Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 mei 2015, 16:10   #1
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard Zo doeltreffend is de invoer van lage-emissiezones

http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...dhtml?show=art

https://www.youtube.com/watch?v=_2qcOu8jNyg
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2015, 17:13   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hln.be
De rode draad in wetenschappelijk onderzoek naar het verbeteren van de luchtkwaliteit, is het drastisch verminderen van uitstootgassen. In de BBC-reportage 'How to reduce air pollution' wordt Berlijn naar voren geschoven als rolmodel in de strijd tegen ongezonde lucht. De invoer van strikte lage-emissiezones levert benijdenswaardige resultaten.
De lage emissie zone Berlijn is 88 km² groot, in die zone wonen 1 miljoen mensen. Vergelijk Hst. Gewest Brussel is 161 km².

http://www.stadtentwicklung.berlin.d...e/gebiet.shtml



Bron hln.be:
Citaat:
Bij wijze van vergelijking: Toen begin deze maand bekend raakte dat benzinewagens ouder dan 22 jaar en dieselwagens ouder dan tien jaar verbannen worden uit het centrum van Antwerpen vanaf 2016, werd gepolst naar de publieke opinie. Uit een poll van VTM blijkt dat maar liefst 67 procent gekant is tegen lage-emissiezones.
Is logisch dat 67 % daartegen zijn, ook omdat benzinewagens tussen 22 en 29 jaar milieuvriendelijker zijn als nieuwe diesels. Vlaanderen/Antwerpen is weer wereldvreemd.

Waarom: uiteraard mogen in die groene zone van "rolmodel" Berlijn wel oude bezineauto´s rijden met geregelde 3-weg katalysator of Euro 1-norm, die krijgen de groene 4-sticker (Umweltplakette:4 (Grün))
Of de US-3w-katalysator. Die bestaan quasi al vanaf 1986, dus vanaf 29 jaar oud:
http://suchen.mobile.de/auto-inserat...s=EURO1&noec=1
EZ 07/1986
74.357 km
Benzin
152 kW (207 PS)
Schadstoffklasse:
Euro1
Umweltplakette:4 (Grün)


Euronorm 1-benzinemotoren laten zich ook voor ca. 110 € omrusten naar Euro 2 norm of x-jaren extra door http://de.wikipedia.org/wiki/Kaltlaufregler
kit online: https://profiteile.de/ersatzteile/ab...=price&dir=asc

In Berlijn en al de andere D-steden bestaan natuurlijk uitzonderingen voor oldtimers, die zijn daar wel vanaf minstens 30 jaar inschrijving (en na goedkeuring)
Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Oldtimer#Deutschland

Deutschland

Sollen Kraftfahrzeuge als Oldtimer eingestuft werden, verlangt § 23 StVZO seit März 2007 ein Gutachten. Nach der Legaldefinition des § 2 Nr. 22 Fahrzeug-Zulassungsverordnung sind Oldtimer „Fahrzeuge, die vor mindestens 30 Jahren erstmals in Verkehr gekommen sind, weitestgehend dem Originalzustand entsprechen, in einem guten Erhaltungszustand sind und zur Pflege des kraftfahrzeugtechnischen Kulturgutes dienen.“ Damit ist der Begriff des Oldtimers erstmals gesetzlich und einheitlich definiert. Maßgeblich ist dabei der Tag der Erstzulassung, nicht das Baujahr.
Naja, Belgie en politiek verstand van techniek of milieu: totaal wereldvreemd !
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 25 mei 2015 om 17:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2015, 22:03   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Vooraleer ik op die linken zou klikken,
misschien een inleiding tot "aanzet tot discussie " ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2015, 14:00   #4
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Kortom, de stad is "van de mensen", maar wanneer "de mensen" massaal tegen het voorstel zijn dan rammen we het toch door hun strot.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2015, 17:24   #5
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Kortom, de stad is "van de mensen", maar wanneer "de mensen" massaal tegen het voorstel zijn dan rammen we het toch door hun strot.
Je weet toch dat mensen egoïsten zijn tot in hun kist. Vandaar dat er leiders nodig zijn die belangrijke, vaak onpopulaire beslissingen durven nemen die op termijn renderen en die aanvankelijk op wel op protest kunnen rekenen.

