Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 augustus 2012, 12:06   #1
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard Atheïsme

Esperantist zijnde hem ik nogal verspreide vrienden op "Facebook"
ik ontving via die weg een interessant aantal filmpjes over het "wereldatheïsme" congres van Melbourne. Op die manifestatie waren er moslim en Christen tegenbetogers aanwezig, hel en verdoemenis aankondigend voor de verstokte atheïsten. Deze laatsten reageerden met het zingen van populaire liedjes zoals "Alway looking at the bright side of life".

Er vielen geen slachtioffers - het zag er ondanks de soms bitse spandoeken nogal vredevol uit.

In tegenstelling met de meste godsdiensten is het atheïsme alhoewel soms militant, toch nogal verdraagzaam. Ik vraag me echter wel af of de atheïsten in Melbourne wel ver genoeg gegaan zijn in hun "verdraagzaamheid".

Ik zou persoonlijk de Moslims een kopje muntthe hebben aangeboden, de christenen een glaasje wijn en en stukje brood en de eventuele bhoeddisten (waren die er ?) een kopje lekkere rijst... Is dat eigenlijk niet het paradijs in dit enige leven ?

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 12:16   #2
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat het vrij normaal is dat tegenbetogers wat onverdraagzaam zijn. Verdraagzamere gelovigen zouden het niet nodig vinden om een tegenbetoging te organiseren.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 12:21   #3
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob's Burger Bekijk bericht
Ik zou de Moslims een kotelet en een goei pint hebben aangeboden
Goede bedoelingen , dat is de hoofdzaak.

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 23 augustus 2012, 12:22   #4
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

http://www.youtube.com/watch?v=bUWw2...watch_response

Ook dit filmke? Rond 2:50 zie je een man gewoon rustig zijn gebakje eten terwijl een halve meter verder 30 haatbaarden staan te schreeuwen. Je ziet hem gewoon denken "wat een achterlijke mongolen".

Of die kerel die "Allah's a big girl!" roept, wat een held , dat is echt een belediging op zijn Australisch.

Laatst gewijzigd door Dionysus : 23 augustus 2012 om 12:25.
Dionysus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 12:23   #5
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Ik denk dat het vrij normaal is dat tegenbetogers wat onverdraagzaam zijn. Verdraagzamere gelovigen zouden het niet nodig vinden om een tegenbetoging te organiseren.
Vrije meningsuiting moet kunnen - het is wel opmerkelijk dat een kleine minderheid godsdienstigen zonder vrees tegen het atheïsme kan betogen, waar men als bv. belgicist niet met een belgische vlag op een ijzerdevaart moet gaan zwaaien of men als Siiet voorzichtig moet reizen naar Mekka

(enzovoort..)

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 23 augustus 2012, 12:37   #6
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Vrije meningsuiting moet kunnen - het is wel opmerkelijk dat een kleine minderheid godsdienstigen zonder vrees tegen het atheïsme kan betogen, waar men als bv. belgicist niet met een belgische vlag op een ijzerdevaart moet gaan zwaaien of men als Siiet voorzichtig moet reizen naar Mekka
Dat zijn natuurlijk allemaal andere dingen, hé. Ik verwacht op een atheïstisch congres vooral personen die hoogstens verbaal agressief zijn. Atheïsme wordt vooral passief beleefd, zeker bij knokgragen. De Ijzerwake (dat bedoel je denk ik) is eerder gelinkt aan 'extreem-rechts', met een verleden van milities zoals het VMO. Het heeft niet veel met religie te maken. Gelovige belgicisten met vlag zijn evenmin welkom, denk ik.

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 23 augustus 2012 om 12:38.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 12:40   #7
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Atheists chant back

"Were are the women?" komt goed hard aan, allemaal haatbaarden, geen enkele haat ... is er wel een term voor een vrouwelijke haatbaard?

Bij "ZZ Top" lag ik toch wel eventjes plat
Oud 23 augustus 2012, 12:43   #8
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Bullshit

En met een duizendtal man "bullshit" schreeuwen, tja Australiërs. Niet erg inventief, wel effectief.
Oud 23 augustus 2012, 13:17   #9
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
ik ontving via die weg een interessant aantal filmpjes over het "wereldatheïsme" congres van Melbourne. Op die manifestatie waren er moslim en Christen tegenbetogers aanwezig, hel en verdoemenis aankondigend voor de verstokte atheïsten. Deze laatsten reageerden met het zingen van populaire liedjes zoals "Alway looking at the bright side of life".

Er vielen geen slachtioffers - het zag er ondanks de soms bitse spandoeken nogal vredevol uit.

In tegenstelling met de meste godsdiensten is het atheïsme alhoewel soms militant, toch nogal verdraagzaam. Ik vraag me echter wel af of de atheïsten in Melbourne wel ver genoeg gegaan zijn in hun "verdraagzaamheid".

