Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 augustus 2004, 13:06   #1
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard Tank u wel

Tank u wel

U reed deze week ongetwijfeld eens langs bij een benzinestation. Misschien vroeg u zich af waarom het tellertje van het aantal liter brandstof zo achter bleef bij het tellertje van de euro's die u moet neertellen. En dan legde u misschien de link met enkele krantenartikels of nieuwsuitzendingen.

Niet onterecht. De korfprijs voor de zeven belangrijkste soorten ruwe olie afkomstig van de OPEC (de organisatie van petroleumexporterende landen) bereikte deze week het historische hoogtepunt van 40,04 dollar. Een beetje rekenwerk leert ons dus dat een liter benzine eigenlijk ongeveer 0,25 dollar of bijna 0,21 euro kost. Wetende dat u voor een liter benzine (octaangehalte 98) 1,197 euro* aan de pomp neertelt, is dat dus een verschil van 0,99 euro!

Vraag is dus waar die 'kleine euro' verschil per liter naartoe gaat? Aangezien ondernemingen geen liefdadigheidsinstellingen zijn,kan u samen met ons aannemen dat de bedrijfskosten en de winst, de marge tussen de prijs per vat en de pompprijs al wat verkleinen. Al die kosten en de winstmarge van onze pomphouders en hun moederondernemingen komen neer op ongeveer 0,19 euro per liter. Eer een liter benzine dus vanuit de OPEC-landen tot in uw benzinetank is geraakt, kost hij ongeveer 0,40 euro. En toch betaalt u 1,197 euro voor diezelfde liter benzine?

Waar zit dan dat verschil van maar liefst 0,80 euro? Juist ja ... de accijnzen! Medeverantwoordelijk voor de exuberant hoge prijs aan de pomp is het zogenaamde 'cliquet-systeem' dat door de regering-Verhofstadt heimelijk werd ingevoerd. Bij elke prijswijziging wrijft de regering zich met behulp van dit systeem vrolijk in de handen omdat dat telkens een verhoging van de inkomsten uit accijnzen op olieproducten betekent.

Het cliquet-systeem is een pervers mechanisme dat niet alleen bij prijsstijgingen voor bijkomende accijnsinkomsten zorgt, maar ook bij prijsdalingen. Het voorziet er immers in dat prijsdalingen van brandstof gedeeltelijk worden afgeroomd door de staat. Het product wordt voor de consument weliswaar goedkoper, maar in feite niet zoveel als de echte prijsdaling omdat de staat met een deel van de prijsdaling gaat lopen in de vorm van accijnzen.

Slotsom? De consument, u en ons, is dus sowieso het slachtoffer. Een slachtoffer dat vorig jaar een slordige 4,5 miljard euro aan accijnzen betaalde bij de aankoop van olieproducten.

Of om het iets aanschouwelijker voor te stellen, graag het volgende voorbeeld. Wanneer u de tank van uw wagen met 50 liter benzine vult, betaalt u 59,85 euro. Daarvan gaat ongeveer 19,95 euro naar de economische wetmatigheden van kosten en winst. Voor de rest, bijna 40 euro, zeggen Guy Verhofstadt en zijn regering "tank u wel"!

*: Officiële brandstofprijs in België op 5 augustus 2004, bron: www.q8.be
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 13:09   #2
sfbtkm2
Lokaal Raadslid
 
sfbtkm2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2003
Berichten: 342
Standaard

Zonder al die taxen zouden de subsidies voor het Vlaams Blok nooit bestaan.
__________________
Zelfs de meest briljante monoloog kan de dialoog niet vervangen (Chinua Achebe)
sfbtkm2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 13:13   #3
Tjolder
Parlementslid
 
Tjolder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 oktober 2002
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 1.521
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sfbtkm2
Zonder al die taxen zouden de subsidies voor het Vlaams Blok nooit bestaan.
Wat hebben die daar mee te maken?

zwanzer
__________________
Vlaanderen onze thuis. ...

Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 13:17   #4
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sfbtkm2
Zonder al die taxen zouden de subsidies voor het Vlaams Blok nooit bestaan.
onze eerste nominatie voor forumdebiel is binnen!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 13:17   #5
sfbtkm2
Lokaal Raadslid
 
sfbtkm2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2003
Berichten: 342
Standaard

Citaat:
Wat hebben die daar mee te maken?

zwanzer
Taxen en belastingen zijn nodig om sociale zekerheid, pensioenen, ruimtelijke ordening, politie, brandweer, subsidies voor partijen te betalen. Maar ja, aan betalen hebben de meesten een broertje dood.

Wie dit niet begrijpt verdient inderdaad een nominatie voor forumdebiel.
__________________
Zelfs de meest briljante monoloog kan de dialoog niet vervangen (Chinua Achebe)

Laatst gewijzigd door sfbtkm2 : 11 augustus 2004 om 13:22.
sfbtkm2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 13:22   #6
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sfbtkm2
Taxen en belastingen zijn nodig om sociale zekerheid, pensioenen, ruimtelijke ordening, politie, brandweer te betalen. Maar ja, aan betalen hebben de meesten een broertje dood.
De meesten willen alles GRATIS krijgen zekers, , vooral die die geen lap bijdragen, ... Diegene die dus nie gaan werken en zich dus nie moeten verplaatsen of die die gratis met de bus of trein kunnen rijden, ... (ambtenaren van NMBS, Belgacom, rijden dus gratis... )

Nee de automobilist moet betalen om te rijden, door

Wegentaks
Inschrijvingstak
Taks op zijne naft...

Als hij dus rap rijd verbruikt hij meer naft, betaald hij dus meer taks maar mag hij bovendien ook nog eens een flitsboete betalen.

Dus wat doet de staat express niet, : Wel de filles oplossen want die brengen de staak miljoenen op, elke dag opnieuw, ! Dat ze zo kortzichtig zijn om nie in te zien dat de economie eronder lijd, wel ja daarvoor zijn het politiekers hé.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 13:25   #7
sfbtkm2
Lokaal Raadslid
 
sfbtkm2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2003
Berichten: 342
Standaard

Om files te vermijden (die zeer veel kosten aan de werkgevers) wil men openbaar vervoer aanmoedigen. En als dat is door de taxen hoog te houden dan is dat een zeer efficiënte manier (die de staat dan weer geld oplevert om het ergens anders te gebruiken).
__________________
Zelfs de meest briljante monoloog kan de dialoog niet vervangen (Chinua Achebe)
sfbtkm2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 13:27   #8
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sfbtkm2
Om files te vermijden (die zeer veel kosten aan de werkgevers) wil men openbaar vervoer aanmoedigen. En als dat is door de taxen hoog te houden dan is dat een zeer efficiënte manier (die de staat dan weer geld oplevert om het ergens anders te gebruiken).
zou een efficiënt openbaar vervoer geen betere oplossing zijn of is dat teveel gevraagd?
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 13:28   #9
sfbtkm2
Lokaal Raadslid
 
sfbtkm2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2003
Berichten: 342
Standaard

Citaat:
zou een efficiënt openbaar vervoer geen betere oplossing zijn of is dat teveel gevraagd?
De stiptheid van de NMBS behoort tot de beste van Europa.
__________________
Zelfs de meest briljante monoloog kan de dialoog niet vervangen (Chinua Achebe)
sfbtkm2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 13:29   #10
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sfbtkm2
De stiptheid van de NMBS behoort tot de beste van Europa.
als ze niet staken!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 13:30   #11
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
zou een efficiënt openbaar vervoer geen betere oplossing zijn of is dat teveel gevraagd?
Maak het openbaar vervoer zo efficiënt als je maar wil, er zal VEEL MEER nodig zijn, om de Belg uit "zijn auto" te krijgen. 8) . Zolang de mentaliteit niet verandert ("mijn auto, mijn vrijheid" ) sta je nergens 8) .
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 13:30   #12
sfbtkm2
Lokaal Raadslid
 
sfbtkm2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2003
Berichten: 342
Standaard

