![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]()
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 5 oktober 2011 om 15:55. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Meer voetgangers komen om maar dat is de schuld van de voetgangers zelf. Is dat de boodschap' die hier nogal demagogisch gegeven wordt?
Ik zou zeggen, maak het fysiek 'onmogelijk' om tegen hoge snelheid tegen voetgangers aan te knallen in steden. Wat heb je aan overtredingen en boetes als je doodgereden wordt? Niets. Dat is enkel goed voor de staatskas te spijzen en voor de rijken een voordeel te bieden want die voelen zo'n boete amper knagen aan hun budget en zijn dus amper gemotiveerd hierdoor om zich te houden aan de verkeersregels. Laten we het begrip 'zwakke weggebruiker' niet inhoudsloos maken aub. Een voetganger die een rood licht niet respecteert is inderdaad niet even 'zwaar' in overtreding als een auto die hetzelfde doet. Lijkt me evident dat men dat onderscheid maakt. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 5 oktober 2011 om 17:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vergeet niet dat er ook nog passagiers kunnen meerijden in een auto, die door de schuld van een roekeloze voetganger ook in een ongeval kunnen betrokken worden. Want autobestuurders gaan die voetganger ook proberen uit te wijken als ze nog kunnen met eventueel nog ergere gevolgen. Citaat:
Weet je als het rood is voor het autoverkeer staat dat verkeer daar STIL, dan kan die man daar veilig overtsteken op die oversteekplaats. Andersom rijdt het zwaar verkeer en moet die man even wachten op groen. ![]() wat denk je hoeveel snelheid een stadsbus nodig heeft om iemand te verpletteren ? Wat nut heeft dan zelfs 30 kmh max in de bebouwde kom als voetgangers zomaar oversteken bij rood aan oversteekplaatsen ? Niets. Of moeten de auto (ook bussen/trams)´s nu al stoppen als ze groen hebben want er zouden voetgangers rood kunnen negeren aan een voetgangeroversteekplaats, die notabene ook extra voor de veiligheid van de kwetsbare weggebruiker aangelegd werd ? ![]() Lijkt me een heel slecht voorbeeld voor eventuele kinderen als getuige van die verkeersroekeloze man in Brussel... Citaat:
Citaat:
Men ziet het duidelijk aan hun stijgende ongevalcijfers. Geen wonder dat ´zwakzinnige weggebruikers´ in de mond genomen wordt. Citaat:
Op basis van wat ? Kunnen er dan geen meerijdende kinderen in de auto zitten bvb ? Citaat:
bvb een auto die op een overzichtelijk kruispunt in niemandsland waar geen kat te zien is ´behoedzaam´ door het rood glipt is zwaarder in overtreding als een man die in volle spitsverkeer in Brussel bij rood oversteekt ? ![]() Of lees de tekst nog eens: Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 5 oktober 2011 om 19:05. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister
|
![]() Is er eigenlijk wel discussie nodig? Of wil men echt nu zelfs het meest elementaire van de logica echt aanvallen en intellectueel idioot doen?!
Rood (en eventueel oranje) licht is stoppen voor eender welke weggebruiker omdat dit het verkeer niet enkel georganiseerd maakt maar veilig en duidelijk voor iedereen. Maar blijkbaar niet hier in ons landje of voor zelfde geld niet in de EU... en zeker niet in het schone en veilige BXL...!!? En als het dan toch zo moet waarom gaan we dan niet the whole way? schaf ineens alle verkeersregels af, de verzekeringen en verklaar verkeer vogelvrij. Dan kunnen we ineens elkaar de kop inkloppen, de pas afsnijden, mensen in rolstoelen of dood rijden zonder ons maar enig moment verantwoordelijk te voelen. Immers het is toch niet erg als je een ongeluk hebt of veroorzaakt, ieder voor zich he.. Tenslotte als beschaafde mensen lusten we elkaar toch rauw zeker en enigste dat telt is eigen ego.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
[dreaming] Reactietijd van het mechanisme-electronica inbegrepen, bovenop de remweg van de antizwaartekrachtremmen+remparachute of zoiets ? [/dreaming] En als we toch zover zijn ook treinen ? (weet je die (perrons) spoorwegen/overweg waar soms (vele) zwwgebruikers verkeren). Is er hier iemand die maar een idee van dé oplossing heeft ? Een ding weet ik wel 100% zeker, een voetganger aan voetgangerssnelheid kan ogenblikkelijk stoppen als hij wil (nuchtere zintuigen gebruikend ![]() De logica is dus dat men het paard voor de kar spant... ![]() [ Idd, voetgangerslichten behoeven geen oranjefaze, of binnenkort toch wel voor Brusselse voetgangers ? [/ironie]
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 6 oktober 2011 om 10:51. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geen zware fout maar toch gaan hemelen.
