![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Is schaken een sport of is dat cultuur gelijk toneel? | |||
't Is sport, en 't moet afhangen van de minister van sport. |
![]() ![]() ![]() |
10 | 50,00% |
't Is cultuur en 't moet afhangen van de minister van cultuur. |
![]() ![]() ![]() |
10 | 50,00% |
Aantal stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Moet de politiek het schaken erkennen en subsidiëren als sport ?
Of als cultuur ? titel: Schaakmat! Raad van State erkent schaken niet als sport link: http://www.standaard.be/cnt/DMF20130604_00609803 Citaat:
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Parlementslid
|
![]() Mijn inziens is dit een concentratiesport net zoals bv. snooker of liggend schieten van 50 meter.
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Van snooker en liggend schieten zouden we nog kunnen zeggen dat het valt onder fysieke behendigheid.
Behendigheidssporten dus. Maar kruiswoordraadsels, dammen, schaken, kleurenwiezen, monopolie en ganzenbord ... .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister
|
![]() Misschien overschakelen naar Schaakboksen ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() dit belooft ... het niveau van de Franstalige kamer vd Raad v State ...
zal wel weer een hoogtempel van kwalitatieve benoemingen blijken ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dan kunnen ze lekker doping gebruiken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Och, als je de definitie van sport maar breed genoeg neemt kun je zowat alles wat een inspanning vraagt eronder schuiven.
Schaken interesseert mij geweldig, maar eerlijk gezegd, ik heb dat nooit als een sport aangevoeld. Wél als een soort "ontspannende mentale inspanning". Maar om het etiket "sport" op een menselijke activiteit te kleven moet er, naar mijn gevoel, toch wel meer fysieke inspanning bij te pas komen. Nu weet ik wel dat, om een schaakpartij tot een goed eind te brengen, je er beter voor zorgt dat je lichamelijk in goede conditie bent. Maar dat is voor zowat elke menselijke activiteit het geval. Hoe meer een competitie-activiteit steunt op het fysieke aspect, hoe meer het gefundeerd aanspraak kan maken op de term "sport". Maar je hoeft het met mij niet eens te zijn hoor ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() Ik zou het als denksport herkennen. Schaken is één van de populairste denksporten met uitgebreidde toernooien en zelf WK's. http://nl.wikipedia.org/wiki/Denksport
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Behalve één ! De allerlaatste namelijk. .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() bij sport lijkt mij in elk geval veel logischer dan bij cultuur ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je "sport" veeleer gaat definiëren als "elke competitie-activiteit", dan is schaken natuurlijk een sport. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
overal (zeker in grote naties) is schaken (top)sport ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hiermede wil ik niet zeggen dat een topschaker geen uitzonderlijke prestatie levert ( geestelijke) Maar onder sport verstaat men het presteren van fysieke prestaties. Indien men deze dan nog in categorieen gaat klasseren heb je aan de top 3 sporten - Atletiek - zwemmen - Turnen In deze 3 sporten kan men enkel uitblinken indien moeder natuur je het nodige meer heeft gegeven als aan een normaal mens ( toch op topsport niveau ) Laatst gewijzigd door Pin en Puk : 4 juni 2013 om 10:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Parlementslid
|
![]()
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() Dit is de 1* maal dat ik dit hoor
Waarom zijn er dan geen competities op de Olympische spelen ? Trouwens hier staan alle erkende Olympische sporten (Geen schaken) http://nl.wikipedia.org/wiki/Olympische_sport Laatst gewijzigd door Pin en Puk : 4 juni 2013 om 10:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister
|
![]() Dus omdat het geen Olympische Sport is, is schaken geen sport?
SCHAKEN & IOC Citaat:
Rugby & Honkbal zijn geen sporten meer? Laatst gewijzigd door HRobin : 4 juni 2013 om 10:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dit terzijde. Men heeft indertijd het begrip "denksport" uitgevonden. Om een bepaalde reden. Het betreft namelijk net iets anders dan een gewone sport. Het was een leuk bedenksel, dat de ego's van de schakers streelde ... maar het blijft een tegenstrijdigheid in zekere mate. Hoe zeer ik (goede) schakers ook bewonder omwille van hun geestelijke kwaliteiten. Edit: Tip: welke zijn de vertalingen in het Frans, Engels .. van het begrip denksport ? .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) Laatst gewijzigd door De schoofzak : 4 juni 2013 om 11:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |