geeft dan weer nieuwe moed om verder te doen.

Het voornaamste is wel dat men zijn job graag moet doen , want anders kan men dit niet.

Maar ik stel er me wel vragen bij: waar blijft de levenskwaliteit, het gezinsleven ??? Iedereen is niet een carriérefreak en eens komt de burn out !

Laatst gewijzigd door omaplop : 24 mei 2011 om 15:37.
omaplop is offline  
Oud 24 mei 2011, 15:32   #3
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Ze slaat de bal compleet mis. Het ene heeft namelijk niets met het andere te maken. Het ene gaat over persoonlijke relaties, het andere over de organisatie van een samenleving (op welk niveau dan ook). Goedkope slogans zijn dat van de dame.

Wat mij meer interesseert, is welk arbeidsmarktmodel zij voorstaat. En dat dit model wat botst met regionalisering, kan ik begrijpen. Hoewel dat ook geen vaststaand feit is, natuurlijk. Toch, vandaar dat ze ook liever schaalvergroting ziet. Zij projecteert de wensen van een op en top geïndividualiseerde arbeidsmarkt, waarin iedereen zo flexibel mogelijk naar de pijpen van de werkgever danst, op de zogeheten "Facebookgeneratie".

De titel zou eerlijker en juister zijn alzo: "Regionalisering gaat in tegen hoe ultraliberalisme denkt".

Mevrouw doet, naar mijn bescheiden mening, aan manipulatie.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 24 mei 2011 om 15:39.
Txiki is offline  
Oud 24 mei 2011, 16:38   #4
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Pf, het klassieke globaliseringsverhaal he. Ik ben ook jong, zit soms ook op facebook, en in denk er anders over. Nem.
Rogge is offline  
Oud 24 mei 2011, 16:54   #5
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Wat tegenwoordig wel vaststaat is dat werken van 9 to 5 geen vast gegeven meer is. ( tenzij voor ambtenaren, en dan zelfs nog niet allemaal)Als ik mijn kinderen wil bereiken, tref ik hen in 99% van de gevallen op het werk aan, ongezien het uur.

Flexibiliteit is het woord, behalen van een doel ; voltooien van een project ......
Voor jongeren die dit niet aankunnen ziet de toekomst er niet zo rooskleurig uit.
Tegenwoordig moet je als je iets hoger klimt inderdaad niet aan je regio vastgeklonken zitten, bereid zijn om naar het buitenland te gaan, .
De werkplaats is veel breder geworden dan een adres.
Ik moet wel toegeven dat de jongeren die dit kunnen opbrengen meestal ook wel gewaardeerd worden en dat geeft dan weer nieuwe moed om verder te doen.

Het voornaamste is wel dat men zijn job graag moet doen , want anders kan men dit niet.

Maar ik stel er me wel vragen bij: waar blijft de levenskwaliteit, het gezinsleven ??? Iedereen is niet een carriérefreak en eens komt de burn out !
Zelfde ervaring. Ik weet soms niet in welk land mijn kinderen zitten. Heb er twee die vandaag met spanning zitten te wachten hoe de aswolk waait, en of ze dan ook deze week naar hun respectievelijke bestemming kunnen vertrekken.
Enkele weken geleden vertelde ene dat hij zich weer student voelde die aan zijn eindwerk werkt: van 8u tot 24 u tussen pc en machine op en af lopen. Met alleen een pizza tussendoor als maaltijd......project moest klaar zijn binnen de termijn.
Maar ik denk niet die generatie nog regionaal denkt in termen van dé Walen dit of dé Vlamingen dat. Als in je facebook vriendenlijst mensen van over de halve wereld staan denk je meestal iets iets ruimer.
pajoske is offline  
Oud 24 mei 2011, 17:02   #6
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Maar ik denk niet die generatie nog regionaal denkt in termen van dé Walen dit of dé Vlamingen dat. Als in je facebook vriendenlijst mensen van over de halve wereld staan denk je meestal iets iets ruimer.
Als, ja.

Is dat zo? Welk aandeel buitenlanders telt hun vriendenlijst?
Omdat ze die kennen of om er spelletjes mee te spelen?
En kunnen ze daar überhaupt mee communiceren?

