![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014 |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tegenwoordig krijgen we elke dag peilingen naar kiesintenties naar ons hoofd gesmeten.
Tientallen en over een periode van 10 jaar wellicht een paar honderd. Statistisch zou het zo moeten zijn dat een aantal van de leden op dit forum al ooit naar hun kiesintenties gevraagd werd. Wie zijn die mensen ? Heeft hier iemand al ooit een telefoontje ter zake gekregen ? Ik nog nooit. |
![]() |
![]() |
#2 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ik wel, via iVox.
|
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik heb in deze kiesperiode deelgenomen aan een internetenquête van de KUL.
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan" Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas" Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw" |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Europees Commissaris
|
![]() Twee maal: telefonische peiling van Profacts en Ivox.
|
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb zo'n beetje de indruk dat er bestanden worden aangelegd en dat steeds dezelfde groep mensen gecontacteerd wordt , zo'n beetje hetzelfde als met diegenen die moeten gaan bijzitten bij de verkiezingen in een stem- of telbureau, dat zijn ook dikwijls dezelfden.
|
![]() |
![]() |
#7 |
Burger
|
![]() Ook al gecontacteerd bij vorige verkiezingen, weet niet meer door welk bedrijf. Ze vragen dan of ze je in de toekomst nog mogen bellen, dus de kans is inderdaad groot dat het vaak over dezelfde mensen gaat.
|
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vanaf dat moment is de steekproef niet random meer en in feite waardeloos.
|
![]() |
![]() |
#9 |
Europees Commissaris
|
![]() Waarom? Als jouw profiel er één is dat ze nodig hebben om de steekproef representatief te maken? Dan speelt het toch geen rol of ze je vroeger al eens gecontacteerd hebben?
|
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jawel omdat uw antwoord voorspelbaarder is dan dat van een random persoon, wiens profiel even goed past.
|
![]() |
![]() |
#11 |
Europees Commissaris
|
![]() Als ze je profiel kennen, zijn je antwoorden toch altijd min of meer voorspelbaar? Als ze een arts of zelfstandige contacteren, is de kans bv. vrij groot dat die "NVA" of "OVLD" zal antwoorden. Als ze een Marokkaan contacteren, kunnen ze er al vrij zeker van zijn dat het antwoord niet "VB" zal zijn.
|
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat gans iets anders is. |
|
![]() |
![]() |
#13 |
Minister-President
|
![]() Nog nooit deelgenomen aan een peiling.
|
![]() |
![]() |
#14 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat zou kunnen kloppen, als men de antwoorden op de vorige peiling van dezelfde persoon heeft bijgehouden én die vorige antwoorden ook gebruikt. Tenzij het natuurlijk inderdaad om een peiling gaat die wil peilen naar de verschuiving in kiesintenties; maar in zo'n geval zal men sowieso iedereen contacteren die men een vorige keer gecontacteerd heeft.
|
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stel ik ben enqueteur en overtuigd N-VA-er , een militant. Ik moet 600 mensen ondervragen over hun kiesintenties verspreid over allerlei profielen, dan neem ik er toch , binnen die profielen, diegenen uit waarvan ik weet dat ze vorige keer gezegd hebben dat ze N-VA stemmen. Ik zeg niet dat dat gebeurt , maar de kans bestaat. Om dergelijke manipulatie uit te sluiten dient een steekproef totaal willekeurig te zijn. |
|
![]() |
![]() |
#16 |
Europees Commissaris
|
![]() Maar een totaal willekeurige steekproef is dan wel niet meer representatief.
En verder neem ik aan dat zo'n onderzoeksbureaus toch wel een zekere interne "erecode" zullen hebben om manipulaties zoals jij beschrijft, uit te sluiten? Maar 't is wel een goede vraag, ik zou wel eens willen weten hoe ze precies te werk gaan en wie de profielen "uitzoekt". Veel kans natuurlijk dat een computer dat doet. |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zie hierboven. Er wordt gevraagd of dat ze je nog mogen bellen. En een steekproef moet inderdaad totaal willekeurig zijn binnen een zekere populatie, bovendien moet ze voldoende groot zijn. |
|
![]() |
![]() |
#18 |
Burger
|
![]() Ge hebt gelijk. Het begint al met dat enkel de mensen die willen antwoorden aan de telefoon vertegenwoordigd zijn. Dus geen mensen die het te druk hebben met werk of kinderen, de taal niet goed spreken, geen zin hebben om een kwartier te verspillen aan een wildvreemde, te extreem stemmen om dat te durven meedelen ("ah mijnheer stemt VB"?), extreem stemmen en dat zeker willen laten horen ("ik ben super politiek correct en dat mag de hele wereld weten"), etc... En dan kom je uit bij Antwerpse uitslagen, waarbij het verschil tussen de steekproef en het resultaat 10% was in de richting van de niet-zo-politiek-correcte partij die wat meer aan de werkende mensen denkt.
|
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wetenschappelijk gezien zijn die peilingen gewoon waardeloos. |
|
![]() |
![]() |
#20 | |