Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 maart 2013, 12:25   #1
Pin en Puk
Banneling

Standaard Belgische ‘Cyprus-taks' zou 30 miljard opbrengen

En de slapende hond werd wakker gemaakt - bedankt aan De Tijd

De Belgische staat kan 30 miljard euro ophalen als hij net als Cyprus een eenmalige belasting op bankdeposito’s invoert. Dat heeft De Tijd berekend.

Cyprus, Europa en het Internationaal Monetair Fonds bereikten zaterdag een akkoord over noodhulp aan Nicosia in ruil voor een taks op bankdeposito’s. Het eiland plant een belasting van 6,75 procent op deposito’s onder 100.000 euro en 9,9 procent op grotere deposito’s. De taks zorgde voor grote ongerustheid bij spaarders over heel Europa. Daardoor krijgt Cyprus van de Europese ministers van Financiën intussen de aanbeveling om spaartegoeden tot 100.000 euro niet te belasten(1). De bedoeling is vooral de kleine spaarder te ontzien. Europa blijft wel een bijdrage van 5,8 miljard euro vragen van het eiland.

Nicosia signaleerde gisteren alvast dat het de geplande taks nog wil bijsturen. Maar het gemiddelde tarief van zowat 8 procent blijft wellicht overeind.

Hoeveel zou zo’n taks in België opbrengen? De bankdeposito’s van gezinnen bedragen 294 miljard euro, blijkt uit cijfers van de Nationale Bank. De niet-financiële bedrijven hebben voor 79 miljard deposito’s. De totale waarde van de deposito’s bedraagt dus 373 miljard euro. Een taks van 8 procent op dat bedrag zou 30 miljard opbrengen.
Pin en Puk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2013, 12:27   #2
BonBon
Banneling

Standaard

Geen geld op de bank houden, dat is de boodschap. Aandelen?
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2013, 12:30   #3
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Ben je nu pas tot die vaststelling gekomen ? Je moet wel een dikke ezel zijn om voor een luttele 0,60 % interest dit risico nog te nemen.

Laatst gewijzigd door Stingray : 19 maart 2013 om 12:31.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2013, 12:31   #4
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Een belasting op spaargeld. Na de BTW de meest geniale vonst van de economische geschiedenis van de voorbije 100 jaar.

Verwonderlijk dat het deze keer geen Fransman is die het voorstelt... Of wacht, wie stond er weer aan het hoofd van het IMF?

Frankrijk: lucratief omspringen met staatsmiddelen sinds Lodewijk XIV.
Oud 19 maart 2013, 12:31   #5
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Een belasting op spaargeld. Na de BTW de meest geniale vonst van de economische geschiedenis van de voorbije 100 jaar.

Verwonderlijk dat het deze keer geen Fransman is die het voorstelt... Of wacht, wie stond er weer aan het hoofd van het IMF?

Frankrijk: lucratief omspringen met staatsmiddelen sinds Lodewijk XIV.
Je hebt blijkbaar het nieuws niet gevolgd ?
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2013, 12:32   #6
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Je hebt blijkbaar het nieuws niet gevolgd ?
Hoezo?
Oud 19 maart 2013, 12:35   #7
Mosasaurus
Banneling

Mosasaurus's schermafbeelding

Standaard

Zet al je spaargeld om in zilver. Dat heb ik al jaren geleden gedaan.
Mosasaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2013, 12:37   #8
Pin en Puk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Inderdaad, want onze banken zijn ook dikke smeerlappen.
Nu ze zichzelf kunnen beruipen door zéér goedkoop geld te kunnen lenen laten ze AL hun klanten als een blok vallen.
Wat zou er moeten gebeuren ?
Wij met zijn allen zouden hen gewoon de rug moeten toekeren.
Ik verdenk er de regering mee van hierover reeds lang iets te weten.
Waarom plots een max van 3000€ nog mogeliujk te betalen of anders moet het een bankchecque zijn ?
Die flauwe kul van drugsgeld en witwasserij is reeds afgzaagd vuil.

Vlaa&nderen onafhankelijk ? oLEEE
1* vLAAMSE ONAFHANKELIJKE MAATREGEL ? --> De cyprus-tax en we zijn goed bezig zou Muyters zeggen
Oud 19 maart 2013, 12:41   #9
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk Bekijk bericht
En de slapende hond werd wakker gemaakt - bedankt aan De Tijd
De Belgische staat kan 30 miljard euro ophalen als hij net als Cyprus een eenmalige belasting op bankdeposito’s invoert. Dat heeft De Tijd berekend.