Zie het voorbeeld van Berlijn.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2015, 17:28   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Zie het voorbeeld van Berlijn.
Je weet bljkbaar NIETS van het voorbeeld van Berlijn, ik heb je nochtans het verband geciteerd.

Als je alles wil weten over de emissiewetten van Berlijn en Duitse steden hierzie:

Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/F%C3%BC...schutzgesetzes

Fünfunddreißigste Verordnung zur Durchführung des Bundes-Immissionsschutzgesetzes, kurz 35. BImSchV, umgangssprachlich auch: Feinstaubverordnung) ermöglicht die Einrichtung von Umweltzonen in Deutschland als Maßnahme zur Einhaltung #der Grenzwerte für Stickstoffoxid und Feinstaub#.
Vooral #stikstofoxide en ultrafijnstof reduceren# daar gaat het om.

Citaat:
Alte Kat-Personenkraftwagen und Freigabe durch Europäische Union

Für frühe G-Kat-Fahrzeuge mit Schlüsselnummern 01, 02 sowie 77 war es seitens des Gesetzgebers anfangs versäumt worden, eine Zulassung bei der Europäischen Union zu beantragen. Seit dem 8. Dezember 2007 können jedoch auch für diese Fahrzeuge Plaketten beantragt werden.[15] Dies betrifft überwiegend Fahrzeuge, die in den 1980er und frühen 1990er Jahren gebaut worden sind. Sofern diese Fahrzeuge mit einem sogenannten geregelten Katalysator (G-Kat) ausgerüstet sind, wird auch die grüne Plakette zugeteilt.[16] ...]
Mogen tot 30 jarige benzineauto´s (hierboven) in Antwerpen en al de eenmalig gekeurde oldtimers + 30 jaar oud (zie uitzonderingen hieronder) dan ook nog in de kernstad ?

Ik lees dat die A-idioten maar gaan tot 22 jaar voor een benzinemotor.
http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...-meer-in.dhtml

Vanaf de zomer van 2016 voert de stad Antwerpen een lage-emissiezone in. Oude en vervuilende wagens mogen dan niet meer rondrijden op de Singel, het Eilandje en Linkeroever. Concreet gaat het om dieselwagens die ouder zijn dan 10 jaar zonder roetfilter en benzinewagens ouder dan 22 jaar. Volgens cijfers van de Dienst Inverkeersstelling zouden door de maatregel ongeveer 15.000 Antwerpenaars met hun huidige wagen de stad niet meer binnen mogen.

Mogen al deze uitzonderingen van Berlijn in kernstad Antwerpen dan ook nog rijden ? :
Ook de **stadsbewoners met auto´s (reeds ingeschreven op hun naam) die zich niet meer laten ombouwen tot die euronorm waar ze nog wel binnenmogen ? Is er een uitdoofbeleid dus in Antwerpen zoals in Berlijn ? Ja of nee ?

Citaat:
Ausnahmen

foto: Trabant in der Kölner Umweltzone, mit Ausnahmegenehmigung der Zulassungsbehörde

Von Verkehrsverboten sind gemäß der Verordnung folgende Fahrzeuge ausgenommen:

mobile Maschinen und Geräte

Arbeitsmaschinen

Land- und forstwirtschaftliche Zugmaschinen (Traktoren etc.)
zwei- und dreirädrige Kraftfahrzeuge

Krankenwagen, Arztwagen mit entsprechender Kennzeichnung im Einsatz zur medizinischen Betreuung der Bevölkerung

Kraftfahrzeuge, mit denen Personen fahren oder gefahren werden, die außergewöhnlich gehbehindert, hilflos oder blind sind und dies durch die im Schwerbehindertenausweis eingetragenen Merkzeichen aG, H oder Bl nachweisen

Fahrzeuge, für die Sonderrechte nach § 35 StVO in Anspruch genommen werden können (Polizei, Zoll, Feuerwehr, Katastrophenschutz, Bundeswehr,

Fahrzeuge der Straßenbauverwaltung usw.)

