Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke taal dient er bij de federale onderhandelingen gebruikt te worden?
Frans 0 0%
Nederlands 2 8,33%
Iedereen spreekt eigen taal. 19 79,17%
Ander antwoord 3 12,50%
Aantal stemmers: 24. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 december 2012, 22:12   #1
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard De taal van de onderhandelingen voor de federale regering.

Ik zou het wenselijk vinden dat de volgende onderhandelingen voor de federale regering met tolken gebeuren, waarbij ieder zijn eigen taal spreekt, in plaats van het exclusief hanteren van de taal van de minderheid van de bevolking. Ik acht mijn standpunt gematigd aangezien men evengoed zou kunnen eisen dat de taal van de meerderheid gebruikt wordt vanaf nu. Als het zuiden het Nederlands niet belangrijk vindt (zoals het door wetgeving aantoont) dan dient het daar niet voor beloond te worden ook nog eens.

Maar misschien denken andere daar anders over. Frans is de taal van de traditie en blijkbaar spreken Vlamingen die taal beter dan dat Franstaligen Nederlands spreken. Misschien is dat voor sommigen een argument.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 10 december 2012 om 22:34.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2012, 22:16   #2
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Misschien niet de goede draad, maar ik zou het wenselijk vinden dat de volgende onderhandelingen voor de federale regering met tolken gebeuren, waarbij ieder zijn eigen taal spreekt, in plaats van het exclusief hanteren van de taal van de minderheid van de bevolking. Ik acht mijn standpunt gematigd aangezien men evengoed zou kunnen eisen dat de taal van de meerderheid gebruikt wordt vanaf nu. Als het zuiden het Nederlands niet belangrijk vindt (zoals het door wetgeving aantoont) dan dient het daar niet voor beloond te worden ook nog eens.

Maar misschien denken andere daar anders over. Frans is de taal van de traditie en blijkbaar spreken Vlamingen die taal beter dan dat Franstaligen Nederlands spreken. Misschien is dat voor sommigen een argument.
Vlamingen zijn waarschijnlijk luier om meerdere talen te leren spreken.
Wallonen zijn waarschijnlijk nog steeds in de veronderstelling dat Frans door iedereen in Europa wordt gesproken...

Laatst gewijzigd door edwin2 : 10 december 2012 om 22:20.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2012, 22:35   #3
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Vlamingen zijn waarschijnlijk luier om meerdere talen te leren spreken.
Hoe bedoeld u?

Website
Oud 10 december 2012, 23:03   #4
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe bedoeld u?
Correctie: Vlamingen zijn waarschijnlijk niet luier om meerdere talen te leren spreken.
Ik schaam me een beetje...

Laatst gewijzigd door edwin2 : 10 december 2012 om 23:04.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 13:22   #5
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Niet onderhandelen lijkt me de beste oplossing. Maar als er dan toch onderhandelt moet worden: Vlamingen moeten Nederlands durven spreken.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 13:25   #6
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Oftewel iedereen spreekt zijn eigen taal oftwel een mix van Frans en Nederlands.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 14:18   #7
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik schaam me een beetje...
Ik ook, voor de DT fout.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 11 december 2012 om 14:18.
Oud 11 december 2012, 14:21   #8
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Niet onderhandelen lijkt me de beste oplossing. Maar als er dan toch onderhandelt moet worden: Vlamingen moeten Nederlands durven spreken.
Vooral dat woordje in het vet vormt het probleem, omdat dit assertiviteit vereist en loskomen van de democratische wanverhoudingen in dit apenland.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 14:25   #9
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
...oftwel een mix van Frans en Nederlands.
Dat geeft dan weer aanleiding tot een discussie over tijdsverdeling. En zo als de stand van zaken is mbt kennis van de landstalen, zal het waarschijnlijk ook uitdraaien op een Nederlandstalig stunteluurtje waar niets beslist wordt en de echte onderhandelingen in het Frans. Daarom ben ik geen voorstander van zo'n 'mix'. Het is wel een optie die spijtig genoeg ontbreekt in de enquête: de optie "afwisselend".

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 11 december 2012 om 14:30.
Oud 11 december 2012, 14:29   #10
mkb
Parlementsvoorzitter

Standaard

De Vlamingen moeten Nederlands spreken tijdens de onderhandelingen. Welke taal de Franstaligen spreken is hun zaak.
mkb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2012, 18:30   #11
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Welke taal? Frans en Nederlands tegelijk en zo consequent mogelijk volhouden.

Dat gaat ongetwijfeld een chaotisch gedoe geven met veel gewauwel maar is ongetwijfeld de beste manier om de Franstaligen te overtuigen dat tweetalig maken van een gebied (Franstalige politiek Halle-Vilvoorde) totaal onwerkbaar is tenzij IEDEREEN effectief de beide talen beheerst.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2012, 22:28   #12
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik heb geen enkel probleem dat Nederlandstaligen Frans spreken tijdens onderhandelingen indien Franstaligen zouden ophouden verwonderd te zijn wanneer bij publicatie van een voorstel blijkt dat de Nederlandstaligen het anders geïnterpreteerd hadden.

