Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 januari 2016, 13:16   #1
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard WHO: Luchtvervuiling vormt wereldwijde bedreiging voor volksgezondheid

http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...dhtml?show=art

Citaat:
"We kampen in veel landen met een noodtoestand voor de publieke gezondheid door de luchtvervuiling", stelt Maria Neira van de WHO. "De situatie is dramatisch en vormt een van de grootste problemen wereldwijd, met verschrikkelijke toekomstige kosten voor de maatschappij." Luchtvervuiling leidt niet alleen tot ziektes als longontsteking en astma, maar ook tot hart- en vaatziekten en zelfs dementie, waarschuwt Neira. "We stapelen de problemen op. Al deze chronische ziekten vereisen ziekenhuisbedden. De kost zal immens zijn."
En wat doen de mensen? Blijven rondrijden en auto's kopen als status symbool. Hoe dom kan een mens zijn?
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2016, 13:31   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.733
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ongezonde dingen inademen is ongezond.

Geniale conclusie van de WHO.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2016, 13:43   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ongezonde dingen inademen is ongezond.

Geniale conclusie van de WHO.
En wat ze al 50 jaar weten...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 18 januari 2016 om 13:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2016, 16:18   #4
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Het feit dat giftige lucht inademen ongezond is, is de logica zelve.
Daar gaat het niet om.

Het gaat erom dat de lucht thans dermate proporties vervuild is, dat het een ware bedreiging vormt de gezondheid en dit verstrekkende gevolgen heeft, ook economische omwille van de ziektekosten.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2016, 17:08   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Standaard

Al één politieker horen pleiten de dieselpersonenwagens af te schaffen of te laten uitdoven ? Al één IARC/WHO-beleidsman dat horen pleiten sinds 2012 ?
(sinds juni 2012 toen enkel dieselroetdeeltjes officieel bewezen kankerverwekkend verklaard werden). Nu blijkt ook nog dat quasi alle diesels sjoemelen niet enkel met roetuitstoot maar ook nog met NOx, en dus hun voeten vegen aan de al veel te softe Euronormen. Vooral ultrafijne roetdeeltjes en stikstofoxides (vooral NO2) zorgen voor de giftige smog.

Veel betere alternatieven zijn er genoeg:

(de electrische staat er niet bij omdat de directe emissies 0 zijn)

Heb ik iets gemist in het nieuws?

http://bandiesel.blogspot.be/2015/06...nt-to-cut.html

Thursday, June 4, 2015

Top UK court forces government to cut air pollution, diesel cars might be banned

"After having a kind of renaissance during the first decade of the 2000s, diesel is now under attack again. The current generation of "clean" diesel vehicles might be much improved over the soot-machines of yore, but they are still a problem, especially when you pack a lot of them close together, as in Europe. Also, the facts as we know them have changed (like the Keynes quote: "When the facts change, I change my mind. What do you do, sir?"); We now know that diesel is more damaging to our health than we previously thought, with the World Health Organization officially recognizing it as causing cancer, and a recent study showing that it causes 6% of lung cancers in the US and UK.

No wonder then that France is offering people big incentives to swap old diesels for plug-ins and that Paris' mayor is trying to ban diesels by 2020.

The same thing might happen in the UK. Pollution levels have been over legal limits for nitrogen dioxide (NOx) since 2010 in 16 different cities and regions. The country's highest court has ordered the government to take immediate action to remedy the situation:

In a unanimous ruling, a panel of five judges, headed by the court's president Lord Neuberger, ordered "that the Government must prepare and consult on new air quality plans for submission to the European Commission... no later than December 31 2015". (source)
Citaat:
http://www.bbc.com/news/science-environment-32512152
Court orders UK to cut NO2 air pollution

Science editor, BBC News website
29 April 2015
Citaat:
http://www.treehugger.com/cars/top-u...be-banned.html
Top UK court forces government to cut air pollution, diesel cars might be banned
April 30, 2015
Comment from bandiesel (inhouse)
The BBC Article features a "Clean-Diesel"-Spin insert, claiming that Diesel has never been as clean as now... claiming that 99% of all particles are filtered now, however this is delusional propaganda since 99% is a mass based reduction and doesn't make any statement about toxicity, number and carcinogenic properties of remaining particles, which still remains 100 times more toxic than regular gasoline-car emissions. The New "Clean-Diesel" Technology is not clean nor safe, also the Soot-Trap Particle Filter emits heavy toxic fumes while "Regeneration". Industry and "Independent Experts" will try to convince you this is the "Best Available Technology" (BAT), well if this is the case, than phase out your harmful product line, that can only survive through fraudulent claims, marketing and junk science usually used by Tobacco companies. PS. this is very important, because Diesel Engine Producers, after successfully wrecking air quality in Europe, are now launching the "Clean Diesel"-Spin in the USA and China.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 18 januari 2016 om 17:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2016, 15:11   #6
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...dhtml?show=art

En wat doen de mensen? Blijven rondrijden en auto's kopen als status symbool. Hoe dom kan een mens zijn?
De westerse wereld is al een tijdje het probleem niet meer. Daar wordt gewerkt aan de emissies en die zijn op alle vlakken serieus gedaald.

