Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 december 2012, 03:45   #1
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard 1ste & 2de klasse bij treinen afschaffen ?? 4x meer boetes zwartrijden in 1ste klasse

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...e-klasse.dhtml

Mijn vraag ??
Vinden jullie dat 1ste & 2de klassen moeten worden afgeschaft ??

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2012, 17:39   #2
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Een schande.
Typisch, van mensen die geen respect hebben voor elementaire dingen, kan je ook niet verwachten dat ze dit voor andere zaken wel op kunnen brengen.

Het heeft me vaak verbaasd wat voor allooi er in eerste klas zit als ik er door wandelde (vaak allochtonen) en hoe zij dit konden betalen (tenzij ze bij de spoorwegen zouden werken maar zo zagen ze er niet uit/klonken ze niet).
Dit verklaart veel.
Oud 27 december 2012, 17:41   #3
giserke
Banneling

Standaard

Jah, als je toch zwart rijdt, kun je je zowel in eerste klas gaan zetten.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2012, 17:46   #4
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Wat maakt het trouwens uit? Er is vrijwel geen verschil tussen eerste en tweede klasse, het is er gewoon wat rustiger. Ik reis altijd in eerste klasse en vrijwel elke keer moet de conducteur mensen wegsturen uit eerste klasse.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2012, 18:01   #5
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Wat maakt het trouwens uit? Er is vrijwel geen verschil tussen eerste en tweede klasse, het is er gewoon wat rustiger. Ik reis altijd in eerste klasse en vrijwel elke keer moet de conducteur mensen wegsturen uit eerste klasse.
Ook een ambtenaar met overgewicht?
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2012, 18:05   #6
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Ook een ambtenaar met overgewicht?
Ik sta scherper dan 99,9% van de mannen in mijn leeftijdscategorie en ben geen ambtenaar
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2012, 18:28   #7
Graham C.
Provinciaal Statenlid

Graham C.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het aantal treinreizigers dat een boete kreeg omdat ze zonder vervoerbewijs in eerste klasse zaten is in de periode 2008-2011 verviervoudigd van 1.924 tot 5.967.
Daar is precies een straffe berekening aan te pas gekomen...
Graham C. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2012, 18:33   #8
Graham C.
Provinciaal Statenlid

Graham C.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Een schande.
Typisch, van mensen die geen respect hebben voor elementaire dingen, kan je ook niet verwachten dat ze dit voor andere zaken wel op kunnen brengen.

Het heeft me vaak verbaasd wat voor allooi er in eerste klas zit als ik er door wandelde (vaak allochtonen) en hoe zij dit konden betalen (tenzij ze bij de spoorwegen zouden werken maar zo zagen ze er niet uit/klonken ze niet).
Dit verklaart veel.
Ik vind het eerder een schande dat mensen die wel over een vervoersbewijs beschikken, toch moeten blijven rechtstaan in overvolle tweede klasse rijtuigen, terwijl de eerste klasse rijtuigen quasi leeg blijven. Dat onderscheid tussen eerste en tweede klasse is trouwens niet meer van deze tijd. Dat moest al lang afgeschaft zijn. Onvoorstelbaar eigenlijk dat die hele NMBS nog niet bankroet is. Als ze niet staken, koeioneren ze de reizigers wel op andere manieren...

Je moet me trouwens eens uitleggen hoe jij in het voorbijwandelen aan iemand kan horen of zien of ze bij de NMBS werken.

Laatst gewijzigd door Graham C. : 27 december 2012 om 18:34.
Graham C. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2012, 19:34   #9
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graham C. Bekijk bericht
Ik vind het eerder een schande dat mensen die wel over een vervoersbewijs beschikken, toch moeten blijven rechtstaan in overvolle tweede klasse rijtuigen, terwijl de eerste klasse rijtuigen quasi leeg blijven. Dat onderscheid tussen eerste en tweede klasse is trouwens niet meer van deze tijd. Dat moest al lang afgeschaft zijn. Onvoorstelbaar eigenlijk dat die hele NMBS nog niet bankroet is. Als ze niet staken, koeioneren ze de reizigers wel op andere manieren...

Je moet me trouwens eens uitleggen hoe jij in het voorbijwandelen aan iemand kan horen of zien of ze bij de NMBS werken.
Onverzorgd, ongewassen, niet NL. sprekend, mp3 luisterend door heel de trein, luidruchtig, met één groep zijn maar zich verspreiden over de halve wagon en naar mekaar roepen en tieren,... toch niet overeenkomend met de algemene indruk die ik van NMBS-personeel heb.