Fahrzeuge nichtdeutscher Truppen von Nichtvertragsstaaten des Nordatlantikpaktes, die sich im Rahmen der militärischen Zusammenarbeit in Deutschland aufhalten, soweit sie für Fahrten aus dringenden militärischen Gründen genutzt werden.

Old- und Youngtimer, die entweder ein H-Kennzeichen haben und somit mindestens 30 Jahre alt sind, oder die mit roter „07er Nummer“ bewegt werden

zivile Kraftfahrzeuge, die im Auftrag der Bundeswehr genutzt werden, soweit es sich um unaufschiebbare Fahrten zur Erfüllung hoheitlicher Aufgaben der Bundeswehr handelt

Diplomatenfahrzeuge[59]

Fahrzeuge mit den Schlüsselnummern 03, 04, 09, 11 per Allgemeinverfügung Deutscher Städtetag[60]

Weiterhin sind für Anwohner und Gewerbetreibende Ausnahmen vom Fahrverbot in manchen Umweltzonen möglich, sofern für das Fahrzeug keine
Möglichkeit der Nachrüstung besteht
und es bereits vor der Einführung der Umweltzone auf den Halter zugelassen war
. Eine solche Regelung für **Anwohner besteht unter anderem in Berlin, Köln und München.[61][62][63]

In Bremen und Hannover ist für die Erteilung einer solchen Ausnahmegenehmigung nachzuweisen, dass die Beschaffung eines Ersatzfahrzeuges wirtschaftlich nicht zugemutet werden kann.[64][65]

In Leipzig gelten die bundesweiten Ausnahmeregelungen, sowie spezielle Leipziger Ausnahmen, wie Autos, die bereits auf gelbe Plakette nachgerüstet wurden oder Autos von frisch zugezogenen Bewohnern.[66][67]
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 27 mei 2015 om 17:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2015, 17:59   #7
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Mogen + 30 jarige benzineauto´s in Antwerpen en al de eenmalig gekeurde oldtimers + 30 jaar oud dan ook nog in de kernstad ?

Ik lees dat die A-idioten maar gaan tot 22 jaar voor een benzinemotor.
Lijkt me een goede zaak en ook erg redelijk. Enkel wagens vanaf Euro 1 norm toegelaten. Benzinewagens van voor die periode stinken nog behoorlijk.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2015, 18:11   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Lijkt me een goede zaak en ook erg redelijk. Enkel wagens vanaf Euro 1 norm toegelaten.
Dat staat er niet, er staat ouder dan 22 jaar of 2016 - 23 jaar = auto´s van BJ 1993 en ervoor mogen er niet in...

Citaat:
Concreet gaat het om dieselwagens die ouder zijn dan 10 jaar zonder roetfilter en benzinewagens ouder dan 22 jaar.
Euronorm 1 benzine is trouwens vanaf 1 jan 1993**. Naja media en cijfers.
http://de.wikipedia.org/wiki/Abgasno..._mit_Ottomotor **

Mijn auto van 1989 heeft euronorm 2 en is dan 27 jaar oud, gelezen en gesnopen ?

Citaat:
Benzinewagens van voor die periode stinken nog behoorlijk.
Stinken doet Antwerpen ook zonder auto´s.
Zulke oude benzinewagens (indirecte injectie homogeen mengsel) stoten 100 maal minder fijnstof uit als een moderne diesel euronorm 6, en wslk ook minder stikstofoxides in de praktijk, daar gaat het om.