Het probleen dat er nu is en dat veeeel erger gaat worden zijn de landen die nu aan het industrialiseren zijn. Die vegen hun voeten vrolijk aan alle internationale reglementeringen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2016, 15:58   #7
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De westerse wereld is al een tijdje het probleem niet meer. Daar wordt gewerkt aan de emissies en die zijn op alle vlakken serieus gedaald.

Het probleen dat er nu is en dat veeeel erger gaat worden zijn de landen die nu aan het industrialiseren zijn. Die vegen hun voeten vrolijk aan alle internationale reglementeringen.
Ook bij ons, in de westerse wereld, is dit nog wel degelijk erg actueel en aan de orde;

http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...ijn-stof.dhtml

Parijs, Milaan, alle grootsteden zitten met dezelfde problematiek.

In steden als Peking, Teheran en in India is de situatie nog wel van een andere orde, maar de mensen daar worden het ook spuugzat om constant in vervuilde lucht te moeten leven. Tot dat besef komen ze echte pas als de situatie dermate ontspoord is. In China is dat onder meer de reden dat hoog opgeleiden weg trekken uit de steden.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2016, 02:15   #8
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.760
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Die vegen hun voeten vrolijk aan alle internationale reglementeringen.
De Europese regeringsleiders vegen zelfs hun voeten aan de normen die ze zélf opstelden.
Ze stellen een norm vast maar tegelijkertijd zeggen dat je die 2,5x mag overschrijden.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2016, 08:36   #9
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 20 augustus 2009
Locatie: Enclave Mechelen
Berichten: 687
Standaard

Globaal gesproken is er niets mis met de luchtkwaliteit, er zijn in bepaalde steden "pieken" waar iets aan gedaan moet worden maar om de pretentie te hebben zoals oa WHO stellen dat het globaal slecht gaat is pretentieus. Globaal gezien kan je de luchtverontreiniging op aarde vergelijken met iemand die een lucifer aansteekt in een gemiddelde sporthal. bron? Dan ga je zelf even mogen googelen. De zogenoemde milieuorganisaties en NGO's die pretenderen dat "wij" ook maar één impact hebben op het globale plaatje bestaan enkel omdat milieu nu éénmaal één grote "business" is hetzelfde met de zogenaamde opwarming van de aarde, sinds wanneer worden die metingen eigenlijk uitgevoerd en wat was in het verleden het gevolg van zo'n piek? Ik blijf erbij niet de aarde is in gevaar, die past zich aan en regulates zichzelf, wij daarentegen......
__________________
Man invented language to satisfy his deep need to complain
(neo)geopolitiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2016, 21:55   #10
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door (neo)geopolitiek Bekijk bericht
Globaal gesproken is er niets mis met de luchtkwaliteit,
(...)
Globaal? Er zullen zeker plaatsen zijn op de aardbol waar er iets mis is met de luchtkwaliteit, maar niet in Europa.

Als er vandaag ergens in Europa een probleem is met de luchtkwaliteit, wat moet dat dan geweest zijn 40 - 50 jaar geleden? Toen er nog helemaal geen sprake was van uitlaatgaszuivering. Dan moeten er toen, 40 - 50 jaar geleden, massaal mensen ter plekke dood gevallen zijn van zodra ze hun huis verlieten. Ik leefde toen ook al en ik kan met zekerheid stellen dat dat niet het geval was.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2016, 22:14   #11
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.733
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Massaal. Viel mee, maar de levensduur en kwaliteit leed er wel degelijk onder.

Maar je zou Bophal, Seveso en "The great Smog" kunnen zien als extreme gevallen van lokale luchtvervuiling. En geen enkele van deze gevallen had met auto's te maken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2016, 07:20   #12
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Massaal. Viel mee, maar de levensduur en kwaliteit leed er wel degelijk onder.

Maar je zou Bophal, Seveso en "The great Smog" kunnen zien als extreme gevallen van lokale luchtvervuiling. En geen enkele van deze gevallen had met auto's te maken.
En wat zijn we weer blij dat die lokale luchtvervuiling zich niet verspreid.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2016, 07:44   #13
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

België is één van de slechtste leerlingen ter wereld op het vlak van luchtkwaliteit. Er zijn dagen dat je best niet buitenkomt als je gezondheid je lief is. Met dank aan de dieselwagens en het jarenlange rode wanbeleid. Nu pas kiezen meer en meer mensen voor een niet-dieselwagen na de laatste Vlaamse hervorming van de verkeersbelastingen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2016, 08:33   #14
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.733
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
België is één van de slechtste leerlingen ter wereld op het vlak van luchtkwaliteit. Er zijn dagen dat je best niet buitenkomt als je gezondheid je lief is. Met dank aan de dieselwagens en het jarenlange rode wanbeleid. Nu pas kiezen meer en meer mensen voor een niet-dieselwagen na de laatste Vlaamse hervorming van de verkeersbelastingen.
Ik denk eerder dat het een Blegisch probleem is. Moskou, wat toch een schoolvoorbeeld van rood wanbeleid was, is een pak properder dan Brussel.

