Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 oktober 2014, 10:55   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.019
Standaard Auto´s "zonder rijbewijs" uiterst onveilig

Citaat:
http://www.gva.be/cnt/dmf20140930_01...rkleine-auto-s

Hoog risico op fataal ongeval met superkleine auto’s

30/09/2014

Inzittenden van de kleine auto’s, waarvoor je het klassieke rijbewijs B niet nodig hebt, lopen bij een aanrijding een hoog risico op dodelijke verwondingen. Dat blijkt uit een crashtests die Test-Aankoop liet uitvoeren.

Vier modellen van 4 kW deden de Euro NCAP-crashtests. Daarbij wordt een frontale en zijdelingse aanrijding met een auto van hetzelfde kaliber nagebootst.

‘De resultaten wijzen op een dodelijk risico voor de inzittenden. Zelfs de minst slechte, de Renault Twizy, moet het stellen met een score van 6 op 16 vanwege het risico op dodelijke letsels aan benen en nek. De Club Car Villager en Ligier Ixo halen 2 op 16 onder meer omdat de inzittenden blootstaan aan dodelijke letsels aan borst en hoofd’, aldus Test-Aankoop.

Deze vierwielers lijken steeds meer in het straatbeeld op te duiken. Ze zijn vooral populair bij jongeren omdat die er al vanaf 16 jaar mee mogen rijden. Omdat voor het besturen van deze wagens net als voor een bromfiets klasse B enkel het rijbewijs AM vereist is kennen deze vierwielers ook veel succes bij senioren. Wie voor 1961 geboren is hoeft zelfs helemaal geen rijbewijs.
Of nog een extra probleem in watjesland-BE (in menig buitenland is een aangepast rijbewijs wel steeds verplicht, ongeacht leeftijd)

Testen EuroNCAP 50 kmh met foto´s:
Citaat:
http://www.focus.de/auto/ratgeber/si...d_3895275.html



Kleinstautos im EuroNCAP-Crashtest: Die Ergebnisse sind katastrophal
Citaat:
http://www.hbvl.be/cnt/aid1284569/be...ontaal-op-boom



Heers - Op de Nieuwe Steenweg in Veulen (Heers) is vrijdag omstreeks 10 uur een bestuurder van een Ligier in de hoogste snelheid (45 km/u) frontaal op een boom gereden.

Vermoedelijk verloor hij de controle over het stuur. De bestuurder is gewond naar het ziekenhuis gebracht.

De auto, voornamelijk samengesteld uit polyester, spatte als het ware uit elkaar en is klaar voor het schroot.



Of hoe op een 70/90 kmh rijbaan (met gescheiden fietspaden) 45 kmh voldoende is om op een boom te knallen. Dus we moeten overal naar 30 kmh voor "de watjes".
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 oktober 2014 om 11:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2014, 14:19   #2
lohabra
Schepen
 
Geregistreerd: 14 september 2012
Berichten: 495
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Of nog een extra probleem in watjesland-BE (in menig buitenland is een aangepast rijbewijs wel steeds verplicht, ongeacht leeftijd)
Da's nu net de grote reden van hun succes, vrees ik. Men moet er in dit apenland géén rijbewijs voor te hebben om er de openbare weg mee op te mogen.

Want ZO goedkoop zijn die dingen niet echt. Wie een volwaardig rijbewijs bezit, kan zich voor die prijs makkelijk een deftige occasiewagen aanschaffen.

Dus: wie toert er daarmee voornamelijk rond ? Juist: diegenen die niet in staat zijn een rijbewijs te behalen. En als je dan merkt van welke materialen die dingen vervaardigd zijn, dan moet je geen ingenieur zijn om te snappen dat het levensgevaarlijk is bij een bvb. iets of wat ferme smak tegen een boom.

Laatst gewijzigd door lohabra : 3 oktober 2014 om 14:21.
lohabra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2014, 14:39   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.019
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lohabra Bekijk bericht
Da's nu net de grote reden van hun succes, vrees ik. Men moet er in dit apenland géén rijbewijs voor te hebben om er de openbare weg mee op te mogen.
Idd.

Dus "de apen of totaal onbekwamen" rijden er meestal mee, dat kunnen ook alcoholiekers # zijn of die geen echt rijbewijs meer hoeven als ze met de nodige promilletjes willen blijven rijden # ...