Ik vind trouwens dat het personeel over het algemeen zeer voorkomend, correct, beleefd, goed twee-of zelfs meertalig is ...

Volgens mij trekken ze een soort niche aan van de mensen die intelligent zijn, hoge normen en waarden hebben, ... maar om één of andere vreemde reden niet verder zijn gaan studeren of geen hogere functie ambiëren.

Dat is slechts een impressie. Maar ik ken toch wat mensen die daar werken en als ik daar iets over kan zeggen, is het dat wel. Het is absoluut niet zo dat er de onderkant van de samenleving werkt ofzo, integendeel! (Terwijl je in die eerste klas treinen soms wel de indruk krijgt dat je met de onderkant van de samenleving te doen hebt. )

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 27 december 2012 om 19:37.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2012, 19:55   #10
Vrolijk op Vrijdag
Parlementsvoorzitter

Standaard

In een multiculturele samenleving kun je maar best een auto hebben.
Vrolijk op Vrijdag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2012, 20:08   #11
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

ik zou de eerste klasse coupés afschaffen, niet omdat ik iets heb tegen mensen die méér betalen voor een rustigere wagon, wel omdat ze voornamelijk lijken te werken op niet-belgische-origines zonder vervoersbewijs zoals stront op een vlieg
Oud 6 januari 2013, 00:04   #12
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Ik pleit voor het behoud van eerste klasse, maar hoop wel dat ze wordt opgewaardeerd. Hypochonder heeft gelijk, het verschil is zo langzamerhand verdwenen, en in sommige gevallen is eerste klasse zelfs minder dan tweede (ik denk aan de strafbankjes in de dieseltjes MW41). Maar mensen zijn volgens mij wel te bewegen om te betalen voor iets meer beenruimte, een individueel regelbaar licht, goede zetels, de waarschijnlijkheid dat er nog een zitplaats vrij zal zijn (al is dat lang niet zo zeker als je denkt, Graham C., de meeste treinen waar tweede klasse uitpuilt, bieden ook geen plaats meer in eerste), en waarom niet: een drankje, gratis Wifi (code te vinden op je eersteklassekaartje), tijdschriften ter beschikking... Maar inderdaad, voor veredeld busvervoer wil ik geen 50% meer betalen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2013, 15:59   #13
Klojo eerste klas

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Afschaffen, zo'n oudbelegen toestanden.
Op 'mijn' lijn stap ik op aan de laatste halte voor Brussel en dan is het nog minimum een kwartier rijden.....maar tel daar maar gemiddeld zo'n 10 minuten bij. 9 keer op de 10 moeten we tijdens de spitsuren rechtstaan in 2e klas wegens geen zitplaatsen meer, terwijl de eerste-klas-wagons nog niet halfvol zijn....... Het is lang geleden dat er nog een kaartjesknipper toelating gaf om daar te gaan zitten. Sommigen maken zelfs van hun neus dat we rechtstaan op het platform van 1e klas......
Jaja, we betalen voor het vervoer van punt A naar punt B, niet om te zitten...
Oud 6 januari 2013, 19:24   #14
groentje
Minister-President

Standaard

Iedereen is vrij om de meerprijs te betalen voor eerste
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
Oud 6 januari 2013, 19:33   #15
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Afschaffen, zo'n oudbelegen toestanden.
Op 'mijn' lijn stap ik op aan de laatste halte voor Brussel en dan is het nog minimum een kwartier rijden.....maar tel daar maar gemiddeld zo'n 10 minuten bij. 9 keer op de 10 moeten we tijdens de spitsuren rechtstaan in 2e klas wegens geen zitplaatsen meer, terwijl de eerste-klas-wagons nog niet halfvol zijn....... Het is lang geleden dat er nog een kaartjesknipper toelating gaf om daar te gaan zitten. Sommigen maken zelfs van hun neus dat we rechtstaan op het platform van 1e klas......
Jaja, we betalen voor het vervoer van punt A naar punt B, niet om te zitten...
Ik neem ook dagelijks de trein naar Brussel, en 9/10 heb ik zitplaats. Als er geen zitplaats meer is in 2e klas, maar wel in 1ste zet ik me daar mij daarbij. Als de controleur langs komt houd ik me van den domme (ben nog nooit gecontroleerd geweest, ik denk dat die mannen daar geen goesting in hebben als de trein stampvol met mensen staat).