Dus de emissiewetten in Berlijn en zijn uitzonderingen is helemaal geen voorbeeld voor Antwerpen als dat wat ze in de krant beweren klopt, besef je dat eindelijk of wil je maar wat lullen over stinkende riolen ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 27 mei 2015 om 18:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2015, 18:30   #9
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Je weet toch dat mensen egoïsten zijn tot in hun kist. Vandaar dat er leiders nodig zijn die belangrijke, vaak onpopulaire beslissingen durven nemen die op termijn renderen en die aanvankelijk op wel op protest kunnen rekenen.

Zie het voorbeeld van Berlijn.
Dan is het stad niet "van de mensen" maar van de ondemocraten die "van de mensen" misbruiken om hun eigen egoistische standpunten op te dringen.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2015, 18:55   #10
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Kortom, de stad is "van de mensen", maar wanneer "de mensen" massaal tegen het voorstel zijn dan rammen we het toch door hun strot.
Je leest dat verkeerd: de stad is enkel van de Groen!e mensen.
Die willen geen wagens in hun omgeving, want dat is iets voor werkende mensen.
De enige wagens die ze (zij het node) tolereren, zijn die waar hun ouders mee gaan werken, zodat die de muil van hun groene spruit kunnen openhouden, en cara-pils kunnen aanslepen.
Want dat is niet zo praktisch op een fiets, snap je?
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2015, 18:59   #11
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Je weet toch dat mensen egoïsten zijn tot in hun kist. Vandaar dat er leiders nodig zijn die belangrijke, vaak onpopulaire beslissingen durven nemen die op termijn renderen en die aanvankelijk op wel op protest kunnen rekenen.

Zie het voorbeeld van Berlijn.
Veel van die leiders ben ik nog niet tegen gekomen.... omdat ze niet bestaan.
Ze behoren evengoed tot de egoïsten, die in de eerste plaats beslissen wat hen persoonlijk oplevert.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2015, 20:17   #12
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Dan is het stad niet "van de mensen" maar van de ondemocraten die "van de mensen" misbruiken om hun eigen egoistische standpunten op te dringen.
Ze dienen daarmee het algemeen belang dat volksgezondheid is. Vervuiling zorgt voor vroeggeboorten, kankers, longaandoeningen, astma, hart- en vaatziekten, allergieën, Alzheimer en nog een hoop andere ziekten die eraan gerelateerd zijn.

Zeg nu zelf, dat wilt u toch niet op uw geweten hebben?
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2015, 20:35   #13
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ze dienen daarmee het algemeen belang dat volksgezondheid is.
Helemaal niet, ze dienen daarmee het eigen belang.

Citaat:
Vervuiling zorgt voor vroeggeboorten, kankers, longaandoeningen, astma, hart- en vaatziekten, allergieën, Alzheimer en nog een hoop andere ziekten die eraan gerelateerd zijn.
En vervuiling stopt uiteraard aan de stadsgrenzen.

Citaat:
Zeg nu zelf, dat wilt u toch niet op uw geweten hebben?
Dan liever de vele slachtoffers op het geweten hebben die het gevolg zijn van een onrealistisch verkeersbeleid misschien?
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2015, 20:38   #14
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Je leest dat verkeerd: de stad is enkel van de Groen!e mensen.
Die willen geen wagens in hun omgeving, want dat is iets voor werkende mensen.
De enige wagens die ze (zij het node) tolereren, zijn die waar hun ouders mee gaan werken, zodat die de muil van hun groene spruit kunnen openhouden, en cara-pils kunnen aanslepen.
Want dat is niet zo praktisch op een fiets, snap je?
Yup. Allee, niet alleen Groen!en hoor, ook van die piwi's die het rustig willen in eigen straat maar dan staan te janken dat ze 2 straten verder niet meer in mogen.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2015, 22:26   #15
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

In de hln link wordt gesuggereerd dat de lage-emissiezone in Berlijn een grote impact heeft gehad.
Heb je een referentie die dat bevestigt?

