Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 juli 2022, 06:38   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.345
Standaard Vanaf 1 juli nieuwe ‘deeltjestellertest’ voor diesels op autokeuring

Vanaf 1 juli nieuwe ‘deeltjestellertest’ voor diesels op autokeuring
Vanaf 1 juli zal de autokeuring via een nieuwe deeltjestellertest controleren of de roetfilter van een dieselwagen wel correct werkt. Wie faalt, krijgt een rode kaart. Hiermee neemt België een voortrekkersrol binnen Europa in in de strijd tegen roetfilterfraude.
https://gocar.be/nl/autonieuws/diese...op-autokeuring
Blijkt dat de garagisten met de handen in het haar zitten.
De meeste auto's, euronorm 5, komen met moeite door de keuring.

Garagisten raden daarom aan om de wagen te laten keuren in Wallonië, daar zou de keuring niet zo streng zijn.


Iemand?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2022, 09:05   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Tja filters blijven nooit lang goed.

Men dringt het u op en veroordeeld er u daarna ook weer op.

Er bestaat wel een klein trucje omdat wat beter te maken voor de keuring maar het is ook maar zus en zo.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 17 juli 2022 om 09:07.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2022, 10:22   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Tja filters blijven nooit lang goed.

Men dringt het u op en veroordeeld er u daarna ook weer op.

Er bestaat wel een klein trucje omdat wat beter te maken voor de keuring maar het is ook maar zus en zo.
Vroeger moest je effe met hoog toerental rijden.
Blijkbaar werkt dat met dit meetsysteem niet.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2022, 10:29   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De meeste auto's, euronorm 5, komen met moeite door de keuring.
Enkel - diesel - auto's

Laatst gewijzigd door Micele : 17 juli 2022 om 10:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2022, 10:35   #5
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Enkel - diesel - auto's
Is dat zo?
Bron?


Sorry, ik kon het niet laten.

Een dieseltest doet men meestal op diesels.


Laatst gewijzigd door reservespeler : 17 juli 2022 om 10:37.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2022, 10:52   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Is dat zo?
Bron?

Sorry, ik kon het niet laten.

Een dieseltest doet men meestal op diesels.

Een dieseltest?

Benzines (directe injectie) hebben ook roetfilters (vanaf 2017 euro 6) en mogen ook het aantal roetdeeltjes niet overschrijden.

Naja de dieselverslaafde generatie kan dat natuurlijk niet weten.

Citaat:
https://www.vlaanderen.be/departemen...keuringscentra

Voor bepaalde voertuigen

De nieuwe milieutest is van toepassing op alle dieselwagens van categorie M1 (personenwagens) en N1 (lichte vracht) met een Light Duty dieselmotor vanaf euronorm 5 en hoger. Deze test vervangt de oude roettest en de meting zal bij stationair toerental gebeuren. Het tarief van de milieutest bedraagt 12,60 euro.
Dus de benzinerijders (vanaf euronorm 6c) vertrouwt men blind dat ze hun roetfilter niet verwijderd hebben of ermee gesjoemeld hebben, goed om dat te weten.

Volgens enkele downloads:
Citaat:
Als sluitstuk zal de deeltjestellertest worden ingevoerd voor controle van ... Het meetmiddel is toepasbaar voor zowel benzine- als dieselauto's; ...

Laatst gewijzigd door Micele : 17 juli 2022 om 11:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2022, 11:28   #7
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een dieseltest?

Benzines (directe injectie) hebben ook roetfilters (vanaf 2017 euro 6) en mogen ook het aantal roetdeeltjes niet overschrijden.

Naja de dieselverslaafde generatie kan dat natuurlijk niet weten.



Dus de benzinerijders (vanaf euronorm 6c) vertrouwt men blind dat ze hun roetfilter niet verwijderd hebben of ermee gesjoemeld hebben, goed om dat te weten.

Volgens enkele downloads:
De titel van het artikel heeft het over DIESELTEST
De keuringen gaan nen benzinner niet testen als dat niet moet.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2022, 11:31   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De titel van het artikel heeft het over DIESELTEST
De keuringen gaan nen benzinner niet testen als dat niet moet.
Fijn.

