Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 oktober 2012, 18:21   #1
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard Ook de Nederlandse provincies en gemeenten komen in opstand

Ook in Nederland komen de provincies in het verzet tegen de jakobijns-centralistische plannen van de nieuwe Nederlandse regering om hun autonomie in te perken. Zoals de gemeentefusies in België indertijd bewezen hebben leidt grootschaligheid niet noodzakelijk tot besparingen en een grotere efficiëntie.

Citaat:
http://www.bndestem.nl/regio/brabant...agen-1.3286621

Provincie Noord-Brabant verdwijnt? 'Grootheidswaanzin heeft toegeslagen'

DEN HAAG / DEN BOSCH - Voortaan enkel nog gemeenten met meer dan 100.000 inwoners, de twaalf provincies moeten er vijf worden, en de waterschappen gaan onder de provincies vallen: het nieuwe kabinet veroorzaakt niet minder dan een aardverschuiving onder de lagere overheden.

In 2017 moeten die al met ruim 1,5 miljard euro minder rondkomen.

Dat geld komt bijvoorbeeld uit het aan banden leggen van de inkomens van bestuurders en topambtenaren. Geen burgemeester en wethouder mag straks meer verdienen dan een minister. Ook worden de salarissen van ambtenaren de komende jaren bevroren. De belangrijkste bezuiniging moet echter komen uit het verminderen van het aantal gemeenten, provincies en waterschappen. Nu zijn er nog 415 gemeenten, in 2017 rekent het kabinet op minstens 75 minder. Uiteindelijk moeten er tussen de 100 en 150 gemeenten overblijven.

Samenvoegen

In gemeentehuizen zullen de plannen voor hoofdbrekens zorgen. Om het inwoneraantal van een gemeente tot boven de 100.000 te tillen, zullen vaak meer dan twee gemeenten samen moeten worden gevoegd, oplopend tot een fusie van wel zeven gemeenten. In de kop van Noord-Holland moeten vijf gemeenten samen om de 100.000 te halen; de drie gemeenten in Zeeuws-Vlaanderen halen samen de limiet maar net, en in het noorden van Friesland zullen zeven verschillende gemeentebesturen hiervoor om tafel moeten.

"De grootheidswaanzin heeft toegeslagen", reageert de Brabantse gedeputeerde Ruud van Heugten (CDA) op het plan voor vijf landsdelen en grotere gemeenten. "We hebben in zorg en onderwijs gezien waar dat toe leidt. Dat is geen bruggen bouwen maar gaten slaan. We dreigen een uitvoeringsdienst van Den Haag te worden."

Het provinciebestuur is ook bezorgd over besparingen bij de regionale omroep. Van Heugten vreest voor het huidige Omroep Brabant door de integratie van taken met de landelijke publieke omroep. "We willen Omroep Brabant in Brabant houden en niet op het Mediapark in Hilversum."
Citaat:
http://www.nu.nl/nieuws/2944818/vrij...fusiegolf.html

'Vrijwel alle gemeenten moeten mee in fusiegolf'

AMSTERDAM - Nederland moet over een paar jaar alleen nog maar gemeenten met meer dan honderdduizend inwoners tellen.

Gemeenten met minder inwoners moeten fuseren. Dat staat in het conceptregeerakkoord van VVD en PvdA, schrijft De Telegraaf maandag.

Als dit plan doorgaat, heeft dat gevolgen voor bijna alle gemeenten. Nu tellen maar 25 van de 415 gemeenten meer dan honderdduizend inwoners.

De partijen willen verder de provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland samenvoegen. De Noordoostpolder zou daarvan kunnen worden losgekoppeld. Het totaal aantal provincies zou moeten worden teruggebracht tot vijf landsdelen.

De Tweede Kamerfracties van VVD en PvdA worden maandagochtend geïnformeerd over het conceptregeerakkoord. De verwachting is dat begin deze week een definitief akkoord wordt bereikt.
Citaat:
http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws...tandig-blijven

Gemeente Urk wil zelfstandig blijven

Urk wil zelfstandig blijven. Dat is de reactie van het college van burgemeester en wethouders op de plannen in het regeerakkoord om kleine gemeenten op te laten gaan in grote. Burgemeester Pieter van Maaren zegt dat de gemeente best wil samenwerken met andere gemeenten, om kosten te besparen, maar Urk wil niet fuseren. De gemeente is al met een lobby in Den Haag gestart om zelfstandig door te kunnen gaan.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 30 oktober 2012 om 18:31.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2012, 18:32   #2
eno2
Banneling

Standaard

Verkeerd subforum (Europa)
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2012, 18:33   #3
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Verkeerd subforum (Europa)
Heeft te maken met staatsinrichting en er zijn veel gelijkenissen met de diskussies die we hier in Belgiê en Vlaanderen al over hebben gehad. In België zijn de gemeentefusies van 1977 (http://nl.wikipedia.org/wiki/Fusie_v...sche_gemeenten) nog altijd niet verteerd en ze bleken niet echt besparingen te hebben opgeleverd omdat elke deelgemeente zijn eigen kultureelcentrum, sporthal, enz. wou. Ook de afschaffing van provincies lopen hier stuk op verzet van de lokale bevolking. De Nederlanders zouden misschien lessen kunnen trekken uit de Belgische/Vlaamse ervaringen daarover?
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 30 oktober 2012 om 18:37.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2012, 23:43   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
In België zijn de gemeentefusies van 1977 nog altijd niet verteerd ...
Waaruit blijkt dit besluit?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2012, 01:40   #5
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Waren het in het geval van de fusies in België niet vooral de leden van het lokale bestuur die vreesden voor hun job die ertegen waren en opriepen tot protest?