Voortgaande op dit rapport van de ADAC http://www.adac.de/_mmm/pdf/umweltzo...0609_43574.pdf blijkt dat helemaal niet het geval te zijn.

Een citaat uit de conclusie:
Citaat:
Das Ergebnis zeigt alles in allem deutlich, dass angesichts der hohen Variabilität innerhalb der einzelnen Städte kein bemerkenswerter Einfluss von Umweltzonen festzustellen ist, Umweltzonen also nicht zu einer nennenswerten Verbesserung der Luftqualität beitragen können. Diese Maßnahme, die die Mobilität der von Fahrverboten betroffenen Autofahrer erheblich einschränkt, erfüllt nicht das Nachhaltigkeitsprinzip. Wenn selbst die Aussperrung von Fahrzeugen mit hohem Schadstoffausstoß (ohne Feinstaubplakette) keine signifikant nachweisbare Wirkung zeigt, kann auch eine Ausweitung der Fahrverbote auf Pkw mit roter oder gelber Plakette nicht zu einer ausreichenden Minderung der Schadstoffkonzentration führen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2015, 23:01   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
In de hln link wordt gesuggereerd dat de lage-emissiezone in Berlijn een grote impact heeft gehad.
Heb je een referentie die dat bevestigt?

Voortgaande op dit rapport van de ADAC http://www.adac.de/_mmm/pdf/umweltzo...0609_43574.pdf blijkt dat helemaal niet het geval te zijn.

Een citaat uit de conclusie:
Uw ADAC link van 2009 is totaal achterhaald, want in 2009 bestonden er nog geen UFP of PM 0,1 meetapparatuur, die bestonden pas in 2011. Meten is weten.

Of ADAC kon het toen nog niet weten, **PM 10 meten is toch dwaas, dieselvoertuigen stoten > 80 % PM 0,1 uit dat wordt met PM 10 meters en PM 2,5 meters helemaal niet gemeten. (zie link Spiegel online**).

Wetenschappelijke metingen vanaf 2011 hebben die grote impact wel aangetoond. Zijn diverse links van die ik al geciteerd heb.
Nog eentje:
Citaat:
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/n...-a-897473.html

Neue Untersuchung: Feinstaub-Studie zeigt Nutzen von Umweltzonen

Nieuwe studie: fijnstof studie toont voordelen van lage-emissiezones
waarop ADAC zijn staart introk (ze wisten het toen niet beter)

Hier staat het fijntjes uitgelegd:

Citaat:
Teurer Beweis

Einfach formuliert, haben Wiedensohler und sein Team bei ihrer Studie genauer hingeschaut als ihre Kölner Kollegen. Bei den üblichen Feinstaubmessungen gilt alles als Feinstaub, was kleiner ist als 10 Mikrometer**. Kleinere Partikel, darunter die besonders schädlichen Dieselrußpartikel, werden bei diesen Messungen aber gar nicht quantifiziert, sondern sozusagen eingemeindet - eine genaue Analyse über deren Zu- oder Abnahme ist deswegen gar nicht möglich**.

Genau diese Partikel aber konnten die Tropos-Wissenschaftler dank spezieller Messgeräte sichtbar machen - und den genauen Anteil der Dieselrußpartikel filtern, die nur zwischen 0,05 und 0,1 Mikrometer groß sind = PM 0,1 of UFP .

Wiedensohler ärgert sich über die groben Feinstaubmessungen, die sich auf 10 Mikrometer große Partikel beschränken: "Das ist ein falscher Parameter, um die Wirkungskraft von Umweltzonen zu beurteilen." Er fordert eine flächendeckende Installation von hochentwickelten Messgeräten, wie sie nun in Leipzig verwendet worden sind. Große Hoffnungen macht er sich dabei nicht. "Ein Gerät kostet mehr als 20.000 Euro# , das ist den Landesbehörden meistens zu teuer." Tropos hatte das Glück, dass das sächsische Landumweltamt fünf Messstationen finanzierte.