Laatst gewijzigd door Savatage : 6 januari 2013 om 19:33.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2013, 19:41   #16
Klojo eerste klas

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ik neem ook dagelijks de trein naar Brussel, en 9/10 heb ik zitplaats. Als er geen zitplaats meer is in 2e klas, maar wel in 1ste zet ik me daar mij daarbij. Als de controleur langs komt houd ik me van den domme (ben nog nooit gecontroleerd geweest, ik denk dat die mannen daar geen goesting in hebben als de trein stampvol met mensen staat).
Dan ben jij een wreed grote sjansjard....Wij hebben toch minstens 1 keer per controle. Dat hangt nu eenmaal af van het 'plichtsbewustzijn' van de kaartjesknippers.......en blijkbaar staat dat op een laag pitje bij die van jou....of zit de schrik er misschien in, kan ook...
Oud 6 januari 2013, 19:45   #17
groentje
Minister-President

Standaard

Vanuit Halle is controle nogal sporadisch (het zijn vaak nogal lange treinen, ook), vanuit Vilvoorde probeert men wel, maar men is haast nog sneller in Brussel, Vanuit Denderleeuw is de kans vrij groot dat je wordt gecontroleerd, etc.
Met 1 �* 2 man kan je inderdaad geen hele trein controleren op 10', zeker als er ergens een zwartrijder zit, waarvoor je mag beginnen schrijven...
Maar Savatage, een controle van de controlebrigades zal je dan wellicht wel wat kosten. Al zal je daarna wel in eerste klasse mogen blijven, je zal er immers voor hebben betaald
Jeroen Boone
Oud 6 januari 2013, 20:05   #18
groentje
Minister-President

Standaard

Een voorbeeld van een situatie die ik in België zou willen zien:
Virgin Trains dienst 15u50 van Birmingham New Street naar London Euston zit behoorlijk vol in tweede klasse, met een aanzienlijk aandeel gereserveerde plaatsen, al kan je, mits wat zoeken, nog wel een plaatsje vinden. Eerste klasse is heel rustig. Reizigers worden geïnformeerd over de vrije plaatsen op het einde van de trein, en van de mogelijkheid om in eerste klasse te reizen voor een beperkte toeslag van ongeveer 10 GBP, te kopen bij de boordchef. Ik zet mij in eerste klasse, toon mijn kaartje en betaal de toeslag. Even later komen 2 dames binnen met de vraag of ik koffie of thee wens, en geven ze me ook en klein snackje.
Eigenlijk had ik wat later moeten zijn, bij vertrek na 17u wordt er warm eten geserveerd in eerste klasse
Jeroen Boone
Oud 13 januari 2013, 17:56   #19
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Een voorbeeld van een situatie die ik in België zou willen zien:
Virgin Trains dienst 15u50 van Birmingham New Street naar London Euston zit behoorlijk vol in tweede klasse, met een aanzienlijk aandeel gereserveerde plaatsen, al kan je, mits wat zoeken, nog wel een plaatsje vinden. Eerste klasse is heel rustig. Reizigers worden geïnformeerd over de vrije plaatsen op het einde van de trein, en van de mogelijkheid om in eerste klasse te reizen voor een beperkte toeslag van ongeveer 10 GBP, te kopen bij de boordchef. Ik zet mij in eerste klasse, toon mijn kaartje en betaal de toeslag. Even later komen 2 dames binnen met de vraag of ik koffie of thee wens, en geven ze me ook en klein snackje.
Eigenlijk had ik wat later moeten zijn, bij vertrek na 17u wordt er warm eten geserveerd in eerste klasse
Dat is levensgevaarlijk om tegen de NMBS iets te zeggen over het spoorvervoer in Groot-Brittannië.
Want die délégés hebben zo een film gezien, die eigenlijk de Schendlers List van de nationale spoorwegondernemingen is.
The navigators, zo heet de film.
Oud 14 januari 2013, 09:32   #20
groentje
Minister-President

Standaard

Een perfect systeem bestaat niet, ook niet in het VK. Maar het is evenmin de hel die sommige syndicalisten ervan maken. Er zitten een paar zaken in het Britse systeem die ik ook niet zo leuk vind, maar niet alles is er slecht. In elk geval willen de langeafstandsvervoerders al eens moeite doen om klanten binnen te halen.
Jeroen Boone
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be