Inwoners van kleine gemeenten die aan een grote gemeente grenzen, komen over het algemeen veel in die grote gemeente. Het is niet verkeerd als die dan ook over het beleid daar kunnen meebeslissen.

Wat niet mag gebeuren is 10 gemeenten met 10.000 inwoners die bij elkaar gevoegd worden met de bedoeling daar ergens een centrum in te creëren. Wel is het een goed idee om reeds bestaande centra te gebruiken en uit te breiden met omringende gemeenten. Met genoeg omringende gemeenten, zodat de stemmen uit de omliggende gemeenten niet gewoon opgaan in het grote geheel. Dat geeft een mooi evenwicht en bespaart heel wat gemeentelijke kosten.

Laatst gewijzigd door Robinus V : 31 oktober 2012 om 01:41.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2012, 03:53   #6
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Als ik nadenk over welke fusies zouden kunnen, dan lijkt me 100.000 als minimum aantal inwoners -zo wilt men het doen in Nederland- wel wat overdreven.
Oud 31 oktober 2012, 18:23   #7
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Als ik nadenk over welke fusies zouden kunnen, dan lijkt me 100.000 als minimum aantal inwoners -zo wilt men het doen in Nederland- wel wat overdreven.
met sommige gemeenten kom je snel aan 100.000 (Hasselt en buren) en sommigen zijn al met 100.000 (bvb Leuven).
dus zal wel meevallen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2012, 19:21   #8
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Ook in Nederland komen de provincies in het verzet tegen de jakobijns-centralistische plannen van de nieuwe Nederlandse regering om hun autonomie in te perken. Zoals de gemeentefusies in België indertijd bewezen hebben leidt grootschaligheid niet noodzakelijk tot besparingen en een grotere efficiëntie.
Ik ben het volledig eens met de beleidsplannen van het kabinet-Rutte II. De provincies worden teruggebracht tot vijf efficiënte landsdelen en het aantal gemeenten wordt teruggebracht tot 150 in plaats van het huidige aantal van 450. Dat levert een efficiënte overheid op.

Er staat nergens dat de dan overgebleven landsdelen en gemeenten moeten inboeten aan autonomie. Sterker zelfs: de grotere gemeenten (minimaal 100 000 inwoners) zijn juist bedoeld om een grotere mate van zelfredzaamheid te krijgen. Met alle respect, maar een gemeente als Urk - u noemt een hilarisch voorbeeld - kan dat écht niet.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2012, 19:28   #9
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat wat Rutte II voorstelt, is helemaal in lijn met wat ikzelf al jaren roep:
  • grotere provincies (landsdelen) en
  • gemeenten samenvoegen tot grote districten

Het is dan ook niet vreemd dat het erop lijkt dat Rutte zich heeft laten inspireren tot het document van Shadowke en mij:

Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2012, 20:09   #10
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Ik ben blij dat er eindelijk wat logica in het beleid komt.

Als ik naar mijn eigen stad kijk vanuit de ruimte zie ik één stad met 250.000 inwoners

Citaat:
Met 118.714 inwoners is Leiden, .... de vijfde gemeente van Zuid-Holland. Maar het aan elkaar vast gebouwde stedelijk gebied, de directe agglomeratie Leiden met de randgemeenten Leiderdorp, Oegstgeest, Katwijk, Voorschoten en Zoeterwoude, telt 261.506 inwoners (op 1 april 2011, bron: CBS). Daarmee is Leiden in Zuid-Holland na Rotterdam en Den Haag de grootste stedelijke agglomeratie en de zesde van Nederland.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Leiden

Natuurlijk moet je dit gebied als één stad besturen. (ok, over Katwijk valt nog wel te twisten, want daar zit nog een groenstrookske tussen.) De gemeentegrens overschrijdende problematiek is er ook op veel gebieden, zoals infrastructuur, voorzieningen en mobiliteit van bewoners.

Laatst gewijzigd door Hollander : 31 oktober 2012 om 20:10.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2012, 20:39   #11
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ik denk mentaal het Vlaamse stukje even weg, en kan me zo dus wel vinden in de herordening. Limburg natuurlijk bij Noord-Brabant om aan de vijf te raken.

Het lijkt me wel nodig om de namen te veranderen, om verwarring (en rivaliteit) te voorkomen. Wadden is zo al erg goed.