Maar volgens de euronormen hebben diesels en benzines dezelfde grenswaardes aan roetdeeltjes namelijk 600 miljard per kilometer.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2022, 16:53   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Fijn.

Maar volgens de euronormen hebben diesels en benzines dezelfde grenswaardes aan roetdeeltjes namelijk 600 miljard per kilometer.
Het zuinige rijden van benzine motors heeft ook zijn gevolgen hoor.
Schommelend toerental
Onregelmatige vermogensopbouw
Moeilijk optrekken
Schokkende motor

En de oorzaak is roet!

Die zich grotendeels vastzet op de in en uitlaatkleppen Weinig toeren zorgen ervoor dat er niet voldoende druk uitgeoefend wordt op de inlaatkleppen. Dit is vooral schadelijk voor direct ingespoten benzinemotoren. Het resultaat? Er zal nog sneller motorvervuiling zijn met vermogensverlies als resultaat.

En dat merk je ook aan de uitlaat.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 17 juli 2022 om 16:54.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2022, 17:07   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het zuinige rijden van benzine motors heeft ook zijn gevolgen hoor.
Schommelend toerental
Onregelmatige vermogensopbouw
Moeilijk optrekken
Schokkende motor

En de oorzaak is roet!

Die zich grotendeels vastzet op de in en uitlaatkleppen Weinig toeren zorgen ervoor dat er niet voldoende druk uitgeoefend wordt op de inlaatkleppen. Dit is vooral schadelijk voor direct ingespoten benzinemotoren. Het resultaat? Er zal nog sneller motorvervuiling zijn met vermogensverlies als resultaat.

En dat merk je ook aan de uitlaat.
6 maal aangevuld.

Mmmh, ons Skoda moteurtje (1,2 Tsi 105 PK) bolt prima al bijna 150.000 km. En topsnelheid - 190 kmh - onlangs nog getest (200 kmu teller). Gemiddeld verbruik is -dankzij de zomer- naar 5,7 liter/100 km gedaald (winter 6,2 liter), wel volgens boordcomputer.

Laatst gewijzigd door Micele : 17 juli 2022 om 17:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2022, 17:42   #11
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.392
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
6 maal aangevuld.

Mmmh, ons Skoda moteurtje (1,2 Tsi 105 PK) bolt prima al bijna 150.000 km. En topsnelheid - 190 kmh - onlangs nog getest (200 kmu teller). Gemiddeld verbruik is -dankzij de zomer- naar 5,7 liter/100 km gedaald (winter 6,2 liter), wel volgens boordcomputer.
Een automaat dacht ik. Nog geen problemen gehad met de DSG bak ? Gewoon uit nieuwsgierigheid.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2022, 17:45   #12
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
6 maal aangevuld.

Mmmh, ons Skoda moteurtje (1,2 Tsi 105 PK) bolt prima al bijna 150.000 km. En topsnelheid - 190 kmh - onlangs nog getest (200 kmu teller). Gemiddeld verbruik is -dankzij de zomer- naar 5,7 liter/100 km gedaald (winter 6,2 liter), wel volgens boordcomputer.
Fiestake diesel hier, bijna 3.5 liter.
Effectief, km stand en tankbeurten.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2022, 18:02   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Een automaat dacht ik. Nog geen problemen gehad met de DSG bak ? Gewoon uit nieuwsgierigheid.
Nee nog niet. (hout vasthouden)

Jij wel?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2022, 18:08   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Fiestake diesel hier, bijna 3.5 liter.
Effectief, km stand en tankbeurten.
welke versie cilinderinhoud en PK?
Rijstijl max 70kmh?

Gelooft niemand.