#
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Alcoholslot
Wanneer men weigert of het gewoonweg niet mogelijk is om een alcoholslot te plaatsen, dan mag men 5 jaar geen auto besturen. Het is wel mogelijk om in deze periode op een bromfiets, snorfiets of in een brommobiel # rijden. Daarvoor dient het rijbewijs AM opnieuw aangevraagd te worden bij de gemeente.

Citaat:
Want ZO goedkoop zijn die dingen niet echt. Wie een volwaardig rijbewijs bezit, kan zich voor die prijs makkelijk een deftige occasiewagen aanschaffen.
Zeg maar nieuwe kleinwagen hoor:
http://www.waaijenberg.com/brommobiel/prijzen
11.000 tot 17.000 €...

Ik dacht eerst een catalogus van Skoda Fabia of whatever kleinwagen te zien:
http://skodapromo.be/NL/Model/fabia?...31kxoCHkzw_wcB
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 oktober 2014 om 14:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2014, 12:25   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Het concept "lichtere wagens zijn veiliger" werkt dus duidelijk niet.
Heb het al altijd gezegd.

Heren ingenieurs...terug naar school.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2014, 21:56   #5
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter
 
koe de poing's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2009
Locatie: In koerentaine
Berichten: 9.068
Standaard

ik heb me er altijd vragen bij gesteld. Personenwagens moeten voldoen aan massa's veiligheidseisen (herinner je het debacle met het schip Chinese auto's op weg naar Antwerpen dat terug naar af werd gestuurd).

zo'n Ligier ziet er dan weer uit alsof hij door een boer op de zolderkamer ineen is geknutseld. En de klanten lijken met niet het type dat een airbag uit een Plopsalandballon kan houden.
__________________
r
koe de poing is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2014, 05:55   #6
Allesstroomt
Gouverneur
 
Allesstroomt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2014
Berichten: 1.121
Standaard

Mooi zo, men kan de toegelaten snelheid voor die bromobielen mijn inziens makkellijk verhogen tot 90 km/u. Onkruid wieden was nog nooit zo makkellijk.
__________________
It's important not too confuse opposition against central planning with a dogmatic laissez faire attitude. The liberal argument is in favor of making the best possible use of the forces of competition as a means of coordinating human efforts, not an argument for leaving things just as they are. F.A.Hayek

"De besten missen elke overtuiging, terwijl de slechtsten overlopen van hartstochtelijke intensiteit" Yeats.
Allesstroomt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2014, 20:59   #7
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.694
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lohabra Bekijk bericht
Da's nu net de grote reden van hun succes, vrees ik. Men moet er in dit apenland géén rijbewijs voor te hebben om er de openbare weg mee op te mogen.
Mijn vader, nu 80 jaar, rijdt al 50 jaar rond met een gekregen rijbewijs.
Toert nog steeds meer dan 10.000 km/jaar in binnen en buitenland - afgezien van enkel boetes wegens 'overdreven snelheid' jaja.... je leest het goed... verloopt het al die tijd al feilloos.
Een lomperik blijft een lomperik met of zonder rijbewijs.
Het tegenovergestelde is evengoed mogelijk.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 5 oktober 2014 om 21:03.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2014, 21:02   #8
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.694
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het concept "lichtere wagens zijn veiliger" werkt dus duidelijk niet.
Heb het al altijd gezegd.

Heren ingenieurs...terug naar school.
Wat vertel je nu?
Die boom heeft toch niets?

Oh... u heeft het over de inzittenden?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2014, 21:04   #9
Demper
Secretaris-Generaal VN
 
Demper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 40.936
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Allesstroomt Bekijk bericht
Mooi zo, men kan de toegelaten snelheid voor die bromobielen mijn inziens makkellijk verhogen tot 90 km/u. Onkruid wieden was nog nooit zo makkellijk.
²
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid Bekijk bericht
Dat speelt geen rol. Demper heeft gelijk.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2014, 21:09   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lohabra Bekijk bericht
Da's nu net de grote reden van hun succes, vrees ik. Men moet er in dit apenland géén rijbewijs voor te hebben om er de openbare weg mee op te mogen.
Een rijbewijs is wel noodzakelijk: AM. Het is eerder een marketingpraatje het voor te doen als zou het gaan om een "auto zonder rijbewijs".