Zuid-Holland -> Delta (misschien nog met een leuk woord erachter)
Noord-Holland -> Zuiderzee
Gelderland -> Ijssel(land)
Noord-Brabant -> Nedermaas
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2012, 20:42   #12
Hollander

Standaard

Deventer als hoofdstad van 'Gelre'? Apeldoorn of Arhem lijkt mij geschikter.

En Den Haag moet omgedoopt worden tot Leiden-Zuid.
Oud 31 oktober 2012, 20:55   #13
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik zie niet in wat er zo erg is aan deze plannen en als Brabant een eigen omroep wil, moeten ze maar een collecte houden.

Wat een geldverspilling allemaal.
Oud 31 oktober 2012, 20:57   #14
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Deventer als hoofdstad van 'Gelre'? Apeldoorn of Arhem lijkt mij geschikter.

En Den Haag moet omgedoopt worden tot Leiden-Zuid.
Wist je het nog niet? Den Haag en Leiden zullen deel uitmaken van het stadsdistrict Scheveningen-Bad, met de wijken "Binnenhof" en "Studententuin".

Het Kurhaus wordt omgevormd tot het stadsparlement.

Laatst gewijzigd door lombas : 31 oktober 2012 om 20:58.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2012, 21:01   #15
bartelx
Parlementslid

bartelx's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Dat wat Rutte II voorstelt, is helemaal in lijn met wat ikzelf al jaren roep:
  • grotere provincies (landsdelen) en
  • gemeenten samenvoegen tot grote districten

Het is dan ook niet vreemd dat het erop lijkt dat Rutte zich heeft laten inspireren tot het document van Shadowke en mij:

De Limburg in 't roos? Allé manne, da meen dje toch nie.

Laatst gewijzigd door bartelx : 31 oktober 2012 om 21:24.
bartelx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2012, 21:08   #16
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartelx Bekijk bericht
De Limburg in 't roos? Allé manne, da mee dje toch nie.
tis maar een kleurke
je moet er niets achter denken
Oud 31 oktober 2012, 21:23   #17
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Wist je het nog niet? Den Haag en Leiden zullen deel uitmaken van het stadsdistrict Scheveningen-Bad, met de wijken "Binnenhof" en "Studententuin".

Het Kurhaus wordt omgevormd tot het stadsparlement.
Nou, das dan in ieder geval een stijlvolle keuze.
Oud 1 november 2012, 16:28   #18
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
met sommige gemeenten kom je snel aan 100.000 (Hasselt en buren) en sommigen zijn al met 100.000 (bvb Leuven).
dus zal wel meevallen.
Een goed plan vind ik het zeker.
De vraag die ik me stel is op basis waarvan besloten wordt welke gemeenten fuseren met dewelke.
Als we de gemeenten zelf laten beslissen, dan kiezen ze op veel plaatsen waarschijnlijk vooral voor 'hoe kunnen we fuseren zonder onze macht te verliezen' eerder dan voor wat het meest efficiënt en kostenbesparend is.

Gaan we naar landelijke gemeenten die met landelijke gemeenten samengaan? Of eerder naar steden met de omringende gemeenten?
Een gemeente die middenin twee steden ligt, op basis waarvan beslissen we waar die bij hoort?

En een probleem om aan 100.000 te geraken zie ik enkel bij de meer dunbevolkte gemeenten verder afgelegen van een stad.

Laatst gewijzigd door Robinus V : 1 november 2012 om 16:33.
Oud 1 november 2012, 16:31   #19
Shadowke

Standaard

Citaat:
Een goed plan vind ik het zeker.
De vraag die ik me stel is op basis waarvan besloten wordt welke gemeenten fuseren met dewelke.
Als we de gemeenten zelf laten beslissen, dan kiezen ze op veel plaatsen waarschijnlijk vooral voor 'hoe kunnen we fuseren zonder onze macht te verliezen' eerder dan voor wat het meest efficiënt en kostenbesparend is.

Gaan we naar landelijke gemeenten die met landelijke gemeenten samengaan? Of eerder naar steden met de omringende gemeenten?
Een gemeente die middenin twee steden ligt, op basis waarvan beslissen we waar die bij hoort?

En een probleem om aan 100.000 te geraken zie ik enkel bij de meer dunbevolkte gemeenten verder afgelegen van een stad.
dat moet gebeuren volgens socio-economische principes.
zo doordacht mogelijk dus, dus niet volgens de 1977-principes hier in Belziek.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 1 november 2012 om 16:31.
Oud 1 november 2012, 16:34   #20
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dat moet gebeuren volgens socio-economische principes.
zo doordacht mogelijk dus, dus niet volgens de 1977-principes hier in Belziek.
Wat waren die 1977-principes?

Ik zou persoonlijk er rekening mee houden dat je gemeenten met gelijkaardige stempercentages bij verkiezingen op hogere niveaus bij elkaar brengt. De bedoeling moet niet zijn om bepaalde politieke strekkingen hierdoor meer of minder macht te geven.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be