Der Vorwurf, die Kritik an Fahrverboten werde auf Grundlage unpräziser Messwerte geführt, ist nicht neu. Der Wissenschaftler Erich Wichmann kam beispielsweise in einer Studie für das Helmholtz Zentrum im Jahr 2011 zum gleichen Ergebnis. Demnach sank mit der Einführung der Umweltzone in Berlin die Konzentration von 10 Mikrometer großen Partikeln um lediglich 6 Prozent. Gleichzeitig ging aber der verkehrsbedingte Rußanteil um 30 Prozent zurück. Wichmann schätzte, dass mehr als 140 krankheitsbedingte Todesfälle pro Jahr durch die Umweltzone in Berlin vermieden werden.

Der ADAC reagiert mit widersprüchlichen Aussagen auf die präzisen Messwerte in Leipzig und Berlin und die deutliche Senkung von giftigem Dieselruß: Auch der Automobilclub wünsche sich, dass in den Umweltzonen genauer gemessen wird, Dieselruß sollte berücksichtigt werden, die EU dazu die entsprechende Gesetzgebung schaffen.

Gleichzeitig beharrt der Automobilclub auf seinem Standpunkt, dass die Einschränkung für einzelne Autofahrer durch die Umweltzonen "zu dramatisch" sei, die Effizienz angesichts des Aufwands immer noch zu gering. Und als würde es die neuen Messwerte nicht geben, wird nochmals das ADAC-Mantra heruntergebetet: "Die Minderung von nur einem Prozent Feinstaub in den Umweltzonen ist zu wenig."

Umstrittene Messwerte

Peter Morfeld, der die - übrigens auf Umwegen von der Automobilindustrie finanzierte - Kölner Studie verantwortete, gibt sich da etwas offener: "Unser Auftrag lautete, die flächendeckend vorhandenen Feinstaub-Messwerte zu vergleichen." Weil die Dieselrußkonzentration laut Gesetzesvorgaben der EU nicht berücksichtigt werden muss, habe man sich auf das vorhandene Datenmaterial gestützt.

Dabei will es Morfeld allerdings nicht belassen. Laut Angaben des Wissenschaftlers seien ihm auch Daten zu Messgeräten übergeben worden, wie sie nun in Leipzig verwendet worden sind. "Diese Daten gibt es aber nur für wenige Umweltzonen", sagt er, "aber wir sind gerade dabei, sie auszuwerten".
Raar dat jij nog altijd met die oude desinformatie komt.

De eerste zeer dure meetinstrumenten van PM 0,1 bestonden pas maart-april 2011, prijs > 20.000 € # voor eentje....

In Leipzig werden alleszins al 30 % lagere PM 0,1 waardes gemeten dankzij de emissiezone:
Citaat:
Doch jetzt liegt eine neue Studie vor. Eine Forschergruppe des Leibniz-Instituts für Troposphärenforschung (Tropos) hat die Veränderungen in der Umweltzone von Leipzig analysiert. Dort wurde im Jahr 2011 erstmals in Deutschland die strengste Regulierungsstufe gezündet. Nur Fahrzeuge mit grüner Plakette, also mit der niedrigsten Emissionsstufe, dürfen seitdem noch in die City. Trotzdem haben sich die Feinstaubwerte dadurch kaum verbessert. Umso überraschender ist das Fazit von Forschungsleiter Alfred Wiedensohler. Er behauptet: "Umweltzonen sind wirkungsvoll."

Wiedensohler begründet seine positive Einschätzung mit einem weiteren Messergebnis der Untersuchung in Leipzig, die SPIEGEL ONLINE vorliegt. Laut seinen Angaben ist die Menge an Dieselruß und den sogenannten ultrafeinen Partikeln seit Einführung der Umweltzone nämlich um 30 Prozent gesunken.
ultrafeinen Partikeln = UFP of PM 0,1 dat telt, als je PM 10 meet meet je alle fijnstof (dus ook kolen hout dieselverwarming, stof, remstof, rubberstof... met een massa die 100 maal groter is dan PM 0,1, nogal logisch dat er amper effect is.