In Nederland gelden gelijkaardige regels trouwens.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2014, 21:16   #11
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Mijn vader, nu 80 jaar, rijdt al 50 jaar rond met een gekregen rijbewijs.
Toert nog steeds meer dan 10.000 km/jaar in binnen en buitenland - afgezien van enkel boetes wegens 'overdreven snelheid' jaja.... je leest het goed... verloopt het al die tijd al feilloos.
Een lomperik blijft een lomperik met of zonder rijbewijs.
Het tegenovergestelde is evengoed mogelijk.
Idd.
De verkeersregels kennen is nog iets anders dan ze toepassen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2014, 21:20   #12
IanVD
Parlementsvoorzitter
 
IanVD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 2.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een rijbewijs is wel noodzakelijk: AM. Het is eerder een marketingpraatje het voor te doen als zou het gaan om een "auto zonder rijbewijs".

In Nederland gelden gelijkaardige regels trouwens.
Citaat:
...veel succes bij senioren. Wie voor 1961 geboren is hoeft zelfs helemaal geen rijbewijs.
Me dunkt dat senioren vooral mensen zijn die voor 1961 zijn geboren.
__________________
Politics used to be mainly about irrelevancies, now it's mostly about irrelevant people.
IanVD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2014, 21:30   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IanVD Bekijk bericht
Me dunkt dat senioren vooral mensen zijn die voor 1961 zijn geboren.
Vergeten we evenwel niet: dat was ook de generatie die een rijbewijs vaak ook nog gewoon kon gaan ophalen op het gemeentehuis. Welk verschil maakt het uit voor die generatie, een rijbewijs hebben of niet?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2014, 21:31   #14
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Die Renault Twizy is wel leuk om mee rond te touren.
Die past in mijn T5.
Als je ergens komt, parkeer buiten de stad en rij met dat wagentje de stad binnen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2014, 21:42   #15
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Vergeten we evenwel niet: dat was ook de generatie die een rijbewijs vaak ook nog gewoon kon gaan ophalen op het gemeentehuis. Welk verschil maakt het uit voor die generatie, een rijbewijs hebben of niet?
Dat het kan ingetrokken worden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2014, 21:45   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat het kan ingetrokken worden.
Natuurlijk, maar het feit is nu eenmaal dat ze indertijd een rijbewijs hebben gekregen zonder dat daar enige scholing of proef aan voorafging.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2014, 21:54   #17
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk, maar het feit is nu eenmaal dat ze indertijd een rijbewijs hebben gekregen zonder dat daar enige scholing of proef aan voorafging.
Dat is zo.
Maar de meeste daarvan hebben ondertussen voldoende hun rijvaardigheid aangetoond.
Meer dan sommigen die pas hun rijbewijs haalden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2014, 07:28   #18
Freddie
Gouverneur
 
Freddie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.295
Standaard

Wat zijn we met een rijbewijs als er nooit naar gevraagd wordt? Ik heb het van eind 1969, nog nooit moeten laten zien. Rijbewijzen zouden slechts met beperkte duur mogen zijn. Bijv. alle 2 jaar opnieuw theorie afleggen, 1e keer gratis. Gebuisd? dan betalen. Examencentra open zaterdag en zondag van 06h00 tot22h00.
__________________
Arme Vlaming, belogen, bedrogen en bestolen van in de wieg tot voorbij het graf.
Freddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2014, 07:48   #19
lohabra
Schepen
 
Geregistreerd: 14 september 2012
Berichten: 495
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat het kan ingetrokken worden.
Anderzijds: als zij voor een ernstige verkeersinbreuk door een rechter veroordeeld worden, maakt het weinig uit. De rechter spreekt dan (in principe) een vervallenverklaring uit het recht een motorvoertuig te besturen uit.

Veroordeelde mag dan (tenzij nadrukkelijk anders uitgesproken), geen enkel motorvoertuig besturen gedurende een bepaalde periode. Ongeacht of er voor dat motorvoertuig een rijbewijs vereist is of niet.
lohabra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2014, 08:22   #20
SMI94
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 maart 2014
Berichten: 1.717
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het concept "lichtere wagens zijn veiliger" werkt dus duidelijk niet.
Heb het al altijd gezegd.

Heren ingenieurs...terug naar school.
Euh, geen enkele ingenieur zal zo'n onzin verkopen hoor...

Het is de constructie die een wagen (on)veilig maakt, het gewicht speelt daarin een relatief kleine rol. Ik ga liever over kop in een Mazda MX-5 van 800 kg met een rollbar dan in een truck van 40 ton.
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be