Er wordt door sommigen nogal veel verondersteld...
Rogge is offline  
Oud 24 mei 2011, 17:14   #7
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Pajoske,

ze denken wellicht minder aan Vlamingen en Walen, maar ze zijn wel rationeler en vinden, in mijn geval dan toch, dat er toch wel een hervorming moet komen in België, dat potvertieren op andermans kap niet kan en dat het zeker niet eerlijk is dat zij zoveel belastingen betalen om zelf niet meer te kunnen genieten van pensioen en sociale zekerheden. En gelijk hebben ze, want ze werken er meer dan hard genoeg voor !!
omaplop is offline  
Oud 24 mei 2011, 17:24   #8
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Zelfde ervaring. Ik weet soms niet in welk land mijn kinderen zitten. Heb er twee die vandaag met spanning zitten te wachten hoe de aswolk waait, en of ze dan ook deze week naar hun respectievelijke bestemming kunnen vertrekken.
Enkele weken geleden vertelde ene dat hij zich weer student voelde die aan zijn eindwerk werkt: van 8u tot 24 u tussen pc en machine op en af lopen. Met alleen een pizza tussendoor als maaltijd......project moest klaar zijn binnen de termijn.
Het is niet omdat je mensen in je vriendenlijst hebt van over de hanse wereld dat je niet meer regionaal kan denken. Het is niet omdat je Duitsers sympathiek vind dat je persé een land wil vormen met hen. Het is niet omdat je bepaalde vrijheden opgeeft dat je ze allemaal wil opgeven.
alfa16vjtd is offline  
Oud 24 mei 2011, 17:35   #9
Marxmannetje
Banneling

Standaard

Ik zit niet op facebook. Daar zoek je geen vrienden.
Marxmannetje is offline  
Oud 24 mei 2011, 17:38   #10
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marxmannetje Bekijk bericht
Daar zoek je geen vrienden, maar je kan er wel mensen leren kennen.
Facebook is een communicatiemiddel.
artisjok is offline  
Oud 24 mei 2011, 17:47   #11
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Als, ja.

Is dat zo? Welk aandeel buitenlanders telt hun vriendenlijst?
Omdat ze die kennen of om er spelletjes mee te spelen?
En kunnen ze daar überhaupt mee communiceren?

Er wordt door sommigen nogal veel verondersteld...
Omdat ze er regelmatig mee samenwerken, studeerden, woonden, hobby's uitoefenden, uitstapjes deden enz.
Communiceren?: als je dat niet kan is het moeilijk samen te werken aan hetzelfde project. Met een goede kennis van de Engelse taal kom je heel ver in de wereld. Zeker als je dat dan nog combineert met een degelijke kennis van Frans en een goede kennis Limburgs waardoor je al heel ver komt in Duitsland en Oost-Europa.
Als je werkterrein de halve wereld is. Krijg je wereldwijd vrienden en kennissen.
pajoske is offline  
Oud 24 mei 2011, 17:55   #12
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
op aandringen van zekere personen, zit ik daar wel. Maar diegenen die er als vriend van mij staan zijn idd ook echt vrienden of familie. honderden "vrienden" verzamelen is niet mijn ding...
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 24 mei 2011, 18:04   #13
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Een zeer slecht onderzoek dat je zo onderuit kan halen.

Volgens mij is dit onderzoek uitgevoerd in een bepaalde richting waarbij men later weet dat men wereldwijd moet werken ipv enkel in Vlaanderen alleen. Vervolgens maakt men het onderzoek als representatief voor alle jongeren. Ik moet niet Europees denken, de meeste vrienden die ik ken komen uit Vlaanderen en weet ik op voorhand dat ik in een ploegensysteem of dagsysteem moet gaan werken.
Ratatosk is offline  
Oud 24 mei 2011, 18:54   #14
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
"Regionalisering gaat in tegen hoe Facebookgeneratie denkt"
Ik vrees dat er een foutje in de titel staat:
Facebook generatie ------ denkt ?
fonne is offline  
Oud 24 mei 2011, 18:59   #15
Fj9lnir
Gouverneur

Fj9lnir's schermafbeelding

Standaard

Facebook is zó 2010

Ik behoor in ieder geval tot de hier vermelde generatie... vermoed ik. Sinds mijn 18de (nu 24) heb ik niet meer in België gewoond (tot recent -tijdelijk), en toen ik nog Facebookte waren dan ook 75% van mijn vrienden geen Belgen. (just gelijk in't echt leven ook maar 5% van mijn kennissenkring Vlomse expats zijn)

Echter herken ik mij hier niet in. Gelijk Alfadinges zegt, is het niet omdat ge veel vrienden hebt in Duitsland dat ge daarom Vlaanderen en Duitsland maar 1 natiestaat moet laten vormen. Ik heb ook geen probleem met Walen als persoon, net zomin als met Noren of Esten.
En omdat een klein groepke jonge mensen internationaliseert qua studie en werk, moet het arbeidsmarktbeleid maar op wereldvlak geörganiseerd worden en overal identiek zijn?
Ik zeg expres 'klein groepke', want het is toch niet aan iedereen gegeven zenne. Het zijn vooral jongeren uit de betere middenklasse (want buitenlands studeren kost veel geld), en daar ook maar een klein stukske van, alleen vallen die veel op natuurlijk. Van de mensen die bij mij in het middelbaar zaten, of op de unief, toch allemaal betere middenklassers, gaat misschien hoogstens 15-20% op Erasmus. En dan na een halfjaarke trug braaf naar hun lief die thuis op hun wacht. Maar een percentage van die Erasmussers blijft in het sfeerke hangen.
En dan zijn er nog de wereldreizigers, de Zuid-Amerikareizigers enzo maar die willen vooral toffe locale mensen leren kennen op verlof en niet zozeer later ook hun carrière in diezelfde buitenlanden de rest van hun leven verderzetten, eens da ze trug thuis tot rust zijn gekomen.

