![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Wat denk u van een toetsenbord voor de Nederlandse taal? | |||
Goed idee een nieuw gezamelijk toetsenbord voor Vaanderen en Nederland |
![]() ![]() ![]() |
5 | 38,46% |
Goed idee, zolang de Nederlanders maar de Belgische AZERTY overnemen |
![]() ![]() ![]() |
2 | 15,38% |
goed idee, zolang de Vlamingen maar de Nederlandse QWERTY overnemen |
![]() ![]() ![]() |
1 | 7,69% |
Laat maar zoals het is. |
![]() ![]() ![]() |
5 | 38,46% |
Aantal stemmers: 13. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor een taal kunnen er moeilijk twee verschillende layouts de beste zijn. De Fransen hebben hun AZERTY. De Nederlanders en de amerikanen QWERTY. De Duitsers een variant van QWERTY.
De Nederlandstalige Belgen echter typen met de Franse AZERTY layout. De vraag is of het niet wenselijk is een layout te bedenken specifiek voor het Nederlands. Ik type op QWERTY (Spaanse versie) in Latijns Amerika en op AZERTY in België. Het verschil zit hem niet zozeer in hoe de letters liggen tussen die twee, maar de toegang tot de speciale tekens. Het is logisch dat voor het Frans de é of è gemakkelijk toegankelijk dienen te zijn, terwijl voor het Nederlands de ë belangrijker is. Het is dus ook logischer dat Vlaanderen en Nederland eenzelfde toetsenbord gebruiken en Frankrijk en Wallonië eveneens. Voor Frankrijk en Wallonië is dat het geval (met minimale verschillen). Waarom niet voor Vlaanderen en Nederland? Van het internet: Citaat:
De Vlamingen nemen het Nederlandse QWERTY toetsenbord over. De Nederlanders beginnen AZERTY te gebruiken Er wordt een project opgesteld om een gezamenlijk toetsenbord voor de Nederlandse taal opgesteld puttend uit de ervaringen van Vlamingen en Nederlanders met hun AZERTY en QUERTY. Zo'n project lijkt me interessant: een nieuw toetsenbord aangepast aan de internettijd. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 december 2012 om 23:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Ik tik Spaans QWerty en dat is vrij volledig voor 4 andere talen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het feit 'dat iets gaat' is echter niet het enigste argument dat in deze discussie een rol speelt. Men heeft een gezamenlijk project voor de Nederlandse taal tussen Vlaanderen en Nederland. Ik vraag me af of ze zo iets simpel als een gezamenlijk toetsenbord zouden klaar krijgen. Ik denk dat er velen gewoon niet willen afstappen van hun gewoonten en vinden dat de andere zich maar moet aanpassen. Zo'n mentaliteit is ook een domper op het 'groot-nederlandse' project dat door sommigen gekoesterd wordt. Groot denken, maar vergeten klein te beginnen. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 december 2012 om 00:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is ook zo iets als een uitgebreid Europees toetsenbord.
http://eurkey.steffen.bruentjen.eu/index.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toetsenborden bijten nochtans heel zelden.
Citaat:
De Nederlanders moeten een spatie tikken na de ' en " geloof ik. De Vlamingen zitten dan weer met hun Franse tekens. Er kan op beide fronten verbeterd worden denk ik. Lijkt me geen slecht project. Niemand hoeft gedwongen te worden. Je kan het ook zien als een deel van de Vlaamse ontvoogding dat ze afstand willen nemen van een toetsenbord dat eigenlijk voor het Frans ontwikkeld is, al is het misschien niet 'veel' meer dan een 'symbolische' daad. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 december 2012 om 00:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Dacht ik ook al, kunnen we de Fransen weer een rotschop verkopen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zo zou ik dat niet zien. Het is niet omdat je 'pro vlaams' handelt dat je noodzakelijkerwijze iets tegen de Fransen of de Walen hebt. Jammer genoeg hebben vele Vlamingen last van dat soort van underdoggedachtengoed. Zelfs bij NVA en VB aanhangers tref je dat aan. Ze willen niet iets voor zichzelf, maar omdat de ander er een probleem mee zou kunnen hebben. Dat is niet erg 'volwassen' dat soort van 'nationalisme'.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 december 2012 om 00:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niemand is perfect.
We zijn nooit te oud om te leren. (Zij mijn grootvader zaliger ooit toen hij al meer dan 90 was en tot een nieuw inzicht kwam aangaande opvoeding van kinderen.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik zou de snelle é, è, ç en �* missen op Qwerty. Op Azerty-BE zou een toetsencombinatie voor de Estzett wel handig zijn. Het kost weinig moeite om ë te typen. Dat ctrl en alt nodig zijn om \ te typen is dan weer wel onhandig.
Als we nu het numeriek toetsenbord zouden kunnen uitbreiden met alle valuta (die je meestal in combinatie met nummers schrijft) heb je extra vrije plaatsen die opgevuld kunnen worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Blijkbaar typt u veel Frans Koenraad. Dat is niet zo voor de grote meerderheid van de Vlamingen. Of dient volgens u een toetsenbord voor het Nederlands in Vlaanderen met het Frans rekening te houden? Indien niet, zouden we misschien een directe toets voor de @ kunnen voorzien in plaats van een gemakkelijk toegankelijke �*.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 december 2012 om 01:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Overigens kan ik best met een QWERTY toetsenbord overweg, hoor. Ik vind één en ander eigenlijk meer een kwestie van aanpassing dan iets anders. Laatst gewijzigd door Gwylan : 14 december 2012 om 01:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik dacht trouwens zelf over te schakelen naar een US international toetsenbord. Iemand ervaring daarmee? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, ik heb sinds de middelbare school een azerty.
Citaat:
![]() |
![]() |
#18 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik weet niet precies hoe minimaal de verschillen tussen het Frans en, laten we voor het gemak maar zeggen, 'Waals' toetsenbord eigenlijk zijn. Ik las op Wikipedia dat die minimale verschillen er zijn, en wou dat voor de volledigheid vermelden.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 december 2012 om 02:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De indruk die gecreëerd kan worden dat de Vlamingen hun eigenwaarde recupereren door een toetsenbord te verwerpen dat nooit voor het Nederlands bedoeld was, zal voor sommige Franstaligen zeker als een schop overkomen, als een onbegrijpelijke afwijzing van een superieure cultuur.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 december 2012 om 02:08. |
![]() |
![]() |