Zelfs het zuinigste dieseltje 1,2 TDi 61 PK in een op zuinigheid geoptimaliseerde versie van VW en Audi haalde dat niet gemiddeld. Wel eco gereden aan normale snelheden. Test kan ik je geven. Of spritmonitor.de **

Uiteraard kan men zodanig rijden dat men dat haalt maar, ik kwam ook eens onder 4,5 liter. Maar ook boven 8 liter. (wat dus geen roet kan aanzetten op de kleppen). De VW 1,2 Tsi die ik heb heeft ook maar 2 (grotere) kleppen per cilinder. Dat wervelt wat meer dan 4 kleine kleppen per cilinder.

** https://www.spritmonitor.de/de/ueber...00&powerunit=2
Anzahl Kraftstoff min Ø max
226 Diesel 2,59 3,70 5,22

https://www.spritmonitor.de/de/ueber...00&powerunit=2
Anzahl Kraftstoff min Ø max
150 Diesel 2,66 3,60 6,27

Laatst gewijzigd door Micele : 17 juli 2022 om 18:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2022, 18:47   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Standaard

De lakmoesproef van ADAC: 3,5l/100 km gemiddeld, enkel op gewone vlotte wegen buiten bebouwde kom 2,7 l; 3,6 l in de stad; 4,6 l op de snelweg.

Kijk vooral naar het gewicht en de tankinhoud, op de wagen was geen servostuur en geen airco verkrijgbaar.

De wagen had toen ook de record aerodynamische waarde van 0,25 of mss nog minder met de 145-bandjes.

Citaat:
https://assets.adac.de/image/upload/...omatik_EU4.pdf

Audi A2 1.2 TDI 3L D4

Stand: April 2003

Die Eco-Sparversion des A2 TDI wird zwar steuerlich gefördert, der Kunde muss jedoch auf Annehmlichkeiten wie Servolenkung und Klimaanlage verzichten. (...)

Daten und Messwerte

3-Zylinder Diesel ..............................Schadstoffklasse Euro3, 3L, D4
Hubraum........................................... .................................. 1191 ccm
Leistung.......................................... ...............................45 kW(61PS)
bei .................................................. ................................. 4000 U/min
Maximales Drehmoment .................................................. ..... 140 Nm
bei .................................................. ................................. 2000 U/min
Kraftübertragung .................................................. ...........Frontantrieb
Getriebe .................................................. .......5-Gang-Schaltgetriebe
Reifengröße(Serie).............................. ........................... 145/80R14T
Reifengröße(Testwagen).......................... ........................ 145/80R14
Bremsen vorne/hinten ............................................Scheib e/Trommel
Wendekreis links/rechts .................................................. ........10,8 m
Höchstgeschwindigkeit............................ ............................ 168 km/h
Beschleunigung 0-100 km/h................................................. .... 14,9 s
Elastizität 60 -100 km/h(4.Gang)......................................... .......0,0 s
Überholvorgang 60 - 100 km/h (2.+3.Gang)...............................9,9 s
Bremsweg aus 100 km/h................................................. ........45,7 m
Testverbrauch Schnitt pro 100 km (Diesel) .................................3,5 l
Testverbrauch pro 100 km Stadt/Land/BAB ....................3,6/2,7/4,6 l
CO2-Ausstoß .................................................. ...................... 96 g/km
Innengeräusch 50/100/130 km/h............................... 59/67/70 dB(A)
Länge/Breite/Höhe .............................. 3826 mm/1673 mm/1553 mm
Leergewicht/Zuladung ................................................. 890 kg/310 kg
Kofferraumvolumen................................. ...................................310 l
Anhängelast ungebremst/gebremst.......................................... ....n.b.
Dachlast .................................................. .................................. 40 kg
Tankinhalt........................................ .............................................21 l
Reichweite........................................ ......................................600 km
Allgemeine Garantie.......................................... .......................keine*
Rostgarantie...................................... ...................................12 Jahre

Verbrauch* Note: 0,6

Die ermittelten Verbräuche sind sehr niedrig. Der Dreizylinder Motor mit dem automatischen Schaltgetriebe begnügt sich in der Stadt mit 3,6 l, auf Landstraßen mit 2,7 l und auf der Autobahn mit 4,6 l Diesel pro 100km. Auch wenn im Schnitt der magische Wert von 3 l nicht ganz erreicht wird, sind 3,5 l/100 km sicher ein sensationell niedriger Wert.
Citaat:
De vastgestelde verbruiken zijn zeer laag. De driecilindermotor met automatische handgeschakelde versnellingsbak doet het in de stad met 3,6 l diesel per 100 km, 2,7 l op landwegen en 4,6 l op de snelweg. Ook al wordt de magische waarde van 3 l gemiddeld niet helemaal gehaald, 3,5 l/100 km is zeker een sensationeel lage waarde.

