Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 augustus 2014, 07:32   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard Staats-trein of privé-vliegmaatschappij ?

Kan iemand mij eens uitleggen hoe het komt dat een treinticket naar pakweg Zuid-Frankrijk duurder is èn zwaar gesponsord moet worden door de overheid, dan een vliegtuig van een lagekostenmaatschappij zonder enige staatstussenkomst ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2014, 07:38   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.436
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Simpel. Die lagekost vliegtuigmaatschappij buit haar werknemers uit, vliegt met toestellen die uit de lucht vallen als er iemand niest, en gebruikt brandstof die zo vervuildend is dat ze witte sporen in de lucht nalaat.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2014, 07:47   #3
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 22.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Simpel. Die lagekost vliegtuigmaatschappij buit haar werknemers uit, vliegt met toestellen die uit de lucht vallen als er iemand niest, en gebruikt brandstof die zo vervuildend is dat ze witte sporen in de lucht nalaat.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2014, 07:50   #4
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Simpel. Die lagekost vliegtuigmaatschappij buit haar werknemers uit, vliegt met toestellen die uit de lucht vallen als er iemand niest, en gebruikt brandstof die zo vervuildend is dat ze witte sporen in de lucht nalaat.
Hoewel je het in het belachelijke trekt is er veel van waar, vooral van dat uitbuiten. Mensen die voor Ryanair werken worden écht uitgebuit, zowel piloten als ander personeel.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2014, 07:51   #5
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Kan iemand mij eens uitleggen hoe het komt dat een treinticket naar pakweg Zuid-Frankrijk duurder is èn zwaar gesponsord moet worden door de overheid, dan een vliegtuig van een lagekostenmaatschappij zonder enige staatstussenkomst ?

.
Wil wel proberen:
Ze moeten natuurlijk geen sporen aanleggen en onderhouden.
Ze vliegen niet met lege toestellen.
Ze stoppen niet bij elke luchthaven.
Het personeel staakt iets minder snel.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2014, 07:53   #6
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Hoewel je het in het belachelijke trekt is er veel van waar, vooral van dat uitbuiten. Mensen die voor Ryanair werken worden écht uitgebuit, zowel piloten als ander personeel.
Wordt een piloot dan minder betaald dan een treinbestuurder ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2014, 08:01   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.436
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Hoewel je het in het belachelijke trekt is er veel van waar, vooral van dat uitbuiten. Mensen die voor Ryanair werken worden écht uitgebuit, zowel piloten als ander personeel.
Hoezo in't belachelijke trekken? Ik neem net het voorbeeld aan Ryanair. En het contrail gebeuren als "waarheid". Niks belachelijks aan.

Maar er is een reden waarom Ryanair mensen over de hele wereld kan vervoeren, en de extra inkomsten uit de staatskassen allerhande kan gebruiken om de aandeelhouders blij te maken. En da's niet door een beschermde werkplaats te zijn.

Wat betreft kabinepersoneel, als de leuke stewards en stewardessen snel koude harde cash willen scoren, dan hebben het verkeerde beroep gekozen, of vergeten dat persoonlijke service een dik "zak"centje kan opbrengen in de Mile High club.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 28 augustus 2014 om 08:02.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2014, 08:05   #8
jogo
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 8.417
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Kan iemand mij eens uitleggen hoe het komt dat een treinticket naar pakweg Zuid-Frankrijk duurder is èn zwaar gesponsord moet worden door de overheid, dan een vliegtuig van een lagekostenmaatschappij zonder enige staatstussenkomst ?

.
het ontbreken van tax cerosine
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2014, 08:10   #9
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.436
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
het ontbreken van tax cerosine
En een staats-vervoer betaald welke taks?

Elke taks betaald uit de staatskas vloeit linearecta terug naar de staatskas....
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2014, 09:22   #10
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Kan iemand mij eens uitleggen hoe het komt dat een treinticket naar pakweg Zuid-Frankrijk duurder is èn zwaar gesponsord moet worden door de overheid, dan een vliegtuig van een lagekostenmaatschappij zonder enige staatstussenkomst ?

.
Ryanair is zowat het meest gesubsidieerde privébedrijf van Europa. Uit berekeningen blijkt dat als Ryanair geen (vaak verdoken) staatssteun zou krijgen, het elk jaar zwaar verlieslatend zou zijn.

Om op de originele vraag te antwoorden: internationale treintickets genieten niet van staatssteun.

Laatst gewijzigd door Scorpio : 28 augustus 2014 om 09:23.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2014, 13:17   #11
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Ryanair is zowat het meest gesubsidieerde privébedrijf van Europa. Uit berekeningen blijkt dat als Ryanair geen (vaak verdoken) staatssteun zou krijgen, het elk jaar zwaar verlieslatend zou zijn.