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Of je nu als bestuurder of als voetganger door het rood licht rijdt/stapt, in beide gevallen breng je het leven van jezelf en van anderen in gevaar. Beiden horen dus even hard bestraft te worden.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eventueel akkoord indien je de maximumsnelheid van voertuig en voetganger op elkaar afstelt...5 km/u of zo dus.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 6 oktober 2011 om 14:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zo zie je maar hoe absurd het de essentie van de idee 'zwakke weggebruiker ' te elimineren door te doen alsof overtredingen door voetgangers op hetzelfde niveau staan als die met een voertuig. Om dezelfde reden dient een fietser niet gelijkaardig behandeld te worden als een zware vrachtwagen geladen met chemicaliën indien ze door het rood licht rijden. Hoe gevaarlijker het gevaarte waarmee je je voortbeweegt, hoe groter de verantwoordelijkheid die je hebt, hoe zwaarder de overtreding dient te wegen.
De auto is niet koning in het verkeer Micele, de mens is. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 oktober 2011 om 12:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Gouverneur
|
![]() De zwakke weggebruiker bestaat niet in de verkeerscode. Zij moeten zich net als andere weggebruikers aan de regels houden. Zo moeten fietser voorrang aan rechts verlenen en mogen voetgangers niet door het rood oversteken. Anders creëert ge een situatie waarin verkeersregels relatief worden, met nefaste gevolgen.
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik leef in een stad waar bijna nooit boetes worden uitgedeeld. Zolang het verkeer vlot is is een waarschuwing genoeg. Politie krijgt hier dan gelukkig ook niet extra betaald om mensen boetes te geven. Ik merk dat het allemaal betrekkelijk smooth en ongevallenvrij verloopt, voornamelijk omdat de snelheid laag ligt, niet omdat je niet mag sneller rijden, maar omdat het geen zin heeft of het niet kan. De levenskwaliteit in het verkeer is hier hoger dan in België of een land waar je bij elke stap die je neemt je angstvallig afvraagt of het wel veroorlooft is. Ik zeg nee tegen een nultolerantiedictatuur in het verkeer. Ik zie de politie liever 'holistisch' dan detaillistisch optreden. Daarmee respecteer je de rol van de politie ook meer. Voor nul tolerantie heb je meer aan robots dan aan mensen. Niet alles kan nu eenmaal gevat worden in regels. Een politie (die niet onder druk staat een zeker quotum van boetes uit te schrijven tenminste) kan de juiste interpretatie geven van de noodzaak tot een boete bij een overtreding. Ze wint alzo respect en autoriteit ten velde. Dat is beter dan de afkeer en angst die je van de politie creëert in een harteloos nultoleratiesysteem. Je creëert er een vriendelijkere minder agressieve maatschappij door en daarom niet minder veilig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Gouverneur
|
![]() ik heb het toch nergens over nultolerantie? ik stel gewoon vast dat "de zwakke weggebruiker" niet in de verkeerscode is opgenomen als dusdanig. dat zij zich aan de wet moeten houden, net als chauffeurs. Anders is het verkeersreglement een vod. Dat een agent iemand die door het rood oversteekt niet beboet als er geen ander verkeer is, kan ik begrijpen. maar men mag voetgangers en fietsers geen vals gevoel van veiligheid geven door hen het predicaat "zwakke weggebruiker" op te leggen.
Als automobilist ben ik niet voorzien op fietsers die onder mijn wielen rijden uit een straat waar ze geen voorrang hebben, dat hoeft ook niet, ik heb ook mijn recht op voorrang.
![]() |
#14 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 oktober 2011 om 15:12. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De basis van deze discussie is de relativiteit van de regels die gij aanhangt, een relaticiteit die, indien toegepast, leidt tot verkeersdoden. Er is maar één manier om die te vermijden: iedereen past de wet toe.
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het systeem dient ten dienste te staan van de mens, en niet andersom. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Wat denk je hoe die vrachtwagenbestuurder ´met chemicaliën´ gaat reageren op een onvoorziene voetganger die plots bij rood oversteekt ? Hopelijk rijdt hij er los over, want ik wil de gevolgen niet kennen bij het uitwijken en botsen of kantelen in volle spits, zeker voor de andere onschuldige voetgangers die er dan in betrokken kunnen geraken. De mens/evtl passagiers rijden met de auto. Of pakweg honderd mensen rijden met de autobus. De mens (ook die in "de auto") is idd koning in het verkeer, niet die ene voetganger die de simpelste verkeersregel zwaar overtreedt, namelijk bij rood oversteekt bij allerhande druk verkeer in Brussel. Bepaalde mensen (zoals jij) brengen al de mensen die aan het verkeer deelnemen (ook zonder voertuig) in "gevaar", door verkeersregels in het belachelijke - proberen - te trekken.
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 7 oktober 2011 om 15:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat je mijn opinie niet goed begrijpt.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 oktober 2011 om 15:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Gouverneur
|
![]() Ik denk het wel . Ik vond het een mooie samenvatting.
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() (Die snelle reactie had ik niet verwacht, want ik heb mijn post nog wat aangepast)
![]() |