Laatst gewijzigd door Micele : 17 juli 2022 om 19:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2022, 21:18   #16
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.392
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nee nog niet. (hout vasthouden)

Jij wel?
Als ik wil vertrekken en hem in D zet duurt het tweetal seconden eer hij pakt en ik kan vertrekken. Was vroeger niet zo.

Heb daar wel nog niks aan laten doen en heb nu goede 100.000.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 17 juli 2022 om 21:19.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2022, 23:00   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Als ik wil vertrekken en hem in D zet duurt het tweetal seconden eer hij pakt en ik kan vertrekken. Was vroeger niet zo.

Heb daar wel nog niks aan laten doen en heb nu goede 100.000.
Oeps.

Wie weet is een software reset voldoende ik gis maar.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 07:16   #18
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
welke versie cilinderinhoud en PK?
Rijstijl max 70kmh?

Gelooft niemand.

Zelfs het zuinigste dieseltje 1,2 TDi 61 PK in een op zuinigheid geoptimaliseerde versie van VW en Audi haalde dat niet gemiddeld. Wel eco gereden aan normale snelheden. Test kan ik je geven. Of spritmonitor.de **

Uiteraard kan men zodanig rijden dat men dat haalt maar, ik kwam ook eens onder 4,5 liter. Maar ook boven 8 liter. (wat dus geen roet kan aanzetten op de kleppen). De VW 1,2 Tsi die ik heb heeft ook maar 2 (grotere) kleppen per cilinder. Dat wervelt wat meer dan 4 kleine kleppen per cilinder.

** https://www.spritmonitor.de/de/ueber...00&powerunit=2
Anzahl Kraftstoff min Ø max
226 Diesel 2,59 3,70 5,22

https://www.spritmonitor.de/de/ueber...00&powerunit=2
Anzahl Kraftstoff min Ø max
150 Diesel 2,66 3,60 6,27
Geloof wat je wil geloven.
Schoondochter rijdt er mee.
Akkoord, het is een slak op de weg en ze zal nooit hard optrekken. Ze rijdt daarbij zeer defensief tot ergernis van degen die achter haar rijden. Zij zal bijna nooit de rem gebruiken.

1600 tb diesel, is nu ongeveer 16 jaar oud.
De boordcomputer geeft nog minder verbruik aan.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 18 juli 2022 om 07:16.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 07:36   #19
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.392
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Oeps.

Wie weet is een software reset voldoende ik gis maar.
Dat is wat ik inderdaad ook dacht.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 07:43   #20
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.392
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Geloof wat je wil geloven.
Schoondochter rijdt er mee.
Akkoord, het is een slak op de weg en ze zal nooit hard optrekken. Ze rijdt daarbij zeer defensief tot ergernis van degen die achter haar rijden. Zij zal bijna nooit de rem gebruiken.

1600 tb diesel, is nu ongeveer 16 jaar oud.
De boordcomputer geeft nog minder verbruik aan.
Zonder je willen tegen te spreken weet ik uit ervaring dat mensen er meestal wat naast zitten als het gaat over verbruik.

Vroeger had ik daar al wel eens een discussie zie weddenschap over met vrienden.

Ik stelde dan voor om de tank te vullen tot aan de rand. Dan 500 km te rijden en dan weer gaan vullen tot aan de rand bij hetzelfde station aan dezelfde pomp.
Ze zaten er omzeggens altijd ferm naast.

PS :Staat er al een boordcomputer in een Fiesta van 2005/6 ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 18 juli 2022 om 07:45.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be