Ik zou persoonlijk de Moslims een kopje muntthe hebben aangeboden, de christenen een glaasje wijn en en stukje brood en de eventuele bhoeddisten (waren die er ?) een kopje lekkere rijst... Is dat eigenlijk niet het paradijs in dit enige leven ?
We zijn te verdraagzaam tegenover godsdiensten, dat is zeker. Door een zweem van onpartijdigheid mogen gelovigen meer doen dan ongelovigen wat tegen het gelijkheidsprincipe ingaat, gelovigen moeten leven binnen de wet die voor iedereen telt en een godsdienst mag niet benadeeld worden of bevoordeeld, idem voor atheïsten of onverschilligen.

De meeste godsdiensten voorzien ook in zo'n situatie, in een land waar je je geloof niet 100% kunt beleven dan is het voldoende om gewoon je best te doen, dat blijkt voldoende.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 13:18   #10
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Zijn er soms australische atheïsten op het forum ?

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 23 augustus 2012, 13:22   #11
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Ik wil de TS er even op wijzen dat in de ogen van een moslim en konform de Koran, een atheist, vele malen verwerpelijker is dan een gelovige van eender welke godsienst. Hij (de atheist) staat voor een moslim bovenaan het lijstje van de te doden medemens. U zegt dus beter tegen een moslim dat U christene of wat dan ook bent ipv een atheist.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 15:34   #12
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
http://www.youtube.com/watch?v=bUWw2...watch_response

Ook dit filmke? Rond 2:50 zie je een man gewoon rustig zijn gebakje eten terwijl een halve meter verder 30 haatbaarden staan te schreeuwen. Je ziet hem gewoon denken "wat een achterlijke mongolen".
Voorwaar een fraai stelletje randdebielen.

Op dezelfde youtube pagina staat ook een filmpje over christelijke betogers die hel en verdoemenis aan het schreeuwen zijn. Al evenmin stichtend.

Ze kunnen misschien een coalitie vormen? Als ze het eens kunnen worden welke god nu de Enige Echte Ware is, natuurlijk.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 23 augustus 2012 om 15:50.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 16:06   #13
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik zou dat persoonlijk niet doen. Hoe dat de atheïsten betogers gereageerd hebben, vind ik veel beter. Het scanderen 'where are the women?', het liedje, en 'bullshit'.

Het aanbieden van voedsel (thee, wijn, brood, rijst, ...) kan zovele betekenissen hebben, dat het ook het aantonen van zwakte is, en zelfs van onderdanigheid; waar die gebaarde mannen met hun agressieve plakkaatopschriften alleen maar van in hun handen kunnen wrijven.

Ik heb twee filmpjes gezien. En even vroeg ik me af wat een nog steeds in de natuur levend aboriginal-individu zou denken, als hij die filmpjes zou zien.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 23 augustus 2012 om 16:07.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 16:15   #14
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Ik zou dat persoonlijk niet doen. Hoe dat de atheïsten betogers gereageerd hebben, vind ik veel beter. Het scanderen 'where are the women?', het liedje, en 'bullshit'.

Het aanbieden van voedsel (thee, wijn, brood, rijst, ...) kan zovele betekenissen hebben, dat het ook het aantonen van zwakte is, en zelfs van onderdanigheid; waar die gebaarde mannen met hun agressieve plakkaatopschriften alleen maar van in hun handen kunnen wrijven.

Ik heb twee filmpjes gezien. En even vroeg ik me af wat een nog steeds in de natuur levend aboriginal-individu zou denken, als hij die filmpjes zou zien.
Het kan inderdaad vrij gemakkelijk worden opgevat als een teken van angst en/of onderdanigheid.

Neen, die Australiërs hebben mijn inziens op een goede manier gereageerd.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 23 augustus 2012 om 16:16.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 16:26   #15
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In tegenstelling met de meste godsdiensten is het atheïsme alhoewel soms militant, toch nogal verdraagzaam.
Bepaalde zgn. "oude atheïsten", van Feuerbach over Marx & Nietzsche tot Sartre, waren inderdaad nogal verdraagzaam, hoewel ook in de periode van het "oude atheïsme" de geweldadige anti-religieuze campagnes van Stalin (met miljoenen doden tot gevolg) en de steun van bepaalde "verlichte" atheïsten aan het nog bloeddorstigere kolonialisme viel.

Nu zijn vele atheïsten echter sterk onder de invloed van de zgn. "new atheists" (Bennet, Dawkins, e.d.) die een neoconservatieve alliantie zijn aangegaan met de Christian right en de oorlog in Irak die meer dan een miljoen doden maakte, steunden met veel islamofobe, racistische propaganda.