Cyprus, Europa en het Internationaal Monetair Fonds bereikten zaterdag een akkoord over noodhulp aan Nicosia in ruil voor een taks op bankdeposito’s. Het eiland plant een belasting van 6,75 procent op deposito’s onder 100.000 euro en 9,9 procent op grotere deposito’s. De taks zorgde voor grote ongerustheid bij spaarders over heel Europa. Daardoor krijgt Cyprus van de Europese ministers van Financiën intussen de aanbeveling om spaartegoeden tot 100.000 euro niet te belasten(1). De bedoeling is vooral de kleine spaarder te ontzien. Europa blijft wel een bijdrage van 5,8 miljard euro vragen van het eiland.

Nicosia signaleerde gisteren alvast dat het de geplande taks nog wil bijsturen. Maar het gemiddelde tarief van zowat 8 procent blijft wellicht overeind.

Hoeveel zou zo’n taks in België opbrengen? De bankdeposito’s van gezinnen bedragen 294 miljard euro, blijkt uit cijfers van de Nationale Bank. De niet-financiële bedrijven hebben voor 79 miljard deposito’s. De totale waarde van de deposito’s bedraagt dus 373 miljard euro. Een taks van 8 procent op dat bedrag zou 30 miljard opbrengen.
Dit is geen 'taks' of belasting maar een pure confiscatie van andermans eigendom dus een door de overheid georganiseerde diefstal van de tegoeden van haar eigen burgers. Het is een wel probaat middel om alle banken te destabiliseren door bankruns als gevolg van de toegebrachte vertrouwensbreuk. En zonder functionerende banken gaat de economie op de fles. Onverantwoord!
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2013, 12:44   #10
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Ben je nu pas tot die vaststelling gekomen ? Je moet wel een dikke ezel zijn om voor een luttele 0,60 % interest dit risico nog te nemen.
Ik heb enkel aandelen, bij de bank enkel schulden.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2013, 12:45   #11
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Ik heb het eigenlijk niet echt goed gevolgd en ben dus bijgevolg ook niet goed mee. Hoe gaat dat praktisch in zijn werk?

Ik heb bijvoorbeeld vandaag 150K staan, wegens de verkoop van mijn huis maar aangezien ik aan het bouwen ben gaat dat bedrag tegen juni nog 10K zijn. Als ze dat vandaag beslissen heb ik dus dikke pech en ben ik 15K kwijt waardoor ik in de problemen geraak met mijn bouw, beslissen ze dat in juni dan ontspring ik de dans of wat?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2013, 12:47   #12
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mosasaurus Bekijk bericht
Zet al je spaargeld om in zilver. Dat heb ik al jaren geleden gedaan.
Hebt ge geen staafkens te veel?
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2013, 12:50   #13
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk Bekijk bericht
Inderdaad, want onze banken zijn ook dikke smeerlappen.
Nu ze zichzelf kunnen beruipen door zéér goedkoop geld te kunnen lenen laten ze AL hun klanten als een blok vallen.
Wat zou er moeten gebeuren ?
Wij met zijn allen zouden hen gewoon de rug moeten toekeren.
Ik verdenk er de regering mee van hierover reeds lang iets te weten.
Waarom plots een max van 3000€ nog mogeliujk te betalen of anders moet het een bankchecque zijn ?
Die flauwe kul van drugsgeld en witwasserij is reeds afgzaagd vuil.

Vlaa&nderen onafhankelijk ? oLEEE
1* vLAAMSE ONAFHANKELIJKE MAATREGEL ? --> De cyprus-tax en we zijn goed bezig zou Muyters zeggen

Discussiëren over niet-bestaande maatregelen is zelden erg zinvol. Elke journalist die gisteren te weinig inspiratie had kan voor vandaag zo een artikel schrijven.
Dit probleem is bij ons totaal niet aan de orde. Er is geen enkel poitiek draagvlak om een dergelijke operatie door te voeren.
Waarom hier dan hypocriet over doen ?

En nog iets, het bedrag dat men cash mag betalen zou zeker nog verder omlaag moeten. Er is nog veel te veel zwarte commerce waar alles cash is en niets op papier staat. Ik zie zelfs tussen Roeselare en Menen nog altijd nieuwe bedrijfjes opgericht worden waar enkel geaccidenteerde wagens verpatst worden. Een smerige handel, totaal ontransparant. Verplicht de betalingen electronisch te doen, en er is tenminste een spoor om te onderzoeken als er later klachten binnenkomen over bedrog.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2013, 12:53   #14
Mosasaurus
Banneling

Mosasaurus's schermafbeelding

Standaard

Koop zilveren munten en steek die desnoods in de grond...
Zilver blijft zilver ( idem voor goud)
Ik koop nu online 1 teoy ounce zilver voor 26 € .