De Nederlanders waren er ook vroeg bij met die PM 0,1/UFP meters en leggen het verschil uit met PM 10:
http://www.nrc.nl/nieuws/2011/07/05/...ultrafijnstof/

PM 10 wordt tegengehouden door het menselijk lichaam, PM 0,1 dringt echter altijd in tot diep in de longblaasjes en in het bloed.






http://www.wohngeneration.ch/smogalarm/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 mei 2015 om 23:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2015, 17:27   #17
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Uw ADAC link van 2009 is totaal achterhaald, want in 2009 bestonden er nog geen UFP of PM 0,1 meetapparatuur, die bestonden pas in 2011. Meten is weten.

Of ADAC kon het toen nog niet weten,
(...)
Ik ben niet onder de indruk.
Je stelt dat ADAC zijn staart intrekt maar dat lees ik niet, integendeel.
Hier zegt de ADAC:
Citaat:
Gleichzeitig beharrt der Automobilclub auf seinem Standpunkt, dass die Einschränkung für einzelne Autofahrer durch die Umweltzonen "zu dramatisch" sei, die Effizienz angesichts des Aufwands immer noch zu gering. Und als würde es die neuen Messwerte nicht geben, wird nochmals das ADAC-Mantra heruntergebetet: "Die Minderung von nur einem Prozent Feinstaub in den Umweltzonen ist zu wenig."
De stelling dat er in Leipzig 30 % lagere PM 0,1 waardes gemeten worden dankzij de emissiezone is ook al niet sterk onderbouwd.
Een quote uit het artikel:
Citaat:
Trotzdem haben sich die Feinstaubwerte dadurch kaum verbessert. Umso überraschender ist das Fazit von Forschungsleiter Alfred Wiedensohler. Er behauptet: "Umweltzonen sind wirkungsvoll."

Wiedensohler begründet seine positive Einschätzung mit einem weiteren Messergebnis der Untersuchung in Leipzig, die SPIEGEL ONLINE vorliegt. Laut seinen Angaben ist die Menge an Dieselruß und den sogenannten ultrafeinen Partikeln seit Einführung der Umweltzone nämlich um 30 Prozent gesunken.
In feite zou in de laatste zin het werkwoord "ist" moeten vervangen worden door "sei" want blijkbaar gaat het hier om mijnheer Wiedensohler die dat zegt maar data zijn er blijkbaar niet.

Het is ook een beetje ongeloofwaardig om te stellen dat de uitstoot van diesels, en al zeker van oude diesels, diegene die geweerd worden, niet meetbaar zou zijn in pm10 maar alleen in pm 0,1.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2015, 20:16   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Ik ben niet onder de indruk.
Je stelt dat ADAC zijn staart intrekt maar dat lees ik niet, integendeel.
Hier zegt de ADAC:

De stelling dat er in Leipzig 30 % lagere PM 0,1 waardes gemeten worden dankzij de emissiezone is ook al niet sterk onderbouwd.
Een quote uit het artikel:

In feite zou in de laatste zin het werkwoord "ist" moeten vervangen worden door "sei" want blijkbaar gaat het hier om mijnheer Wiedensohler die dat zegt maar data zijn er blijkbaar niet.

Het is ook een beetje ongeloofwaardig om te stellen dat de uitstoot van diesels, en al zeker van oude diesels, diegene die geweerd worden, niet meetbaar zou zijn in pm10 maar alleen in pm 0,1.
Je begrijpt duidelijk geen Duits, laat maar. ADAC kronkelt een beetje maar moet de wetenschappers natuurlijk gelijk geven.