Dit schijnt nogal een heikel punt te zijn.
Oud 14 december 2012, 03:04   #13
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Engels of Esperanto. Dan spreekt niemand zijn eigen moedertaal, zodat iedereen taalkundig op voet van gelijkheid spreekt.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 07:49   #14
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Engels of Esperanto. Dan spreekt niemand zijn eigen moedertaal, zodat iedereen taalkundig op voet van gelijkheid spreekt.
En de onderhandelingen nog een jaartje langer duren...?
Oud 14 december 2012, 12:55   #15
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Toch interessant dat na 17 antwoorden niemand het Frans wil als taal voor de onderhandelingen voor de federale regering, terwijl dat de enige taal is die gebruikt wordt in de praktijk, en er geen enkele partij is die een punt maakt van een verandering terzake.

Ik dacht dat partijen een soort van 'representativiteit' dienden te hebben. Of zou de mening van dit forum zo afwijkend zijn van de rest van de bevolking op dit gebied. Ik vermoed van niet eigenlijk. Waarom wordt er dan niet meer naar 'ons' geluisterd?

Website
Oud 14 december 2012, 12:55   #16
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
als ieder zijn eigen moedertaal spreekt, sta je ook op taalkundige gelijkheid.
Oud 14 december 2012, 14:20   #17
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
En de onderhandelingen nog een jaartje langer duren...?
Esperanto is snel geleerd, na een maand er elke dag mee bezig zijn kan je al op redelijk niveau gesprekken voeren. Enfin, als ik - naïef - aanneem dat wie in de politiek op dat niveau zit toch een zekere intelligentie heeft, dan nog sneller.

Maar er zijn vooral principiële argumenten tegen dat idee van een "neutrale taal" in Belgique. Om te beginnen zijn er hier ocharme twee grote taalgemeenschappen (en eentje die in de praktijk niet relevant is), het is geen probleem van elkaar niet kunnen verstaan want alle Vlamingen leren verplicht Frans op school. Het is een probleem van elkaar niet willen verstaan - en dan vooral in één richting.

Bovendien brengt het invoeren van een externe, neutrale taal op nationaal niveau een democratisch deficit mee. De vertegenwoordiging van het volk moet namelijk in de taal van dat volk kunnen gebeuren. Dat wil zeggen dat ieder volksvertegenwoordiger het recht heeft in een van de landstalen te spreken in het parlement. Schaf dat recht af, en je hebt een opstand aan je been. Behoudt dat recht, en niemand zal de behoefte hebben om een andere taal te gebruiken. Enfin ja, behalve dan dat Vlamingen blijkbaar altijd Frans moeten spreken.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 14:55   #18
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou het wenselijk vinden dat de volgende onderhandelingen voor de federale regering met tolken gebeuren, waarbij ieder zijn eigen taal spreekt, in plaats van het exclusief hanteren van de taal van de minderheid van de bevolking. Ik acht mijn standpunt gematigd aangezien men evengoed zou kunnen eisen dat de taal van de meerderheid gebruikt wordt vanaf nu. Als het zuiden het Nederlands niet belangrijk vindt (zoals het door wetgeving aantoont) dan dient het daar niet voor beloond te worden ook nog eens.

En op Europees en wereldniveau? Geen Engels meer spreken (de taal van de minderheid)?

De tolken zouden er natuurlijk wel goed bij varen, maar zijn hun vertalingen dan altijd en automatisch accuraat?

De taal van politieke onderhandelingen heeft geen enkel belang voor de burgers des te meer daar die vergaderingen geheim zijn. Alleen het resultaat telt. Taal is een communicatiemiddel, geen doel tenzij voor stompzinnige tribalisten.

Laatst gewijzigd door De Brabander : 14 december 2012 om 14:57.
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 14:59   #19
De Brabander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Welke taal? Frans en Nederlands tegelijk en zo consequent mogelijk volhouden.

Dat gaat ongetwijfeld een chaotisch gedoe geven met veel gewauwel maar is ongetwijfeld de beste manier om de Franstaligen te overtuigen dat tweetalig maken van een gebied (Franstalige politiek Halle-Vilvoorde) totaal onwerkbaar is tenzij IEDEREEN effectief de beide talen beheerst.
Dus Brussel is volgens u totaal onwerkbaar?
Oud 14 december 2012, 15:00   #20
De Brabander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mkb Bekijk bericht
De Vlamingen moeten Nederlands spreken tijdens de onderhandelingen. Welke taal de Franstaligen spreken is hun zaak.
De "Vlamingen" (voor zover ze bestaan) moeten niets.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be