Na het bankroet van de Euro ga ik met mondjesmaat een deel van mijn 2500 munten omzetten in Neue Deutsche Marken... Mijn koopkracht blijft in ere zo...

Spaar maar op schapen, het fiatgeld wat digitaal op je rekening staat ben je kwijt.

Haal zo snel mogelijk alles af en zet het om in fysiek metaal.

U weze bij deze gewaarschuwd. Waarom nog voor een aalmoes je trippel belast geld op een spaarrekening blokeren???
Mosasaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2013, 12:53   #15
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik heb het eigenlijk niet echt goed gevolgd en ben dus bijgevolg ook niet goed mee. Hoe gaat dat praktisch in zijn werk?

Ik heb bijvoorbeeld vandaag 150K staan, wegens de verkoop van mijn huis maar aangezien ik aan het bouwen ben gaat dat bedrag tegen juni nog 10K zijn. Als ze dat vandaag beslissen heb ik dus dikke pech en ben ik 15K kwijt waardoor ik in de problemen geraak met mijn bouw, beslissen ze dat in juni dan ontspring ik de dans of wat?
Jij hebt geen enkel probleem, want het gaat over cyprus. En onheilsprofeten die denken/willen dat dit bij ons ook zou gebeuren zitten zomaar wat te zeveren.

Verder veel chance toegewenst bij de oplevering van je nieuwbouw.
Oud 19 maart 2013, 12:56   #16
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Jij hebt geen enkel probleem, want het gaat over cyprus. En onheilsprofeten die denken/willen dat dit bij ons ook zou gebeuren zitten zomaar wat te zeveren.

Mijn vraag is dan ook of het zo gaat gaan in Cyprus.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2013, 13:01   #17
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mosasaurus Bekijk bericht
Koop zilveren munten en steek die desnoods in de grond...
Zilver blijft zilver ( idem voor goud)
Ik koop nu online 1 teoy ounce zilver voor 26 € .

Na het bankroet van de Euro ga ik met mondjesmaat een deel van mijn 2500 munten omzetten in Neue Deutsche Marken... Mijn koopkracht blijft in ere zo...

Spaar maar op schapen, het fiatgeld wat digitaal op je rekening staat ben je kwijt.

Haal zo snel mogelijk alles af en zet het om in fysiek metaal.

U weze bij deze gewaarschuwd. Waarom nog voor een aalmoes je trippel belast geld op een spaarrekening blokeren???
http://http://www.zilver-inkoop.nl/zilverprijs.html

Veel te volatiel voor een alternatief voor gewoon spaargeld te kunnen zijn. Enkel geschikt voor mensen die geen schrik hebben van sterke volatiliteit, voor een klein percentage van de portefeuille. Enkel een uil steekt trouwens al zijn geld in één belegging. Spreiding is een basisregel die je nooit ongestraft kunt negeren.
Oh ja : het is wel geschikt voor aanhangers van doomsday scenario's en andere prettig gestoorden.
Oud 19 maart 2013, 13:04   #18
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Discussiëren over niet-bestaande maatregelen is zelden erg zinvol. Elke journalist die gisteren te weinig inspiratie had kan voor vandaag zo een artikel schrijven.
Dit probleem is bij ons totaal niet aan de orde. Er is geen enkel poitiek draagvlak om een dergelijke operatie door te voeren.
Waarom hier dan hypocriet over doen ?

En nog iets, het bedrag dat men cash mag betalen zou zeker nog verder omlaag moeten. Er is nog veel te veel zwarte commerce waar alles cash is en niets op papier staat. Ik zie zelfs tussen Roeselare en Menen nog altijd nieuwe bedrijfjes opgericht worden waar enkel geaccidenteerde wagens verpatst worden. Een smerige handel, totaal ontransparant. Verplicht de betalingen electronisch te doen, en er is tenminste een spoor om te onderzoeken als er later klachten binnenkomen over bedrog.
Dacht je dat er op Cyprus een politiek draagvlak voor was.
De Goldman Sachs club van Europa beslist of ze jouw spaargeld stelen.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2013, 13:05   #19
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Mijn vraag is dan ook of het zo gaat gaan in Cyprus.
De beslissing is nog niet finaal, maar het lijkt erop dat men zal werken met een momentopname. Anders is het niet logisch om de banken nu gesloten te houden uit vrees voor een bankrun.
Oud 19 maart 2013, 13:57   #20
Pin en Puk
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik ben niet zeker, maar ik vermoed dat jij in een bank werkt.
Maar steeds de banken goed praten en steeds maar lullen dat het hier niet zo van tel is, begint ferm op te vallen
Ik begrijp je, mocht op een bank werken want daar gaan nog de meeste banen sneuvelen.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be