De roetdeeltjes van oudere diesels is groter maar nog altijd te klein voor de PM 2,5 meters, PM 10 is de verouderde slechte maat als je dat nog niet begrepen hebt amai.

Ik heb al talrijke technische bronnen gegeven dat zelfs PM 2,5 meters geen PM 0,1 kunnen meten, het meetbereik naar beneden is ontoereikend. Moet ik echt dat meetbereik van een PM 2,5 meter p/c voor je neus zetten ?
PM 10 is al sinds 2005 een verouderde maat (EU-richtlijn):
Citaat:
http://umweltdaten.nuernberg.de/file...men/08-1-3.pdf
Eine neue EU-Richtlinie (siehe vorheriger
Bericht) legt künftige Ziel und Grenzwerte
für PM2,5 fest und verpflichtet diesen Parameter
kontinuierlich zu messen. Deshalb
haben auch die Stadt Nürnberg und die
Flughafen Nürnberg GmbH (FNG), die gemeinsam
die Luftmessstation am Flugfeld
betreiben bereits im Jahre 2005 die Einführung
der PM2,5-Messungen geplant und im
Jahre 2007 ein Messgerät beschafft, das zur
Zeit noch im Probebetrieb läuft.
sinds 2008 is men pas PM 2,5 langzaamaan beginnen te monitoren, maar voor de moderne diesels is PM 2,5 ook véél te groot, PM 1-meters zijn zelfs ook nog ontoereikend daarom dat men die UFP/PM 0,1 meters ontwikkeld heeft sinds 2011 !!! Gesnopen ?


Dit is de deeltjesgrootte van een moderne diesel:
http://de.wikipedia.org/wiki/Dieselr...partikelfilter


links van de lijn 100 nanometer is PM 0,1 of pakweg 80 % van het aantal deeltjes, de volgende lijn rechts is 200 nanometer, wil je het nu zien of kun je geen grafiek lezen ?

ander topic over partikelgrootte, en dan meten ze nog niet de allerkleinste want onder de 30 nanometer zie grafiek zijn er ook nog genoeg te meten:
http://forum.politics.be/showpost.ph...8&postcount=32

Citaat:
Grootteverdeling

Een vergelijking tijdens de lentecampagne van de 2 toestellen waarmee grootteverdeling werd gemeten is weergegeven in Figuur 17. De resulterende hellingen (met intercept gelijk aan 0) variëren tussen 0.86 en 1.3 voor de fracties tussen 30 en 200 nm.
De roetdeeltjes van een oudere diesel naja wat is oud zijn pakweg tot 100 % groter wat nog altijd te klein is dat een PM 10 meter dat meten kan, zelfs een PM 2,5 meter zal maar een klein deel meten.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 30 mei 2015 om 20:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2015, 20:27   #19
Erw
Secretaris-Generaal VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 21.194
Standaard

Even doeltreffend als de drempels en verhoogde plateaus voor een gedwongen kunstmatig "afslaan ipv rechtdoor", die ze de voorbije 2-3 decennia overal plaatsten. Van fietsers via auto's tot kamions, remmen en optrekken, met telkens lokale druk op de baan (ja, dus zelfs op plaatsen waar enkel fietsers passeren), die zo vol putten raakt. Hun klinkers die in hele geulen lopen. Waar je dus dagelijks moet door hotsen.
X tijd terug betaalde Overheid premies om bomen te rooien.
Nu betalen ze premies om bomen te planten.
X tijd terug betaalde Overheid premies om diesel in plaats van benzine te kiezen voor de auto.
Nu...
De georganiseerde bezigheidstherapie, dagelijks de wèl werkenden terroriserende.
__________________
SECRET SERVICE TEAM HERCULES TRUMP
20yo THOMAS MATTHEW CROOKS DROM TRUMP FANS
Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2015, 22:58   #20
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
(...)
PM 10 is al sinds 2005 een verouderde maat (EU-richtlijn):
(...)
De ADAC studie dateert van 2009.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be