Het is moeilijk in te schatten maar om meer dan 5% van de huidige generatie studenten zal het toch niet gaan zenne, eerder minder. Dan zou ik toch slimmer zijn en het beleid afstemmen op de andere 95% ook al zijn die minder hip en flashy en opvallend. (en ook al hebben die op verlof of erasmus eens wat zatte spanjolen en italjonders leren kennen)

Conclusie: ik ben van de internationale facebookgeneratie, heb nauwelijks Belgische noch Vlaamse vrienden, maar ben toch overtuigd Flamingant! Hoe kan da...

Laatst gewijzigd door Fj9lnir : 24 mei 2011 om 19:02.
Fj9lnir is offline  
Oud 24 mei 2011, 19:19   #16
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Daar zoek je geen vrienden, maar je kan er wel mensen leren kennen.
Facebook is een communicatiemiddel.
FB is behoorlijk 2009
Hollander is offline  
Oud 24 mei 2011, 19:24   #17
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
FB is behoorlijk 2009
Men noemt hen de FB-generatie, maar deze jongeren communiceren al langer via allerhande internet-toepassingen.
artisjok is offline  
Oud 24 mei 2011, 20:26   #18
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Van welke generatie ben je?
Mij als voorbeeld nemend, ik heb men vriendin er leren kennen.
alfa16vjtd is offline  
Oud 24 mei 2011, 20:29   #19
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fj9lnir Bekijk bericht
Facebook is zó 2010

Ik behoor in ieder geval tot de hier vermelde generatie... vermoed ik. Sinds mijn 18de (nu 24) heb ik niet meer in België gewoond (tot recent -tijdelijk), en toen ik nog Facebookte waren dan ook 75% van mijn vrienden geen Belgen. (just gelijk in't echt leven ook maar 5% van mijn kennissenkring Vlomse expats zijn)

Echter herken ik mij hier niet in. Gelijk Alfadinges zegt, is het niet omdat ge veel vrienden hebt in Duitsland dat ge daarom Vlaanderen en Duitsland maar 1 natiestaat moet laten vormen. Ik heb ook geen probleem met Walen als persoon, net zomin als met Noren of Esten.
En omdat een klein groepke jonge mensen internationaliseert qua studie en werk, moet het arbeidsmarktbeleid maar op wereldvlak geörganiseerd worden en overal identiek zijn?
Ik zeg expres 'klein groepke', want het is toch niet aan iedereen gegeven zenne. Het zijn vooral jongeren uit de betere middenklasse (want buitenlands studeren kost veel geld), en daar ook maar een klein stukske van, alleen vallen die veel op natuurlijk. Van de mensen die bij mij in het middelbaar zaten, of op de unief, toch allemaal betere middenklassers, gaat misschien hoogstens 15-20% op Erasmus. En dan na een halfjaarke trug braaf naar hun lief die thuis op hun wacht. Maar een percentage van die Erasmussers blijft in het sfeerke hangen.
En dan zijn er nog de wereldreizigers, de Zuid-Amerikareizigers enzo maar die willen vooral toffe locale mensen leren kennen op verlof en niet zozeer later ook hun carrière in diezelfde buitenlanden de rest van hun leven verderzetten, eens da ze trug thuis tot rust zijn gekomen.

Het is moeilijk in te schatten maar om meer dan 5% van de huidige generatie studenten zal het toch niet gaan zenne, eerder minder. Dan zou ik toch slimmer zijn en het beleid afstemmen op de andere 95% ook al zijn die minder hip en flashy en opvallend. (en ook al hebben die op verlof of erasmus eens wat zatte spanjolen en italjonders leren kennen)

Conclusie: ik ben van de internationale facebookgeneratie, heb nauwelijks Belgische noch Vlaamse vrienden, maar ben toch overtuigd Flamingant! Hoe kan da...
Een gesplitste persoonlijkheid ...
Oud 24 mei 2011, 20:45   #20
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Misschien hebben ze gelijk.
Kan die jeugd van België direct hun zakgeld opsturen naar Roemenië, Albanië en Slovenië. Kunnen ze er direct gewend aan worden.

Eens zien hoe lang het gaat duren. Bende hypocrietelingen. Waarvoor dienen die scholen tegenwoordig? Om er salonsocialisten van te maken?
bgf324 is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be