Citaat:
als ze niet staken!
Wat is het toch gemakkelijk om kritiek te geven...
Staken is een recht en het is trouwens al een tijdje geleden.
__________________
Zelfs de meest briljante monoloog kan de dialoog niet vervangen (Chinua Achebe)
sfbtkm2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 13:31   #13
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Maak het openbaar vervoer zo efficiënt als je maar wil, er zal VEEL MEER nodig zijn, om de Belg uit "zijn auto" te krijgen. 8) . Zolang de mentaliteit niet verandert ("mijn auto, mijn vrijheid" ) sta je nergens 8) .
spijtig dat je dit niet consequent toepast op het vreemdelingenprobleem!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 13:36   #15
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sfbtkm2
Om files te vermijden (die zeer veel kosten aan de werkgevers) wil men openbaar vervoer aanmoedigen. En als dat is door de taxen hoog te houden dan is dat een zeer efficiënte manier (die de staat dan weer geld oplevert om het ergens anders te gebruiken).
Het openbaar vervoer is geen optie in werk-verkeer.

Voorbeeld, stel dat een technicus zich moet verplaatsen van Gent naar een stadje in limburg met Treinverbinding, zoals Sint-truiden.

Met de trein in de week: Ruim 2 uur
Met de auto: Ruim 1 uur en een 20 tal minuten.

Uitsparing kosten voor het bedrijf: 40 minuten!

En dan hebben we het nog niet over steden die geen trein-verbinding hebben! Bijvoorbeeld Gent - Zelzate met een bus duurt 40 minuten tot 50 minuten... En met de auto ben je er op nog geen 20 minuten.

Gelieve dus een beetje realisme aan de dag te leggen, als je deze criminele maatregelen van de overheid wilt verdedigen, gelieve dan met iets betere argumenten af te draven.
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 13:37   #16
Dinosaurus
Provinciaal Statenlid
 
Dinosaurus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2004
Berichten: 618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sfbtkm2
Wat is het toch gemakkelijk om kritiek te geven...
Staken is een recht en het is trouwens al een tijdje geleden.
Stakingen worden in de stiptheidspercentages weggelaten, evenals vertragingen van minder dan 10 minuten (voor iemand die daardoor een aansluiting mist en een uur moet wachten is dat nochtans wel lastig).
OOk vertragingen tengevolge overmacht (defecte bovenleidingen, bladeren op de rails(!), sneeuw, te warme rails,...) worden niet als vertraging beschouwd.
En verder worden treinen die simpelweg worden afgeschaft ook niet in de statistieken opgenomen (ah, ja, ze zijn niet aangekomen, dus ook niet te laat aangekomen, hé).
En zo komt het dat NMBS kan zeggen dat meer dan 95% (van de overige) treinen stipt rijden.
Tja...
Dinosaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 13:38   #17
doggy
Parlementsvoorzitter
 
doggy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2004
Berichten: 2.267
Standaard

off topic:

als ik de site van het blok wil lezen, zal ik er wel naartoe surfen, je hoeft hem heus niet helemaal te copy-pasten, hoor!
http://forum.politics.be/showthread.php?t=18503
__________________
goddamn my navel itches
doggy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 13:39   #18
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sfbtkm2
Wat is het toch gemakkelijk om kritiek te geven...
Staken is een recht en het is trouwens al een tijdje geleden.
Want kritiek geven mag niet of zo? Gans het mobilteitsprobleem wordt uitgebuit door deze regering om haar sinterklaaspolitiek te kunnen doorvoeren! Want u vergeet dat de nmbs talloze stationen gesloten heeft waardoor talloze mensen verplicht werden hun auto te gebruiken en die worden er nu voor gestraft!
Dat de autobestuurder zo gepest wordt om hem te verplichten het openbaar vervoer te gebruiken is gewoon smeerlapperij! Zeker in het licht van het misdaadbeleid waar men de mond vol heeft van preventie die miljoenen euros kost men een minimumeffect hebben!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 13:40   #19
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doggy
off topic:

als ik de site van het blok wil lezen, zal ik er wel naartoe surfen, je hoeft hem heus niet helemaal te copy-pasten, hoor!
http://forum.politics.be/showthread.php?t=18503
jaja, doe dat zagevent!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 13:45   #20
doggy
Parlementsvoorzitter
 
doggy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2004
Berichten: 2.267
Standaard

ik wil het je maar gemakkelijk maken;
al dat ctrl-C ctrl-V moet toch je vingers vermoeien, niet?
__________________
goddamn my navel itches
doggy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be