Om op de originele vraag te antwoorden: internationale treintickets genieten niet van staatssteun.
Mogen we ook weten welke dat zijn ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2014, 13:50   #12
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Mogen we ook weten welke dat zijn ?
Een paar voorbeelden:
-Ryanair betaalt in veel luchthavens die in overheidshanden zijn (zoals Charleroi) amper landingsrechten en afhandelingskosten. Een directe subsidie is dat niet, want er vloeit geen Euro van de overheid naar Ryanair. Echter, in de praktijk komt het er wel op neer dat de afhandeling van de vliegtuigen gebeurt op kosten van de luchthavenuitbater (ttz de overheid);
-Ryanair wordt door vele lokale overheden betaald om op hun luchthaven te vliegen. Dat wordt echter niet als subsidie gezien, maar komt het uit het 'promotie' budget van de overheid: ze betalen Ryanair op dezelfde manier waarop je een reclamebureau betaalt om voor je product een reclamecampagne op de te zetten. Ryanair hoeft echter geen campagne te voeren voor dat geld, zij krijgen het gewoon om op die bestemming te vliegen.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2014, 14:22   #13
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.436
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik denk dat Bob eerder wou weten welke internationale treinen geen subsidies krijgen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2014, 14:40   #14
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik denk dat Bob eerder wou weten welke internationale treinen geen subsidies krijgen.
Vandaar dat hij 'vaak verdoken' in het vet zette zeker?
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2014, 08:53   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Ryanair is zowat het meest gesubsidieerde privébedrijf van Europa. Uit berekeningen blijkt dat als Ryanair geen (vaak verdoken) staatssteun zou krijgen, het elk jaar zwaar verlieslatend zou zijn.

Om op de originele vraag te antwoorden: internationale treintickets genieten niet van staatssteun.
Toets dat eens aan het volgende:

de Fyra ging rijden van b. naar Holland; dat is internationaal
Wie ging die treinstellen betalen ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2014, 13:16   #16
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Toets dat eens aan het volgende:

de Fyra ging rijden van b. naar Holland; dat is internationaal
Wie ging die treinstellen betalen ?

.
De meesten werden betaald door NS-Hispeed, de niet-gesubsidieerde internationale poot van NS. Drie stuks werden betaald door NMBS, als aandeelhouder binnen Fyra, maar ook daar zonder subsidies.

Zogenaamde 'buurlandtreinen', zoals de Benelux, worden trouwens gewoonlijk wel gesubsidieerd, omdat dat eigenlijk gewone intercitytreinen zijn die toevallig ook een grens overschrijden. Maar daar gaat het hier niet over, die concurreren in de regel niet met de luchtvaart.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2014, 16:39   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Niet zagen, niet zeveren, prijzen van tiketten vergelijken:

(hierna zijn de goedkoopste prijzen, je moet rap zijn om deze vast te krijgen, maar toch)

https://www.jetairfly.com/nl/last-mi...170.29_08_2014

Bijvoorbeeld: Malaga, 50 euro.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2014, 17:36   #18
vlaams realist
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 augustus 2012
Berichten: 4.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Niet zagen, niet zeveren, prijzen van tiketten vergelijken:

(hierna zijn de goedkoopste prijzen, je moet rap zijn om deze vast te krijgen, maar toch)

https://www.jetairfly.com/nl/last-mi...170.29_08_2014

Bijvoorbeeld: Malaga, 50 euro.

.
Als er 300 mensen op dat vliegtuig zitten , betalen ze dus 15000 euro .
Ik moet je gelijk geven , dat is spotgoedkoop .
Daartegen staat dan weer de taak van de spoorweg . Een mobiliteit verschaffen aan veel mensen . Dat maakt dat een trein stopt op plaatsen waar maar 3 passagiers opstappen . Deze opgelegde taak heeft een prijs .
Daarom is een prijsvergelijking niet haalbaar .
Appelen , peren .
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2014, 19:49   #19
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Vandaar dat hij 'vaak verdoken' in het vet zette zeker?
Klopt, uw antwoord is correct.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2014, 20:38   #20
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Niet zagen, niet zeveren, prijzen van tiketten vergelijken:

(hierna zijn de goedkoopste prijzen, je moet rap zijn om deze vast te krijgen, maar toch)

https://www.jetairfly.com/nl/last-mi...170.29_08_2014

Bijvoorbeeld: Malaga, 50 euro.

.
De goedkoopste tickets zijn niet degene die je moet vergelijken, je moet de gemiddelde prijs per ticket vergelijken, en die ligt een stuk hoger. Op die eerste tickets maken ze trouwens stevig verlies hoor.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be