Je ziet er dan ook bijna geen diesels rijden, en vele bussen zijn trolleybussen, trams zonder sporen.
Het openbaar vervoer is bewonderenswaardig, zelfs met materiaal nog ouder dan wat hier gebruikt wordt, hebben ze een betere dienstregeling.
Ok comfort is een pak minder.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2016, 08:34   #15
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.733
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
En wat zijn we weer blij dat die lokale luchtvervuiling zich niet verspreid.
Ik ben er niet boos om nee.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2016, 08:40   #16
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.445
Standaard

Kijk,

Mijn dieseltje(3-cilinder 1,4TDi) komt op jaren,en er mag verwacht worden dat het in de komende 5 jaar vervangen mag worden door........euhm....ja door wat eigenlijk?

Even opmerken dat de prijs aan de pomp voor diesel momenteel zowat 1€/l is en voor benzine 1,2€/l.

Samen met het,nog steeds,minder verbruik per kilometer tikt dat ZEER serieus aan.Zelfs bij iemand als mezelf die zijn wagen uiterst beredeneerd gebruikt.Bemerk hoe zelfs mijn "antiekje" uiterst verdienstelijk blijft presteren,door de band genomen net boven de 5 liter per 100 km "stadsverkeer")

Als men diesel wil wegduwen uit,bijvoorbeeld,het personenwagenpark dan zal er een beetje meer en betere keuze mogen zijn dan.....benzine.

De andere alternatieven,electriciteit,CNG,LPG zijn ofwel te duur ofwel onvindbaar en kunnen dus niet als alternatieven beschouwd worden.Ze zitten gevangen in een "kip en ei" situatie.

Laatst gewijzigd door kelt : 28 februari 2016 om 08:44.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2016, 08:43   #17
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.733
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Hetzelfde hier kelt, en ik vermoed dat het een CNG bestelbusje gaat worden na deze diesel monovolumer.

Tenzij er een enorme doorbraak gemaakt wordt kwa electrisch rijden, en een electrische wagen van minder dan €18K* met een bereik van 300km op de markt komt.

* zonder vergiftigde staatscadeaus...
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 februari 2016, 10:45   #18
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 45.265
Standaard

Geloofwaardig wat men op die site weergeeft, buiten nee?

Luchtkwaliteit in Vlaanderen
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 februari 2016, 11:49   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Geloofwaardig wat men op die site weergeeft, buiten nee?

Luchtkwaliteit in Vlaanderen
Ze VMM , meten het schadelijkste ultrafijnstof PM 0,1 nog altijd NIET.
Ttz het aantal nanodeeltjes (< 100 nanometer) fijnstof van alle dieselmotoren en -dieselverbranders wordt niet eens gemeten zelfs nog niet in 2016. Dus alle ultrafijnstof van al verkeer op de weg, water en lucht wordt nog niet eens gemeten. Hypocriet toch?

Citaat:
http://www.stadslabluchtkwaliteit.nl/metenisweten/

In de lucht bevinden zich allerlei deeltjes. Maar wat wordt er eigenlijk bedoeld met een slechte luchtkwaliteit? Wat voor deeltjes zitten er in de lucht? En hoe kun je de samenstelling van de lucht meten?
Er zijn verschillende instanties die zich in Rotterdam bezighouden met de luchtkwaliteit in Rotterdam. We hebben deze partijen gevraagd om ons een beeld te geven van wat er precies gemeten wordt, hoe er gemeten wordt en waarom. Een eenduidig antwoord hierop blijkt niet zo maar te geven. En tegelijkertijd toont de complexiteit van het onderwerp ook te belang aan van het Stadslab Luchtkwaliteit.
Behalve dat we experts bevragen, zijn we zelf ook aan het meten geslagen. Gewapend met een Dylos 1700 hebben we op en aan de ’s-Gravendijkwal fijnstofmetingen gedaan. Er is gemeten naar PM2.5, omdat PM2.5 ook een indicatie geeft van de invloed van auto- en vrachtverkeer op de “s Gravendijkwal. Liever nog zouden wij PM0,1 hebben gemeten, omdat deze ultrafijnstofdeeltjes nog schadelijker zijn voor de gezondheid. Maar helaas ligt dat buiten onze budgettaire mogelijkheden.

evenement 2: meten is weten 28 mei 2015
Hieronder het filmverslag van het tweede stadslab evenement “Meten is Weten, of of niet?!” en een aantal van onze bevindingen uit gesprekken met experts en resultaten van onze eigen metingen.
Meten is idd weten, en wat men niet meet - het gezondheidsschadelijkste - weet men dan maar niet.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 februari 2016 om 12:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2016, 18:23   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Standaard

Dieselaccijns gaat deze zomer al stijgen ipv januari 2017 (deel van taxshift).
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be