Stellen dat het atheïsme dus per definitie verdraagzamer is, gaat niet meer op.

Citaat:
Ik vraag me echter wel af of de atheïsten in Melbourne wel ver genoeg gegaan zijn in hun "verdraagzaamheid".

Dat strekt jou tot eer, Roger. Spijtig genoeg zijn, door de verderfelijke invloed van de "new atheists" en hun kruistocht in bondgenootschap met de rechts-conservatieve, evangelische Christenen, steeds minder atheïsten bereid tot dergelijk wederzijds respect.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.

Laatst gewijzigd door Kallikles : 23 augustus 2012 om 16:28.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 16:36   #16
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Zowel voor Atheïsten, Christenen, Joden en Moslims geldt dat je een goed mens hoort te zijn, dat het levenspad dat je leidt bepaald wordt door ethische principes, waaronder respect voor de medemens een voorname plaats bekleedt.

Helaas, onverdraagzaamheid steekt regelmatig de kop op in elk van die categorieën. We bezondigen ons allemaal wel eens aan minder fraaie uitspraken over de overtuiging van anderen. Het is belangrijk dat we ons daar tijdig van bewust zijn.
Oud 23 augustus 2012, 16:42   #17
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
Ik wil de TS er even op wijzen dat in de ogen van een moslim en konform de Koran, een atheist, vele malen verwerpelijker is dan een gelovige van eender welke godsienst. Hij (de atheist) staat voor een moslim bovenaan het lijstje van de te doden medemens. U zegt dus beter tegen een moslim dat U christene of wat dan ook bent ipv een atheist.
Heil Satan!
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 16:44   #18
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Zowel voor Atheïsten, Christenen, Joden en Moslims geldt dat je een goed mens hoort te zijn, dat het levenspad dat je leidt bepaald wordt door ethische principes, waaronder respect voor de medemens een voorname plaats bekleedt.

Helaas, onverdraagzaamheid steekt regelmatig de kop op in elk van die categorieën. We bezondigen ons allemaal wel eens aan minder fraaie uitspraken over de overtuiging van anderen. Het is belangrijk dat we ons daar tijdig van bewust zijn.
²
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 16:51   #19
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Bepaalde zgn. "oude atheïsten", van Feuerbach over Marx & Nietzsche tot Sartre, waren inderdaad nogal verdraagzaam, hoewel ook in de periode van het "oude atheïsme" de geweldadige anti-religieuze campagnes van Stalin (met miljoenen doden tot gevolg) en de steun van bepaalde "verlichte" atheïsten aan het nog bloeddorstigere kolonialisme viel.

Nu zijn vele atheïsten echter sterk onder de invloed van de zgn. "new atheists" (Bennet, Dawkins, e.d.) die een neoconservatieve alliantie zijn aangegaan met de Christian right en de oorlog in Irak die meer dan een miljoen doden maakte, steunden met veel islamofobe, racistische propaganda.

Stellen dat het atheïsme dus per definitie verdraagzamer is, gaat niet meer op.

Dat strekt jou tot eer, Roger. Spijtig genoeg zijn, door de verderfelijke invloed van de "new atheists" en hun kruistocht in bondgenootschap met de rechts-conservatieve, evangelische Christenen, steeds minder atheïsten bereid tot dergelijk wederzijds respect.

Wat zal ik zeggen ? Via de discussies kwam ik op een web-you tube met een discussie over het thema "Is de Islam een vreedzame religie ?"

onder de voorstanders een amerikaanse huisvrouw en neen radikale moslim die na een verblijf van 14 jaar in een egyptische gevangenis "het licht" gezien heeft en een zeer overtuigend en warm pleidooi hield voor "vrede" & eigenlijk de vraagstelling over of de islam vredig is een vals voorwendsel vindt om de tegenstellingen in de wereld nog maar eens te verscherpen.

onder de tegenstanders de onvermijdelijk Ayaan Hirschi Ali en een tot het "atheïsme" bekeerde Anglicaanse Bisschop...

Ik heb heel die discussie niet bekeken tot de eindconclusie (het talrijke publiek kon over de stelling stemmen).

Blijkbaar kunnen we het eens zijn over "vrede" - de overgrote meerderheid
van de hardwerkende aardbewoners alleszins; ook of liever zelfs indien we sommige stellingen uit het verleden moeten opgeven of herleiden tot een dode letter. Een dringende taak voor zowel moslims, christenen, bhoeddisten, hindoes , atheïsten e.v.a.

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 23 augustus 2012, 16:52   #20
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
En dan vragen ze zich af waarom we bang zijn van moslims, de inlandse moeten niet veel zagen dat ze zo erg niet zijn want ze blijven maar imams, bruiden en familieleden invoeren uit moslim landen.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be